Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

سرخط‌ خبرها --- رادیو فردا

کشورهای 1+5 درباره برنامه هسته ای ايران گفتگو کردند
پنج عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل بعلاوه آلمان، امروز در بروکسل برای گفتگو درباره برنامه هسته ای ايران تشکيل جلسه دادند.نمايندگان آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين و روسيه اعضای دائم شورای امنيت سازمان ملل بعلاوه آلمان در نشست امروز حضور داشتند.نشست امروز پس از سخنان اخير منوچهر متکی، وزيرخارجه جمهوری اسلامی برگزار می شد که در رسانه ها اعلام کرده بود، ايران پيش نويس مذاکرات وين را نمی پذيرد و اورانيوم غنی شده با غلظت پايين خود را بخارج نخواهد فرستاد. آقای متکی گفته بود ايران بجای آن حاضر است درباره "مبادله همزمان اورانيوم غنی شده خود با سوخت ۲۰ درصد، آنهم تنها در داخل ايران" گفتگو کند. باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا ديروز گفته بود واشنگتن مشورت با ساير اعضای گروه پنج بعلاوه يک را برای اتخاذ تدابير تنبيهی در قبال ايران آغاز کرده است. همزمان روسيه احتمال تشديد تحريم ها در حال حاضر را رد کرده بود.

محمد البرادعی می گويد هنوز از ايران پاسخ کتبی دريافت نکرده است
محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی می گويد ايران هنوز به پيش نويس مذاکرات وين رسما و کتبا پاسخ نداده است. آقای البرادعی امروز در پاسخ به خبرنگاران در برلين گفت ايران تنها بطور شفاهی به آژانس گفته است که "می خواهد تمامی اورانيوم غنی شده خود را تا زمان دريافت سوخت، در کشور نگه دارد." مديرکل آژانس اين پاسخ را "نشان دهنده نهايت بی اعتمادی" دانست. او افزود با اين حال اميدوار است بزودی پاسخ کتبی جمهوری اسلامی را دريافت کند. آقای البرادعی پيشنهاد مبادله اورانيوم غنی شده در ايران با سوخت ۲۰ درصد را "فرصتی يگانه برای تغييرمسير تحريم و تقابل به مسير اعتماد سازی" توصيف کرد، و افزود: اکنون توپ در ميدان ايران است و اميدوار است جمهوری اسلامی اين فرصت يگانه، اما فرّار را از دست ندهد.

کشورهای 1+5 درباره برنامه هسته ای ايران تشکیل جلسه داده اند
پنج عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل بعلاوه آلمان، امروز در بروکسل برای گفتگو درباره برنامه هسته ای ايران تشکيل جلسه داده اند. نمايندگان آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين و روسيه اعضای دائم شورای امنيت سازمان ملل بعلاوه آلمان در نشست امروز حضور دارند.نشست امروز پس از سخنان اخير منوچهر متکی، وزيرخارجه جمهوری اسلامی برگزار می شود که در رسانه ها اعلام کرده بود، ايران پيش نويس مذاکرات وين را نمی پذيرد و اورانيوم غنی شده با غلظت پايين خود را بخارج نخواهد فرستاد. آقای متکی گفته بود ايران بجای آن حاضر است درباره "مبادله همزمان اورانيوم غنی شده خود با سوخت ۲۰ درصد، آنهم تنها در داخل ايران" گفتگو کند. باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا ديروز گفته بود واشنگتن مشورت با ساير اعضای گروه پنج بعلاوه يک را برای اتخاذ تدابير تنبيهی در قبال ايران آغاز کرده است. همزمان روسيه احتمال تشديد تحريم ها در حال حاضر را رد کرده بود.

کنوانسيون حقوق کودک ۲۰ ساله شد
کنوانسيون بين المللی حقوق کودک ۲۰ ساله شد. مجمع عمومی سازمان ملل درسال ۱۹۸۹اين کنوانسيون را در مورد حقوق کودکان تصويب کرد. "کنوانسيون حقوق کودک" تاکنون به تصويب ۱۹۳ کشور رسيده است. سازمان ملل در سالگرد تصويب اين کنوانسيون خواستار تلاش جهانی برای کمک به کودکان محروم و کودکان در معرض خشونت شده است.صندوق بين المللی کودکان، يونيسف، نيز به همين مناسبت گفته است که تصويب اين کنوانسيون سبب کاهش چشمگير مرگ و مير کودکان و افزايش شمار کودکانی شده است که به مدرسه می روند.

