Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرهای کوتاه از ایران و جهان --- رادیو فردا

تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا

sandaliehsiah.com
daftareabi.com
daftareghermez.com

سرخط‌ خبرها

ارتش سایبری ایران سایت های اینترنتی کلمه و جرس را هک کرد
یک گروه باعنوان «ارتش سایبری ایران»، که مدتی است سایت های اینترنتی مخالف ِ حاکمان جمهوی اسلامی را هک و فیلترمی کند، از ساعتی پیش سایت های کلمه، نزدیک به میر حسین موسوی، و جنبش سبز (جرس) ، از سایت های حامی اصلاح طلبان را هک کرد. سايت جرس دقايقی پس از هک شدن، با آدرس های جديد ِ - راه سبز دات اينفو، و راه سبز دات اورگ، قابل دسترسی شد.

شیرین عبادی خواستارکمک جهانی به مردم ایران شد
شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل امروز در نشستی که از سوی چند نهاد بین المللی ِ حقوق بشر، از جمله عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر در ژنو برگزار شد، خواستار کمک جهانی به مردم ایران شد.خانم عبادی گفت: اکنون زمان آن است که دولت ها، صدای مردم ایران را بشنوند، زیرا که فردا ممکن است خیلی دیر باشد و نتوان از بروز یک فاجعه حقوق بشری در ایران پیشگیری کرد. شیرین عبادی با اشاره به تشدید سرکوبی و بازداشت های وسیع در ایران گفت: به ما کمک کنید تا این آتش را در کشورمان خاموش کنیم. جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه در ژنو تشکیل می شود تا بر طبق روال عادی خود گزارش نماینده جمهوری اسلامی ایران را در مورد عملکرد حقوق بشر ِ نظام بشنود.شیرین عبادی و نمایندگان سازمان های بین المللی حقوق بشر هم برای ارائه گزارش ها و نظرات متقابل به این شورا به ژنو رفته اند.

6 نهاد جهانی، کمپینی را برای آزادی دست اندرکاران نشریات در ایران آغاز کرده اند
در پی سرکوبی و بازداشت گسترده دست اندرکاران نشریات درایران، شش نهاد «کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران»، «قلم» یا «پن»، «گزارشگران بدون مرز»، «شاخص ِ سانسور»، «روزنامه‌نگاران کانادایی حامی آزادی بیان» و «انجمن بین‌المللی ناشران» کمپینی را برای آزادی روزنامه‌نگاران دربند ایرانی به راه انداخته‌اند. این کمپین تا پایان بهار سال آینده در آمریکا، کانادا و اروپا ادامه خواهد داشت. این کمپین در نامه ای سرگشاده به آیت الله خامنه ای از او خواسته است تا دستور آزادی دستکم ۶۰ روزنامه‌نگار، وبلاگ نویس و نویسنده را که در هفته های اخیر بازداشت شده اند، صادر کند.این نهادها، با یادآوری سخنان آیت لله خمینی در آستانه انقلاب ِ 57 که وعده داده بود «جامعه ایران جامعه آزادی خواهد بود»، کمپین خود را با همین عنوان، نامگذاری کرده اند.

شبکه های ماهواره ای فارسی زبان علیه ایران شکایت کردند
شبکه های ماهواره ای صدای آمریکا، بی بی سی و دویچه وله ، ارسال پارازیت بر روی شبکه های تلویزیونی و رادیویی خود را از سوی جمهوری اسلامی ایران، ناقض مقررات اتحادیه ارتباطات بین المللی خوانده و به این اتحادیه شکایت کرده اند. به گفته این شبکه ها، از چند روز مانده به سالگرد 22 بهمن، ارسال پارازیت ها شدت گرفته و اکنون در برنامه های بخش جهانی تلویزیون بی بی سی به زبان انگلیسی نیز اختلال ایجاد می کند. برنامه های رادیو فردا نیز از این امر مستثنی نیست. مدیران شبکه های ماهواره های فارسی زبان در بیانیه مشترک خود از اتحادیه ارتباطات بین المللی خواسته اند تا با فشار بر ایران، مانع ادامه ارسال پارزایت ها شود. آنها همچنین گفته اند که جمهوری اسلامی، خود بدون هیچ مزاحمتی برنامه هایش را به زبان های فارسی، انگلیسی ، عربی و غیره با استفاده از همین خدمات ماهواره ای برای خارج از ایران پخش می کند اما مردم کشور خود را از دیدن و شنیدن برنامه های شبکه های خارجی محروم کرده است.

