Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرهای کوتاه از ایران و جهان --- رادیو فردا

تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا

setaresefid.com

سرخط‌ خبرها

روسیه می گوید هرگز سلاحی را که باعث بی ثباتی در منطقه شود به ایران نمی فروشد
سرگئی، لاورف، وزیر خارجه روسیه، امروز در مسکو گفت این کشور منطبق با تعهدات بین المللی اش هرگز سلاحی را به کشورهای منطقه نمی فروشد که باعث افزایش تنش و بی ثباتی شود.آقای لاورف که به سوالی در ارتباط با فروش موشک های اس 300 به ایران پاسخ می داد، افزود: بیش از به اجرا گذاشتن قرارداد فروش این موشک ها، پرسش ها و مسائلی وجود دارد که باید حل و فصل شود. موضوع فروش این موشک ها به ایران به مسئله ای حساس در روبط روسیه و اسرائیل تبدیل شده است.نخست وزیر اسرائیل هفته گذشته در سفرش به مسکو خواستار تشدید تحریم های ایران شد.

قرقیزستان فرود اجباری هواپیمای این کشور در ایران و بازداشت دو نفر از مسافران را تایید کرد
مسئولان هواپیمایی قرقیزستان تایید کرده اند که دو جنگنده ایرانی بامداد سه شنبه یک هواپیمای مسافربری خطوط هوایی قرقیزستان را وادار به فرود در بندرعباس کرده و دو مسافر را بازداشت کردند. معاون هواپیمایی قرقیزستان به بخش قرقیزی رادیو اروپای آزاد- رادیو آزادی گفت این هواپیما 119 مسافر داشت و از دبی به بیشکک می رفت. او افزود مقام های ایرانی پس از نگه داشتن دو نفر از مسافران، چند ساعت بعد به هواپیما اجازه دادند به راهش ادامه دهد. وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی روز سه شنبه اعلام کرد که عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله و شخص دیگری که همدست او معرفی شد، بامداد سه شنبه در جریان عملیاتی در فضای ایران بازداشت شدند. محمدبخش عباسی، سفير پاكستان در تهران امروز گفت که اقدامات ایران بدون همکاری پاکستان نبوده اما از توضیح جزئیات خودداری کرد.

فیض الله عرب سرخی به 6 سال حبس محکوم شد
به گزارش های سایت های اینترنتی هوادار اصلاح طلبان، فيض الله عرب سرخی، از اعضای ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی به 6 سال حبس محکوم شده است. فیض الله عرب سرخی به اقدام عليه امنيت کشور و تبليغ عليه نظام متهم شده است. از سوی دیگر عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران گفته است که ابراهيم يزدی، دبیر کل نهضت آزادی ایران، که از هشتم دی ماه در بازداشت است، امروز برای 10 روز به مرخصی رفته و هدايت آقايی، از اعضای حزب کارگزاران سازندگی، که به دو سال و نیم زندان محکوم شده، فردا برای يك هفته فردا به مرخصی می رود.

سازمان ملل 21 مارس را بعنوان روز جهانی نوروز برسمیت شناخت
مجمع عمومی سازمان ملل در نشست روز سه شنبه خود، 21 ماه مارس را بعنوان روز جهانی عید نوروز برسمیت شناخت و آن را در تقویم خود جای داد. در اطلاعیه دفتر روابط عمومی مجمع عمومی سازمان ملل آمده است که امروزه بیش از 300 میلیون نفر در ایران، افغانستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و سایر کشورهای آسیای میانه و قفقاز، در منطقه بالکان، حوزه دریای سیاه و خاورمیانه آغاز فصل بهار را با سنت باستانی عید نوروز که تاکیدی است بر زندگی در هماهنگی و تعادل با طبیعت، جشن می گیرند. در متن به تصویب رسیده در مجمع عمومی سازمان ملل، نوروز، جشنی با ریشه ایرانی که قدمتی بیش از 3هزار سال دارد، توصیف شده است.عید نوروز بعنوان میراث فرهنگی و معنوی بشری، در شهریور ماه گذشته در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل، یونسکو، به ثبت رسیده بود.

