Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

انفجار مهیب در پالایشگاه آبادان در حضور احمدی‌نژاد

به هنگام افتتاح فاز سوم پالایشگاه آبادان در حضور رئیس‌جمهور ایران انفجاری در این پالایشگاه رخ داد که چندین کشته و مجروح داشته است. رئیس جمهور گفت که ایران حاضر است صنعت نفت کشورهای اسلامی را نوسازی کند.

صبح روز سه‌شنبه (۳ خرداد/ ۲۴ مه)، به هنگام مراسم افتتاح فاز سوم واحد بنزین‌سازی پالایشگاه آبادان توسط محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی، انفجاری مهیب رخ داد. گفته می‌شود بروز مشکلات فنی و نشت گاز عامل این انفجار بوده است.

«وقفه‌ای در برنامه احمدی‌نژاد ایجاد نشد»

در حالی که گزارش‌ها حاکی از آن است که در اثر این انفجار دست‌کم یک نفر از کارگران و کارکنان پالایشگاه کشته و ۲۵ نفر دیگر نیز زخمی‌شده‌اند، خبرگزاری فارس اما نوشته است که این انفجار مهیب «هیچ‌گونه وقفه‌‌ای در برنامه‌‌های رئیس جمهوری ایجاد نکرده است».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مجتبی خالدی، كارشناس مسئول مركز هدایت عملیات بحران اورژانس كشور با اشاره به وقوع آتش‌سوزی در پالایشگاه نفت آبادان گفت: در این حادثه ۲۵ تن مصدوم شدند كه یكی از مصدومان در بیمارستان به علت شدت جراحات وارده جان خود را از دست داده است.

گفته می‌شود دود غلیظی در پالایشگاه و بخش گسترده‌ای از شهر آبادان پراکنده شده است. خبرگزاری فارس نوشت که با اقدام سریع دست‌اندرکاران این آتش‌سوزی مهار شده است.

سایت خبرآنلاین به نقل از کامنت‌های کاربران خود که در جریان این انفجار بوده‌اند نوشت: «به گفته کاربری به نام امید آبادانی، همزمان با افتتاح بخش کت کراکر جدید توسط رئیس جمهور این واحد آتش گرفت که تا کنون (۹ و ۴۰ دقیقه‌ی صبح امروز) ۴ نفر آتش گرفتند و یک نفر فوت کرده است. همچنین کاربر بدون نامی هم این کامنت را نوشته است:"با کشته و زخمی شدن حداقل ۸ نفر و آتش سوزی مهیبی که تا نزدیکی‌های ساعت ۱۰ صبح هنوز مهار نشده است."»

یک مهندس آبادانی در کامنتی دیگر نوشته است:«البته این آتش سوزی دقیقا در همان واحدی که توسط رییس جمهور افتتاح شد به وقوع پیوسته که تا کنون به کشته و زخمی شدن بیش از ۸ نفر از کارگران پیمانکار این واحد منجر شده است. »

دلایل آتش‌سوزی در فاز سوم پالایشگاه

روابط عمومی شركت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز دلایل آتش‌سوزی در فاز۳ پالایشگاه آبادان را اعلام كرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، «بر اساس اعلام این شركت، صبح امروز پس از افتتاح مرحله نخست فاز ۳ پالایشگاه آبادان، بر اثر نشت گاز در واحد ال.پی.جی این فاز، آتش سوزی جزئی رخ داد كه بر اثر این حادثه چند نفر زخمی و دچار گاز گرفتگی شدند كه سریعاً مورد مداوا قرار گرفتند.»

بر اساس نمابر شركت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، این آتش‌سوزی با اقدام سریع دست اندركاران با فاصله كوتاهی مهار شده و خسارت ناشی از آن كه چندان جدی نیست بزودی جبران می‌شود.


احمدی‌نژاد: حاضریم صنعت نفت کشورهای اسلامی را نوسازی کنیم

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران پس از افتتاح فاز سوم و انفجار مهیب در این پالایشگاه در جمع کارکنان این پالایشگاه گفت: «خوشبختانه صنعت نفت كشور با شتاب روزافزون در حال پیشرفت است.»

رئیس‌جمهور ایران که در سخنان خود به شدت کشورهای غربی، به ویژه آمریکا و اسرائیل را مورد انتقاد خود قرار می‌داد، خطاب به کشورهای شمال آفریقا گفت: «ما آمادگی داریم كه در ارتباط با صنایع گوناگون به شما كمك كنیم.»

احمدی‌نژاد افزود که آمریکا و کشورهای غربی دوست خوبی برای کشورهای شمال آفریقا نیستند.

«بی‌نیازی ایران از واردات بنزین سوپر»

خبرگزاری ایسنا نوشت که با افتتاح فاز سوم پالایشگاه آبادان، ایران از واردات بنزین سوپر بی‌نیاز شده است. کل ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه به ۱۲ میلیون لیتر در روز رسیده است.

این گزارش می‌افزاید: « مرحله‌ی اول طرح نوسازی فاز سوم پالایشگاه آبادان با ظرفیت تولید ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بنزین در روز كه یك هفته‌ی پیش راه‌اندازی شد و دیروز به‌تولید رسید، امروز با حضور رییس جمهوری و معاون وزیر در بخش پالایش و پخش به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید.»

تأسیسات فرسوده‌ پتروشیمی خارک

مدیرکل ایمنی وزارت نفت از نامه‌ای به شورای عالی امنیت ملی درباره امنیت خطوط لوله در تأسیسات فرسوده‌ی پتروشیمی جزیره خارک خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، محمدحسین اردشیری گفت که «بحث بازسازی کلی پتروشیمی خارک توسط وزارت نفت توسط وزیر نفت در شورای معاونین مطرح شد که با رفتن وزیر از وزارت نفت مصادف شد و سرنوشت این طرح مشخص نیست. اما به احتمال زیاد پتروشیمی خارک مورد بازسازی اساسی قرار خواهد گرفت.»

مدیرکل ایمنی، بهداشت و محیط زیست وزارت نفت تصریح کرد: «با توجه به موارد مربوط به ایمنی، نظر ما این است که کلا پتروشیمی خارک جمع‌آوری شود چرا که در جای حساسی قرار گرفته است.»

وی اضافه کرد: البته اگر پتروشیمی خارک به طور کامل بازسازی و نوسازی شود و موارد مربوط به پدافند غیرعامل در آن رعایت شود ادامه کار آن مشکلی نخواهد داشت.»

گفته می‌شود پالایشگاه نفت آبادان نیز جزو یکی از تأسیسات بسیار فرسوده‌ی صنعت نفت ایران به شمار می‌رود.

منتقدان سیاسی می‌گویند، حتا اگر یک‌دهم پولی که برای تأسیسات پرمناقشه‌ی اتمی ایران سرمایه‌گذاری شد، برای توسعه‌ی صنعت نفت و گاز ایران هزینه می‌شد، به افزایش درآمد ملی و اشتغال‌زایی می‌انجامید.

DK/FW

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,15101273,00.html?maca=per-rss-per-all-1491-rdf

No comments:

Post a Comment