Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرهای کوتاه از ایران و جهان --- رادیو فردا

تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا
daftarezard.com

سرخط‌ خبرها

سندیکای خبرنگاران آلمان خواستار اعتراض دولت این کشور به ایران شد
سنديکای خبرنگاران آلمان از وزارت خارجهٔٔ اين کشور خواسته است به محدوديتهای خبررسانی آزاد در ايران اعتراض کند.این سندیکا همچنين از وزير خارجه آلمان خواسته است برای مقام های ايران روشن کند که اختلال سيستماتيک در پخش برنامههای دويچه وله در ايران پذیرفتنی نیست. رئيس سنديکای خبرنگاران، ميشائل کنکن (Michael Konken) گفته است، اعتراض وزارت خارجه بايد شامل ايجاد مزاحمتهای فراوان برای خبرنگاران خارجی در ايران نيز بشود که از ديرباز ادامه دارد.سنديکای خبرنگاران آلمان همچنین نامهٔٔ اعتراض به سفارت جمهوری اسلامی در آلمان نوشته که بی پاسخ مانده است.

فاطمه کروبی در نامه به خامنه ای: فرزندانم را دستگیر، شکنجه و تهدید به تجاوز کردند
فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی در نامه ای به آیت الله خامنه ای نوشته است خشونت طلبان و اوباشانی که بدستور آنها عمل می کنند، پس از دستگیری پسرش علی در راهپیمایی 22 بهمن، او را به مسجدی برده و در آنجا پس از پی بردن به هویتش، بشدت کتک زده و تهدید به تجاوز کرده اند؛ و سپس گفته اند اگر 24 ساعت دیگر در آنجا می ماند، جنازه اش را تحویل می دادند. فاطمه کروبی افزوده است علاوه بر ضرب و جرح شدید فیزیکی، زشت ترین دشنام ها را به علی و پدرو مادرش داد ه اند. خانم کروبی گفته است این نامه را تنها از روی دلسوزی، پیش از آنکه کامران ها و محسن های دیگر زیر شکنجه این افراد بی مسئولیت جان دهند و حیثیت کشور و نظام را به چالشی اساسی بکشند، نوشته است.

جبهه مشارکت: حضور جنبش سبز علت تفاوت چشمگیر راهپیمایی 22 بهمن امسال بود
جبهه مشارکت ایران اسلامی در بیانیه ای درباره مراسم 22 بهمن امسال، گفته است گرچه حضور گسترده نیروهای امنیتی و انتظامی موجب محدودیت استفاده از نماد سبز توسط حامیان و هواداران جنبش سبز شد، اما تفاوت چشمگیر جمعیّت حاضران در راهپیمایی امسال با جمعیّت سنتی راهپیمایان این روز، ناشی از حضور گسترده اعضاء و حامیان جنبش سبز بود. در این بیانیه ضمن تقبیح حمله به شخصیت های اصلاح طلب، افزوده شده که اکنون با ارزیابی این راهپیمایی، باید وجود اعتراض و بحران به رسمیت شناخته شود و راه حل های برون رفت از آن بر اساس پیشنهادات «رهبران جنبش سبز» در دستور کار قرار گیرد.این بیانیه همچنین گفته است که بدون تردید عامل اصلی درگیری های پراکنده ای که درحاشیه یا پس از راهپیمایی رخ داد، نیروهای لباس شخصی ماموریت یافته و نیروهای انتظامی حامی آنها بوده اند.

مبارزات انتخابات پارلمانی عراق همراه با تنش ادامه دارد
مبارزات انتخاباتی پارلمان عراق ادامه دارد. این مبارازت از روز جمعه در حالی آغاز شد که بحث و جدل درباره رد صلاحیت برخی از نامزدها سبب تنش در فضای انتخاباتی شده است. کمیته ویژه بررسی صلاحیت ها امروز اعلام کرد که صلاحیت صالح المطلق و ظافر العانی، دو تن از سیاستمداران سرشناس سنی رد شده است. این دو نفر در فهرست نامزدهای مورد حمایت حزب العراقیه، حزب سکولار ایاد علاوی، نخست وزیر سابق قرار دارند. این حزب امروز در اعتراض، مبارزات انتخاباتیش را به تعلیق در آورد. ظافر العانی، دولت نوری المالکی را متهم کرد که با انگیزه سیاسی و زیر نفوذ ایران، آنها را رد صلاحیت کرده است. کمیته ویژه بررسی صلاحیت ها ابتدا صلاحیت 500 نفر از کاندیداها را به اتهام ارتباط با حزب بعث رد کرده بود اما پس از اعتراض ها، این رقم به 171 کاهش یافت که امروز اعلام شد صلاحیت 26 نفر دیگرتایید شده است. اغلب رد ِ صلاحیت شدگان از سنی ها هستند .انتخابات پارلمانی عراق 16 اسفندماه، هفتم مارس ، برگزار می شود.