ژاپن از ایران خواست تا قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را اجرا کند
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در ادامه سفرش به توکیو با کاتسویا اوکادا، وزیر خارجه ژاپن درباره برنامه هسته ای ایران گفتگو کرد. سخنگوی وزارت خارجه ژاپن، پس از این دیدار گفت این کشور امیدوار است که مسئله هسته ای ایران با دیپلماسی و بطور مسالمت آمیز حل شود و جمهوری اسلامی قطعنامه های سازمان ملل را رعایت کند.علی لاریجانی نیز گفت که برنامه هسته ای ایران مسالمت آمیز است و افزود آمریکا و چند کشور دیگر می خواهند از شورای امنیت برای «زورگویی» به ایران استفاده کنند. روزنامه ژاپنی «نیکَی» امروز گزارش داده بود که این کشور پیشنهاد غنی سازی اورانیوم برای ایران داده است اما سخنگوی وزارت خارجه ژاپن از ابراز نظر در اینباره خودداری کرد.

مدیرکل آژانس با وزیر خارجه بریتانیا درباره برنامه هسته ای ایران گفتگو کرد
یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در دیدار با دیوید میلیبند، وزیر خار جه بریتانیا در لندن درباره برنامه هسته ای ایران گفتگو کرد. وزارت خارجه بریتانیا گفته است آقای آمانو در جریان اولین دیدارش از لندن، روز سه شنبه درباره آخرین تحولات مربوط به برنامه هسته ای ایران و مسائل دیگر گفتگو کرد.قرار است شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست اوائل ماه مارس خود در وین، حدود یک هفته دیگر، گزارش اخیر مدیر کل آژانس را درباره برنامه هسته ای ایران بررسی کند. این گزارش سپس در شورای امنیت سازمان ملل بررسی می شود.

هفت افسر ارشد نظامی در ترکيه رسماً به توطئه برای کودتا متهم شدند
دادگاهی در استانبول امروز ۷ تن از افسران ارشد نظامی اين کشور را به توطئه برای کودتا متهم کرد. اين افسران که شامل ۲ درياسالار در حال خدمت، ۲ درياسالار بازنشسته، يک ژنرال و ۲ سرهنگ بازنشسته می‌شوند، متهم اند که شش سال پيش، قصد کودتا عليه دولت داشتند. حدود ۵۰ افسر ارشد نظامی در ارتباط با اين اتهام در بازداشت بسر می برند. دولت ترکيه افسران بازداشتی را متهم کرده است که قصد داشتند با يک رشته بمب گذاری، کشور را بی ثبات کنند و سپس با اعلام وضعيت فوق العاده، دولت را براندازند. بازداشت اين افراد، تنش بين ارتش ترکيه و دولت اسلام گرای اين کشور را دامن زده است. فرماندهان ارشد ارتش، روز سه شنبه جلسه ای تشکيل دادند تا آنچه را که «وضعيت خطير» توصيف کردند، بررسی کنند.

انفجار معدنی در ترکیه 13 کشته برجای گذاشت
براثر انفجار گاز متان در معدنی در شمال غرب ترکیه 13 معدنچی کشته شدند. حال چهار تن دیگر وخیم است. معدنچیان در هنگام انفجار در عمق 250 متری از سطح زمین کار می کردند. چهارسال پیش هم در همین معدن انفجاری رخ داد که 17 تن در آن جان خود را از دست دادند.

