Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرهای کوتاه از ایران و جهان --- رادیو فردا

تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا

daresabz.com
dareabi.com

سرخط‌ خبرها

رييس ستاد جوانان حامی موسوی و خاتمی برای گذراندن مرخصی از زندان آزاد شد
شهاب الدين طباطبايی رييس ستاد ۸۸ (ستاد جوانان حامی موسوی و خاتمی) برای گذراندن مرخصی به طور موقت از زندان آزاد شد.به گزارش وبسايت کلمه نزديک به ميرحسين موسوی، آقای طباطبايی پس از تحمل بيش از ۸ ماه بازداشت، عصر چهارشنبه با تامين قرار وثيقه، برای ۵ روز از زندان مرخص شد.همچنان دو تن ديگر از شورای موسسان ستاد ۸۸ در بازداشت بسر می برند.

«در مراسم ۲۲ بهمن پنج تبعه خارجی بازداشت شده اند»
عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران روز چهارشنبه گفت، مقامات امنيتی جمهوری اسلامی، پنج تبعه خارجی را در جريان مراسم سالگرد انقلاب ۵۷ بازداشت کرده است.به گفته اين مقام قضايی ايران، يک خبرنگار ژاپنی، دو تبعه روسيه، يک فرانسوی و يک افغان طی مراسم ۲۲ بهمن ماه بازداشت شده اند.او گفت سه تن از اين افراد تا کنون آزاد شده اند، اما پرونده فرد افغان، و يکی از بازداشت شدگان روس، به دادگستری ارجاع شده است. اتهام فرد روس، ورود غير قانونی به ايران، و اتهام فرد افغان، شرکت در تجمعات روز ۲۲ بهمن در ميدان صادقيه تهران عنوان شده است. وی به نام بازداشت شدگان اشاره ای نکرد.

جمهوری اسلامی از خروج جعفر پناهی از ايران جلوگيری کرد
جعفر پناهی کارگردان سرشناس ايرانی که روز سه شنبه قصد خروج از ايران برای شرکت در جشنواره فيلم برلين را داشت، به دليل ممنوع الخروج بودن، از سفر به اروپا بازماند. آقای پناهی قرار بود در جشنواره برلين در ميزگردی درباره سينمای ايران شرکت کند.جشنواره برلين در واکنش به اين اقدام ايران، با انتشار بيانيه ای ضمن ابراز شگفتی از ممنوع الخروج شدن آقای پناهی گفته است: عميقا متأسف هستيم که اين کارگردان معتبر اجازه نيافته از کشور خود خارج شود و ديدگاه‌هايش را درباره سينمای کشورش با ما در ميان بگذارد.جعفر پناهی تاکنون توانسته جايزه شير نقره‌ای را از جشنواره فيلم ونيز، و همچنين جايزه خرس نقره‌ای را از جشنواره سينمايی برلين بربايد.

صدها تن از مدافعان حقوق زنان به لايحه حمايت از خانواده اعتراض کردند
بيش از هزار و دويست نفر از مدافعان حقوق زنان در ايران، با امضای بيانيه ای، به تصويب «لايحه حمايت از خانواده» در کميسيون حقوقی و قضايی مجلس شورای اسلامی اعلام کردند. در اين بيانيه، لايحه «حمايت از خانواده» گامی به سوی قانونی شدن چند همسری مردان توصيف شده است.در اين بيانيه از جمله به اين مساله اشاره شده که براساس لايحه جديد، به طور مثال اگر زنی مبتلا به بيماری های صعب العلاج شود، شوهرش می تواند همسر تازه ای اختيار کند؛ در حالی که در شرايط عکس آن، زن از حق طلاق هم محروم است.امضاکنندگان اين نامه، خواهان جلوگيری از تصويب اين لايحه در صحن علنی مجلس شده اند.

آيت الله خامنه ای مراسم ۲۲ بهمن را تاييدی بر سياست های جمهوری اسلامی دانست
آيت الله علی خامنه ای روز چهارشنبه با ستودن آنچه که «حضور گسترده مردم» در راهپيمايی ۲۲ بهمن خواند، گفت: «دشمنان و مخالفان نظام اسلامی» از مدت‌ها پيش برای ايجاد درگيری ميان مردم، در روز ۲۲ بهمن و القای رويگردانی مردم از نظام، برنامه ريزی کرده بودند اما ملت ايران در اين روز «مشت محکمی بر دهان همه مخالفان کوبيد.» رهبر جمهوری اسلامی ايران در ادامه بدون نام بردن از شخص خاصی گفت: «اگر کسانی با انقلاب اسلامی سست عهدی يا بدعهدی کنند، به ضرر خود آنها تمام خواهد شد.»مراسم سالگرد انقلاب ۵۷، امسال در ميان تدابير شديد امنيتی برای جلوگيری از انجام تظاهرات توسط هواداران جنبش سبز برگزار شد.با اين همه، مخالفان دولت از جمله حزب مشارکت اسلامی، می گويند که شمار زيادی از شرکت کنندگان در اين مراسم، هواداران جنبش سبز بوده اند، که به دليل تمهيدات شديد امنيتی موفق به تظاهرات در ابعاد گسترده نشده اند. آقای خامنه ای در سخنان اخير خود، همچنين با انتقاد از آمريکا و متحدانش، واشينگتن را متهم به دروغ پراکنی عليه ايران کرده است. آمريکا و اتحاديه اروپا در پی حوادث پس از انتخابات، بارها سرکوبی معترضان توسط نيروهای امنيتی را محکوم کرده اند.

