Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرهای کوتاه از ایران و جهان --- رادیو فردا

تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا
setaresefid.com
mizesabz.com

سرخط‌ خبرها

عبدالمالک ریگی در اعتراف تلویزیونی: آمریکا می خواست به ما در قرقیزستان پایگاه نظامی بدهد
دو روز پس از آنکه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی اعلام کرد عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله دستگیر شده، پرس تی وی، شبکه ماهواره ای ایران، بخشی از اعترافات عبدالمالک ریگی را پخش کرده که در آن می گوید با ماموران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، در دبی دیدار کرده و به او قول حمایت همه جانبه و در اختیار گذاردن پایگاهی با تسلیحات نظامی در پایگاه مناس در نزدیکی بیشکک داده بودند و او برای گفتگو با آمریکایی ها راهی قرقیزستان بود که دستگیر شد. حیدر مصلحی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، روز سه شنبه پس از اعلام دستگیری عبدالمالک ریگی در کنفرانس خبری در تهران گفته بود که عبدالمالک ریگی بزودی در بازجویی ها اعتراف خواهد کرد که آمریکا و بریتانیا از این گروه حمایت می کرده است. آمریکا و بریتانیا این اتهام را رد کرده اند.وزیر اطلاعات ایران همچنین گفته بود که بازداشت عبدالمالک ریگی بدون کمک هیچ کشور دیگری انجام شده اما سفیر پاکستان در تهران دیروز گفت که اقدامات ایران بدون همکاری پاکستان نبوده است.

هنگامه شهیدی فعال حقوق زنان باردیگر بازداشت شد
به گزارش سایت های اینترنتی، هنگامه شهیدی، روزنامه نگار و فعال حقوق زنان باردیگر بازداشت شده و در زندان اوین بسر می برد. مادر هنگامه شهیدی به محمد مصطفایی وکیل مدافع دخترش گفته است که ماموران وزارت اطلاعات به فرزندش گفته بودند امروز صبح برای توضیحاتی به آدرسی که داده بودند برود اما پس رفتن هنگامه به آنجا، او را دوباره بازداشت کرده و به زندان اوین برده اند. هنگامه شهیدی، از 9 تیر ماه تا دهم آبان ماه در زندان بود و با وثیقه 90 میلیون تومانی آزاد شده بود.

رئیس جمهوری لبنان در سفری تاریخی به مسکو رفت
میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان امروز در مسکو با دیمیتری مدودف ، رئیس جمهوری روسیه دیدار کرد. این نخستین بار است که یک رئیس دولت لبنان رسما از مسکو دیدار می کندآقای مدودف سفر رئیس جمهوری لبنان را «رویدادی تاریخی » در روابط دو کشور توصیف کرد.گفته می شود دو طرف از جمله درباره همکاری درازمدت ِ نظامی میان دو کشور گفتگو کردند .

خامنه ای: آنهائیکه رای اکثریت را قبول نمی کنند صلاحیت حضور در چارچوب نظام را از دست داده اند
آیت الله خامنه ای امروز در جمع اعضای مجلس خبرگان گفت: کسانیکه نتیجه انتخابات را رد کردند و به نظام تهمت زدند، مرتکب گناه بزرگ شدند. آقای خامنه ای افزود: این افراد حاضر نشدند رای اکثریت را قبول کنند و در مقابل قانون تسلیم شوند، بنابراین صلاحیت حضور در چارچوب نظام اسلامی را از دست داده‌اند. او همچنین باردیگر گفت: کمرنگ کردن مرزبندی ها خطایی فاحش است و باید از مخالفان نظام اعلام برائت شود. آیت الله خامنه ای موقعیت کنونی نظام جمهوری اسلامی را بهتر از هر زمان دیگری دانست و گفت شاهد آن هم راهپیمایی های نهم دی ماه و 22 بهمن بود. مجلس خبرگان که وظیفه نظارت بر عملکرد رهبری را برعهده دارد، دیروز در یایان اجلاس خود، باردیگر حمایت قاطع خود را از آیت الله خامنه ای و عملکرد او در زمینه رویدادهای پس از انتخابات، اعلام کرد.