علی بهزادیان‌نژاد به شش سال حبس محکوم شد
علی اصغرحسینی، وکیل علی بهزادیان‌نژاد از بازداشت شدگان پس از انتخابات، می گوید موکلش به شش سال حبس محکوم شده است. به گفته آقای حسینی، درحالیکه در کیفرخواست ِدادستان، موکلش به بر هم زدن نظم عمومی و تبلیغ علیه نظام متهم شده بود، در حکم صادر شده، اتهام تبانی برای بر هم زدن امنیت کشور نیز اضافه شده و موکلش به این جرم به پنج سال و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یکسال حبس محکوم شده است.علی بهزادیان‌نژاد برادرزاده قربان بهزادیان‌نژاد، رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی است.

هشت نفر بر اثر اصابت موشک در شمال پاکستان کشته شدند
بر اثر اصابت يک موشک که بنظر می ر سد نيروهای آمريکای آن را پرتاب کرده باشند، هشت نفر در وزيرستان شمالی در نزديکی مرز افغانستان کشته شدند.به گفته مسئولان امنيتی پاکستان، يک هواپيمای بدون سرنشين آمريکايی دو موشک را بسوی محوطه ای که طالبان از آن استفاده می کردند، پرتاب کردند.گفته می شود پس از تهاجم ارتش پاکستان به شورشيان در وزيرستان جنوبی آنها به وزيرستان شمالی فرار کرده اند.

در انفجارانتحاری در ولایت فَراه افغانستان 12 تن کشته شدند
مقام‌های پلیس افغانستان می‌گویند در حمله‌ی یک بمب‌گذار انتحاری در ولایت فَراه در جنوب غربی افغانستان 12 نفر کشته و 35 نفر زخمی شده‌اند. پلیس نیروهای طالبان را عامل این انفجار معرفی کرده است.به گفته‌ی پلیس در این حمله که صبح جمعه صورت گرفت، فردی که عامل انفجار بود، سوار بر موتورسیکلت به سمت یک مأمور پلیس حمله کرد و با نزدیک شدن به وی خود را منفجر کرد و باعث مرگ وی و شش عابر شد.این حمله در شهر فَراه، مرکز ولایت فُراه، ولایت همجوار مرز ایران صورت گرفت. در یک سال گذشته نیروهای طالبان حوزه‌ی عملیاتی خود را از جنوب کشور به مناطق غربی و شمال افغانستان گسترش داده‌اند

نخستين رئيس و مسئول جديد سياست خارجی اتحاديه‌ی اروپا انتخاب شدند
رهبران اتحاديه‌ی اروپا نخست وزير بلژيک، هرمان وان رُمپوی را به عنوان نخستين رئيس اين اتحاديه‌ برگزيدند، علاوه بر اين در انتخابی ديگر، بارونس کترين اَشتون، که مسئول تجارت کميسيون اروپا است، از اين پس مقام مسئول سياست خارجی اتحاديه‌ی اروپا‌ را برعهده خواهد داشت.نطقه‌ی قوت آقای وان رُمپوی مهارت‌های ميانجی‌گرايانه‌ی او عنوان شده است که در سخنانش پس از انتخاب به عنوان نخستين رئيس اتحاديه اروپا بازتاب يافت: «من منافع و حساسيت‌های همه‌ی کشورها را در نظر خواهم گرفت. اگر اتحاد ما قدرت ما است، تنوع و گوناگونیِ ‌ما ثروت ما است. هر کشوری تاريخ خود، فرهنگ خود، و را زندگی خاص خود را دارد».خانم اشتون، که عضو حزب کارگر بريتانيا است، جانشين خاوير سولانا، مسئول کنونی سياست خارجی اتحاديه‌ی اروپا خواهد شد.

کلینتون: صدور احکام اعدام برای ناآرامی‌های اخیر ایران، «غم‌انگیز» است
وزیر خارجه‌ی آمریکا، هیلاری کلینتون، روز پنجشنبه در اظهارنظری گفت احکام اعدامی که به خاطر ناآرامی‌های پس از انتخابات ایران صادر شد، «ناگوار» و «غم‌انگیز» است. خانم کلینتون گفت:«دیدن اینکه این احکام در ایران صادر شده و بر مردمی تحمیل می‌شود که مخالفت خود را با دولت ابراز کرده و در خیابان‌ها تظاهرات کردند، ناگوار و غم‌انگيز است».روز سه‌شنبه دادگستری کل استان تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پنج تن از متهمان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد ماه، به اعدام محکوم شده‌اند. در این اطلاعیه گفته شده بود که این احکام قابل اعتراض در دادگاه‌های تجدیدنظر هستند.