فرانسه: ادعای ایران را درباره توانِ هسته ایش باور نمی کنیم
برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه امروز به رادیوی این کشور گفت: باور نمی کند ایران در حال حاضر توانایی غنی سازی اورانیوم با غلظت 80 درصد و یا ساخت میله فلزی را آنچنانکه ادعا می کند، داشته باشد. محمود احمدی نژاد دیروز گفته بود که ایران توانایی غنی سازی 20 یا 80 درصد را دارد، اما قصد ندارد بمب بسازد. علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز گفته است که ایران توانایی غنی سازی اورانیوم را به هر درصدی که بخواهد دارد و طی چند ماه می تواند میله سوخت بسازد.

عکسی از تظاهرات معترضین درایران برنده جایزه جهانی بهترین عکس شد
یک روزنامه نگارعکاس ایتالیایی، بخاطر عکسی که از تظاهرات معترضین در ایران گرفته بود، برنده جایزه جهانی بهترین عکس یا world Press Photo شد. عکس ِ پیرو ماستورزو، از پشت بامی در تهران گرفته شده است و زن جوانی را در حال شعار دادن نشان می دهد. این جایزه از معتبرترین جوایزه جهانی در حوزه عکاسی خبری است. همچنین ازعکسی که از روی ویدیوی صحنه ی قتل ندا آقاسلطان برداشته شده، بعنوان، یکی از عکس های خبری که تاثیر بسیاری بر افکار عمومی جهان گذاشته است، در بخش "یادآوری ویژه" تقدیر شد.

مبارزات انتخابات پارلمانی عراق آغاز شد
مبارزات انتخاباتی پارلمان عراق امروز در حالی آغاز شد که بحث و جدل درباره رد صلاحیت برخی از نامزدها ادامه دارد. کمیسیون انتخاباتی عراق ابتدا صلاحیت 500 نفر از کاندیداها را به اتهام ارتباط با حزب بعث رد کرد اما پس از اعتراض ها، این رقم اکنون به 170 کاهش یافته است. اغلب رد ِ صلاحیت شدگان از سنی ها بودند که همین موضوع سبب شد تا گروههای سنی، دولت نوری المالکی را به تبعیض متهم کنند.بیش از 6 هزار نفر برای کسب 325 کرسی نمایندگی در انتخابات 16 اسفندماه، هفتم مارس ، رقابت می کنند.

اجساد یخ زده 20 تن از طالبان در ولایت بغلان افغانستان پیدا شد
ماموران امنیتی افغانستان می گویند اجساد یخ زده 20 تن از افراد طالبان در دو غار در ولایت بغلان پیدا شده است. به گفته مسئولان محلی، این افراد برای گریز از دست نیروهای امنیتی به این غارها در کوهستان ِ پوشیده ازبرف در شمال این کشور پناه برده بودند.در همین حال اعلام شده که گذرگاه سالنگ که از روز سه شنبه بر اثر ریزش بهمن بسته شده بود، باز شده است. در آن حادثه 36 نفر کشته شدند.

آمریکا یک سلاح لیزری ضد موشک را با موفقیت آزمایش کرد
آژانس دفاع موشکی آمریکا می گوید یک سلاح لیزری ضد موشک های قاره پیما را با موفقیت آزمایش کرده است. این آزمایش روز پنج شنبه در مرکز جنگ افزارهای نیروی دریایی آمریکا در کالیفرنیا انجام شد. در این اطلاعیه گفته می شود که این سلاح لیزری بر روی یک جامبو جت ِ 747 تغییر یافته برای همین منظور، نصب شده بود و آزمایش موفقیت آمیز آن، بیانگر نیروی بالقوه انرژِی لیزری برای نابودی موشک های بالستیک است.