پسر رهبر حماس در کرانه غربی برای اسرائیل جاسوسی می کرد
پسر شيخ حسن يوسف، بنيانگذار و رهبر اصلی سازمان حماس در کرانه غربی رود اردن، می گويد سال‌ها برای اسرائيل جاسوسی می کرده است. مُصعب حسن يوسف، در مصاحبه‌ با روزنامه «ها آرتص»، چاپ ِ اسرائيل،گفته است که سال‌های با «شين بت»، تشکيلات امنيت داخلی اسرائيل، برای خنثی کردن بمب گذاری های حماس در اين کشور و نجات بی گناهان، همکاری می کرده است. مصعب حسن يوسف که اکنون در آمريکا زندگی می کند، می گويد ده سال پيش از اسلام به خاطر به گفته او « تشويق به خشونت» بريد و به مسيحيت گرويد.

هیاتی از اسرائیل وارد پکن شد
هیاتی از اسرائیلی متشکل از معاون نخست وزیر، رئیس بانک مرکزی و چند تن دیگر از مقام های این کشور وارد پکن شد. سخنگوی سفارت اسرائیل در پکن هدف سفر این هیات را گفتگو درباره روابط دو کشور و مسائل مورد توجه دو طرف، از جمله برنامه هسته ای ایران، اعلام کرد. اسرائیل خواستار تشدید تحریم ها علیه ایران است. از سوی دیگر چین که دارای روابط گسترده اقتصادی با جمهوری اسلامی است و به تامین سوخت ازایران نیاز دارد، امروز باردیگر گفت که هنوز زمان برای حل مسئله هسته ای ایران از طریق گفتگو باقی است.

ویکتور یانوکوویچ بعنوان رئیس جمهوری جدید اوکراین سوگند یاد کرد
ویکتور یانوکوویچ که اخیرا در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین با فاصله بسیار کمی بر یولیو تیموشنکو، نخست وزیر پیروز شد، امروز سوگند یاد کرد. آقای یانوکوویچ که به روسیه گرایش دارد، گفت قصد دارد اوکراین را به کشوری اروپایی که به هیچ بلوکی تعلق ندارد، تبدیل کند. یولیو تیموشنکو که به نتیجه انتخابات اعتراض دارد در مراسم امروز حضور نداشت.

محمود احمدی نژاد با بشار اسد در دمشق دیدار کرد
محمود احمدی نژاد با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در دمشق گفتگو کرد. دو طرف سپس در کنفرانسی خبری اعلام کردند که دو کشور روابط محکمی دارند و توافقنامه ای برای لغو روادید میان دو کشور نیز امضاء شده است. احمدی نژاد باردیگر با حمله به آمریکا واسرائیل گفت که آنها به بن بست رسیده اند و اگر اسرائیل اشتباهات گذشته اش را تکرار کند، نابود خواهد شد. بشار اسد نیز گفت که دو طرف در مورد مسائل عراق و انتخابات پارلمانی آن، حمایت از فلسطینی ها و لبنان و همکاری در مقابل تهدید های اسرائیل گفتگو کردند. رئیس جمهوری سوریه حمایت خود را از غنی سازی اورانیوم در ایران نیز اعلام کرد و گفت که برخلاف خواست آمریکا، روابط سوریه و ایران در حال گسترش است.آمریکا از سوریه خواسته است از جمهوری اسلامی فاصله بگیرد،از مداخله در امور داخلی لبنان دست بردارد و در حل مسائل عراق و روند صلح با اسرائیل همکاری کند.

روسای جمهوری های روسیه و فرانسه ه درباره ایران گفتگو می کنند
دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه برای گفتگو با نیکلا سرکوزی، رئیس جمهوری فرانسه هفته آینده به پاریس می رود.به گفته دفتر رئیس جمهوری فرانسه، روابط دو کشور، برنامه هسته ای ایران، روند صلح خاورمیانه، امنیت اروپا و مسائل اقتصادی و محیط زیستی در دستور مذاکرات دو طرف قرار دارد. رئیس جمهور ی روسیه روز دوشنبه در کاخ الیزه با رئیس جمهور ی فرانسه دیدار می کند و سپس نمایشگاه جدیدی از هنر روسیه را در موزه لوور افتتاح خواهد کرد. در زمینه مسائل امنیت اروپا، احتمال فروش یک ناو جنگی پیشرفته به روسیه از سوی فرانسه نیز از جمله موضوع هایی است که سبب نگرانی کشورهای حوزه بالتیک شده است.

