Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

آيت الله جوادي:آشپزخانه open اسلامي نيست :)

آيت الله جوادي آملي با اشاره مشكلات جوانان گفت: عده‌اي از جوانان از بي‌مسكني رنج مي‌برند كه همين امر موجب تاخير در ازدواج مي‌شود كه اين شرايط باعث بوجود آمد فساد در جامعه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آيت الله العظمي عبدالله جوادي آملي ظهر پنج شنبه در ديدار اعضاي كميته تخصصي شهرسازي سازمان نظام مهندسي كشور با بيان اينكه در شهر سازي و معماري هر انچه كه عقل آن را فهميد‌‌ همان ملاك است افزود: خانه نمور و تاريك جايي براي زندگي نيست.

وي افزود: معماري اسلامي بدان معني نيست كه آيه‌اي در قرآن باشد تا بر اساس آن عمل كرد اما اينگونه مي‌توان عنوان كرد اگر هر چيزي از ابتدا تا انتهاي آن محكم و علمي نباشد و بر اين اساس عمل نشود آن امر اسلامي نيست.

عقل يكي از محوري‌ترين ادله دين است

وي با بيان اينكه عقل يكي از محوري‌ترين عدله دين است ابراز داشت: كمتر آيه‌اي درقرآن وجود دارد كه مخاطب آن عقلا نباشند و خداوند بار‌ها در قرآن با عناوين مختلف عاقلان را خطاب قرار داده است.

آيت الله جوادي آملي عنوان كرد: ملتي كه به پيشرفت‌هاي علمي در ابعاد مختلف دست نيابد نمي‌توان به آن مسلمان گفت و چيزي كه عقل آن را نمي‌پسندد اسلامي نيست.

معماري اسلامي به معناي معماري عميق علمي است

وي با تاكيد بر اينكه معماري اسلامي يعني معماري عميق علمي افزود: در روايتي آمده است كه پيامبر (ص) به شخصي كه در حال كندن قبر بود تاكيد كرد كه قبري مستحكم بسازد و اين امر نشاندهنده تاكيد اسلام بر انجام كارهاي اصولي است.

ساخت آشپزخانه open اسلامي نيست

استاد برجسته حوزه علميه قم عقل، استدلال و برهان را عنصري‌ترين محور در ساخت و ساز اسلامي عنوان كرد و افزود: ساختن خانه‌هاي با آشپزخانه‌هاي به اصطلاح open كه در آن صاحبخانه نتواند خود را از مهمان مصون و مستور نگه دار اسلامي نيست.

مفسر بزرگ قرآن كريم ادامه داد: زن بايد هنگامي كه در خانه مهماني وجود دارد بتواند بدون آنكه در معرض ديد مهمان باشد كارهاي خود را انجام دهد و از نگاه ديگران مصون و محفوظ بماند.

خانه‌ها به گونه‌اي ساخته شوند كه بر ديگر منازل مشرف نباشند

آيت الله جوادي آملي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به رعايت برخي از اولويت‌ها در ساخت و ساز اظهار داشت: نماي بيرون منازل بايد طوري طراحي شود خانه ساخته شده بر ديگر منزل‌ها اشراف نداشته باشد و ديگران نيز نتوانند از بيرون داخل خانه را نگاه كنند.

وي اضافه كرد: منازل در كشورهاي غربي ديوارخاصي ندارند و از طريق نرده از يكديگر جدا مي‌شوند و اين به دليل آن است كه آن‌ها منزل را به جاي پرورشگاه و دين‌گاه، آسايشگاهي مي‌پندارند.

مفسر بزرگ قرآن كريم در ادامه با بيان اينكه بايد در ساخت خانه‌ها دقت كرد تا اتاق‌ها رو به قبله باشد ابراز داشت: در معماري‌هاي اسلامي بايد مكاني را در خانه براي اقامه نماز خانواده در نظر گرفت.

اختصاص محلي براي دعا و نماز در خانه

وي افزود: اتاقي در خانه به عنوان مصلا بايد در نظر گرفته شود چرا كه در هنگام نيازمندي انسان بايد جايي را براي دعا و نيايش داشته باشد.

آيت الله جوادي آملي اضافه كرد: مكان دعا مي‌تواند بسيار موثر باشد و از طرفي در روايات آمده است اگر كسي در هنگام جان دادن با دشواري روبه رو شده است او را به مكاني ببريد كه در آن مكان نماز اقامه مي‌كرد.

اين مرجع تقليد در بخش ديگري از سخنان خود عنوان كرد: مرگ از پوست در آمدن است، انسان مرگ را مي‌ميراند و در صحنه مصاف با آن پيروز است لذا يك موجود ابدي بايد كارهاي ابدي انجام دهد و همين است كه بايد اتاقي به عنوان مصلا در منازل پيش بيني شود.

آيت الله جوادي آملي افزود: شهرسازان مي‌بايد علاوه بر علوم تخصصي خود بر علوم عمومي و پايه نيز مسلط باشند تا از ايجاد كارهاي موازي و اضافه كاري در شهرسازي جلوگيري شود.

شهرسازان شهرداران با يكديگر هماهنگ باشند براي دوري از دوباره كاري‌‌ها

وي با اشاره به اينكه يكي از مشكلات مردم در كوچه و خيابان كندن مكرر زمين به دلايل مختلف است ابراز داشت: شهرسازان و شهرداران بايد با يكديگر هماهنگ باشند تا از دوباره كاري‌ها جلوگيري شود چرا كه اين امر باعث آزرده شدن مردم خواهد شد.

مفسر بزرگ قرآن كريم افزود: شهرسازان بايد شهر مورد نظر را به خوبي بشناسند، با كيفيت اداره شهر آشنا باشند، ساختمان سازي را شناخته و در علوم پايه اطلاعات كامل داشته باشند.

آيت الله جوادي آملي در ادامه با اشاره به بي‌مسكني برخي از افراد جامعه به خصوص جوانان عنوان كرد: بايد زمينه‌اي فراهم شود تا زمين‌هاي فراواني كه در دست زمين خواران است از آن‌ها گرفته شود و به افراد بي‌بضاعت داده تا آن‌ها بتوانند مشكل مسكن خود را حل كنند.

توجه به رفع مشكلات جوانان

وي ادامه داد: در اثر بي‌مسكني عده‌اي از جوانان رنج مي‌برند و نمي‌توانند ازدواج و تشكيل خانواده دهند و اين شرايط باعث بوجود آمد فساد در جامعه خواهد شد كه اگر در راستاي حل اين مشكل قدمي برداشته شود خدمت بزرگي به جامعه خواهد شد.

اين مرجع تقليد با بيان اينكه اگر جامعه‌اي آسيب ديد آنوقت همه در معرض خطر قرار خواهند گرفت افزود: امروز كشور ما داراي بركات و زمين‌ها فراواني است و بايد از اين ظرفيت حداكثر استفاده را كرد.

در ابتداي اين ديدار نيز مجيد فارغيان قمي در سخنان كوتاهي به تشريح نشست كميته تخصصي شهرسازي سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور در استان قم اشاره كرد و افزود: در راستاي سفر رهبر معظم انقلاب در سال گذشته و تاكيد ايشان بر رعايت شهرسازي و معماري اسلامي اين نشست برگزار شد.

عضو كميته تخصصي شهر سازي سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور افزود: از ديگر اهداف برگزاري اين نشست تاكيد بر جايگاه تخصصي شهر سازي و تقويت اين رشته در كشور و همچنين تاكيد بر معماري اسلامي كه از دغدغه‌هاي رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم تقليد به شمار مي‌رود است.



No comments:

Post a Comment