۱ + ۵ امروز واکنش ايران به پيشنهاد هسته‌ای را بررسی می‌کند
اتحاديه اروپا اعلام کرد که نمايندگان گروه پنج به علاوه يک برای آغاز مشورت‌ها در مورد پاسخ مقتضی به ايران، روز جمعه تشکيل جلسه خواهند داد.کريستينا گالاش، سخنگوی امور خارجه‌ی اتحاديه‌ی اروپا، می‌گويد مقام‌های وزارت خارجه‌ی اعضای دائمی شورای امنيت ـ آمريکا، بريتانيا، چين، روسيه، فرانسه ـ به علاوه‌ی آلمان، برای ارزيابی وضعيت کنونی پس از پاسخ منفی ايران به پيشنهاد مبادله‌ی اورانيوم و چگونگی واکنش به آن، روز جمعه در بروکسل با يکديگر ديدار می‌کنند.روز پنجشنبه، باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا گفته بود که شش کشور طرف گفتگو با ايران، بسته‌ای از اقدام‌های جدی تنبيهی را در هفته‌های آينده، در پاسخ به رد پيشنهادی که از حمايت سازمان ملل برخوردار بود، آماده خواهند کرد.

رييس اتحاديه اروپا و رييس سياست خارجی جديد اين اتحاديه انتخاب شدند
گزارش ها حاکی است اتحاديه اروپا بر اساس پيمان ليسبون که مورد تصويب تمامی اعضای اين اتحاديه قرار گرفته، رييس و رييس سياست خارجی جديد خود را انتخاب کرده است.نخست وزير بلژيک، هرمان وان رامپوی (Herman Van Rompuy) به عنوان نخستين رييس اتحاديه اروپا و خانم کاترين اشتون (Catherine Ashton) وزير تجارت و بازرگانی اتحاديه اروپا، به عنوان رييس جديد سياست خارجی انتخاب شده است. پيشتر از تونی بلر، نخست وزير سابق بريتانيا به عنوان يکی از نامزدهای جدی برای در دست گرفتن سکان رياست اتحاديه اروپا، ياد شده بود.

تيم ملی فوتبال اسلوونی با شکست روسيه، توانست به جام جهانی فوتبال راه يابد
تيم ملی فوتبال اسلوونی با شکست روسيه در بازی پلی آف، توانست به رقابت های جام جهانی فوتبال آفريقای جنوبی راه يابد. روز پنج شنبه بدنبال اين بازی، هزاران طرفدار مشتاق اسلوونی در خيابان ها به جشن و پايکوبی پرداختند. در ديدار برگشت ميان اين دو تيم که در اسلوونی برگزار شد، تيم ميزبان با نتيجه يک بر صفر روسيه را شکست داد و به جام جهانی رفت.

آمريکا: مجازات اعدام برای فعالان در ايران، مايه «اضطراب و نگرانی» است
وزير خارجه آمريکا هيلاری کلينتون می گويد، مجازات اعدام که از سوی جمهوری اسلامی برای فعالان سياسی در ايران صادر شده، مايه ی ِ «اضطراب و نگرانی» است. تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی روز چهارشنبه گزارش داد پنج تن به دليل آنچه که مقامهای تهران « عضويت در گروه های تروريست » خوانده اند، به اعدام محکوم شده اند.پيشتر و در جريان دستگيری های گسترده پس از انتخابات رياست جمهوری خرداد ماه در ايران، سه متهم ديگر به مجازات اعدام محکوم شدند.
فرمانده ناجا: رامین پور اندرجانی به عنوان متهم احضار شده بود
اسماعيل گرامی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی جمهوری اسلامی می گويد رامين پوراندرجانی، پزشک وظيفه بازداشتگاه کهريزک به عنوان متهم احضار شده بود و خودکشی کرده است. او افزوده "جسد اين پزشک در آسايشگاه جمعی در دادسرا کشف شد؛ و وصيت‌نامه‌ای هم در کنارش بود که در آن گفته است که او را تهديد کرده بودند و گفته بودند که پنج سال زندانی خواهد شد." اسماعيل احمدی ‌مقدم، مشکوک دانستن ِ مرگ اين پزشک جوان را نادرست خوانده؛ و افزوده است که "نامه به جا مانده از او دال بر خودکشی اوست." فرمانده نيروی انتظامی جمهوری اسلامی، دليل خودکشی رامين پوراندرجانی را "انگيزه شخصی يا از دست دادن روحيه" دانسته است. رضا قلی پوراندرجانی، پدر رامين پوراندرجانی، می گويد: شب پيش از فوت پسرش، با او تلفنی صحبت کرده بود؛ و فرزندش کاملا سرحال بوده و هيچگونه علائمی حاکی از اينکه قصد خودکشی داشته، در او ديده نمی شد.

