Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرهای کوتاه از ایران و جهان --- رادیو فردا

تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا


mizezard.com

sandaliehabi.com


سرخط‌ خبرها

عفو بين‌الملل موضع جمهوری اسلامی را اهانت‌آميز خواند
سازمان عفو بين‌الملل می‌گويد جمهوری اسلامی با رد توصيه‌های مطرح شده برای رعايت حقوق بشر، در جلسه‌ی شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، موضعی اهانت‌آميز داشته است. حسيبه حاج صحراوی، معاون بخش خاورميانه و شمال آفريقای سازمان عفو بين‌الملل در اين باره می‌گويد: «مقام‌های ايرانی با رد پيشنهادهايی که ده‌ها کشور برای بهبود وضعيت حقوق بشر ارائه دادند، تحقير و اهانت خود را به الزامات بين‌المللی به نمايش گذاشتند. درست مانند رفتاری که با مردم خود داشته‌اند».بر اساس گزارش رسمی منتشر شده‌ی سازمان ملل، جمهوری اسلامی درخواست‌ها برای آزادی تمام زندانيان سياسی و تحقيق بين‌المللی در مورد خشونت‌های پس از انتخابات خرداد ماه را رد کرده است.

مهدی کروبی و ميرحسين موسوی با يکديگر ديدار و گفتگو کردند
مهدی کروبی و ميرحسين موسوی شب گذشته( چهارشنبه شب ) به مدت ۲ ساعت با يکديگر ديدار و در مورد تحولات ۲۲ بهمن و رويدادهای اخير کشور به گفتگو پرداختند.به گزارش سحام نيوز، سايت رسمی حزب اعتماد ملی، آقايان کروبی و موسوی در اين ملاقات گفتند:« اصلاح ِ انحراف موجود در انقلاب، با حضور ِ بانشاط و آگاهانه‌ی مردم در جهت احيای حقوق‌شان، ممکن است».در پايان اين ديدار، ميرحسين موسوی و مهدی کروبی تصريح کردند که در اين مورد بزودی با مردم سخن خواهند گفت و آنان را در جريان امور، از جمله چگونگی پيگيری و مطالبه مسالمت آميز حقوق شان در آينده، قرارخواهند داد.

فهرست مظنونان به قتل يک فرمانده‌ی حماس در دوبی، به ۱۸ نفر رسيد
يک مقام امنيتی در امارات متحده‌ی عربی می‌گويد که فهرست مظنونان به قتل محمود المَبْحُوح، يکی از فرماندهان جنبش حماس در دوبی، به ۱۸ تن رسيده است.رئيس پليس دوبی به روزنامه‌ی نَشنال، روزنامه‌ی انگليسی زبان چاپ دوبی، گفته است که به احتمال ۹۹ درصد، موساد، سازمان اطلاعاتی اسرائيل، مسئول قتل فرمانده‌ی حماس است. پليس دوبی پيشتر، در ارتباط با اين پرونده، اسامی و تصاوير ۱۱ مظنون را که با گذرنامه‌‌های جعلی اروپايی وارد خاک دوبی شده بودند، منتشر کرده بود. ۷ تن ازافرادی که گذرنامه ها به نام آنان جعل شده است از شهروندان اسرائيلی هستند.

سلطانیه: ايران به هيچ قيمتی حاضر نيست غنی سازی را متوقف سازد
علی اصغر سلطانيه، نماينده‌ی جمهوری اسلامی در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، می‌گويد غرب بايد بپذيرد که ايران در غنی سازی اورانيوم به درجه استادی رسيده است.آقای سلطانيه در مصاحبه با مجله‌ی نيواستيتمَن، چاپ لندن، اظهار داشت که جمهوری اسلامی به هيچ قيمتی حاضر نيست غنی‌سازی را متوقف سازد. وی اضافه کرد که حتی تهديد به حمله‌ی نظامی نيز نمی‌تواند ايران را از انجام اين امر بازدارد.در همين حال، ميکائل اش‌پين‌دِلگِر، وزير خارجه‌ی اتريش، که کشورش يکی از ۱۵ عضو شورای امنيت است، روز چهارشنبه از احتمال تصويب دور چهارم تحريم‌های سازمان ملل عليه ايران در ماه آينده‌ی ميلادی خبر داد.