دبیر کل ناتو پیروزی یانوکویچ را در انتخابات اوکراین تبریک گفت
دبیر کل پیمان ناتو، اندرس راسموسن، پیروزی ویکتور یانوکویچ، رهبر حزب مناطق اوکراین را در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به او تبریک گفت. پیمان ناتو، انتخابات اوکراین را آزاد، منصفانه ، دمکراتیک و الگویی برای منطقه توصیف و تاکید کرده است که خواستار تعمیق همکاری استراتژیک با این کشور است. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و رهبران اتحادیه اروپا نیز به یانوکویچ تبریک گفته اند.کمیسیون انتخاباتی اوکراین، نتایج نهایی آراء را هنوز بطور رسمی اعلام نکرده اما مطابق نتایج مقدماتی، یانوکویچ با اختلاف 5/3 درصد بر یولیاتیموشنکو، نخست وزیر فعلی پیروز شده است. خانم تیموشنکو خواستار شمارش دوباره آراء در برخی حوزه ها شده و هنوز شکست خود را نپذیرفته است.

آمريکا انسداد جريان آزاد اطلاعات در ايران را محکو م کرد
آمريکا می گويد مسئولان امنيتی جمهوری اسلامی، جريان آزاد اطلاعات به اين کشور را تقربيا مسدود کرده اند.فيليپ کرولی، سخنگوی وزارت خارج آمريکا سرکوبی معترضين را محکوم کرد و گفت که حکومت ايران با ايجاد اختلال در شبکه های تلفن، کاهش شديد سرعت اينترنت و انداختن پارازيت بر روی شبکه های تلويزيونی ماهواره ای، جريان آزاد اطلاعات را تقريبا مسدود کرده است. او افزود اين اعمال تنها نشان دهنده ترس حکومت از مردم خود است. وزارت خارجه آمريکا همچنين ادعای ايران را مبنی بر اينکه خود، توانايی توليد سوخت هسته ای دارد، رد کرد و گفت که اين حرف ها با واقعيت فاصله زيادی دارد. محمود احمدی نژاد ديروز در ميدان آزادی گفته بود: اولين محموله اورانيوم با غنای ۲۰ درصد توليد شده و در اختيار دانشمندان ايران قرار گرفته است.

بر اثر انفجار دو بمب در پاكستان دستكم ۱۴ نفر كشته شدند
مسئولان پاكستان تاييد كرده اند كه بر اثر انفجار دو بمب در اين كشور دستكم ۱۴ نفر كشته و بيش از ۳۰ نفر زخمى شده اند.هدف اصلى اين انفجارها كه آشكارا انتحارى بوده اند يك مقر پليس در شمال غربى پاكستان بوده است.يك مقام محلى به نام «عبدالجبارشاه» در گفتگو با خبرگزارى فرانسه گفت اين انفجارها كه روز پنجشنبه رخ داد منجر به كشته شدن ۹ پليس و ۵ شهروند عادى شد.مسئولان پاكستانى مى گويند نخستين انتحاركننده، در مقابل يك مركز آموزشى پليس در مركز شهر «بانّو Bannu» واقع در شمال وزيرستان كه نزديك مرز افغانستان است اقدام به انفجار كرد.بر اساس گزارش ها كمتر از ده دقيقۀ بعد، هنگامى كه رييس پليس شهر به محل انفجار رسيد ،انتحار كنندۀ بعدى ضامن مواد انفجارى را كه به بدن خود بسته بود كشيد كه بر اثر آن رييس پليس در اين انفجار زخم هايى برداشت.مقام هاى محلى مى گويند براى جلوگيرى از اقدامات مشابه ، در اين منطقه حكومت نظامى برقرار شده است.شاخۀ پاكستانى طالبان كه متحد طالبان افغانستان است در پاسخ به عمليات نظامى دولت عليه شبه نظاميان،به طور متداوم به مركز امنيتى پاكستان حمله مى كنند.

