Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

اعدام‌های پنهانی در ایران -- محسن کاکارش

محسن کاکارش – طی روزهای اخیر، در حالی که هنوز چندروز از اعدام نه تن از شهروندان عرب نگذشته بود، خبر اعدام‌های مخفیانه در خوزستان منتشر شد.

در این روز‌ها، سه شهروند کرد بر اثر تیراندازی نیروهای انتظامی کشته و زخمی شدند و دیوان عالی کشور بار دیگر حکم اعدام حبیب‌الله لطیفی، زندانی سیاسی را تائید و پرونده وی را به دایره اجرای احکام فرستاده است.

در آذربایجان با نزدیک شدن به یکم خردادماه، سالروز اعتراض مردم به کاریکاتور روزنامه ایران در سال ۱۳۸۵، شماری از فعالان مدنی و سیاسی بازداشت شدند. در همین حال فشار بر فعالان مذهبی در بلوچستان ادامه دارد.

آذربایجان

در هفته گذشته در آستانه یکم خرداد، سالروز اعتراض مردم آذربایجان به کاریکاتور روزنامه ایران در سال ۱۳۸۵، فشار‌ها بر فعالان مدنی آذربایجان افزایش یافت.

به گزارش منابع خبری آذربایجان، در شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز ۱۱ تن از فعالان مدنی و سیاسی به حبس محکوم شدند.

در این دادگاه، آیدین خواجه‌ای، شهرام رادمهر، یونس سلیمانی، محمود فضلی، نعیم احمدی، یاشار کریمی و حمیده فرج‌زاده هرکدام به شش‌ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

علیرضا عبداللهی، بهبود قلی‌زاده و اکبر آزاد نیز هرکدام به شش‌ماه حبس تعلیقی به مدت پنج‌سال محکوم شده‌اند. همچنین حسن رحیمی یکی دیگر از فعالان مدنی پس از چهارماه حبس انفرادی از اتهام‌های وارده تبرئه شد.

گفته می‌شود این فعالان آذربایجانی به عضویت در حزب گاموح، اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام متهم شده‌اند و بیشتر آنان هشت ماه را در بازداشت موقت و بیش از پنج‌ماه را در سلول‌های انفرادی سپری کرده‌اند.

از سوی دیگر در روزهای گذشته، ابراهیم نوری و سیامک کوشی، دو فعال مدنی آذربایجان به ترتیب در شهرهای اهر و تبریز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

همچنین گفته می‌شود، علیرضا فرشی که از روز ۲۳ اردیبهشت در تبریز بازداشت شده است، کماکان در بازداشتگاه اطلاعات این شهر به سر می‌برد.

علیرضا فرشی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد جلفا، ضمن این‌که از مرداد ماه سال ۸۹ از عضویت در این هیئت علمی سلب شده، از فرودین ماه سال جاری نیز از تدریس در تمامی مقاطع تحصیلی منع شده است.

پیش‌تر نیز او و شماری دیگر از فعالان مدنی و سیاسی آذربایجان به نام‌های ابراهیم نوری، سیامک کوشی، سعید نعیمی، ایوب شیری، سیما درخشان، مهدی درخشان، سیما دیدار، هادی حمیدی و شفیق احضار و بازداشت شده بودند.

آژانس خبری موکریان نیز خبر داد، سه تن از شهروندان روز یکم خردادماه در زندان مرکزی ارومیه به اتهام خرید و فروش مواد مخدر به دار آویخته شدند.

اهواز

در هفته گذشته خبر اعدام‌های مخفیانه در خوزستان منتشر شد.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نوشت: «برخی منابع محلی دراستان خوزستان به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفتند که طی ماه‌های گذشته در زندان‌های این استان اعدام‌هایی صورت گرفته است که مقامات قضایی آن را اعلام نکرده‌اند.»

اعدام‌های اعلام نشده در زندان‌های کارون و سپیدار اهواز، دزفول و بهبهان صورت گرفته است.

بنا به گزارش‌های منتشر شده، اعدام‌های مخفیانه درحالی در خوزستان اجرا شده است که پیش‌تر نه نفر از شهروندان عرب این شهر به دار آویخته شده بودند.

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل در این زمینه به زمانه گفت: «طبق گفته خانواده‌هایشان از یک دادرسی عادلانه و حق داشتن وکیل برخوردار نبودند و برای این‌که سرپوش بگذارند روی این‌که این‌ها از مته‌مان سیاسی بودند آن‌ها را متهم به جرایم عادی کرده‌اند. در حالی‌که دادگاه غیر علنی بوده و وکیلی که مورد اعتمادشان باشد، اجازه نداشتند انتخاب کنند و از یک دادرسی عادلانه برخوردار نبودند.»
کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران تاکنون گزارش‌هایی مبنی بر اعدام‌های پنهانی در زندان‌های وکیل‌آباد مشهد، بیرجند، تایباد، قزل‌حصار، ارومیه، کارون و سپیدار اهواز منتشر کرده است. ‏

بلوچستان

با گذشت بیش از ۲۰ روز از بازداشت مولوی حبیب‌الله، مرجانی فعال مذهبی در زاهدان، هنوز هیچ اطلاعی از سرنوشت وی در دست نیست.