صربستان خواهان ادامه گفت و گوها درباره استقلال کوسوو شد
صربستان خواهان آن شد که گفت و گو بر سر استقلال کوسوو، پس از اعلام رای دادگاه سازمان ملل متحد، و تا زمان رسيدن به راه حلی که مورد قبول هر دو طرف باشد، ادامه يابد.دادگاه قضايی بين المللی قرار است رای خود را درباره وضعيت استقلال کوسوو طی ماه های آينده، به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کند.امروز مصادف با دومين سالگرد اعلام استقلال کوسوو از صربستان است.تا کنون ۶۵ کشور، ازجمله آمريکا و متحدان اروپايی اش استقلال کوسوو را به رسميت شناخته اند؛ اما روسيه و چين مانع از پذيرش آن توسط سازمان ملل متحد شده اند.

اسرائيل می گويد برنامه ای برای جنگ با ايران ندارد
بنيامين نتانياهو، نخست‌ وزير اسرائيل می‌گويد کشورش «هيچ برنامه ‌ای برای جنگ عليه ايران ندارد و اگر تهران نگران جنگ است، اين امر ناشی از تنش در مناسبات ايران با جامعه بين‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است. آقای نتانياهو اين سخنان را چند ساعت پس از آن بيان کرد که محمود احمدی‌نژاد رئيس جمهوری ايران گفت « اسرائيل به دنبال آن است که در بهار و تابستان سال آينده جنگی را به راه اندازند ولی هنوزتصميم‌ شان قطعی نشده است.»در واکنش به اين سخنان، نخست‌ وزير اسرائيل گفت: «ما برای جنگ برنامه ‌ريزی نمی‌کنيم.»آقای نتانياهو که در حال ديدار رسمی از روسيه است، روز سه‌ شنبه پس از ديدار با ولاديمير پوتين، نخست‌وزير روسيه به خبرنگاران گفت: «جامعه جهانی به اعمال تحريم‌های جدی ‌ترعليه ايران نزديک‌ شده، و اين امر – به گفته او – دليل عصبی شدن جمهوری اسلامی است.

کاخ سفيد: برای حل مساله اتمی ايران هيچ گزينه ای حذف نشده است
رابرت گيبس سخنگوی کاخ سفيد روز سه شنبه در کنفرانس خبری خود در واشينگتن گفت برای حل مناقشه هسته ای ايران، هيچ گزينه ای از جمله اقدام نظامی، حذف نشده است.او گفت: «سياست تعامل آمريکا، صرفا به خاطر گفت وگو نيست؛ گفت وگو بايد به نتيجه ای بينجامد و اگر ايران به شرکت سازنده در گفت وگوها تمايلی نشان ندهد و به تغيير رفتار و روش گردن ننهد، پيآمدهائی در انتظارش خواهد بود.» به گفته سخنگوی کاخ سفيد «رويکرد ايران در رد تلاش های آمريکا برای تعامل با اين کشور، نشانگر آن است که ماهيت برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، آن گونه نيست که می گويد.» ايران می گويد برنامه هسته ايش ماهيت صلح آميز دارد، در حالی که آمريکا و متحدانش به اهداف تهران در اين زمينه مشکوک هستند.

سه عضو دائم شورای امنیت از روند برنامه اتمی ايران ابراز نگرانی کردند
دولت های آمريکا، روسيه و فرانسه در نامۀ مشترکی به آژانس بين المللی انرژی اتمی تاکيد کردند که اقدام اخير ايران برای غنی سازی اورانيوم با غلظت بالا توجيه پذير نيست و بر نگرانی های جامعۀ جهانی می افزايد.در اين نامه، گفته شده که اقدام هفتۀ پيش جمهوری اسلامی ايران مبنی بر غنی سازی اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد، ترديدها درباره احتمال تلاش تهران برای دستيابی به سلاح هسته ای را دامن می زند. اين اتهام از سوی ايران رد شده است.روز سه شنبه نيز، رابرت گيبس سخنگوی کاخ سفيد، در کنفرانس مطبوعاتی خود در واشينگتن گفت اگر حکومت ايران تغيير روش ندهد، همان گونه که باراک اوباما گفته؛ و روسيه، فرانسه و آمريکا نيز در نامه ای به آژانس بين المللی اعلام کرده اند، بايد در انتظار پيآمدهای تصميم خود باشد.

آيت الله سيستانی خواهان شرکت مردم عراق در انتخابات پارلمانی شد
آيت الله علی سيستانی، بلندپايه ترين مرجع شيعيان در عراق، خواهان شرکت مردم کشورش در انتخابات پارلمانی شد. وی بدون اعلام حمايت از جناح خاصی، گفت که عدم شرکت مردم در انتخابات، باعث می شود ديگران به «اهداف غيرمشروع» خود برسند. او در اين اظهار نظر، از ذکر نام افراد يا گروهی خاص خودداری کرد.انتخابات پارلمانی عراق قرار است در تاريخ ۱۷ اسفندماه برگزار شود.موضع گيری سياسی آيت الله سيستانی به دليل نفوذش در ميان شيعيان عراق، از اهميتی ويژه برخوردار است.