مشعل المپيك بازى هاى زمستانى به «ونكوور» كانادا رسيد
مشعل بازى هاى المپيك زمستانى سال ۲۰۱۰ به شهر «ونكوور» كانادا رسيد. قرار است امشب مراسم رسمى گشايش اين بازى ها برگزار شود.انتظار مى رود فرماندار ايالت كاليفرنيا«آرنولد شوايتزنگرArnold Schwarzenegger » در ميان كسانى باشد كه قرار است اين مشعل را به جايگاه نهاىى اش در استاديوم ۵۵ هزار نفرى «بى سى BC Place» حمل كنند.بر اساس گزارش ها هيجان بسيار زيادى در ميان كاناداىى ها و علاقه مندان بازى هاى المپيك وجود دارد تا بدانند چه كسى سرانجام شعلۀ مشعل را به ظرف مخصوص نزديك مى كند تا آن را مشتعل سازد.در همين حال بر اساس گزارش ها براى اولين بار در تاريخ بازى هاى المپيك زمستانى، يك بانوى ورزشكار ايرانى در المپيك «ونكوور» كانادا حضور مى يابد.«مرجان كلهر» در دو رشته مارپيچ و مارپيچ بزرگ مسابقات اسكى شركت مى كند. در كل تيم ملى ايران در بازى هاى زمستانى امسال چهار ورزشكار خواهد داشت كه شامل سه مرد و يك زن مى شود و هر چهار نفر در رشته اسكى به رقابت مى پردازند.بيش از ۵ هزار ورزشكار از ۸۰ كشور جهان طى ۱۷ روز در اين دوره از بازى هاى المپيك زمستانى كه هر چهار سال يك بار برگزار مى شود با يكديگر به رقابت مى پردازند.

سناى آمريكا ناقضان حقوق بشر در ايران را تحريم مى كند
سناى آمريكا با تدوين لايحه اى قصد دارد ناقضان حقوق بشر در ايران را مورد تحريم قرار دهد.سناتور جوزف ليبرمن يكى از تدوين‌كنندگان لايحه تازه در سناى آمريكا درباره ايران، به راديو اروپاى آزاد- راديو آزادى، گفته است كه اين لايحه بر تحريم‌هاى تنبيهى عليه ناقضان حقوق بشر در حكومت جمهورى اسلامى ايران تمركز دارد.جزئيات لايحه‌اى كه از سوى سناتور جمهوريخواه جان مك كين و جوزف ليبرمن، سناتور مستقل ايالت «كنكتيكت»، تهيه و تدوين شده و گروهى از سناتورهاى ديگر از آن پشتيبانى كرده‌اند، روز چهارشنبه انتشار يافت.اين لايحه تحريمى و تنبيهى، با لوايح تحريم‌هاى پيشين تفاوت عمده‌اى دارد و تمركز آن نه بر مسئله اتمى دولت ايران كه عليه مقام‌هاى جمهورى اسلامى ست كه در سركوب‌ها و نقض حقوق بشر در ايران نقش داشته‌اند.سناتور «ليبرمن» كه در تدوين اين لايحه نقش داشته است ضمن تحسين مردم ايران گفت:« مردم آمريكا در كنار ايرانيان هستند، ما صداى شما را مى‌شنويم و از هر آنچه در جهت كمك به تعيين سرنوشت‌تان بتوانيم انجام دهيم، دريغ نخواهيم كرد. بدانيد، سرانجام هدف شما كه همانا آزادى جهانشمول شماست، پيروز خواهد شد.»اين لايحه براى تصويب، بايد يك سلسله مراحل قانونى را طى كند و پس از تصويب سناتورها، در صورت توشيح آن از سوى رئيس جمهورى آمريكا، قانونى بر قوانين موجود تحريم‌ها مى‌افزايد.