هیلاری کلینتون وارد کابل شد
هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا برای شرکت در مر اسم تحليف حامد کرزی، رئيس جمهوری افغانستان وارد کابل شد.خانم کلينتون يکی از ده ها شخصيتی است که از آمريکا، اروپا و ساير کشورها برای حضور در اين مراسم دعوت شده اند. حامد کرزی پس از ادای سوگند درمراسم فردا، پنج شنبه، دومين دوره رياست جمهوری خود را آغاز می کند. در آستانه اين مراسم تدابير امنيتی نشديد شده است.

ايران می گويد بطور قطع اورانيوم غنی شده خود را به خارج نمی فرستد
منوچهر متکی، وزير خارجه جمهوری اسلامی می گويد ايران بطور قطع اورانيوم ۵/۳ درصد غنی شده خود را به خارج نمی فرستد. آقای متکی به خبرگزاری ايسنا گفته است که ايران به کشورهای پنج بعلاوه يک و آژانس، گفته بود که اين پيشنهاد آنها را بررسی خواهد کرد، اکنون اينکار را کرده و "بطور حتم اور انيوم خود را به خارج نمی فرستد." منوچهر متکی افزوده کشورهای پنج بعلاوه يک، به ايران گفته بودند برای تهيه ۱۱۶ کيلوگرم سوخت ۲۰ درصد ِ مورد نياز ايران، لازم است ۱۱۶۰ کيلوگرم اورانيوم ۵/۳ درصد، تغليظ شود. آقای متکی درعين حال افزوده که جمهوری اسلامی حاضر است "مبادله همزمان اورانيوم ۵/۳ خود با سوخت ۲۰ درصد را، آنهم تنها در داخل ايران"، بررسی کند.

باراک اوباما وارد کره جنوبی شد
باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا وارد سئول، پايتخت کره جنوبی شد. برنامه هسته ای کره شمالی و چگونگی ترغيب اين کشور به بازگشت به مذاکرات شش جانبه، از موضوع هايی است که آقای اوباما درباره آن با رئيس جمهوری کره جنوبی گفتگو خواهد کرد. رئيس جمهوری آمريکا از چين به کره جنوبی رفته است. روز سه شنبه آقای اوباما و هوجيانتائو، رئيس جمهوری چين در کنفرانس خبريدر پکن به مسائل گوناگون جهانی و روابط دو کشور پرداخته بودند و اعلام کرده بودند که بر سر همکاری "مثبت، سازنده و همه جانبه" برای حل مسائل عمده جهانی، به توافق رسيدند.

معاون رئيس جمهوری عراق قانون انتخابات اين کشور را وتو کرد
طارق الهاشمی، معاون سنی رئيس جمهوری عراق، بخشی از مصوبه قانون انتخابات اين کشور را وتو کرد. او گفته است از آنجائيکه در اين مصوبه تعداد کرسی هايی که به نمايندگان عراقی های خارج از کشور اختصاص داده شده، کافی نيست، او ماده مربوطه را وتو کرده و مصوبه را برای اصلاح به مجلس، بازگردانده است.بسياری از عراقی هايی که پس از سرنگونی رژيم صدام حسين اين کشور را ترک کردند، سنی هستند. حکومت خودمختار کردستان عراق نيز ديروز اعلام کرد که اگر شمار کرسی های نمايندگی کردها در مجلس افزايش نيابد، مصوبه را تحريم خواهد کرد.مجلس عراق پس از مدت ها بحث و بررسی، هفته گذشته به قانون انتخابات رای مثبت داد، اما در وضعيت موجود روشن نيست که انتخابات در تاريخ موعود برگزار شود. قرار است انتخابات پارلمانی عراق هجدهم ژانويه برگزار شود.