«دلیل تاخیر در تحويل پدافند اس ۳۰۰ به ايران، مشکلات تکنیکی است»
الکساندر فومين معاون اداره خدمات نظامی و تکنيکی روسيه، امروز چهارشنبه، دليل تاخير در تحويل سامانه موشکی اِس ۳۰۰ به ايران را «مشکلات تکنيکی» عنوان کرد.اين مقام روس به خبرگزارس اينترفکس گفته است تحويل اين سيستم ضد هوايی پيشرفته به ايران، پس از حل مشکلات تکنيکی انجام خواهد گرفت.تصميم مسکو مبنی بر فروش پدافند هوايی اس ۳۰۰ به ايران، باعث نگرانی آمريکا و اسرائيل شده است.به اعتقاد اين کشورها، جمهوری اسلامی می تواند از اين سيستم ضد هوايی در دفاع از تاسيسات اتمی اش استفاده کند.

بيش از دو هزار مدرسه در استان تهران نيازمند مقاوم سازى است
رييس مجمع خًىٍرين مدرسه ساز استان تهران اعلام كرد: دو هزار و ۱۰ مدرسه در استان تهران نيازمند مقاوم سازى است. به گزارش خبرگزارى رسمى جمهورى اسلامى«ايرنا»، اميرنعمت بنى آدم افزود: يك هزار و ۷۵۴ مدرسه نيز نيازمند تخريب و بازسازى است.رييس مجمع خيرين مدرسه ساز استان تهران افزود: كل پروژه هاى خيريه و مشاركتى در استان تهران تا مهر ماه سال آينده ۱۳۰ پروژه است كه از اين تعداد ۳۲ پروژه در شهر تهران و ۹۸ پروژه در شهرستان هاى استان تهران به بهره بردارى مى رسد.

محمود احمدى نژاد از آزمايش نسل جديد سانتريفوژها در ايران خبر داد
رييس جمهورى اسلامى ايران، محمود احمدى نژاد خبر داد كه ايران نسل جديد سانتريفوژها را آزمايش كرده و ظرفيت آن پنج برابر سانتريفوژهاى پيشين است. به گزارش خبرگزارى رسمى جمهورى اسلامى «ايرنا»، محمود احمدى نژاد كه عصر سه شنبه در جمع حدود ۲۰۰خبرنگار داخلى و خارجى در تهران سخن مى گفت، افزود غنى سازى اورانيوم به ميزان ۲۰درصد در ايران آغاز شده و آژانس بين المللى انرژى اتمى نيز آن را تاييد كرده است. وى افزود پرونده پيشنهاد تبادل سوخت بسته نشده است و برخى گفت و گوها در اين زمينه صورت گرفته و در حال انجام است.او با بيان اينكه جمهورى اسلامى ايران مجبور شده سوخت ۲۰درصد ى توليد كند، افزود: ايران اين سوخت را در حد نياز توليد مى كند.

يك هواپيماى بى سرنشين آمريكا به مواضع شبه نظاميان در پاكستان حمله كرد
يك هواپيماى بى سرنشين آمريكايى كه از راه دور هدايت مى شود به مواضعى از شبه نظاميان در منطقۀ وزيرستان شمالى در پاكستان كه با افغانستان مرز مشترك دارد حمله كرد.مسئولان امنيتى پاكستان اعلام كردند بر اثر حملۀ امروز، سه شبه نظامى كشته شدند.اين هواپيما به يك مركز شبه نظاميان در دهكدۀ «تاپى Tapi» در ۱۵ كيلومترى شرق «ميرانشاه» كه مركز اين منطقه به شمار مى رود حمله كرد.اين دومين حمله از اين نوع طى هفتۀ جارى به منطقۀ مذكور محسوب مى شود كه به پناهگاه امن شبه نظاميان طالبان و القاعده تبديل شده است.

توليد بمب هاى خوشه اى تا مردادماه سال آينده ممنوع مى شود
دبيركل سازمان ملل «بان گى مون» گفت عهدنامۀ جهانى تحريم بمب هاى خوشه اى با تصويب ۳۰ عضو سازمان ملل ، الزامى شده است و اول ماه اوت ( برابر با دهم مرداد سال آينده) اجراىى مى شود.اين ميثاق بين المللى هرگونه استفاده، انبار كردن و توليد جنگ افزارهاى خوشه اى را ممنوع مى كند.جنگ افزارهاى خوشه اى قابليت شليك توسط توپخانه، يا استفاده در بمباران هاى هواىى را داراست و تبديل به دهها بمب كوچك مى شود كه منطقه اى گسترده را پوشش مى دهد.اين ميثاق جهانى را ۱۰۷ كشور در تاريخ نهم خرداد امسال در دوبلين پذيرفتند ولى دولت ها هم بايد آن را جداگانه رسماً تصويب مى كردند.

