Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

مصاحبه با شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، در مورد برخی فشارها و مشکلات جدید اهل سنت

اظهارات اخیر معاونت نهاد نمایندگی رهبری در امور اهل سنت و مدیر کل اوقاف استان سیستان و بلوچستان در مورد مسابقات سراسری طلاب اهل سنت کشور در رشته حفظ و قرائت قرآن؛ احضار برخی از علمای برجسته اهل سنت استان سیستان و بلوچستان به دادگاه ویژه روحانیت مشهد و برخی دیگر ارگان‌ها؛ تحقیق و تفحص از برخی افراد در رابطه با کار ساخت مسجد جامع مکی و سؤال از آن‌ها در مورد محل دریافت کمک برای ساخت مسجد؛ مسایلی بودند که سایت «سنی آنلاین» در این زمینه‌ها با شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید مصاحبه‌ای انجام داد.

سنی آنلاین: معاون نهاد نمایندگی رهبری در امور اهل سنت و مدیر کل اوقاف استان سیستان و بلوچستان گفته‌اند که دهمین دوره مسابقات قرآن کریم طلاب اهل سنت سراسر کشور، بدون صدور مجوز قانونی برگزار شده است. نظر حضرتعالی در این باره چیست؟

مولانا عبدالحمید: اولا، این مسابقات سراسری در رشته حفظ و قرائت قرآن کریم به آن معنای واقعی که قاریان مشهور و حفاظ ممتاز کشور به رقابت و مسابقه بپردازند، نیست، زیرا امکانات لازمه در اختیار ما نیست و این مسابقات در حد ابتدایی و در حقیقت یک تمرینی است تا قاریان و حافظان بزرگوار برای مسابقات رسمی آمادگی حاصل کنند.
ثانیا، برگزاری این مسابقات در راستای آزادی مذهبی است که قانون اساسی به ما داده است. همچنین برگزاری جلسه دیدار دانشجویی که با اصرار مقامات استانی از وقت اصلی و مقرر شده که ۱۱ اسفند بود تغییر داده و در اردیبهشت برگزار شد، یک دیدار رسمی و در راستای وحدت حوزه و دانشگاه سالانه برگزار می‌شود. نه در این جلسه شعاری داده می‌شود و نه قطعنامه‌ای صادر می‌شود. بعضی از اساتید حوزه و دانشگاه ممکن است نصایحی به دانشجویان در راستای دینداری و دانش محوری ارائه کنند.
جای بسی تعجب است که معاونت محترم نهاد نمایندگی رهبری، جلسه قرآنی را باعث فراهم آوردن زمینه رسیدن دشمنان به اهداف شومشان معرفی نموده است! قطعا برگزاری مسابقات قرآنی و دیدار دانشجویی برعکس اظهارات ایشان، باعث تحکیم اخوت و وحدت می‌شود و به امنیت منطقه مرزی کمک می‌کند و برکات و رحمتهای الهی را متوجه منطقه می‌گرداند.
آن چیزی که باعث ایجاد اختلاف بین مذاهب می‌شود و امنیت این منطقه مرزی را به خطر می‌اندازد، حساسیت بی‌جا، سلب آزادی مشروع و فشارهای مذهبی می‌باشد.