نمايندۀ ايران در آژانس بين المللى انرژِى اتمى : رويارويى با ايران در زمينۀ غنى‌سازى ۲۰ درصدى به نفع هيچ كس نيست
نماينده ايران در آژانس بين المللى انرژى اتمى، غنى‌سازى ۲۰ درصدى اورانيوم براى تامين سوخت راكتور تحقيقاتى تهران را قانونى و حق ايران دانست و تاكيد كرد كه رويارويى با ايران در اين زمينه به نفع هيچ كس نيست. به گزارش خبرگزارى دانشجويان ايران «ايسنا»، على اصغر سلطانيه در گفت‌وگو با شبكه خبرى العالم اظهار داشت: اگر كسانى عمليات غنى‌سازى ۲۰ درصد را محكوم كنند، اهميت نمى‌دهيم زيرا كار ما قانونى است.سلطانيه به طرف‌ها‌ى مختلف توصيه كرد كه عاقل باشند و با درايت رفتار كنند، زيرا ايران به گفتۀ وى با درايت و براساس قانون رفتار كرده است.به دليل كاربرد دوگانه غنى سازى اورانيوم در تهيه سوخت اتمى و همچنين سلاح هسته اى،كشورهاى غربى نسبت به برنامه غنى سازى اورانيوم ايران ابراز نگرانى مى كنند.به همين دليل شوراى امنيت سازمان ملل متحد طى سه قطعنامه تحريمى از تهران خواسته است اين فعاليت ها را متوقف كند.

رييس مجلس ايران گفت پاسخ ايران به تهديدهاى «اوباما» سرعت بيشتر در فناورى‌ هسته‌اى خواهد بود
رييس مجلس شوراى اسلامى ، روز پنجشنبه در قم گفت: اگر آقاى اوباما كه ايران را تهديد به تحريم مى‌كند، ده بار ديگر نيز اين مانور را ادامه دهد، پاسخ ايران سرعت بيشتر در فناورى‌ هسته‌اى خواهد بود.به گزارش «ايسنا» خبرگزارى دانشجويان ايران، على لاريجانى گفت :«در انقلاب اسلامى كه با نظريه مردم سالارى دينى رقم زده شده است نظر ولايت فقيه در هدايت جمهورى اسلامى، استراتژيك و بسيار موثر است و تمامى مسائل حساس را كه مربوط به منافع ملى مى‌شود در تمامى عرصه‌ها دربرمى‌گيرد».رييس مجلس شوراى اسلامى با تاكيد بر اين كه منافع فلسطين تاثير مستقيم بر منافع ايران دارد، گفت بايد با تمام وجود از فلسطين و آرمان‌هاى فلسطين حمايت كنيم و امروز اين جزو افتخارات ماست كه از حزب‌الله لبنان دفاع كنيم. آقاى لاريجانى با اشاره به مواضع سياستمداران آمريكا تصريح كرد سياست آمريكا در مواجهه با انقلاب اسلامى همان ويژگى‌هاى – به گفتۀ وى - استكبارى را دارد و عده‌اى كه تصور مى‌كنند رويكرد آمريكا درباره ايران تغيير كرده است بايد در مبانى فكرى خود تجديد نظر كنند.

چين از آمريكا خواست ملاقات با «دالايى لاما» را لغو كند
چين از آمريكا خواست «هرچه سريعتر» برنامۀ ملاقات «باراك اوباما» با «دالايى لاما» رهبر تبعيدى تبّت را لغو كند.«شين هُوا Xinhua» خبرگزارى دولتى چين امروز (جمعه) به نقل از سخنگوى وزارت امور خارجه اين كشور«ما جائو شوMa Zhaoxu» نوشت از واشينگتن خواسته شده كه اين ديدار را لغو كند.كاخ سفيد روز پنجشنبه اعلام كرد با وجود هشدارهاى چين مبنى بر اين كه در صورت چنين ملاقاتى ، روابط تيرۀ دو كشور دچار مشكلاتى خواهد شد، آقاى «اوباما» هفتۀ آينده ۲۹ بهمن با «دالاىى لاما» ملاقات خواهد كرد.چين «دالايى لاما» را متهم مى كند كه تبّت را به سمت استقلال طلبى هدايت مى كند. اتهامى كه همواره از سوى «دالايى لاما» رد شده است.مسائل ديگرى كه موجب تيرگى روابط آمريكا و چين شده اند عبارتند از: اختلاف هاى تجارى و برنامۀ آمريكا براى فروش سلاح به تايوان.