سازمان عفو بين الملل به محكوميت سه روزنامه نگار در بند ايرانى اعتراض كرد
سازمان عفو بين الملل به احكام صادره براى سه روزنامه نگار ايرانى بهمن احمدى امويى ،سعيد ليلاز و كيوان صميمى اعتراض كرد و طى بيانيه اى خواستار آزادى اين روزنامه نگاران شده است.در بيانيه سازمان عفو بين الملل تاكيد شده كه« هر سه اين افراد زندانيان عقيدتى هستند ».بهمن احمدى امويى،دبير گروه اقتصادى روزنامه سرمايه ،كه در تاريخ ۱۱ آبان ماه توقيف شد، در ۱۴ دى ماه ۱۳۸۸توسط دادگاه انقلاب تهران به ۷ سال و ۴ ماه زندان و ۳۲ ضربه شلاق محكوم شد. او هم اكنون در بند ۳۵۰ زندان اوين به سر مى برد.سعيد ليلاز، سردبيرروزنامه سرمايه ، در ۱۲ دى ماه ۱۳۸۸توسط دادگاه انقلاب تهران به ۹ سال زندان محكوم شد.وى متهم به شركت در تجمع غير قانونى و داشتن اسناد طبقه بندى شده است.وكيل او پيش از اين گفته است موكلش دسترسى به اطلاعاتى داشته كه از طريق اينترنت منتشر شده بودند و بتابراين اطلاعات يادشده طبقه بندى شده نبوده اند. سعيد ليلاز از پرداخت قرار وثيقه منع شده و در زندان اوين به سر مى برد.كيوان صميمى بهبهانى، مدير مسوول ماهنامه توقيف‌شده «نامه» و عضو شوراى مركزى «انجمن دفاع از آزادى مطبوعات» يك روز پس از اعلام نتايج انتخابات در ايران به دست نيروهاى امنيتى بازداشت شد. وى در بند ۲۰۹ در حبس انفرادى به سر مى برد.در بيانيه سازمان عفوبين الملل ضمن درخواست تضمين اين كه اين سه روزنامه نگار شكنجه نشوند، آزادى سريع و بى قيد و شرط آنان از مقامات جمهورى اسلامى ايران خواسته شده است.

نظاميان روسيه در يك پايگاه نظامى آبخاز مستقر مى شوند
روسيه در پى آن است كه يك پايگاه نظامى در منطقۀ خودمختار «آبخاز» ايجاد كند.پيش بينى مى شود كه رييس جمهورى روسيه «دميترى مدودوف» و همتاى آبخاز او «سرگئى باگاپش Sergei Bagapsh » امروز (چهارشنبه) موافقتنامه اى را دراين زمينه در مسكو به امضا برسانند.معاون وزير دفاع منطقۀ جدايى طلب «آبخاز» «گرى كوپالبا Garri Kupalba » به خبرگزارى «رويترز» گفت اين پايگاه نظامى ظرفيت گنجايش دستكم سه هزار سرباز را خواهد داشت و ساخت آن در آينده اى نزديك آغاز مى شود.گرجستان ضمن محكوم كردن اين حركت ، برنامۀ ساخت پايگاه را غيرقانونى خواند.روسيه ، استقلال «آبخاز» و يك منطقۀ جدايى طلب ديگر به نام «اوستياى جنوبى» را به رسميت شناخته است.

«ناتو» مى گويد حملات نيروهاى افغانى مى تواند منجر به گسست در رهبرى طالبان شود
يك فرمانده «ناتو» مى گويد حملات نيروهاى ائتلاف عليه پناهگاه هاى طالبان در جنوب افغانستان به نحو قابل ملاحظه اى منجر به پراكندگى در سطح رهبرى نيروهاى شورشى شده است.ژنرال «نيك كارتر Nick Carter» گفت نيروهاى افغان و نيروهاى بين المللى در جريان حمله به «مارجَه Marjah» با مقاومت هايى از جانب چند گروه ناچيز جنگجويان مواجه شدند.ژنرال «كارتر» فرماندۀ بريتانيايى «ناتو» در جنوب افغانستان گفت از ميزان مين هاى كار گذاشته شده توسط شورشيان در اين منطقه دچار شگفتى شده است.او افزود نمى دانسته كه فرماندۀ ارشد طالبان «ملا عبدالغنى برادر» كه پيش از اين مقامهاى آمريكايى و پاكستانى گفته بودند در پاكستان دستگير شده ، به طور مشخص در نبرد منطقه «مارجَه Marjah» دست داشته است.«كارتر» همچنين گفت نيروهاى «ناتو» بار ديگر به استفاده از نوعى راكت روى آورده اند كه پيش از اين منجر به كشته شدن ۱۲ شهروند افغان شده است.

کلینتون به کشورهای همسایه ایران هشدار داد موضوع هسته‌ای تهران را جدی بگیرند
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا از کشورهای همسایه ایران خواست خود را مسوول بدانند و تلاش کنند تا مطمئن شوند که ایران سلاح هسته‌ای تولید نمی‌کند. خانم کلینتون که در کالج زنانه دارالحکمه در شهر جده در عربستان سعودی سخنرانی می‌کرد، به فهرستی از واکنش‌های تهران اشاره کرد که شرایط پی‌گیری پرونده هسته‌ای ایران را با مشکل روبرو کرده است. خانم کلینتون با تاکید بر این موضوع که ایران اصرار دارد هدفش از تولید انرژی هسته‌ای را صلح‌امیز بداند، گفت:« شواهد این موضوع را نشان نمی‌دهد.» وزیر خارجه آمریکا از روز شنبه سفر خود را به قطر و عربستان و دیدار با سران عرب آغاز کرده است.