فراکسیون خط امام مجلس خواستار آزادی روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی است
شماری از نمايندگان مجلس به قوّه‌ی قضائيه و صادق لاريجانی رئيس اين قوّه پيشنهاد کردند که در آستانه‌ی نوروز مقدمات آزادی روزنامه‌نگاران و جمعی از فعالان سياسی را فراهم کنند.بنا بر گزارش پالمان نيوز، پايگاه خبری فراکسيون خط امام مجلس، داريوش قنبری، سخنگوی اين فراکسيون تصريح کرده که آزادی روزنامه نگاران و چهره های سياسی دغدغه اصلی و هميشگی اصلاح طلبان است.قرار است فراکسيون خط امام مجلس، يکشنبه‌ی آينده صدور بيانيه‌ای در مورد آزادی زندانيان سياسی و روزنامه نگاران در آستانه سال جديد را به رأی بگذارد.

امضاء موافقت‌نامه‌ی صلح بین دولت سودان و شورشيان دارفور
عمر حسن البشير، رئيس‌جمهوری سودان، موافقت‌نامه‌ی صلحی را با يکی از گروه‌های اصلی شورشی در دارفور، به امضاء رساند.بر پايه‌ی اسنادی که در آن شرايط موافقت‌نامه قيد شده، علاوه بر موافقت با آتش‌بس فوری، خارطوم، تعهد کرد که حضور اعضاء گروه اصلی شورشی در دارفور را در تمام سطوح قدرت اين کشور بپذيرد.شيخ حَمَد بی خليفه آل‌ثانی، امير قطر، که کشورش ميانجی اصلی گفتگو‌های صلح بوده، اظهار داشت که کشورش يک ميليارد دلار در صندوق بازسازی دارفور مشارکت خواهد کرد.

هشدار آمريکا به ایران نسبت به افزايش توانمندی‌ در غنی سازی اورانيوم
رابرت گيبز، سخنگوی کاخ سفيد، در مورد پيامدهای افزايش توانمندی در غنی سازی اورانيوم، بار ديگر به ايران هشدار داد. آقای گيبز با اشاره به اينکه رهبران ايران نسبت به صلح‌آميز بودن برنامه‌ی هسته‌ای خود، هيچ علاقه‌ای به اعتمادسازی در سطح بين‌المللی ندارند، گفت: «زمان [برای ایران] و شکيبايی [جامعه‌ی جهانی] رو به پايان است».تهران روز دوشنبه از برنامه‌ی خود برای ساختن دو سايت غنی‌سازی اورانيوم خبر داد. پیشتر تهران با ارسال نامه‌ای به آژانس بين‌المللی انرژی اتمی آمادگی خود برای خريد سوخت يا مبادله‌ی اورانيوم کم‌ـ‌غنی‌شده با سوخت برای رآکتور تحقيقاتی تهران را اعلام کرده بود.

منصور اسانلو در زندان گوهردشت کرج مورد حمله قرار گرفت
گزارش ها از ايران حاکيست که منصور اسانلو، رئيس هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، روز دوشنبه در زندان گوهردشت کرج توسط يک زندانی مورد حمله قرار گرفت، اما آسيبی نديد.اين فعال کارگر زندانی در ماه های اخير چند بار از سوی برخی زندانيان عادی تهديد جانی شده است.پيش از اين، آقای اسانلو به مدت يک هفته به سلول انفرادی در زندان گوهردشت انتقال داده شده بود که پس از اعتراض فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل به بند عمومی بازگردانده شد.اين فعال کارگری دو سال پيش به اتهام های امنيتی زندانی شده است.بازداشت منصور اسانلو و ساير فعالان کارگری با اعتراض گسترده تشکل های کارگری در ايران و سازمان های بين المللی کارگری و حقوق بشری مواجه شده است.