ثالثا، تجربه شاهد است که اگر از مقامات مسئول درخواست مجوز شود، اولا با برگزاری مخالفت می‌کنند و اگر مخالفت نکنند چنان محدودیتهایی ایجاد می‌کنند که برگزارکنندگان پشیمان شوند و نمونه بارز آن، درخواست مجوز برای برگزاری کنگره حضرت مولانا عبدالعزیز رحمه الله است که مجوز صادر نشد و همچنین برای برگزاری جشن فارغ التحصیلان دانشگاه ملی و دانشگاه پزشکی استان سیستان و بلوچستان درخواست مجوز شده بود که پاسخ مثبتی به آن داده نشد. متاسفانه اکنون اجازه، محدود به مسابقات قرآنی و دیدار دانشجویی نیست، بلکه در بسیاری از شهر‌ها برای برگزاری نماز با جماعت، جمعه، عیدین و تعلیم قرآن عظیم الشأن مجوز می‌خواهند و برخی از این اماکن پلمب شده‌اند، و کسانی که دنبال مجوز رفته‌اند تاکنون نتیجه‌ای نگرفته‌اند.
چنان به نظر می‌رسد که در سالهای اخیر، تنگ نظری در سطح کشور نسبت به آزادیهای مذهبی اهل سنت به اوج خود رسیده است و بسیاری از مقامات، تحمل آزادی مذهبی اهل سنت را ندارند و این مسئله برای اهل سنت غیرقابل تحمل است.
به نظر بنده، حفظ وحدت، جلوگیری از افراط و جلوگیری از رسیدن دشمنان اسلام به اهداف شومشان، تنها در بردباری، سعه صدر مسئولین و تحمل آزادیهای مشروع و قانونی اهل سنت نهفته است.
تحولاتی که امروز در خاورمیانه و کشورهای اسلامی در حال شکل گیری است، نتیجه فشار، عدم سعه صدر، تبعیض در اجرای قانون و بی‌توجهی به خواسته‌های مردم است. برخی از این دولت‌ها می‌خواهند همه امور، حتی در امور دینی از قبیل مساجد، مدارس، نماز و بعضی از مسایل شخصی مردم را در اختیار خود داشته باشند که این مسئله عاقبت بسیار خطرناکی در پی دارد.
توصیه ما از روی دلسوزی آن است که دولتمردان با دوراندیشی، نسبت به مسایل مذهبی حساسیت نشان ندهند و از دخالت در امور مذهبی اجتناب و دوری کنند و تنها به نظارت اکتفا کنند و اگر مورد منفی نباشد به همین از خدا شاکر باشند.
مسابقات قرآنی، دیدار دانشجویی و یا جلسه اعطای جوایز در پایان سال، هیچ ضرری برای اخوّت، برادری و امنیت نداشته، بلکه نتایج آن بسیار مثبت بوده است.
جامعه اهل سنت استان سیستان و بلوچستان از نهاد نمایندگی رهبری گلایه دارند که از بدو تاسیس تاکنون، اهل سنت را محرم ندانسته و حتی یک نفر از اهل سنت را به عنوان مسئول در شعب مختلف و یا ردۀ پایین‌تر از آن استخدام نکرده تا ادارات دیگر از آن الگو بگیرند.

سنی آنلاین: بسیاری از علمای منطقه (استان سیستان و بلوچستان) توسط دادگاه ویژه روحانیت مشهد و برخی دیگر ارگان‌ها احضار و بازداشت شده‌اند. نظر جنابعالی در این باره چیست؟