محمود احمدی‌نژاد قطعنامه‌های سازمان ملل را بی‌ارزش خواند
محمود احمدی‌نژاد در نشست خبری روز سه‌شنبه درباره روابط روسيه با ايران گفت:« ارتباطات ما با روسيه خوب است و علاقمند به گسترش روابط هستيم.» آقای احمدی‌نژاد با بيان اين‌كه انگلیس، آمریکا و اسرائیل می‌‌خواهند بر منطقه مسلط شوند و ايران را مانع می‌‌دانند، افزود اگر آن‌ها نگران غنی‌‌سازی ۲۰ درصدی ایران بودند، بدون شرط اين سوخت را تحویل می‌‌دادند.رییس جمهوری اسلامی گفت: «حالا كه نمی‌‌دهند بروند دنبال كارشان، ما هم خودمان توليد می‌‌كنيم. »آقای احمدی‌نژاد در این کنفرانس خبری با اشاره براختلاف‌نظر مورد پرونده هسته‌ای ایران، گفت: « برخی حرف‌ها و قطعنامه‌های صادر شده برای پوشاندن مشكلات اقتصادی آمريكاست. به گفته وی « اين قطعنامه‌ها دو ريال هم نمی‌‌ارزد». رییس جمهوری اسلامی همچنین گفت که درباره آينده مطلقا نگرانی ندارد.

مقام های بلژیکی می گویند در تصادف دو قطار در جنوب بروکسل ۱۱ نفر کشته شده اند

مقام های بلژیکی می گویند در اثر برخورد دو قطار در جنوب غربی بروکسل که صبح امروز رخ داد، ۱۱ نفر کشته شده اند. این درحالیست گزارش های اولیه پس از این سانحه از کشته شدن ۲۵ نفر خبر می داد. دو قطار در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی بروکسل، پایتخت بلژیک، صبح امروز و در هوای برفی با یکدیگر برخورد کردند. ایو لترم نخست وزیر بلژیک پس از این سانحه، سفر خود به کوسوو را لغو کرد و به کشورش بازگشت. برنامه سفر بسیاری از مسافران قطارهای سریع السیر از آلمان، فرانسه و هلند به بلژیک نیز لغو شده است.



فرانسه و روسیه، گفته ایران مبنی بر دریافت پیشنهاد جدید برای مبادله با سوخت را تکذیب کردند

درحالیکه صبح امروز علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران از دریافت پیشنهاد جدید مبادله ی سوخت خبر داد، ساعاتی بعد روسیه و فرانسه ارائه ی چنین پیشنهادی را تکذیب کردند. وزارت خارجه فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد تنها پیشنهاد رسمی داده شده به ایران، پیشنهادی است که ماه اکتبر سال گذشته، آژانس بین المللی انرژی اتمی آن را به ایران ارائه داده بود. به گفته وزارت خارجه فرانسه تهران هنوز پاسخ راضی کننده ای به این پیشنهاد نداده است. همچنین بنا بر گزارش خبرگزاری اینترفکس وزارت خارجه ی روسیه ارائه ی پیشنهاد تازه به ایران را برای مبادله ی اورانیوم غنی شده، رد کرده است. این خبرگزاری به نقل از یک مقام وزارت خارجه روسیه گفته است که روسیه، آمریکا و فرانسه تنها از پیشنهادی که پیشتر به ایران داده شده بود، حمایت کرده اند. کشورهای گروه پنج به علاوه یک، از تهران خواسته بودند که اورانیوم غنی شده ایران به میزان ۳/۵ درصد را به کشوری دیگر بفرستد و در مقابل سوخت ۲۰ درصدی را که برای رآکتور تهران لازم دارد، دریافت کند. این پیشنهاد را در آن زمان تهران نپذیرفت و از هفته ی گذشته اعلام کرد راسا غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را آغاز کرده است.



دادستان تهران می گوید فرزند مهدی کروبی در روز ۲۲ بهمن بازداشت نشده بود

عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران روز دوشنبه گفت، هیچ دستوری مبنی بر بازداشت علی کروبی، فرزند مهدی کروبی صادر نشده بود و اگر او ادعا دارد که بازداشت شده است، بايد دلايل و محل نگهداری خود را اعلام کند. دادستان تهران در گفت و گو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفته است:« در استعلام‌های به عمل آمده از نيروی انتظامی، سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات مطلع شديم که چنين شخصی اصلا بازداشت نشده است.»عباس جعفری دولت آبادی همچنین از آزادی بازداشت شدگان روز ۲۲ بهمن خبر داد.این در حالیست که روز شنبه فاطمه کروبی همسر مهدی کروبی در نامه ای به آیت الله علی خامنه رهبر جمهوری اسلامی ایران از شکنجه و تهدید فرزندش مهدی کروبی در بازداشت خبر داده بود و از او خواسته بود «تا دیر نشده به داد جوانان بازداشت شده» برسد.



محسن امین زاده با قرار وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد

بنا بر گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محسن امین زاده، معاون وزیر امور خارجه در دولت محمد خاتمی، با قرار وثیقه ی ۷۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شده است. محسن امین زاده رييس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان، هفته ی گذشته به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. اتهام های آقای امین زاده، اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنيت كشور و همچنين تبليغ عليه نظام از طريق مصاحبه با شبكه‌های رسانه ای خارجی اعلام شده است. عباس شیری وکیل مدافع محسن امین زاده به خبرگزاری ایسنا گفته است که دادگاه پرونده آقای امین زاده را در مورد اتهام توهين به رييس‌جمهور مفتوح نگاه داشته که پس از رسيدگی به این اتهام خاص، قاضی در این باره هم رای خواهد داد.