فرمانده نيروی انتظامی: کميته‌ای برای صيانت از حقوق شهروندی در بازداشتگاه‌ها تشکيل می شود
اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی، روز سه شنبه از تشکيل کميته‌ای برای صيانت از حقوق شهروندی در بازداشتگاه‌های ناجا در سال آينده خبر داد.به گزارش خبرگزاری « ايلنا»، وی دليل تشکيل اين کميته را حوادثی مثل کهريزک و به گفته وی «حوادث خورده‌ريز در جاهای ديگر» دانست و افزود:« مجرمی که دستگير می‌شود، شهروند است و بايد برابر قانون با او برخورد شود. »فرمانده نيروی انتظامی در حالی اين سخنان را عنوان کرد که پيش از اين گفته بود: او و معاونش، احمدرضا رادان، هيچ نقشی در حوادث کهريزک نداشته‌اند و ماجرای کهريزک در حد يک «تخلف کوچک » بوده است. بر اساس گزارش ها، بازداشتگاه کهريزک پس از افشای شکنجه شماری از بازداشت شدگان پس از انتخابات رياست جمهوری و قتل حداقل سه نفر از آنان به دستور آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، تعطيل شد.

برای عبدالله مومنی، ۸۰۰ میلیون تومان وثیقه تعیین شد
وبسایت « کلمه »، نزدیک به میر حسین موسوی، خبر داد که برای عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی، ۸۰۰ میلیون تومان وثیقه تعیین شده است.عبدالله مومنی ۳۱ خردادماه در دفتر ستاد حامیان برنامه های انتخاباتی مهدی کروبی بازداشت شد.ماموران، او را در هنگام بازداشت مورد ضرب و شتم قرار دادند.دادگاه بدوی عبدالله مومنی را به تحمل هشت سال زندان محکوم کرده است.

انفجار بمب در ولایت هلمند در افغانستان دستکم هفت کشته بر جای گذاشت
پلیس افغانستان اعلام کرد دستکم هفت نفر بر اثر انفجار یک بمب در « لشکرگاه » مرکز ولایت هلمند در جنوب افغانستان کشته شده اند.بنا بر این گزارش، بر اثر انفجار بمبی که بر روی یک دوچرخه کار گذاشته شده بود، همچنین ۱۰ نفر در « لشکرگاه » مجروح شده اند.از یازده روز پیش نیروهای آمریکایی و ناتو به همراه سربازان افغان در حال انجام عملیاتی برای مبارزه با ستیزه جویان طالبان در ولایت هلمند هستند.

وزیر اطلاعات ایران می گوید عبدالمالک ریگی با غرب در ارتباط بوده است
حیدر مصلحی وزیر اطلاعات ایران در یک کنفرانس خبری گفت عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله، حدود پنج ماه طول کشیده است. به گفته حجت الاسلام مصلحی، در این عملیات هیچ سرویس اطلاعاتی خارجی با وزارت اطلاعات ایران همکاری نداشته است.حیدر مصلحی همچنین اعلام کرد که وزارت اطلاعات، اسنادی در اختیار دارد که نشان می دهد رهبر جندالله با آمریکا، کشورهای اروپایی و حتی غیر اروپایی در ارتباط بوده است.وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی همچنین مدعی شد که ریگی ۲۴ ساعت پیش از دستگیری در یکی از پایگاه های آمریکایی در افغانستان بوده است.خبرگزاری فارس در همین باره گزارش داد که عبدالمالک ریگی به همراه یک عضو دیگر جندالله به نام « حمزه» دستگیر شده است.

سه فعال سیاسی دیگر از زندان اوین آزاد شدند
به گزارش وبسایت های نزدیک به « جنبش سبز »، محمد رضا رزاقی، وکیل دادگستری و عضو کمیته حقوقی ستاد مرکزی میر حسین موسوی پس از ۵۳ روز از زندان آزاد شد.برپایه همین گزارشها، اصغر خندان، پاسدار بازنشسته نیز از زندان آزاد شده است. اصغر خندان، از اعضای ستاد میرحسین موسوی، در آستانه بیست و دوم بهمن بازداشت شده بود.سارا توسلی نیز پس از ۵۰ روز، از زندان آزاد شده است. سارا توسلی، فرزند محمد توسلی رییس دفتر سیاسی نهضت آزادی است.فرید طاهری و لیلا توسلی،همسر و خواهر سارا توسلی همچنان در بازداشت به سر می برند.

