Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

ایران از بازداشت ۳۰ 'جاسوس آمریکا' خبر داد

وزارت اطلاعات ایران از سفارت‌خانه ها و کنسولگری‌های آمریکا در چند کشور 'به ویژه امارات متحده عربی، مالزی و ترکیه' به عنوان پایگاه‌های جمع‌آوری اطلاعات این شبکه نام برده است

وزارت اطلاعات ایران از شناسایی و انهدام 'یک شبکه پیچیده جاسوسی و خرابکاری' وابسته به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا خبر داده است.
این وزارت‌خانه در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که با متلاشی شدن این شبکه، '۳۰ نفر از جاسوسان آمریکایی' بازداشت و ۴۲ نفر از 'افسران اطلاعاتی– عملیاتی' سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا شناسایی شده‌اند.


بنا بر ادعای وزارت اطلاعات ایران، این شبکه در چند کشور جهان فعال بوده و با استفاده از پوشش‌هایی مانند ارائه ویزا، وعده اقامت، اشتغال و تحصیل در خارج از ایران 'در صدد فریب عده‌ای از شهروندان، تخلیه اطلاعاتی و به جاسوسی واداشتن آنها' بوده است.
وزارت اطلاعات ایران از سفارت‌خانه ها و کنسولگری‌های آمریکا در چند کشور 'به ویژه امارات متحده عربی، مالزی و ترکیه' به عنوان پایگاه‌های جمع‌آوری اطلاعات این شبکه نام برده است.
اهداف گسترده
بنا بر اطلاعیه وزارت اطلاعات، 'شبکه جاسوسی' کشف شده در حال جمع‌آوری اطلاعات از مراکز علمی، تحقیقاتی، دانشگاهی و همین طور از حوزه‌های انرژی هسته‌ای، صنایع هوایی و دفاعی و بیوتکنولوژی ایران بوده است.


گردآوری اطلاعات بسیار ریز پیرامون لوله های نفت و گاز، شبکه‌های برق و مخابرات کشور، فرودگاه‌ها و گمرکات کشور، امنیت شبکه‌های ارتباطی و بانکی و مواردی از این قبیل' نیز از دیگر اهداف این شبکه عنوان شده است.
بنا بر اطلاعیه وزارت اطلاعات ایران، استفاده از 'عملیات معکوس اطلاعاتی' و اقدام به 'دوبل کردن تعدادی از جاسوسانی که به استخدام سازمان سیا در آمده بودند'، از جمله شیوه های به‌کار رفته برای کسب اطلاع از اهداف و اقدامات این شبکه و 'فریب' آن بوده است.
وزارت اطلاعات ایران ضمن تاکید بر این که "این اقدام خصمانه از حافظه وزارت اطلاعات زدوده نخواهد شد"، به مردم ایران توصیه کرده است که نسبت به 'ارتباطات مشکوک در پوشش دعوت به تحصیل، اشتغال و یا اقامت در خارج از کشور، اخذ روادید و نیز نظر سنجی‌های تلفنی فاقد منشا معتبر' نهایت دقت را داشته باشند.
برنامه تهاجمی

خبر شناسایی این 'شبکه جاسوسی' در حالی منتشر شده است که حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران، اسفند ماه سال ۱۳۸۹ در یادداشتی از 'برنامه تهاجمی وزارت اطلاعات برای مقابله با سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای خارجی' در پی تاکید رهبر جمهوری اسلامی خبر داده بود.
آقای مصلحی پیش از آن هم گفته بود: "سرویس‌های جاسوسی با برقراری ارتباط فامیلی، دوستی و علمی – پژوهشی راه‌های نفوذ در آدم‌های مختلف را پیدا می‌کنند."
معاون پژوهشی وزارت علوم ایران نیز اواخر سال گذشته خورشیدی از 'تلاش بیگانگان برای جاسوسی از طریق روابط پژوهشی' سخن گفته بود.
محمد مهدی‌نژاد نوری با هشدار به استادانی که از خارج دعوت‌نامه‌هایی با 'رنگ و لعاب علمی' دریافت می‌کنند، گفته بود: "آن‌ها شخصیت‌های علمی را به خارج از کشور دعوت و تخلیه اطلاعاتی می‌کنند، سپس با ‌دادن مقدار ناچیزی پول او را شرمنده کرده و در موقعیتی قرار می‌دهند که پس از بازگشت به ایران دائما با آن‌ها در ارتباط باشد."

No comments:

Post a Comment