صالحی: فرانسه، روسیه و آمریکا پیشنهاد جدیدی برای مبادله سوخت ارائه داده اند

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است که جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی پیشنهاد مشترک تازه ای است که فرانسه، روسیه و آمریکا، به ایران ارائه داده اند. او افزوده است که ایران در صورتی این پیشنهاد را خواهد پذیرفت که همه ی شروطی را که ایران برای مبادله سوخت اتمی مطرح کرده است، در پیشنهاد تحت پوشش قرار گیرد. رییس سازمان انرژی اتمی ایران افزوده است که پس از تصمیم ایران برای آغاز غنی سازی اورانیوم به میزان ۲۰ درصد، کشورهای مختلفی برای مبادله سوخت لازم با ایران تماس گرفته اند و این پیشنهادها در حال بررسی است. کشورهای گروه پنج به علاوه یک از تهران خواسته بودند تا اورانیوم غنی شده ایران به میزان ۳/۵ درصد را به کشوری دیگر بفرستد و سوخت ۲۰ درصدی را که برای رآکتور تهران لازم دارد، دریافت کند. این پیشنهادرا تهران نپذیرفت و از هفته ی گذشته راسا غنی سازی ۲۰ درصدی را آغاز کرد.



هیلاری کلیتون: ایران در حال حرکت به سوی دیکتاتوری نظامی است

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ی آمریکا می گوید، دولت باراک اوباما بر این باور است که ایران در حال حرکت به سوی به سوی دیکتاتوری نظامی است. خانم کلینتون در سخنرانی در دانشگاهی در قطر اعلام کرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با تقویت قدرت خود به گونه ای موثر در مسیر جایگزین شدن برای دولت پیش می رود. هفته گذشته خزانه داری آمریکا اعلام کرد اموال یک سردار سپاه و چهار شرکت وابسته به این نهاد نظامی را در آمریکا مسدود می کند. هیلاری کلینتون در سفر به کشورهای عرب حوزه ی خلیج فارس در تلاش است تا حمایت این کشورها را برای اعمال دور تازه ی تحریم ها علیه ایران جلب کند. او در ادامه ی این سفر عصر امروز به عربستان سعودی خواهد رفت و با ملک عبدالله پادشاه عربستان و سعود الفیصل وزیر خارجه ی آن کشور دیدار و گفت و گو خواهد کرد.



تصادف دو قطار در بلژیک دستکم بیست کشته بر جای گذاشت

مقام های بلژیک اعلام کردند تصادف دو قطار در نزدیکی بروکسل پایتخت این کشور دستکم بیست کشته بر جای گذاشته است. این دو قطار از روبرو به هم برخورد کرده اند. هنوز از دلیل وقوع این حادثه گزارشی در دست نیست. خطوط قطارهای سریع السیر بین بروکسل و پاریس مسدود شده است



وزیر خارجه ترکیه این هفته به ایران سفر می کند

احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، قرار است سه شنبه به ایران سفر کند تا درباره ی توافق تهران و گروه پنج به علاوه ی یک برای مبادله اورانیوم، با مقام های ایران مذاکره کند، توافقی که تاکنون بی نتیجه مانده است. ترکیه که در سالهای اخیر روابط نزدیک تری با تهران برقرار کرده است، پیشتر پیشنهاد داده بود تا درباره ی حل مسئله ی هسته ای ایران میانجیگری کند. گروه پنج به علاوه یک از ایران خواسته بود تا اورانیوم سه و نیم درصد غنی شده اش را برای غنی سازی بیست درصدی به کشوری ثالث بفرستد.



شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پرونده ایران در زمینه ی حقوق بشر را بررسی کرد

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد صبح امروز، عملکرد جمهوری اسلامی ایران در زمینه ی حقوق بشر را بررسی کرد. در این نشست گروه اعزامی ِ ایران عملکرد دولت آن کشور را توضیح داد و از آن دفاع کرد. همچنین تعدادی از کشورها با ارائه ی مدارکی به انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران پرداختند. این کشورهای از ایران خواستند تا به مواردی چون اجرای حکم اعدام، شکنجه ی زندانیان، نبود آزادی بیان و نقض حقوق کودکان و زنان پاسخ دهد. این درحالی بود که کشورهایی چون، کوبا، ونزوئلا و لبنان از وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز رضایت کردند. پیش از آغاز این نشست دفتر ادوار تحکیم وحدت با انتشار گزارشی اعلام کرد آنچه در گزارش دولتی به این نشست ارائه شده است، تنها مروری بر قانون اساسی است و سپس توجه شورای حقوق بشر سازمان ملل را به اين نکته جلب می‌کند که مسئله‌ی مورد مناقشه‌ی مخالفان با حکومت، عدم رعايت همين قانون است.



