Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

ترميم كبد با سلول‌هاي بنيادي خون و پوست ميسر شد

بيماراني كه بيماري‌هاي پيشرفته كبدي دارند، مي‌توانند با سلول‌هاي بنيادي گرفته شده از پوست و موي خودشان درمان شوند، اين پيشرفت مي‌تواند جان هزاران نفر را بدون انتظار براي دريافت كبد نجات دهد. 

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه آذربايجان شرقي، محققان راهي ارزان براي توليد ميليون‌ها سلول كه مي‌تواند به عضو مورد نظر تزريق شوند و آن را بازسازي كند، يافتند. اين تكنيك شامل سلول‌هاي پوششي پوست و خون مي‌شود كه مي‌تواند به كبد منتقل شود.

پس از ده سال از كشف سلول‌هاي بنيادي هر نوع پايه‌اي از سلول مي‌تواند به نوع ديگري تبديل شود و بدون هيچ عوارض جانبي كار كند اما منفعت استفاده از سلول‌هاي خوني و پوستي ارزان بودن آن‌ها و آساني تركيبشان در آزمايشگاه است و به علت اين‌كه از خود بيمار گرفته مي‌شود، احتمال اين كه بيمار به آن واكنش نشان دهد، بسيار كم است.

تنها منبع ديگر سلول‌هاي بنيادي، جنين است كه استفاده از آن با چالش‌هاي اخلاقي متععد مواجه است.

دكتر يونيانگ جانگ از مركز سرطان جان هاپكينز مريلند مي‌گويد: اين يافته سرچشمه توليد سلول‌هاي كبدي براي بيماراني است كه از بيماري‌هاي كبدي رنج مي‌برند و به پيوند نياز دارند.

اين سلول‌ها نه تنها مي‌توانند در مقياس بزرگ توليد شوند، بلكه مي‌توانند براي هر بيمار مناسب باشند، بدون آن‌كه سيستم دفاعي بدن مانند آنچه در پيوند اتفاق مي‌افتد، واكنش نشان دهد.

دانشمندان به طور شيميايي اين سلول‌هاي خاص پوست و خون را ابتدا به صورت ناقص و سپس به صورت كامل به سلول‌هاي كبد تبديل كردند. آن‌ها با تزريق اين سلول‌ها به موش‌ها مشاهده كردند كه در اغلب موارد كبد مي‌تواند به طور كارا كار كند.

دانشمندان اميدوارند مشابه همين نتيجه در انسان‌ها نيز ديده شود.


No comments:

Post a Comment