به گزارش وب‌سایت سنی‌آنلاین، مولوی حبیب‌الله مرجانی، یکی از استادان دارالعلوم زاهدان صبح روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه در آستانه برگزاری جلسه سالانه دیدار دانشجویان اهل سنت کشور با علما، در مسیر بازگشت از مسجد جامع مکی به منزل خود، بازداشت شده و تاکنون هیچ تماسی با خانواده خود نداشته است.

پیش‌تر نیز در ادامه فشار بر فعالان مذهبی، گذرنامه مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان توقیف و شماری از فعالان فعالان مذهبی بازداشت شده بودند.

از سوی دیگر سایت رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) از بازداشت دو نفر به اتهام خرید و فروش مواد مخدر در زاهدان خبر داد.

کار‌شناسان مسائل بلوچستان می‌گویند، سالانه شمار زیادی از شهروندان بلوچ به بهانه خرید و فروش مواد مخدر بازداشت می‌شوند.

کردستان

در هفته گذشته حکم اعدام حبیب‌الله لطیفی، زندانی سیاسی کرد، بار دیگر در دیوان عالی کشور تایید و به دایره اجرای احکام فرستاده شد که موجی از نگرانی فعالان مدنی و سیاسی را به دنبال داشت.
کمپین لغو مجازات مرگ در ایران نوشت: «دیوان عالی کشور، به‌عنوان عالیترین مقام قضایی در ایران به‌جای رسیدگی به ایرادهای شکلی، با حکم اعدام و پرونده از لحاظ ماهوی برخورد کرده و در یک اقدام شتاب‌زده حکم اعدام را مجددأ تایید و برای اجرا به دایره اجرای احکام فرستاده است.»

به دنبال انتشار این خبر بیش از ۲۰۰ تن از فعالان فرهنگی، مدنی و سیاسی طی فراخوانی از روند اعدام‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند و خواستار توقف فوری اجرای حکم اعدام دو تن از زندانیان سیاسی به نام‌های حبیب‌الله لطیفی و شیرکو معارفی شدند.

از سوی دیگر مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اخبار منتشر شده در مورد قریب‌الوقوع بودن اعدام این زندانی سیاسی کرد به شدت ابراز نگرانی کرد.

قرار بود در پنجم دی‌ماه سال ۸۸ حکم اعدام حبیب‌الله لطیفی اجرا شود، اما پس از اعتراض و تجمع مردم سنندج در مقابل زندان این شهر و درخواست وکلای او، این حکم متوقف شد.
حکم اعدام وی نخستین بار در تابستان سال ۱۳۸۷ اعلام شد که با اعتراض وکلای او برای دادگاه تجدید نظر ارسال شد، اما در زمستان‌‌ همان سال، دادگاه تجدید نظر نیز حکم اعدام را تأیید کرد، اما این حکم معوق ماند.

حبیب‌الله لطیفی، دانشجوی رشته مهندسی صنایع در دانشگاه ایلام، یکم آبان‌ماه سال ۱۳۸۶ بازداشت و به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی و محاربه» به اعدام محکوم شد.

طی هفته اخیر، خبر کشته و زخمی شدن سه شهروند کرد بر اثر تیراندازی نیروهای دولتی در رسانه‌ها منتشر شد.

به گزارش زمانه، شامگاه روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه، کاروان سعیدی یکی از شهروندان کرد، هنگام ورود به شهر مریوان با خودرو شخصی خود، مورد تیراندازی نیروهای دولتی واقع شد و جان خود را از دست داد.

همچنین دو شهروند دیگر در مرزهای سردشت و مریوان به نام‌های سرگرد و مسعود نیکخواه به علت شلیک مستقیم نیروهای انتظامی زخمی شدند.

هرانا هم گزارش داد، حشمت رضایی، شهروند کرد که به تازگی توسط دادگاه انقلاب پاوه به اتهام اخلال در نظم عمومی احضار شده بود، روز شنبه گذشته از سوی نیروهای حفاظت اطلاعات هنگ مرزی پاوه بازداشت و به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه منتقل شده است.

آژانس خبری موکریان هم نوشت، شعبه اول دادگاه انقلاب سقز، صلاح مصطفی‌پور، شهروند سقزی را به تبعید به مدت ۲۰ سال در شهر میناب واقع در استان هرمزگان محکوم کرد.

اتهام این شهروند، عضویت و همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام است. او هفت‌ماه پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و هم اکنون در زندان سقز به سر می‌برد.

http://www.radiozamaneh.com/society/humanrights/2011/05/23/4203

No comments:

Post a Comment