Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

قرقیزستان تایید کرد یک هواپیمای آن توسط ایران مجبور به فرود شد

دبی – العربیه نت

هواپیمایی قرقیزستان امروز چهارشنبه 24 – 2 – 2010 تایید کرده است که یک هواپیمای وابسته به شرکت هواپیمایی " ایستوک آویای " روز گذشته هنگامیکه وارد حریم هوایی ایران شد بوسیله دو جنگنده ایرانی اسکورت شد و در فرودگاه بندرعباس مجبور به فرود اجباری گردید.

معاون شرکت هواپیمایی ملی قرقیزستان درگفت وگو با " رادیو اروپای آزاد " تاکید کرد :" پس از فرود هواپیما نیروهای امنیتی ایران دو مسافر از ۱۱۹ مسافر این هواپیما را دستگیر کرده‌اند."

مقامات امنیتی ایران روز گذشته خبربازداشت عبدالمالک ریگی رهبرگروه جندالله به همراه یکی دیگر از اعضای این گروه را اعلام کرده بودند.

درهمین حال ابراهیم حمیدی رئیس دادگستری سیتان وبلوچستان اعلام کرد عبدالمالک ریگی که روز گذشته بازداشت شد به شکل علنی محاکمه خواهد شد.

دستگاه قضایی ایران هنوز اعلام نکرده است که عبدالمالک ریگی درسیستان وبلوچستان محاکمه خواهد شد و یا تهران اما علیرضا آوایی رئیس کل دادگستری استان تهران در گفتگو با خبرگزاری فارس گفته است :" با توجه به محتوای پرونده عبدالمالک ریگی ،درخواست احاله این پرونده به دادگستری تهران " به صورت صد در صد منتفی نیست."

او افزود :" معمولا رسیدگی به پرونده متهمان در محل ارتکاب جرم مورد اتهام صورت می گیرد مگر اینکه موجبات قانونی برای انتقال پرونده به محل دیگری وجود داشته باشد."

گروه جندالله طی سالهای گذشته در استان سیستان وبلوچستان مسئولیت چندین عملیات مسلحانه را برعهده گرفته است و در آخرین عملیات گسترده در یک هجوم انتحاری هنگام گردهمایی فرماندهان سپاه با سران طوایف بلوچ 41 تن ازجمله جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه و چندتن از فرماندهان محلی سپاه را کشته بود.

این گروه می گوید علیه " تبعیض مذهبی وقومی " حکومت مرکزی علیه اهل سنت وبلوچ ها مبارزه می کند اما مقامات رسمی ایران اعضای جندالله را به وابستگی به غرب واسرائیل متهم می کنند.

حیدرمصلحی وزیر اطلاعات ایران همزمان با اعلام دستگیری عبدالمالک ریگی آمریکا وبریتانیا را به پشتیبانی از او متهم کرده بود و وعده داد مدارک اثبات این اتهامها منتشرخواهد شد.

واشنگتن ولندن این اتهام را به شکل جداگانه رد کرده اند و از بازداشت رهبر جندالله اظهارخرسندی کردند.

گروه جندالله در بیانیه خود سرویس های اطلاعاتی آمریکا وپاکستان را به همکاری با ایران برای بازداشت رهبر خود متهم کرده بود.

محمد بخش عباسي سفير پاكستان در ايران در پاسخ به سوالی در مورد همکاری اسلام آباد با ایران برای دستگیری ریگی گفته است که " در حال حاضر هيچ پاسخي براي اين سؤال ندارم."

سفیر پاکستان در کنفرانس خبری در محل سفارت این کشور در تهران افزود :" اسلام آباد هيچ نوع كارت هويتي براي عبدالمالك ريگي صادر نكرده است و هيچ اردوگاهي متعلق به ريگي در خاك پاكستان وجود ندارد."

وزیر اطلاعات ایران روزگذشته یک کارت شناسایی پاکستانی به خبرنگاران نشان داد و گفته بود آمریکایی ها این را در اختیار عبدالمالک ریگی قرار داده اند ، همچنین در توضیح عکس دیگری گفته بود " در این عکس ریگی 24 ساعت پیش با آمریکایی ها در اردوگاهی در پاکستان دیدارکرده بود."

No comments:

Post a Comment