محمد استکی، از فعالان سیاسی در اصفهان، بازداشت شد
وبسایت های نزدیک به اصلاح طلبان از بازداشت محمد استکی، فعال سیاسی در شهر اصفهان خبر دادند. وبسایت جرس درباره ی این بازداشت گزارش داده است که اتهام این فعال سیاسی اقدام علیه امنیت ملی از طریق ارتباط با رسانه های خارجی عنوان شده است. محمد استکی از فعالان سیاسی حامی میر حسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری بوده است.

نشست مجلس خبرگان آغاز شد
هفتمين نشست از دوره‌ی مجلس خبرگان رهبری، صبح سه‌شنبه، به رياست اکبر هاشمی رفسنجانی آغاز به کار کرد. محمد يزدی، روحانی طرفدار محمود احمدی‌نژاد و منتقد رئيس مجلس خبرگان، به هنگام آغاز به کار اجلاس در محل هيئت رئيسه غايب بود.بنا بر برنامه‌ی اعلام شده اين اجلاس به مدت دو روز در محل ساختمان سابق مجلس برگزار می‌شود.

وزارت اطلاعات ایران از دستگيری عبدالمالک ريگی خبر داد
خبرگزاری‌های ایران، به نقل از روابط عمومی وزارت اطلاعات اعلام کرده‌اند که عبدالمالک ريگی، رهبر گروه جندالله، بازداشت شده است. وزير کشور جمهوری اسلامی، مصطفی محمد نجار، در اين زمينه اظهار داشت که نيروهای وزارت اطلاعات عبدالمالک ريگی و نفرات همراهش را در خارج از مرزهای ايران دستگير و به داخل کشور آورده‌اند.مقام‌های مختلف سياسی و امنيتی پيشتر اعلام کرده بودند که عبدالمالک ريگی در خارج از خاک ايران، در پاکستان مستقر است و بارها از دولت پاکستان تقاضای دستگيری و استرداد وی را کرده بودند.

وزير خارجه‌ی آمريکا خواستار همکاری امنيتی ناتو با روسيه شد
هيلاری کلينتون، وزير خارجه‌ی آمريکا می‌گويد ناتو بايد همکاری‌های امنيتی خود با روسيه را بيشتر کند و برای مقابله با چالش‌های جديد کارآيی بيشتری بدست آورد.وزير خارجه‌ی آمريکا گفت: «ما نياز داريم که در تلاش های خود برای مقابله با گسترش تسليحات هسته‌ای و برپايی دفاع ضدموشکی، روسيه را با خود همراه کنيم. ما از روسيه دعوت می‌کنيم برای ساخت سيستم دفاع موشکی که از شهروندان اروپا و روسيه محافظت خواهد کرد، به ناتو بپيوندد».خانم کلينتون همچنين اظهار داشت که همکاری با طرف‌های جديد مانند روسيه، به ناتو کمک خواهد کرد تا با تهديدهای فزاينده‌ی فراملی، از جمله گسترش تسليحات هسته‌ای، تروريسم، راهزنی دريايی و امنيت فضای اينترنتی، مقابله کند.

اعتصاب خلبانان لوفت هانزا به حال تعليق درآمد
خلبانان شرکت هواپيمايی لوفت هانزای آلمان اعلام کردند که به مدت دوهفته اعتصاب خود را به حال تعليق درمی‌آورند. اين در حالی است که در نتيجه‌‌ی اعتصاب روز دوشنبه، ۹۰۰ پرواز اين شرکت زمين‌گير شد.اتحاديه‌ی خلبانان لوفت هانزا در آخرين ساعات روز دوشنبه اعلام کرد که تا ۱۷ اسفند ماه اعتصاب خود را به حال تعليق در‌می‌آورد تا امکان از بن‌بست خارج شدن مذاکرات را فراهم کرده باشد.خلبانان لوفت هانزا، که بزرگترين شرکت هواپيمايی در اروپا است، خواهان افزايش دستمزد و تضمين امنيت شغلی هستند.