حامد کرزی طالبان را فراخواند تا سلاح های خود را به زمین بگذارند
با آغاز عملیات بزرگ نظامی علیه طالبان در ولایت هلمند افغانستان، حامد کرزی ، طالبان را فراخواند تا سلاح های خود را به زمین بگذارند. آقای کرزی همچنین خواستار احتیاط بسیار در عملیات نظامی برای پیشگیری از آسیب رسیدن به غیر نظامیان شد.رئیس جمهوری افغانستان، نیروهای مشترک افغان و ناتو را فراخواند تا به مشورت با مردم محل ادامه دهند، عملیات خود را هماهنگ کنند و از توسل به حملات هوایی در مناطقی که ممکن است خطر آسیب رسیدن به غیر نظامیان وجود داشته باشد، خودداری کند. حدود 15 هزار نیروی مشترک آمریکایی، بریتانیایی و افغان، از صبح امروز تهاجم گسترده به «مارجه»، یکی از آخرین پایگاههای اصلی طالبان در جنوب افغانستان را آغاز کردند.

فراخوان برای همبستگی با «آزادی و برابری جنسيتی در ايران» در هشتم ماه مارس
با نزدیک شدن به روز هشتم ماه مارس، روز جهانی زن، جمعی از فعالان زن ايرانی از همه مدافعان حقوق زنان، نهادها و شبکه های بین المللی دفاع از حقوق زن و فمینیست های جهان، دعوت کرده اند تا با ترتیب دادن برنامه ها و صدور بیانیه هایی از خواست های زنان وجنبش حقوق مدنی درايران حمایت کنند. آنها همچنین خواستار پایان دادن به خشونت و سرکوب در ايران و آزادی فوری بازداشت شدگان شده اند. در این بیانیه خواسته شده است تا این اقدامات ِ حمایتی و اعتراضی با شعار «آزادی و برابری جنسیتی در ایران» سازماندهی شود. شمار زیادی از فعالان حقوق مدنی و سیاسی و روزنامه نگار ان زن در ایران در ماه های اخیر ، بازداشت و اذیت و آزار شده وعده ای نیز مجبور به مهاجرت شده اند.

وزیر خارجه آمریکا امروز راهی قطر و عربستان سعودی می شود
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا امروز، رهسپار قطر و عربستان سعودی می شود. او تا چهارشنبه در منطقه خواهد بود. خانم کلینتون با امیر، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر دیدار می کند و در مجمع آمریکا- جهان اسلام سخنرانی خواهد کرد. به گفته فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، خانم کلینتون درحاشیه مجمع آمریکا- جهان اسلام با شماری از مقام های عالی رتبه کشورهای دیگر از جمله نخست وزیر ترکیه نیز گفتگو می کند. او سپس برای دیداربا ملک عبدالله پادشاه و فصیل السعود، وزیر خارجه عربستان به ریاض می رود. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: مسائل مربوط به اسرائیل – فلسطینی ها و ایران، از موضوع های عمده مذاکرات هیلاری کلینتون خواهد بود.

طالبان یک دبیرستان پسرانه را در شمال غرب پاکستان ویران کردند
به گفته مقام های پاکستان، طالبان یک دبیرستان پسرانه را در ناحیه مُهمند در 90 کیلومتری پیشاور ویران کردند.این مدرسه در زمان انفجار بسته بود اما ساختمان مدرسه با خاک یکسان شده است. طالبان با نیروهای پاکستان در این منطقه درگیرند و تاکنون تعداد زیادی از مدارس، اغلب مدارس دخترانه، را در شمال غرب پاکستان ویران کرده اند.