مولانا عبدالحمید: مردم استان خصوصا و برادران اهل سنت عموما، از جریان احضار علما بسیار نگرانند و آنرا در راستای فشارهای سیاسی و مذهبی می‌دانند.
متاسفانه بعضی از این احضار‌ها به خاطر اعتراض علمای اهل سنت به تخریب حوزه علمیۀ امام ابوحنیفه عظیم آباد زابل که در حدود دو سال و نه ماه پیش صورت گرفته، می‌باشد و اکنون آن‌ها به دادگاه ویژۀ روحانیت احضار می‌شوند.
برخی از مسئولین معتقدند که هر کاری را که حکومت انجام می‌دهد هیچ کسی حق اعتراض ندارد، در صورتی که تنها ذاتی که مورد سؤال قرار نمی‌گیرد ذات یگانه خداوند متعال است. «لا یُسئَل عما یفعل و هم یُسئَلون». هیچ کس حق ندارد که خدای عزوجل را زیر سؤال ببرد و این خصوصیت پروردگار است و هیچ بشری دارای اینجایگاه نیست که هیچ کاری از وی زیر سؤال نرود.
مقامات جمهوری اسلامی بهترین عنوان را که «مسئول» است برای خود انتخاب کرده‌اند، یعنی کسی که همواره برای کارهایی که انجام می‌دهد مورد انتقاد و سؤال قرا می‌گیرد و حکومتهای مردمی چنین‌اند که انتظار انتقادهای سازنده و زیر سؤال رفتن از جانب مردم را دارند و اگر مردم انتقادی نداشته باشند آن‌ها نگران می‌شوند، چون تا زمانیکه نقد و بررسی انجام نگیرد و مردم مسئولان خود را زیر سؤال نبرند، دقت نظر، اصلاح و درستی کار انجام نمی‌گیرد و این مورد از مسلّمات است.
ثانیا، تمام مسئولان در نظام جمهوری اسلامی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم انتخابی هستند و هر کسی که حق انتخاب دارد وی ولی نعمت است و حق انتقاد دارد. مسئولین محترم نباید از انتقادهای سازنده نگران باشند. در دنیا تنها حکومتهای استبدادی هستند که خود را حاکم مطلق می‌دانند و از زیر سؤال رفتن فرار می‌کنند و از انتقاد هراس دارند.
شایان ذکر است که افراد متعددی از علمای منطقه احضار شده‌اند و دو نفر تنها از اساتید دارالعلوم زاهدان هنوز در بازداشت به سر می‌برند.

سنی آنلاین: شنیده شده که از افرادی در رابطه با کار ساخت مسجد جامع مکی تفحص شده که شما برای ساخت مسجد از کجا کمک دریافت می‌کنید و برخی از سایتهای افراطی پا را فرا‌تر گذاشته و اتهام وارد کرده‌اند که برخی کشورهای مشخص برای ساخت مسجد کمک می‌کنند. نظر جنابعالی در این خصوص چیست؟

مولانا عبدالحمید: در رابطه با کار ساخت مسجد، به فضل پروردگار، مردم متدیّن از روی اعتقادی که دارند، برای مشارکت در کار ساخت مسجد صف کشیده‌اند تا مجانا و بدون مزد کار کنند.
چیزی که بسیار تعجب برانگیز است این است که جمهوری اسلامی به اکثریت برادران شیعه در تمام دنیا کمک مالی می‌کند و حتی به بعضی از برادران اهل سنت در خارج از کشور نیز مساعدت مالی می‌کند؛ حتی بعضی از مقامات رسمی در دیدار با هیئت علمای مناطق سنی نشین به صراحت اظهار داشتند که «جمهوری اسلامی هزینه‌های حوزه‌های علمیه شیعه را در بعضی از کشور‌ها می‌پردازد و همچنین به شیعیان در دیگر کشور‌ها کمک مالی می‌کند.» متاسفانه کاری را خود جمهوری اسلامی برای شیعیان خارج از کشور انجام می‌دهد، برای اهل سنت ایران نسبت به آن حساسیت نشان می‌دهد.
ثانیا، ما به دو دلیل از درخواست مساعدت مالی از کشورهای اسلامی خودداری می‌کنیم:
۱- به خاطر اینکه جزء اصول و اعتقاد ماست که اکثریت دولت‌ها به خاطر ملاحظات سیاسی کمک می‌کنند و چنان کمک و مساعدتی به خاطر رضایت خداوند متعال نیست و ما با چنان کمکهایی مخالفیم.
۲- حساسیت جمهوری اسلامی را درک می‌کنیم و هرگز حاضر نیستیم که مسئولین را تحریک کنیم.
اگر چنین چیزی می‌بود از نگاه نیروهای اطلاعاتی که از زندگی خصوصی بسیاری از مردم باخبراند، مخفی نمی‌ماند.
توصیه ما آن است که در بررسی و تحقیق در این مورد، هیچ کس وقتش را ضایع نکند، چون وجود خارجی ندارد و عوارضش کدورت و دل‏رنجی است.


No comments:

Post a Comment