رييس جمهورى پيشين آمريكا «بيل كلينتون» در بيمارستان بسترى شد
رييس جمهورى پيشين آمريكا «بيل كلينتون» در پى يك ناراحتى قلبى در بيمارستانى در نيويورك مورد عمل جراحى قرار گرفت.آخرين خبرها حكايت از برطرف شدن خطر و بهبود وى مى كند.يكى از مشاوران آقاى كلينتون، «داگلاس بند Douglas Band» در بيانيه اى اعلام كرد رييس جمهورى پيشين آمريكا روز پنجشنبه در پى بروز درد در قفسۀ سينه به بيمارستانى در نيويورك منتقل شد و در آنجا به تشخيص پزشك معالج تصميم به انجام عمل جراحى گرفته شد.اين بيانيه مى افزايد حال رييس جمهورى پيشين آمريكا خوب است و او كه هم اكنون در شرايط مناسبى به سر مى برد قصد دارد به فعاليتهايش در بنياد خود و تلاش براى گرد آورى كمك به كشور زلزله زدۀ هاييتى ادامه دهد.«بيل كلينتون » ۶۳ ساله پيش از اين نيز در سال ۲۰۰۴ ميلادى (حدود ۶ سال پيش) به دليل انسداد شرايين مورد عمل جراحى قرار گرفته بود.آقاى كلينتون از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ ميلادى دو دوره رياست جمهورى آمريكا را بر عهده داشت و اخيرا سرپرستى فعاليتهاى انسان دوستانه جهت كمك رسانى به زلزله زدگان هاييتى را بر عهده گرفته است.

«گوگل» اختلال «جى‌ميل» در ايران را مربوط به شبكه‌هاى خود ندانست
به دنبال انتشار گزارش‌هاىى در باره مسدود شدن سرويس اى‌ميل كمپانى گوگل، «جى‌ميل»، در ايران، اين كمپانى اعلام كرد كه گرچه كاربران ايرانى در استفاده از اين سرويس با مشكل روبه‌رو شده‌اند، مشكل از شبكه‌هاى گوگل نيست.به گزارش خبرگزارى فرانسه، كمپانى گوگل روز چهارشنبه با صدور بيانيه‌اى اعلام كرد: «كاربران ما در ايران به ما گفته‌اند كه در دسترسى به جى‌ميل با مشكل روبه‌رو شده‌اند.»گوگل در اين بيانيه با تأييد كاهش شديد ميزان دسترسى به سرويس پست الكترونيكى اين شركت در ايران افزوده است: «ما شبكه‌هاى خود را كنترل كرده و به اين نتيجه رسيديم كه مشكل از اين شبكه‌ها نيست.»پيشتر نيز گزارش‌هاىى درباره بروز اختلال در شبكه اينترنت و كاهش شديد سرعت آن در ايران منتشر شده بود، اما وزير ارتباطات جمهورى اسلامى علت آن را «پاره شدن فيبر نورى» اعلام كرده بود.اين در حالى است كه حاميان جنبش سبز و معترضان به نتيجه انتخابات در ايران بر اين باور هستند كه دولت به منظور جلوگيرى از انتشار اخبار و تصاوير تظاهرات معترضان همزمان با سالگرد پيروزى انقلاب اسلامى در روز ۲۲ بهمن شبكه اينترنت را مختل كرده است.

کاخ سفید از ایران خواست به حقوق معترضان برای راهپیمایی احترام بگذارد
کاخ سفید، به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که قوانین « حقوق بشر» در مورد معترضان را رعایت کند و به حقوق انسانی آنها احترام بگذارد.مقام‌های کاخ سفید روز پنج شنبه از حکومت ایران خواستند تا اجازه دهند معترضان و مخالفان بدون نگرانی از رعب و خشونت ماموران، راهپیمایی کنند. برخی مقام‌های آمریکایی می‌گویند رویدادهای اخیر ایران را با دقت زیر نظر دارند و رفتار پلیس با معترضان را در راهپیمایی پنجشنبه مشاهده کرده‌اند.رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید گفت:« ما رویدادهای ایران را زیرنظر داریم و تلاش می‌کنیم تا بهترین اطلاعات را به دست آوریم.» آقای گیبز در سخنانش به محدودیت‌ سرویس‌های اینترنتی و دسترسی نداشتن به رسانه‌های مختلف در ایران نیز اشاره کرد.

No comments:

Post a Comment