حامد کرزی درباره خطر آسيب رسيدن به غير نظاميان هشدار داد
با آغاز عمليات بزرگ نظامی عليه طالبان در ولايت هلمند افغانستان، حامد کرزی خواستار احتياط بسيار برای پيشگيری از آسيب رسيدن به غير نظاميان شد.آقای کرزی در بيانيه ای، نيروهای مشترک افغان و ناتو را فرخوانده است تا به مشورت با مردم محل ادامه دهند، عمليات خود را هماهنگ کنند و از توسل به حملات هوايی در مناطقی که ممکن است خطر آسيب رسيدن به غير نظاميان وجود داشته باشد، خودداری کند. حدود ۱۵ هزار نيروی مشترک آمريکايی، بريتانيايی و افغان، از صبح امروز تهاجم گسترده به «مارجه»، يکی از آخرين پايگاههای اصلی طالبان در جنوب افغانستان را آغاز کردند. به گفته فرمانده نيروهای افغان، در ساعات اوليه تهاجم، پنج تن از طالبان در جنگ رو در رو کشته شدند.

بزرگترين عمليات ناتو در افغانستان با حضور ۱۵ هزار نظامی
بيش از ۱۵ هزار نظامی آمريکايی، بريتانيايی و افغان بزرگترين عمليات نظامی پس از سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ ميلادی را عليه ستيزه‌جويان اين گروه، آغاز کرده‌اند.دو منطقه‌ی مارجَه و نادعلی در مرکز ولايت هلمند، کانون درگيری‌هايی است که از ۲ بامداد روز شنبه، به وقت محلی، آغاز شده است.از ويژگی‌های اين عمليات حضور نيروهای افغان در طراحی عمليات و حضور مؤثر در ميان نيروهای عمل‌کننده گزارش شده است. قرار است ۱۹۰۰ پليس افغان پس از پايان عمليات نظامی در شهر مارجَه و مناطق پيرامون آن مستقر شوند.

دستگيری تمام کارکنان سايت خبری آينده
سايت ندای سبز آزادی، سايت اينترنتی هوادار جنبش سبز، از دستگيری تمام کارکنان سايت خبری آينده در شب ۲۲ بهمن توسط نيروهای امنيتی خبر می دهد.اين خبر در ادامه می‌افزايد که تمامی روزنامه نگاران فعال در اين سايت پس از بازداشت، به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.با مراجعه به اين سايت، که بر پيشانی خود شعار «رسانه ی مستقل ايرانيان» را دارد، مشاهده می‌شود که تاريخ آخرين به-روز-‌رسانی آن چهارشنبه ۲۱ بهمن ماه بوده است.جمهوری اسلامی با بازداشت بيش از ۶۰ روزنامه‌نگار، به عنوان بزرگترين زندان برای خبرنگاران و روزنامه نگاران شناخته می‌شود.

ارتش آمريکا: پنج ستيزه‌جو وابسته به ایران در درگيری مرزی در عراق کشته شدند
ارتش آمريکا روز جمعه اعلام کرد پنج ستيزه‌جوی يک سازمان تروريستی وابسته به جمهوری اسلامی، در جريان درگيری در يک روستای مرزی کشته شدند.بنا بر گزارش‌ها، يک مقام امنيتی در عَمّاره، مرکز استان ميسان عراق، شمار کشته‌شدگان را هفت نفر اعلام کرد. اين مقام امنيتی همچنين اظهار داشت که در جريان عمليات مشترک نيروهای عراقی و آمريکايی ۲۲ نفر از وابستگان گروه «کتائب حزب‌الله» به همراه سلاح و مهمات و بمب های دست ساز نيز دستگير شده‌اند.به گفته‌ی مقام‌های ارتش آمريکا، گروه «کتائب حزب‌الله» از پشتيبانی حکومت جمهوری اسلامی برخوردار است و در زمينه‌ی قاچاق اسلحه و حملات راکتی به نيروهای نظامی آمريکايی فعاليت می‌کند.