جهانبخش خانجانی آزاد شد
جهانبخش خانجانی، از اعضای حزب کارگزاران سازندگی بطور موقت آزاد شد. آقای خانجانی هشت ماه و نیم پیش بازداشت شده بود و در داد گاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به جرم تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، به 6 سال حبس محکوم شده است. پرونده او در مرحله تجدید نظر است.جهانبخش خانجانی در انتخابات 22 خرداد از اعضای ستاد میرحسین موسوی بود. او در دوره محمد خاتمی نیز مدیرکل وزارت کشور بود. از سوی دیگر خانواده و دوستان سهراب اعرابی، جوانی که در راهپیمایی اعتراض به نتیجه انتخابات 22 خرداد، بضرب گلوله کشته شد، در بیستمین سالگرد تولد او بر سر مزارش در بهشت زهرا گرد آمدند.

شمار دیگری از افسران ارشد نظامی در ترکیه به اتهام قصد کودتا بازداشت شدند
دادگاهی در ترکیه امروز هشت افسر ارشد نظامی دیگر را به توطئه برای کودتا متهم کرد. ماموران امنیتی ترکیه حدود 50 تن از افسران ارشد نظامی را بازداشت کرده اند که تاکنون 20 تن از آنها، از جمله 5 دریاسالار و 2 ژنرال ، رسما متهم شده اند که قصد داشتند علیه دولت اسلام گرای این کشور کودتا کنند. این اتهام ها به هفت سال پیش باز می گردد. رئیس ستاد کل ارتش ترکیه هشدار داده است که بازداشت افسران عالی رتبه ی در حال خدمت و بازنشسته «وضعیت خطیری» را بوجود آورده است. بدنبال این هشدار، عبدالله گل، رئیس چمهوری ترکیه امروز صبح با رئیس ستاد کل ارتش و نخست وزیر در کاخ ریاست جمهوری جلسه ای تشکیل داد.

محمود احمدی نژاد به دمشق رفت
محمود احمدی نژاد برای گفتگو با بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه امروز صبح وارد دمشق شد. دولت سوريه با شليک ۲۱ توپ در فروگاه از احمدی نژاد استقبال کرد. به گزارش خبرگزاری های ايران، محموداحمدی نژاد که همراه هياتی به سوريه رفته است، در جشن ميلاد پيامبر اسلام شرکت می کند و با مسئولان دفاتر گروههای فلسطينی در دمشق نيز گفتگو خواهد کرد. احمدی نژاد پيش از ترک تهران گفت که لازم است جمهوری اسلامی و سوريه برای مقابله با تهديد اسرائيل رايزنی کنند. سفر احمدی نژاد به دمشق در حالی است که آمریکا می کوشد سوریه را ترغیب به دوری از ایران کند.وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت این کشور از سوریه همچنین می خواهد تا از مداخله در امور داخلی لبنان دست بردارد و در حل مسائل عراق و روند صلح با اسرائیل همکاری کند.

رهبران آمريكا و روسيه بر تسريع مذاكرات در مورد پيمان خلع سلاح اتمى تاكيد كردند
دميترى مدوديف، رييس جمهورى روسيه، مى گويد او و همتاى آمريكايى اش توافق كرده اند تا از نمايندگان كشورهاى شان بخواهند، به گفت و گوها درباره كاهش تسليحات هسته اى يا همان پيمان «استارت» سرعت بخشند.كرملين در بيانيه اى نوشت اين توافق روز چهارشنبه در گفت و گوى تلفنى رهبران دو كشورحاصل شده است.روساى جمهورى آمريكا و روسيه پيش از اين تعهد كرده اند كه كلاهك هاى هسته اى كشورشان راكاهش دهند و به ۱۵۰۰ تا ۱۶۷۵ عدد برسانند.

رهبران سياسى و نظامى تركيه نشستى را براى بررسى كودتاى نافرجام سال ۲۰۰۳ برگزار مى كنند
عبدالله گل، رييس جمهورى تركيه، قصد دارد امروز (پنجشنبه) در نشستى با سران ارتش و نخست وزير اين كشور به بحث دربارۀ تلاش نافرجام گروهى از نظاميان بپردازد كه به گفته دولت اسلامگراى تركيه در سال ۲۰۰۳ ميلادى (حدود هفت سال پيش) در صدد سرنگونى اش بودند .در پى بازداشت ۵۰ افسر رده بالاى تركيه، از جمله فرماندهان سابق نيروى دريايى و هوايى، كه روز دوشنبۀ گذشته روى داد، ارتش اين كشور وضعيت كشور را "جدى" خواند.اتهام هاى اين افراد پس از تهيه متن كيفرخواست از سوى دادستانى مشخص خواهد شد.

