Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

گسترش باكتري اي كولاي در اروپا بيشتر مي‌شود

مقامات بهداشتي آلمان مي گويند كه پيش بيني مي كنند تلفات ناشي از باكتري مهلك اي كولاي كه گفته مي شود قربانيان اخير آن در اثر مصرف خيار آلوده به اين باكتري جان خود را از دست داده اند، بيشتر شود.

باكتري اي كولاي تاكنون در آلمان جان چهارده نفر را گرفته است و صدها نفر ديگر نيز به خاطر عفونت هاي شديد كه گفته شده ناشي از آلودگي به اين باكتري است، در بيمارستان هاي اين كشور بستري هستند.
اليور گريو، از مركز پزشكي "اشلزويگ - هولستين" كه تعداد زيادي از موارد عفونت ناشي از باكتري اي كولاي را تحت مراقبت دارد، مي گويد: "اميداوريم آمار بيماران كاهش يابد اما نگران هستيم كه وضعيت بدتر شود."

كارشناسان بين المللي مي گويند گسترش باكتري مهلك از طريق مواد غذايي بارها باعث تلفات شده است اما نمونه اخير يكي از بدترين موارد است.

سازمان بهداشت جهاني ابعاد عفونت هاي اخير را بزرگ و وخيم توصيف كرده و از كشورها خواسته است با يكديگر همكاري كنند تا منبع اصلي اين آلودگي ها كشف شود.

مقامات آلماني مي گويند خيارهاي ارگانيك وارداتي از اسپانيا حامل باكتري اي كولاي بوده است اما اسپانيا اين گفته را رد كرده است.

اسپانيا مي گويد دقيقا معلوم نيست كه سبزيجات كي و كجا به باكتري اي كولاي آلوده شده اند.

روسيه، جمهوري چك، فرانسه و اتريش براي جلوگيري از مرگ و مير ناشي از باكتري اي كولاي، خيارهايي را كه ظن مي رود حامل اين باكتري باشد، از فروشگاه ها جمع آوري و توزيع آن را متوقف كرده اند.


ارتباط با سفر

موسسه روبرت كوخ، موسسه ملي بيماري ها در آلمان، تائيد كرده است كه در اين كشور باكتري اي كولاي در ۳۲۹ نفر عفونت ايجاد كرده است.

البته برخي گزارش ها اين آمار را بالغ بر ۱۲۰۰ نفر قيد كرده اند.

در سوئد، مقامات گفته اند كه مشكوكند عفونت در سي و شش بيمار بستري در بيمارستان هاي اين كشور ناشي از باكتري اي كولاي باشد و همه اين افراد اخيرا به شمال آلمان سفر كرده اند.

مواردي از عفونت ناشي از باكتري اي كولاي همچنين در سوئيس، دانمارك، هلند و بريتانيا گزارش شده است.

در بسياري از موارد، عفونت در دستگاه جهاز هاضمه، منجر به مشكل كليوي از نوع Haemolytic - uraemic Syndrome، مي شود كه بالقوه مرگ آور است.

شك و ترديدهايي كه وجود داشته در ارتباط با خيارهاي ارگانيك بوده كه از اسپانيا به آلمان صادر شده است. اما اين خيارها ظاهرا بار ديگر از آلمان و يا مستقيم از اسپانيا به ديگر كشورهاي اروپايي نيز صادر شده است.

بنا به يكي از سخنگويان اتحاديه اروپا، خيارهاي صادراتي از مالاگا و آلمريا احتمالا منبع اصلي گسترش باكتري اي كولاي بوده است.

روز دوشنبه وزير كشاورزي اسپانيا انكار كرد كه سبزيجات اسپانيايي باعث عفونت هاي ناشي از باكتري اي كولاي در آلمان شده و گفت اين وزارتخانه در پي آن است كه عليه كشورهايي كه محصولات اسپانيا را بدنام كرده اند، شكايت كند.

او گفت: "آن طوري كه ما متوجه شده ايم اين مشكل به اسپانيا برنمي گردد. وجهه اسپانيا خدشه دار شده و توليد كنندگان اسپانيايي آسيب ديده اند و دولت اسپانيا حاضر نيست اين وضعيت را بپذيرد."

او همچنين از آلمان مصرانه خواست تحقيقات خود را سريعا تمام كند. انتظار مي رود كه در طي امروز و فردا نتيجه نهايي تحقيق در باره منبع اصلي گسترش باكتري اي كولاي اعلام شود.

مقامات آلمان به مردم هشدار داده اند از خوردن خيار، گوجه فرنگي و كاهوي نپخته اجتناب كنند.

عفونت ناشي از باكتري اي كولاي مستقيما مسري نيست اما ممكن است اگر فردي كه آلوده است پخت و پز كند باكتري را به ديگران منتقل كند.

تعداد زيادي از كشورها براي مهار گسترش عفونت هاي ناشي از باكتري اي كولاي گام برداشته اند.

ممنوع كردن واردات خيار و جمع آوري آن از مراكز فروش از جمله اين گام ها بوده است:

- روسيه ورود گوجه فرنگي، خيار و سالاد آماده را كه در آلمان و يا اسپانيا تهيه شده است، ممنوع و تهديد كرده كه واردات همه سبزيجات اروپايي را متوقف خواهد كرد.

- جمهوري چك و فرانسه، فروش برخي خيارها را متوقف كرده اند.

- اتريش فروش خيار، گوجه فرنگي و بادمجان وارداتي از آلمان را متوقف كرده است.

- گزارش شده كه بلژيك نيز واردات خيار از آلمان را ممنوع كرده است.

- هلند كه ميلياردها خيار به آلمان صادر مي كند، ارسال تمام محموله هاي خود را متوقف كرده است.

- در همين حال، دانمارك نيز آزمايش روي سبزيجات اين كشور را آغاز و در باره آلودگي آن به باكتري اي كولاي به شدت ابراز ترديد كرده است.


No comments:

Post a Comment