عفو بين الملل: گزارش جمهوری اسلامی تحريف آميز است
سازمان عفو بين‌الملل روز جمعه با صدور بيانيه‌ای تحليلی، گزارش دولت جمهوری اسلامی از وضعيت حقوق بشر در ايران را کاملاً تحريف آميز خواند.حسيبه حاج صحراوی، مدير بخش خاورميانه و شمال آفريقای عفو بين‌الملل در مورد نسخه منتشر شده گزارش دولت جمهوری اسلامی گفت: «به نظر می‌رسد که مقام‌های ايرانی يا از واقعيت خبر ندارند و يا نمی‌خواهند بدان اذعان کنند». مدير بخش خاورميانه و شمال آفريقای عفو بين الملل اضافه کرد: «گزارش به گونه‌ای تنظيم شده که گويی هيچ بحران حقوق بشری [در ايران] وجود ندارد و آنچه که هست فقط انتقاد است که آن هم تنها با انگيزه سياسی مطرح می‌شود».گزارش دولت جمهوری اسلامی در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران قرار است روز دوشنبه در جلسه بررسی فراگير ادواری، شورای حقوق بشر سازمان ملل، قرائت شود.

آغاز حمله‌ی مشترک ارتش افغانستان و ناتو عليه نيروهای طالبان
حمله‌ی گسترده‌ی ارتش افغانستان با پشتيبانی نيروهای ناتو در ولايت هلمند در جنوب اين کشور آغاز شد. ژنرال نيک کارتر، فرمانده ی ناتو در جنوب افغانستان هدف از انجام اين عمليات را تصرف شهر مارجَه، از استحکامات طالبان، و يکی از نقاط مهم برای قاچاق مواد مخدر در ولايت هلمند، اعلام کرد.بر اساس برآوردها هم اکنون ۷ هزار و پانصد نظامی، که در حدود هزار و پانصد نفر آنها از نظاميان ارتش افغانستان هستند، در اطراف شهر مارجَه و منطقه‌ی «نادعلی» در مجاورت آن، درگير نبرد با نيروهای طالبان شده‌اند.پس از تغيير راهبرد جنگی آمريکا و افزايش شمار نيروهای اين کشور و هم پيمانانش، اين نخستين عمليات بزرگ نظامی ناتو در افغانستان محسوب می‌شود.

آغاز المپیک زمستانی با مرگ یک ورزشکار گرجی
یک ورزشکار گرجی در رشته لوژ سواری تک‌نفره در نخستین روز از بازی‌های المپیک زمستانی در کانادا کشته شد. عصر جمعه، چند ساعت قبل از مراسم گشایش المپیک زمستانی در ونکوور، «نودار کوماری تاشویلی Nodar Kumaritashvili »، لوژسوار گرجی، کنترل سورتمه‌اش را در یک تمرین، از دست داد و از روی دیوارۀ کنار مسیر به خارج پرتاب شد. این ورزشکار ۲۱ ساله که در اثر این ضربه به شدت زخمی شده بود، به سرعت به بیمارستان منتقل شد ولی کمی بعد مرگ او اعلام شد.

بازداشت‌ها در ایران ادامه دارد
کميته گزارشگران حقوق بشر می‌گوید، دو فعال اجتماعی و روزنامه‌نگار قزوینی دستگیر شده‌اند. به گزارش این کمیته، حميد مافی که سال گذشته هم بازداشت شده بود، روز ۲۰ بهمن‌ماه دستگیر شده است. این کمیته همچنین از دستگیری محمد غزنويان، يکی ديگر از روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی قزوين خبر داده است. همچنین بر اساس گزارش این کمیته، ماموران امنيتی، سه شهروند بهایی دیگر را هم در تهران دستگیر کرده‌اند. نغمه و ترانه قانونی فرزندان تورج قانونی نویسنده و مدرس فلسفه، و همچنین رياض فيروزمندی دستگیر شده‌اند. کمیته گزارشگران حقوق بشر اعلام کرده است که علت بازداشت اين افراد، از سوی نيروهای امنيتی، اغتشاش‌گری عنوان شده است.

انفجار بمب شش زائر شیعه دیگر را در عراق کشت
یک مقام رسمی عراقی می‌گوید انفجار سه بمب در جنوب بغداد، دست‌کم۶ کشته و ۴۰ زخمی برجا گذاشت. این انفجارها در جاده‌ای به سمت کوفه رخ داد که یکی از مسیرهای اصلی زائران برای رسیدن به شهر نجف است. کشته شدگان این انفجارها به گفته مقام‌های عراقی، شیعه بودند. در هفته‌های اخیر تعداد زیادی از زائران شیعه در عراق در اثر انفجار بمب جان باخته‌اند.

No comments:

Post a Comment