احمدى نژاد :غرب بايد ايران را بعنوان يكى از كشورهاى هسته اى جهان به رسميت بشناسد
محمود احمدى نژاد، رييس جمهورى ايران، مى گويد، غربى ها "ناگزير هستند كه ايران را جز پنج ، شش كشور هسته‌اى دنيا به رسميت بشناسند."آقاى احمدى نژاد روز چهارشنبه در يك گفت و گوى زنده تلويزيونى انتقادات بين المللى از برنامه هسته اى ايران را "لطيفه‌هاى تكرارى و بى‌مزه" خواند و خطاب به كشورهاى غربى گفت: " آنها بايد بدانند كه ملت ايران هيچ امتيازى در اين موضوع به آنها نخواهد داد و بايد در مرز قانون حركت كنند."آژانس بين المللى انرژى اتمى در گزارش اخير خود از احتمال كار كردن ايران بر روى ساخت سلاح اتمى ابراز نگرانى كرده است.

رهبران اتحاديه اروپا براى گفت و گو پيرامون مسائل اقتصادى و زيست محيطى «دانوب» گرد هم مى آيند
رهبران و وزراى اتحادىۀ اروپا امروز (پنجشنبه) در بوداپست پايتخت مجارستان گرد هم مى آيند تا دربارۀ مسائل اقتصادى و زيست محيطى منطقۀ دانوب با يكديگر بحث و تبادل نظر كنند.اين كنفرانس بخشى از تلاش بروكسل براى تدوين سندى با عنوان "استراتژى اتحاديه اروپا براى منطقه دانوب" است كه سال گذشته تهيه شد و قرار است سال آينده ، يعنى در ماه مارس ۲۰۱۱ به تصويب برسد.دانوب بزرگ ترين رودخانه اتحاديه اروپاست كه از ميان ۶ كشور مى گذرد و براى ۴ كشور ديگر يك رود مرزى به شمار مى آيد.

آمريكا:مواضع چين درباره تحريم هاى جديد عليه ايران به واشينگتن نزديك تر شده است
هيلارى كلينتون، وزير امور خارجۀ آمريكا، گفت استراتژى جديد اين كشور در زمينه ديپلماتيك باعث شده كه چين به ديدگاه هاى ايالات متحده در مورد ضرورت وضع تحريم هاى شديدتر عليه جمهورى اسلامى ايران نزديك تر شود.خانم كلينتون روز چهارشنبه در نشست يكى از كميته هاى كنگره آمريكا ابراز اميدوارى كرد شوراى امنيت سازمان ملل ظرف ۳۰ تا ۶۰ روز آينده تحريم هاى جديد را تصويب كند.وزيرامورخارجۀ آمريكا همچنين گفت واشينگتن سوريه را تحت فشار قرار داده تا از ايران فاصله بگيرد.

جمهورى اسلامى از گزارش آژانس بين المللى انرژى اتمى انتقاد كرد
جمهورى اسلامى ضمن انتقاد از گزارش اخير آژانس بين المللى انرژى اتمى درباره برنامه هسته ايش اعلام كرد اين گزارش « متواضع نيست و مواضع ايران را مطرح نكرده است».خبرگزارى ايرنا گزارش داد در متنى كه نماينده ايران در آژانس چهارشنبه شب در يك نشست اين نهاد توزيع كرده، آمده است: "گزارش مديركل با وارد شدن به جزييات فنى غير ضرورى موجب بروز ابهامات و مشكلاتى شده است. “ در گزارش اخير آژانس بين المللى انرژى اتمى نسبت به امكان اقدام ايران به طراحى موشك هاى مجهز به كلاهك هسته اى ابراز نگرانى شده است.