۱۲ غيرنظامی بر اثر آتش نيروهای ناتو در ولايت هلمند کشته شدند

در جريان عمليات نظامی نيروهای ناتو در ولايت هلمند برعليه ستيزه‌جويان طالبان، بر اثر اصابت دو راکت به يک ساختمان مسکونی، ۱۲ غيرنظامی کشته شدند.مقام‌های ناتو مسئوليت اين حادثه را پذيرفته‌اند و اعلام کرده‌اند که راکت‌های اصابت کرده به اين ساختمان به اشتباه و در اوج درگيری با طالبان، شليک شده بود.حامد کرزی، رئيس جمهوری افغانستان با تأييد اينکه اين ۱۲ تن همگی اعضاء‌يک خانواده بوده‌اند، وقوع چنين حادثه‌ای را غم‌انگيز خواند.در همين حال مقام‌های افغان خبر دادند که شمار تلفات عمليات «مشترک» که توسط نيروهای ارتش افغانستان و ناتو در جريان است، به ۲۹ تن رسيده است.



گزارشگران بدون مرز خواستار محکوميت جمهوری اسلامی شد

سازمان گزارشگران بدون مرز در آستانه‌ی برگزاری جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل برای بررسی وضعيت حقوق بشر در ايران، خواستار محکوميت حکومت جمهوری اسلامی توسط اين سازمان شد.در اين اطلاعيه ضمن اسف‌بار خواندن کارنامه‌ی حقوق بشری جمهوری اسلامی از زمان تأسيس‌اش، به افزايش بی‌سابقه‌ سرکوب آزادی‌ها و نقض مکرّر حقوق بشر، در رويدادهای پس از انتخابات خرداد ماه اشاره شده است.سازمان گزارشگران بدون مرز با يادآوری اينکه جامعه‌ی جهانی بايد به محکوميت ايران رأی دهد، خواهان تعيين گزارشگر ويژه و اعزام فوری وی به ايران برای بررسی وضعيت حقوق بشر در اين کشور شده ‌است. گزارشگران بدون مرز با برشمردن مواردی چون بازداشت خودسرانه و غيرقانونی روزنامه‌نگاران، سرکوب هرگونه انتقاد از نهادهای سياسی و مذهبی، نگهداری زندانيان در شرايط دشوار و در سلول های انفرادی‌ طولانی ‌مدت در زندان‌های مخفی، ناپديد کردن اجباری، شکنجه و نقض قوانين بين‌المللی در جمهوری اسلامی را مصداق جنايت عليه بشريت دانسته است.



بايدن: چين از تحريم‌های جديد عليه ايران حمايت می‌کند

جو بايدن، معاون رئيس جمهوری آمريکا، می‌گويد ايالات متحده انتظار دارد که از حمايت چين برای اعمال تحريم‌های جديد بر ايران برخوردار شود.آقای بايدن که در شبکه‌ی ان‌بی‌سی آمريکا سخن می‌گفت، اضافه کرد «ما از حمايت همه برخورداريم از روسيه تا اروپا. و به باور من برای ادامه‌ی اعمال تحريم‌ها و برای منزوی کردن ايران، از حمايت چين برخوردار خواهيم شد».قدرت‌های غربی به رهبری ايالات متحده به دنبال تحريم‌های جديد سازمان ملل عليه ايران، به دليل ادامه‌ی برنامه‌ی هسته‌ای‌اش، هستند. در اين ميان، چين تمايلی به تشديد تحريم‌ها عليه ايران ندارد. ايران تأمين‌کننده‌ی بزرگ نفت چين است.



جونز: تحريم‌ها عليه ايران می‌تواند به تغيير حکومت بينجامد

جيمز جونز، مشاور امنيت ملی باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، روز يکشنبه در گفتگويی با شبکه‌ی تلويزيونی فاکس‌نيوز اعلام کرد که ايالات متحده در ماه جاری ميلادی به دنبال تحريم‌های بسيار شديد ايران است که می‌تواند به تغيير حکومت بينجامد.جيمز جونز اضافه کرد که واشنگتن به دنبال بی‌ثباتی ايران نبوده است، اما با وجود مشکلات داخلی، تحريم‌های بيشتر می‌تواند چنين اثری بر حکومت ايران داشته باشد.مشاور امنيت ملی رئيس جمهوری آمريکا گفت که ترکيب شدن تحريم‌های بسيار شديد با مشکلات بسيار جدی که اکنون حکومت ايران در داخل با آن مواجه است، می‌تواند باعث تغيير حکومت شود.



احمدی‌نژاد: مسکو به مناسبات خود با تهران ابزاری نگاه نکند

به گزارش پايگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه با نشريه وی‌آی‌پی روسيه، از مسکو خواست تا به مناسبات خود با ايران، «ابزاری» نگاه نکند و روابط تهران و مسکو را به غرب نفروشد.آقای احمدی‌نژاد در اين مصاحبه به فعاليت‌های مشترک دو کشور در حوزه‌ی نفت و گاز اشاره کرد و از اينکه شرکت‌های روسی در حوزه‌های نفت و گاز ايران سرمايه‌گذاری نمی‌کنند، انتقاد کرده است.رئيس دولت در اين مصاحبه، ضمن انتقاد تلويحی از تغيير روسيه نسبت به موضوع هسته‌ای ايران، اظهار داشت که جمهوری اسلامی مايل به استفاده از ظرفيت‌های خالی دو کشور برای توسعه مناسبات است.