بر اثر انفجاری در شمال‌غربی پاکستان ۱۱ نفر کشته شدند
بر اثر انفجاری که در بازار يک روستا در منطقه‌ی قبايلی «اوُرَکْزَی»، در شمال‌غربی پاکستان روی داد دست‌کم ۱۱ نفر کشته و ۵۰ نفر زخمی شدند.مقام‌های امنيتی پاکستان اعلام کرده‌اند که هنوز مشخص نيست که عامل اين انفجار، چه فرد يا گروهی بوده و اين انفجار به چه وسيله‌ای ايجاد شده است.منابع نظامی پاکستان می‌گويند نيرو‌های طالبان پس از حملات ماه‌های گذشته به وزيرستان جنوبی، به منطقه‌ی «اوُرَکْزَی» گريخته‌اند. ارتش پاکستان، در هفته‌‌های اخير چندين بار اهدافی را در اين منطقه بمباران کرده است.

در انفجار انتحاری در استان انبار عراق، دست‌کم ۱۲ نفر کشته شدند
به‌دنبال يک انفجار انتحاری، در شهر رَمادی، مرکز استان اَنبار در غرب عراق، دست‌کم ۱۲ نفر کشته و ۲۰ نفر زخمی شدند.حادثه صبح روز پنجشنبه، زمانی رُخ داد که راننده‌ی يک وانت حامل مواد منفجره، خودرو خود را در محل بازرسی نيروهای انتظامی و امنيتی عراق، در نزديکی ادرات دولتی، منفجر کرد.نيروهای امنيتی عراق، از طريق رسانه‌های اين کشور، نسبت به افزايش اقدام‌های تروريستی پيش از انتخابات مجلس اين کشور، که قرار است ۱۶ اسفند ماه برگزار شود، به عموم هشدار داده‌اند.

خسرو قشقايی، از اعضای نهضت آزادی، به قيد وثيقه آزاد شد
خسرو قشقايی، از اعضای نهضت آزادی ايران، صبح پنجشنبه به قيد وثيقه، از زندان اوين آزاد شد.به گزارش سايت «ميزان خبر»، سايت خبری نهضت آزادی ايران، آقای قشقايی روز ۲۷ دی ماه، در پی احضار به دفتر پيگيری‌های وزارت اطلاعات، بازداشت شده بود.به رغم آزادی آقای قشقايی، ۱۲ تن ديگر از اعضای نهضت آزادی، که پس از ناآرامی‌های روز عاشورا بازداشت شده‌اند، همچنان در زندان به‌سر می‌برند.

نروژ با درخواست پناهندگی دیپلمات مستعفی ایرانی موافقت کرد
مقام های نروژ با درخواست پناهندگی محمد رضا حیدری، دیپلمات مستعفی سفارت ایران در اسلو، موافقت کردند.آقای حیدری ماه گذشته از سمت خود استعفا داده و از نروژ درخواست پناهندگی کرده بود. وی پیشتر دلیل استعفای خود را « اعتراض به ادامه ی سرکوب ها در ایران» اعلام کرده بود.

چندتن از بازداشت شدگان هفته های اخیر روز چهارشنبه از زندان اوین آزاد شدند
کمیته گزارشگران حقوق بشر از آزادی چندتن از بازداشت شدگان هفته های اخیر خبر داد. بنا بر این گزارش، پریسا کاکایی عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، مازیار سمیعی فعال دانشجویی و زنان، بهار تراکمه و نازنین حسن نیا شامگاه چهارشنبه از زندان اوین آزاده شده اند. همچنین بنا بر برخی گزارش ها از مقابل زندان اوین، چند نفر دیگر از بازداشتی ها چهارشنبه شب آزاد شده اند که اسامی آنها تا کنون منتشر نشده است.

روسیه قرارداد ایجاد یک پایگاه نظامی را با آبخاز امضا کرد
روسیه روز چهارشنبه قراردادی را با آبخاز، یکی از مناطق جدایی طلب گرجستان به امضا رساند که بر مبنای آن یک پایگاه نظامی در آن منطقه تاسیس خواهد کرد.گرجستان می گوید طرح ایجاد پایگاه نظامی روسی در آبخاز، که گفته می شود ۱۷۰۰ سرباز روس و سیستم ضد موشکی در آن مستقر خواهد شد، تنش بین تفلیس و مسکو را افزایش خواهد داد.ناتو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در واکنش به امضای این قرارداد، آنرا بی ارزش خواند و از مسکو خواست آن را فسخ کند. میخاییل ساکاشویلی رییس جمهوری گرجستان نیز از اتحادیه اروپا خواست تا دراین باره مذاکراتی انجام دهد و هشدار داد که یک حمله ی دیگر از سوی روسیه قابل تصور است.نیروهای روسیه و گرجستان، تابستان سال ۲۰۰۸ وارد یک جنگ پنج روزه شدند که در نتیجه ی آن دو منطقه ی اوستیای شمالی و آبخاز از گرجستان جدا گشته و روسیه آنها را به عنوان کشور مستقل به رسمیت شناخت.

