Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

جزئيات تحريم‌هاي احتمالي عليه ايران


بحث بر سر تصويب چهارمين قطعنامه‌ي تحريم ايران آغاز شده است. طرح‌هاي پيشنهادي كنوني از تحريم‌هاي احتمالي در عرصه‌هاي وسيعي، از جمله بانك‌ها، شركت‌ها و افراد وابسته به سپاه و بخش‌هاي انرژي حكايت دارد.

به گزارش خبرگزاري رويترز، قدرت‌هاي غربي سرگرم بحث و تبادل نظر بر سر چهارمين قطعنامه‌ي تحريم ايران در مقابله با برنامه‌ي هسته‌اي اين كشور هستند و فرانسه سعي دارد، گام‌هاي شديدي عليه بخش انرژي ايران برداشته شود.

در اين ميان روسيه خاطرنشان ساخته كه با تحريم‌هاي جديد عليه ايران مخالفت نخواهد كرد. اما موضع چين هنوز نامشخص است.

ديپلمات‌ها مي‌گويند، ايران با آغاز غني‌سازي ۲۰ درصدي اورانيوم غرب را به تحريم‌هاي جديد واداشته است.

چه كسي از تحريم بيشتر ايران حمايت مي‌كند؟
آمريكا، بريتانيا، فرانسه و آلمان در زمينه‌ي تصويب چهارمين قطعنامه‌ي تحريم ايران به تبادل نظر پرداخته و ابراز اميدواري كرده‌اند كه روسيه و چين نيز از اين اقدام حمايت كنند.

روسيه و چين كه روابط سودآور تجاري با ايران دارند در باره‌ي تصويب سه قطعنامه‌ي نخست تحريم ايران از خود تعلل و بي‌ميلي نشان داده‌اند.

مقام‌هاي رسمي غربي مي‌گويند، روسيه شكيبايي خود را نسبت به تهران از دست داده است، اگر چه كه شايد در برابر برخي از اقدام‌هاي تحريمي مانند تحريم بخش انرژي ايران از خود مقاومت نشان دهد.

موضع چين، نقطه‌ي مبهم چهارمين دور تحريم ايران
برخي تحليل‌گران سكوت چين را به معناي عدم مخالفت احتمالي با تحريم ايران تلقي كرده‌‌‌اند.

ديپلمات‌ها تصريح كرده‌اند، به تلاش خود براي جلب رضايت چين ادامه خواهند داد، هر چند كه شايد لازم باشد براي جلب اين رضايت برخي از اقدام‌هاي تحريمي را تعديل كنند.
آنها مي‌گويند، در صورتي كه چين به قطعنامه رأي منفي يا حتي رأي ممتنع دهد اين اقدام مي‌تواند از سوي تهران به وجود شكاف در قدرت‌هاي بزرگ تلقي گردد.

بحث در باره‌ي تحريم‌ها در چه مرحله‌اي است؟
فرانسه و آمريكا پيش‌نويس‌هاي غير رسمي جداگانه‌اي براي تحريم ايران تدارك ديده‌اند. آنها اينك سرگرم بحث و تبادل نظر با بريتانيا و آلمان بر سر اين پيش‌نويس‌ها هستند و تلاش دارند روسيه را نيز در جريان اين بحث‌ها بگذارند.

در صورتي كه فرانسه‌‌، آمريكا، بريتانيا و آلمان به توافق برسند بحث با روسيه و چين نيز آغاز خواهد شد. پس از آن پيش‌نويس براي تصويب به نيويورك خواهد رفت.


تحريم‌‌ها شامل چيست؟
خبرگزاري رويترز با استناد به رئوس پيش‌نويس‌هاي پيشنهادي آمريكا و فرانسه مي‌گويد، تحريم‌هاي بعدي شامل اين اقدام‌هاي احتمالي است:

ـ تهيه‌ي فهرست سياه از بانك مركزي و چند بانك ديگر بزرگ ايران،‌شامل بانك‌هاي ملي‌و صادرات (بانك سپه هم‌اكنون در فهرست سياه قرار دارد) به خاطر حمايت مالي از برنامه‌ي هسته‌اي و موشكي ايران

ـ وسعت بخشيدن به فهرست سياه مقام‌ها و شركت‌هاي ايراني كه شامل تحريم‌ سفر به خارج و انسداد دارايي ‌شده‌اند، با تمركز بر روي اعضاي سپاه پاسداران و شركت‌هاي تحت كنترل آن

ـ تهيه‌ي فهرست سياه براي شركت‌هاي كشتي‌راني
ـ وسعت بخشيدن به تحريم‌هاي اعمال شده توسط سازمان ملل بر روي صادرات تسليحات از ايران و ضميمه كردن تحريم واردات اسلحه به كشور

ـ فرانسه پيشنهاد كرده است كه بخش انرژي ايران هدف قرار بگيرد و فروش تجهيزاتي كه ممكن است به ايران در افزايش توليدات نفتي كمك رساند تحريم و فروش بنزين به ايران محدود شود.

ـ تحريم سرمايه‌گذاري‌هاي جديد در بخش تكنولوژي توليد گاز طبيعي مايع

تحريم‌هاي خارج از چارچوب سازمان ملل
آمريكا تحريم‌هاي جامعي عليه ايران طرح‌ريزي كرده است. اروپا نيز ممكن است تجارت خود با ايران را كاهش دهد.

آلمان، فرانسه، بريتانيا و ديگر كشورهاي عضو اتحاديه‌ي اروپا گفته‌اند كه اروپا ممكن است خارج از چارچوب سازمان ملل خود براي تحريم بيشتر جمهوري اسلامي وارد عمل شود.

اين امكان وجود دارد كه برخي از كشورهاي اروپايي با تشديد تحريم ايران مخالفت كنند. ديپلمات‌هاي اروپايي مي‌گويند، پس از تصويب چهارمين قطعنامه‌ي تحريم ايران در سازمان ملل شرايط براي رسيدن به توافق در درون ۲۷ كشور عضو اتحاديه‌در اين زمينه آسان‌تر خواهد شد.

زمان آغاز تحريم‌ها؟
ديپلمات‌هاي غربي ابراز اميدواري كرده‌اند كه توافق بر سر مواد قطعنامه‌ي جديد در ميان شش قدرت درگير در مناقشه‌ي هسته‌اي با ايران تا آخر فوريه به دست آمده و قطعنامه در پايان ماه مارس در شوراي امنيت به تصويب برسد. اما ديپلمات‌هاي سازمان ملل، اين جدول زماني را با توجه به مواضع چين بسيار خوش‌بينانه تلقي كرده‌اند.

No comments:

Post a Comment