ادوار تحکيم وحدت: گزارش دولت جمهوری اسلامی فريبکارانه است

سازمان ادوار تحکيم وحدت با انتشار بيانيه‌ای خطاب به شورای حقوق بشر سازمان ملل، گزارش دولت جمهوری اسلامی در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران را مورد ارزيابی قرار داد. بيانيه‌ی سازمان دانش‌آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت) با تحليل بندهای گزارش دولت جمهوری اسلامی، به اين مسئله اشاره می‌کند که موارد استنادی در اين گزارش صرفاً بازنويسی موادی از قانون اساسی است. سپس توجه شورای حقوق بشر سازمان ملل را به اين نکته جلب می‌کند که مسئله‌ی مورد مناقشه‌ی مخالفان با حکومت، عدم رعايت همين قانون است.در اين بيانيه، جمهوری اسلامی متهم شده که با قلب واقعيت و ارائه گزارشی فريبکارانه، واقعيات روزمره نقض حقوق بشر را ناديده گرفته و با توسل به دروغ قصد دارد تا چهره‌ای مناسب و رو به بهبود از وضعيت حقوق بشر در ايران ارائه دهد.اين بيانيه ضمن برشمردن موارد نقض حقوق بشر، در کنار سرکوب گسترده و کم سابقه فعالان و نهادهای حقوق بشری در ايران، گزارش رسمی دولت را تصويری غيرواقعی و دروغين از وضعيت حقوق بشر در ايران ارزيابی می کند .



رئيس کل ستاد مشترک ارتش آمريکا از حمله به تاسيسات هسته‌ای ايران ابراز نگرانی کرد

رئيس کل ستاد مشترک ارتش آمريکا نسبت به پيآمدهای حمله به تاسيسات هستهای ايران ابراز نگرانی کرد. دريا سالار مايک مولن گفت هرگونه حمله به تاسيسات هستهای ايران پيامدهای ناخواستهای به دنبال خواهد داشت که اورا بسيارنگران مي‌کند. رئيس کل ستاد مشترک ارتش آمريکا که در اسرائيل با خبرنگاران گفتگو مي‌کرد، تاکيد کرد که رئيس جمهوری آمريکا به صورت روشن گفته است که ايران نبايد به سلاح اتمی دست پيدا کند.



بررسی پرونده حقوق بشر در ايران از دوشنبه در ژنو آغاز می‌شود

شورای حقوق بشر سازمان ملل از روز دوشنبه در هفتمين اجلاس بررسی ادواری جهانی شورای حقوق بشر، وضعيت حقوق بشر ايران را بررسی مي‌کند. به گزارش خبرگزاری ايرنا محمد جواد لاريجانی دبير ستاد حقوق بشر ايران در ديدار با کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، مواضع به نوشته ايرنا "اصولی ، مبانی اسلامی و انسانی جمهوری اسلامی" در عرصه حقوق بشر و کرامت انسانی را تشريح کرد. به نوشته ايرنا رئيس شورای حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به پذيرش اعلاميه جهانی حقوق بشر و کنوانسيون حقوق کودک از سوی ايران، خواستار بازنگری در خصوص صدور و اجرای برخی از احکام قضايی در اين زمينه شد. محمد جواد لاريجانی در حالی از رعايت حقوق بشر در جمهوری اسلامی مي‌گويد که طی هشت ماهه گذشته نهادهای مدافع حقوق بشر در ايران و جهان به بازداشت های خودسرانه و محاکمه‌های غير قانونی و اعدام‌های مخالفين اعتراض‌های گسترده‌ای داشته‌اند.



اروپا در انتظار برنامه‌ی ترميم وضعيت اقتصادی يونان

ژان کلود تریـــــِژت رئيس بانک مرکزی اروپا روز يکشنبه به يک شبکه تلويزيونی آلمان گفت، استفاده از آمارهای تاييد نشده برای عرضه وضعيت اقتصادی يونان غير قابل قبول است. رئيس بانک مرکزی اروپا گفت انتظار دارد که يونان برنامه ای برای ترميم اوضاع اقتصادی خود تهيه و عرضه کند تا با نظارت ديگر کشورهای اتحاديه اروپا به اجرا در آيد. تحليلگران اقتصادی از يونان به عنوان کشوری ورشکسته ياد ميکنند که توانائی پرداخت بدهی های خارجی خود راندارد.



در جريان دو حمله موشکی ۱۲ غير نظامی در افغانستان کشته شدند

فرماندهی نيروهای ائتلاف در افغانستان روز يکشنبه اعلام کرد در جريان دو حمله موشکی ۱۲ غير نظامی درافغانستان کشته شده اند. «استانلی مک کريستال» ژنرال آمريکائی فرمانده نيروهای ائتلاف در افغانستان به خاطر اين رويداد تاسف بار از حامد کرزی رئيس جمهوری افغانستان عدر خواهی کرد.از روز شنبه ۱۵۰۰۰ تن از نظاميان نيروهای ائتلاف حمله گسترده ای را در ايالت هلمند عليه ستيزه جويان طالبان آغاز کرده اند. اين حمله نيروهای ناتو به افراد طالبان بزرگترين نبرد نيروهای ائتلاف در ۹ سال گذشته است. از زمان آغاز اين پيکار تازه ۲۷ شورشی و دو سرباز نيروهای ائتلاف کشته شده اند. پيش از آغاز اين پيکار، حامد کرزی از نيروهای ناتو (سازمان پيمان آتلانتيک شمالی) و افغان خواسته بود، تمام تلاش خودر ا برای جلوگيری از آسيب رسيدن به غير نظاميان بکار گيرند.

No comments:

Post a Comment