Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

ايران مشاوراني را براي كمك به سركوب به سوريه فرستاده است

مقام‌هاي آمريكايي مي‌گويند ايران براي كمك به سركوب معترضان در سوريه، مشاوران و مربياني به اين كشور فرستاده و تجهيزات پيشرفته‌اي را نيز در اختيار حكومت سوريه گذاشته كه به رديابي مخالفان در شبكه‌هاي اجتماعي كمك مي‌كند.

روزنامه آمريكايي «واشينگتن پست» عصر جمعه اين مطلب را از قول دو مقام آمريكايي و يك ديپلمات از يكي از كشورهاي هم‌پيمان با آمريكا نقل كرد اما نوشت كه به خاطر حساس بودن اطلاعات، اين مقام‌ها نخواسته‌اند نامشان فاش شود.

به گفته اين مقام‌ها، كمك‌هاي ايران به سوريه نه تنها شامل سلاح و تجهيرات سركوب مي‌شود بلكه ابزار پيچيده نظارت را نيز در بر مي‌گيرد و تجهيزات ارسال شده از ايران به حكومت سوريه كمك مي‌كند تا مشخصات مربوط به فيس‌بوك و توئيتر مخالفان را رديابي كند.

گزارش روزنامه «واشينگتن پست» مي‌افزايد كه نظارت رايانه‌اي كه با كمك ايران در سوريه مستقر شده باعث دستگيري صدها نفر از شهروندان آن كشور در هفته‌هاي اخير شده كه با ردگيري نشاني‌ها و هجوم مأموران به خانه اين افراد صورت گرفته‌است.

ديپلمات نام‌برده و مقام‌هاي آمريكايي مذكور هم‌چنين به «واشينگتن پست» گفته‌اند كه مربيان نظامي ايران به دمشق اعزام شده‌اند تا «تكنيك‌هايي» را كه جمهوري اسلامي براي سركوب اعتراضات سال ۸۸ در ايران استفاده كرده‌است به مأموران سوري آموزش دهند.

«واشينگتن پست» هم‌چنين نوشت كه درخواست‌هاي خبرنگاران از سفارت سوريه و دفتر حافظ منافع ايران در واشينگتن براي واكنش به اين خبر بدون پاسخ مانده‌است.

گزارش روزنامه «واشينگتن پست» مي‌افزايد كه سپاه قدس، شاخه برون‌مرزي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، دست كم از اواسط ماه آوريل، نقشي كليدي در سركوب معترضان در سوريه ايفا كرده‌است.

بنا بر اين گزارش، تحريم‌هاي ايالات متحده عليه سپاه قدس كه از ماه آوريل اعمال شده هشداري است از سوي آمريكا به ايران تا از اين اقدامات دست بكشد اما با وجود اين هشدارها، شمار مشاوران ايراني حاضر در سوريه در هفته‌هاي اخير تدريجاً افزايش يافته‌است.

اعتراض‌ها در شهرهاي گوناگون سوريه هم‌چنان ادامه دارد و در روز جمعه نيز، نيروهاي امنيتي حكومت بشار اسد، دست كم هشت نفر را به قتل رساندند.

در همين روز مسكو نيز به جمع منتقدان حكومت بشار اسد پيوسته و خواهان انجام اصلاحات در اين كشور شده‌است.

برپايه گزارش‌هاي منتشر شده، تاكنون بيش از هزار نفر در ناآرامي‌هاي اخير سوريه كشته و نزديك به ۱۰ هزار نفر هم دستگير شده‌اند. مقام‌هاي سوريه مي‌گويند در اين مدت ۱۴۳ سرباز، پليس و نيروي امنيتي نيز كشته شده‌اند.

مقام‌هاي آمريكايي تاكنون چندين بار، جمهوري اسلامي ايران را به دست داشتن در سركوب معترضان سوري متهم كرده‌اند و روز ۱۸ مه نيز ايالات متحده در اين رابطه، نام قاسم سليماني و محسن چيذري، دو تن از فرماندهان بلندپايه سپاه قدس را در فهرست تحريم‌هاي خود قرار داد.

اين اقدام يك روز پس از آن صورت گرفت كه هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا، به حكومت بشار اسد در زمينه ادامه سركوب‌ها هشدار داده و گفته بود: «آنها بدترين تاكتيك‌هاي متحد خود، يعني ايران، را به كار مي‌بندند و از احترام گذاشتن به خواست و مطالبات شهروندان خود در سوريه سر باز مي‌زنند.»

ايران اما اين اتهام‌ها را سياسي و بي‌اساس مي‌خواند و مي‌گويد كه وقايع سوريه، مسائلي داخلي است كه با تدبير مقامات سوري حل خواهد شد.

http://www.iranianuk.com/article.php?id=63719

No comments:

Post a Comment