Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

احتمال معامله موسکو وتل آویو بر سر ایران وگرجستان

دبی – العربیه

گزارشگر تلوزیون العربيه درگزارشی از مسکو با تاکید بر اینکه روسيه علت به تعويق افتادن تحويل سیستم دفاعی اس 300 به ايران را " مشکلات فني" اعلام کرده است ،به احتمال معامله روسیه واسرائیل بر سر ایران وگرجستان اشاره کرد.

مازن عباس در این گزارش که امروز چهارشنبه 17-2-2010 از" العربیه " پخش شد خاطر نشان کرد که نخست وزیر اسرائیل از رئيس جمهور روسيه خواسته است تا از اعمال تحريم هاي شديدتر عليه بخش انرژي ايران حمايت کند.

وی افزود نتانياهو پيش از ملاقات با ولاديمير پوتين ،همتاي روس خود ،ازمسکو خواسته بود تا در برابر توقف ارسال سلاح هاي ساخت اسرائيل به جمهوری گرجستان دست به اقدام مشابهي بزند و به کساني که امنيت اسرائيل را تهديد مي کنند اسلحه نفروشد.

اين درحالي است که دستگاه های اطلاعاتي روسيه ،از تحویل محموله سلاح هاي اسرائيلی به گرجستان پرده برداشته بود.

نتانياهو در ديدار با پوتين بر ضرورت تقويت هماهنگي وهمکاري بين مسکو و تل آويو تاکيد کرد واظهارداشت:" ما خواهان تقويت روابط میان دو کشورهستیم ،زیرا روسيه قدرت بزرگي است و اسرائيل نیز در زمينه فناوري قدرتمند است."

بر اساس این گزارش ولاديمير پوتين نیز بر ادامه گفتگو بين مسکو و تل آويو به منظور ایجاد راه حلی برای مسائل خاورميانه تاکيد کرد و کرملين با صدور بيانيه اي تاکيد نمود جامعه جهاني بايد مطمئن شود که برنامه هسته اي ايران صلح آميز است.

کرملين در صورت شانه خالی کردن ايران از زیر تعهداتش ، اعمال تحريم هاي جديد عليه تهران را بعيد ندانست.

الکسي باکايف تحليلگر مسايل سياسي به العربيه گفت:" گفتگو پیرامون تشديد تحريم ها عليه ايران با امريکا و اروپا و نه اسرائيل انجام مي شود. اخيرا موضع مسکو در مورد اعمال تحريم هاي بيشترعليه تهران به موضع واشنگتن نزديک شده است."

برخی از صاحبنظران اعتقاد دارند که تصميم روسيه مبنی بر پشتیبانی از اعمال تحريم هاي بيشتر بر ضد ايران ممکن است در ازای خودداري امريکا و اسرائيل از کمک تسليحاتي به گرجستان باشد.

این در حالی است که تحليلگران دیگری معتقدند که پيوستن روسيه به حاميان اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران تلاشي درجهت کاهش تنش فزاينده درمنطقه خليج است.

بر اساس گزارش العربیه با بررسی مساله ايران در دیدار نتانياهو با سران روسيه ، مواضع متفاوت دو طرف در مورد ایران آشکار شده است ، هرچند که کرملین تلاش کرد از طریق تاکید براعمال تحريم هاي بيشتر برضد ايران این گفتگوها را موفق نشان دهد اما به نظر می رسد مسکو نتوانست رضایت تل آويو را برای تقويت نقش روسيه در حل وفصل مساله خاورميانه به دست آورد.

http://www.alarabiya.net/articles/2010/02/17/100665.html

No comments:

Post a Comment