Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

درخواست حکومت ایالتی بلوچستان از اسلام آباد برای تفحص در مورد قتل نواب اکبر بگتی

دولت ایالتی بلوچستان پاکستان در نظر دارد تا از حکومت فدرال پاکستان درخواست نماید تا کمیسیونی قضایی برای تحقیق و تفحص در رابطه با پرونده قتل نواب اکبرخان بگتی تشکیل دهند.

استـــون - خبر ۲۲ می ۲۰۱۱

شهید نواب اکبرخان بگتی وزیر و استاندار سابق بلوچستان در یک عملیات نظامی ارتش پاکستان در 26 آگوست سال 2006 به شهادت رسید.

تصمیم به اتخاذ چنین درخواستی از حکومت پاکستان در جلسات با سطوح بالا توسط احمد بخش لهری وزیر ایالت بلوچستان مطرح گردیده است. منابع رسمی اعلام کردند این تصمیم مربوط به یک سال و نیم و هنگام شهادت بگتی برمی گردد که با این وجود، این کمیسیون توسط دستگاه قضایی پاکستان به منظور تحقیق در رابطه با قتل نواب بگتی تشکیل نشد. ظفر بلوچ استاندار بلوچستان و امان الله کارانی رئیس دیوان قضایی بلوچستان نیز در این جلسه حضور داشتند.

در این جلسه مقرر گردید که طی دو روز آینده نامه ای توسط استانداری و وزارت ایالتی بلوچستان به حکومت فدرال پاکستان نوشته خواهد شد که در این نامه مسئله ای که در 24 نوامبر 2009 در نشست مشترک مجلس مطرح گردید، مورد یادآوری قرار خواهد گرفت. در نشست مذکور در سال 2009، سناتور حزب مردم، رضا ربانی ضمن اعلام ارائه بسته حمایتی بلوچستان، اظهار داشت که یک راه حل سیاسی در مورد مسئله بلوچستان و پرس و جو در رابطه با قتل نواب اکبرخان بگتی با تشکیل یک کمیسیون قضایی ویژه پیگیری خواهد شد. اما با گذشت یک و نیم سال هنوز این کمیسیون وعده داده شده تشکیل نشده است.

لازم به ذکر است که رئیس دیوان عالی قضایی بلوچستان، قاضی فیض عیسی نیز نگرانی شدید خود را در رابطه با عدم توجه به مسئله نحوه قتل شهید بگتی ابراز نموده است.

جمال اکبر بگتی، فرزند ارشد شهید نواب بگتی که بدون هیچگونه توضیحی از زمان قتل پدرش در بازداشت بوده است، نیز دادخواستی را به دادگاه عالی بلوچستان در رابطه با قتل پدرش طی عملیات نظامی سال 2006 ارسال نموده است.

وی در دادخواست خود محاکمه قانونی پرویز مشرف رئیس جمهور سابق، شوکت عزیز نخست وزیر سابق، آفتاب احمد خان، اویس احمد غنی فرماندار سابق، میر محمد یوسف وزیر سابق و شعیب نوشروانی وزیر ایالتی سابق، را بعنوان مدعی الیه خواستار شده است.

No comments:

Post a Comment