مولن: اقدام نظامی به تنهايی در موضوع هسته‌ای ايران کارساز نيست
فرمانده‌ی ستاد مشترک ارتش آمريکا می‌گويد در مواجهه با برنامه‌ی هسته‌ای ايران، اقدام نظامی به تنهايی کارساز و تعيين‌کننده نيست.دريادار مايک مولن که در يک نشست مطبوعاتی پس از بازگشت از سفر خاورميانه‌ای خود سخن می‌گفت، اظهار داشت که وی طرفدار سخت‌گيری اقتصادی و نيز سخت‌گيری از طرق ديپلماتيک بر ايران است. با اين همهU، وی تأکيد کرد که ارتش آمريکا برای اقدام‌های احتمالی در صورت ضرورت آمادگی دارد.آقای مولن همچنين بار ديگر موضع خود در مورد حمله‌ی نظامی احتمالی به ايران را تکرار کرد، که از نقطه‌نظر وی چنين حمله‌ای «پيامدهای ناخواسته‌ای» در پی خواهد داشت.

یولیا تیموشنکو می‌گوید دوران ریاست‌جمهوری یانوکوویچ دیری نخواهد پایید
نخست‌وزیر اوکراین، یولیا تیموشنکو گفت: ویکتور یانووکویچ، کسی که در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور پیروز شد، آرای خود را با دروغ و تقلب و بدون وجود توافق همگانی به دست آورده است. خانم تیموشنکو پیش‌بینی کرده است، آقای یانوکوویچ نمی‌تواند مدت زیادی قدرت را در دست داشته باشد. قرار است آقای یانووکویچ ، روز ۲۵ فوریه در مراسم رسمی سوگند ریاست‌جمهوری شرکت کند. وی با تفاوت سه‌ونیم درصد آرا، از رقیب خود خانم تیموشنکو، در انتخابات ریاست‌جمهوری پیشی گرفت.

اسکنرهای امنیتی تمام بدن در فرودگاه شارل‌دوگل پاریس نصب شد
فرانسه استفاده از اسکنر امنیتی تمام بدن را آغاز کرد. در فرودگاه شارل‌دوگل پاریس مسافران به مقصد آمریکا باید از اسکنرهای تمام ‌بدن جدید عبور کنند. تصمیم‌گیری برای نصب این اسکنرها بعد از ۲۵ دسامبر زمانی که یک مرد نیجریه‌ای در پرواز آمستردام_ دیترویت، مواد منفجره‌ای را در لباس زیر خود پنهان کرده بود، سرعت گرفت. گفته می‌شود این اسکنرها به تشخیص اشیا ممنوعه که زیر لباس‌ مسافران پنهان شده باشد، کمک می‌کند.

رئيس کميسيون حقوقی و قضايی مجلس از گزارشی در مورد وضعيت بازداشت‌شدگان خبر داد
رئيس کميسيون حقوقی و قضايی مجلس شورای‌اسلامی اعلام کرد: عجله‌ای برای ارائه گزارش کميته کميسيون در مورد وضعيت بازداشت‌شدگان وجود ندارد. هياتی که در اين کميسيون به منظور پي‌گيری وضعيت بازداشت‌شدگان حوادث اخير تشکيل شده است، کمی بعد از ارائه گزارش کمیته ویژه مجلس شکل گرفت که سعید مرتضوی را مسوول کشته‌شدن چند شهروند در بازداشت‌گاه کهریزک معرفی کرده بود. یکی از اعضای فراکسیون اصولگرایان، در این مورد به خبرگزاری ایلنا گفته است: اين به اين معنی نيست که ما گزارش آنها را قبول نداريم اما آن کميته، زیر نظر رئيس مجلس بود. به گفته رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، اعضای کمیته هنوز در حال بررسی و تحقيقات هستند و چنانچه لازم باشد، گزارش کار اين کميته به رئيس مجلس ارائه خواهد شد.

No comments:

Post a Comment