خبرگزاری های ایران از برگزاری دادگاه علنی عبدالمالک ریگی خبر دادند
بنا بر گزارش خبرگزاری های ایران، به نقل از ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان، می گویند عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله ، در یک دادگاه علنی در استان سیستان و بلوچستان محاکمه خواهد شد.در همین حال خبرگزاری فارس به نقل از علیرضا آوایی، رئیس کل دادگستری استان تهران، گزارش داد، با توجه به محتوای پرونده عبدالمالک ریگی، درخواست احاله این پرونده به دادگستری تهران "به صورت صد در صد منتفی نیست." رئيس كل دادگستری استان تهران افزوده است که از نظر صلاحيت علي‌القاعده مكاني كه محل اقدامات و اعمال مجرمانه بوده در همان مكان بايد به اتهامات رسيدگی شود، مگر اینکه موجبات قانونی برای انتقال پرونده به محل دیگری وجود داشته باشد.رئیس دادگستری تهران گفته است که اگر تهران محل ارتکاب بعضی جرایم عبدالمالک ریگی از نظر سازماندهی و اقدامات مربوط به آن بوده باشد، ممکن است رسیدگی به پرونده در تهران صورت گیرد.

اتحادیه اروپا برای برخورد با مساله هسته ای ایران در صدد جلب حمایت روسیه است
کاترین آشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه اظهار امیدواری کرد که غرب بتواند بر حمایت مسکو از تشدید تحریم ها علیه تهران حساب کند. خانم اشتون افزود که روسیه به جدی بودن بحران هسته ای ایران واقف است. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در مسکو با مقام های ارشد روسی دیدار کرده بود به خبرنگاران گفت شورای امنیت سازمان ملل متحد، مقصد بعدی پرونده هسته ای ایران است. روسیه، که از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل برخوردار است، همواره موافق حل مسئله هسته ای ایران، از طریق گفت و گو بوده اما چندی است که موضعی سرسختانه در قبال تهران در پیش گرفته است. این در حالیست که مسکو همواره اعلام کرده از تحریم های فلج کننده علیه ایران حمایت نخواهد کرد.

هیلاری کلینتون می گوید سوریه باید از ایران فاصله بگیرد
هیلاری کلینتون وزیرخارجه آمریکا روز چهارشنبه در کنگره آن کشور گفت که واشینگتن از سوریه می خواهد تا از ایران دور شود و از روابطش با تهران فاصله بگیرد. خانم کلینتون همچنین خواستار همکاری بیشترسوریه درباره مسایل مرتبط با عراق، اسراییل و لبنان شد.سخنان هیلاری کلینتون در حالی بیان می شود که محمود احمدی نژاد قرار است فردا به دمشق برود تا با بشار اسد رییس جمهور روسیه دیدار و گفت و گو کند. رسانه های سوری گزارش دادند که محمود احمدی نژاد به همراه همتای سوری خود قرار است در مراسم ولادت پیامبر اسلام در روز جمعه شرکت کنند. سوریه هفته پیش نشانه هایی مبنی بر تمایل به میانجیگری بین ایران و غرب در مسئله هسته ای نشان داد. همچنین در روزهای گذشته پس از پنج سال، آمریکا بار دیگر سفیری به دمشق اعزام کرد. روابط دو کشور پس از ترور رفیق حریری نخست وزیر لبنان به سردی گراییده بود.

صلاحیت نیمی از وکلا برای انتخاب هيات مديره کانون وکلای دادگستری رد شد
خبرگزاری کار ایران، ایلنا از رد صلاحیت ۳۶ نفر از وکلا برای انتخابات بيست و ششمين دوره هيات مديره کانون وکلای دادگستری مرکز خبر داد.بنا بر این گزارش اسامی ۷۹ نفر برای عضويت در هيات مديره کانون وکلای دادگستری مرکز به دادگاه عالی انتظامی قضات ارسال شد که روز گذشته اين دادگاه صلاحيت ۴۳نفر را تاييد و ۳۶ نفر دیگر را فاقد شرايط لازم برای عضويت در هيات مديره اين نهاد مدنی دانسته است.در ميان ردصلاحيت شدگان چهره‌هايی از جمله سيدمحمد جندقی کرمانی‌پور رييس فعلی هيات مديره کانون، گودرز افتخار جهرمی رييس سابق کانون وکلای دادگستری، محمدعلی دادخواه، نعمت احمدی، رمضان حاجی مشهدی، ناصر زرافشان، عبدالفتاح سلطانی، فريده غيرت، عبدالصمد خرمشاهی، علی نجفی توانا، رضا نوربها، محمدحسين آقاسی، جهانگير مستوفی و اکبر سرداری‌زاده دیده می‌شود

No comments:

Post a Comment