دالایی لاما رهبر معنوی بوداییان جهان روز پنجشنبه با باراک اوباما دیدار خواهد کرد
دالایی لاما رهبر تبعیدی بوداییان جهان، قرار است روز پنجشنبه با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا دیدار کند. این دیدار پیشتر به دلیل مخالفت شدید چین لغو شده بود. روز پنجشنبه رییس جمهوری آمریکا در حالی با دالایی لاما گفت و گو خواهد کرد که روابط پکن- واشینگتن پس از قرارداد فروش اسلحه از سوی آمریکا به تایوان، به سردی گراییده است. همچنین این رابطه به دلیل محکوم شدن چین برای سانسور اینترنت و اختلاف نظر بر سر مسایل تجاری و بازرگانی با مشکل مواجه شده است. چین سالها در تلاش بود تا دالایی لاما را از جامعه بین الملل دور نگه دارد و او را به تلاش برای جدایی طلبی محکوم می کرد. دالایی لاما می گوید وی خواستار خودگردانی تبت است.

باراک اوباما: طرح محرک های اقتصادی ، آمریکا را از بدترین بحران مالی نجات داد
باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه از طرح محرک های اقتصادی خود که سال گذشته در اوج بحران مالی جهانی اعمال شد، دفاع کرد و گفت این طرح آمریکا را از بدترین بحران اقتصادی نجات داد.باراک اوباما در جریان سخنانی که در کاخ سفید بیان کرد افزود، وی بر این باور است که این طرح، یک و نیم میلیون شغل را در سال ۲۰۱۰ حفظ یا ایجاد خواهد کرد. بنا بر گفته رییس جمهوری آمریکا این طرح تا کنون دو میلیون شغل را حفظ یا ایجاد کرده است.باراک اوباما به همراه جو بایدن معاونش، در تلاشند تا پس از گذشت یک سال از پیشنهاد طرح محرک های اقتصادی، نظر آمریکایی های بدبین به این طرح را جلب کنند. طرحی که با پشتیبانی اکثریت دمکرات در کنگره ی آمریکا به تصویب رسید و اوباما معتقد است، اگر چه این طرح مخالفانی نیز دارد اما از رویارویی آمریکا با دومین رکود بزرگ اقتصادی جلوگیری کرد.

وزیر خارجه اسراییل دست داشتن موصاد در قتل فرمانده حماس را تکذیب کرد
آویگدور لیبرمن وزیر خارجه اسراییل روز چهارشنبه گفت هیچ مدرکی دال بر دست داشتن موصاد در قتل یک فرمانده حماس وجود ندارد. وزیر خارجه اسراییل نخستین مقام اسراییلی است که در این مورد اظهار نظر می کند.حماس پیشتر ماموران امنیتی اسراییلی را مسوول قتل محمود المبحوح اعلام کرده بود. محمود المبحوح از فرمانده هان ارشد حماس، ماه گذشته در هتل محل اقامتش در دبی به قتل رسید.مقام های اماراتی برای یازده نفر که به گفته ی آنها ماموران امنیتی اروپایی هستند قرار بازداشت صادر کرده اند و می گویند این افراد در قتل آقای المبحوح دست داشته اند.

یک مقام ارشد آمریکایی با رییس جمهوری سوریه دیدار کرد
درحالیکه باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در تلاش برای بهبود روابط با دمشق است، یک مقام ارشد آمریکایی با بشار اسد رییس جمهور سوریه دیدار کرد.ویلیام برنز معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی، بلند پایه ترین مقام آمریکایی است که از ژانویه ۲۰۰۵ به دمشق سفر کرده است.همچنین روز چهارشنبه رابرت فورد به عنوان سفیر جدید آمریکا در دمشق انتخاب شد. روابط واشینگتن- دمشق از سال ۲۰۰۵ و پس از ترور رفیق حریری نخست وزیر لبنان، رو به سردی گذاشته بود.

No comments:

Post a Comment