پدررامین پوراندرجانی: شب پیش از درگذشت پسرم با او تماس تلفنی داشتم
رضا قلی پوراندرجانی، پدر رامین پوراندرجانی، پزشک ِ درگذشته بازداشتگاه کهریزک می گوید: شب پیش از فوت پسرش، با او تلفنی صحبت کرده بود.او به خبرگزاری های خارجی گفته است: پسرش کاملا سرحال بود و هیچگونه علائمی حاکی از اینکه قصد خودکشی داشته، در او دیده نمی شد. آقای پوراندرجانی افزوده: روز بعد، فرمانده نیروی انتظامی تهران به او اطلاع می دهد که پای فرزندش درحادثه رانندگی صدمه دیده و برای جراحی او به اجازه پدرش نیاز دارند، اما وقتی که آنها از تبریز به تهران رفتند، متوجه شدند که چنین موردی نبوده است. رضاقلی پوراندرجانی همچنین گفته است چون خانواده بشدت سوگوار و مضطرب بودند، بدون توجه خاصی به جسد فرزندشان، او را بخاک سپردند. درپی انتشار گزارش هایی مبنی بر شرایط مشکوک درگذشت رامین پوراندرجانی، پزشک 26 ساله بازداشتگاه کهریزک، دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرده است که "نتايج بررسی ها و آزمايشات اوليه كالبدشكافی درپزشكی قانونی، نشان می دهد كه فوت او بر اثر مسموميت نبوده است." این اطلاعیه افزوده این پرونده در دادسرای جنایی در دست رسیدگی است.

باراک اوباما به ديدار خود از چين پايان داد
باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا به ديدار سه روزه خود از چين پايان داد.رئيس جمهوری آمريکا امروز صبح با نخست وزير چين گفتگو کرد. او سپس از "ديوار بزرگ" تاريخی چين ديدن کرد.روز سه شنبه آقای اوباما و هوجيانتائو، رئيس جمهوری چين در کنفرانس خبری به مسائل گوناگون جهانی و روابط دو کشور پرداخته بودند و اعلام کرده بودند که بر سر همکاری "مثبت، سازنده و همه جانبه" برای حل مسائل عمده جهانی، به توافق رسيدند. باراک اوباما از چين به کره جنوبی خواهد رفت.

فرزندان داريوش و پروانه فروهر ياد پدر و مادرشان را گرامی می دارند
پرستو وآرش فروهر، فرزندان داريوش و پروانه فروهر دراطلاعيه‌‌ای گفته اند در سالگرد قتل پدرو مادرشان ياد آنها را در منزلشان درخيابان سعدی جنوبی تهران، خيابان هدايت، گرامی می دارند. پرستو و آر ش افزوده اند: "روز يکشنبه اول آذرماه در يازدهمين سالگرد بزرگداشت عزيزانمان، داريوش و پروانه فروهر ، ما را تنها نگذاريد."داريوش فروهر، رهبر حزب ملت ايران و همسرش پروانه اسکندری، در اول آذرماه ۱۳۷۷ ، در دوره رياست جمهور ی محمد خاتمی، در منزلشان بر اثر ضربات چاقو بطرز وحشيانه ای بقتل رسيدند. مقام های امنيتی – نظامی جمهوری اسلامی عاملان قتل آنها را"عناصر خودسر" در وزارت اطلاعات اعلام کردند. هفده روز بعد محمد مختاری و محمد جعفر پوينده، اعضای کانون نويسندگان ايران نيز بتقل رسيدند که اين رويدادها به "قتل های زنجيره ای" شناخته می شود.

اجلاس مشترک اتحادیه‌ی اروپا و روسیه در استکهلم
اجلاس مشترک اتحادیه‌ی اروپا و روسیه امروز در استکهلم، پایتخت سوئد، برگزار می‌شود. موضوع تجارت و بازرگانی و تضمین صدور گاز روسیه به کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا از جمله مهم‌ترین مسائل مطرح در این اجلاس خواهد بود.در این اجلاس، دیمیتری مدودیف، رئیس جمهوری روسیه، فردریک رِین فِلت نخست وزیر سوئد، که کشورش زیاست دوره‌ای اتحادیه‌ی اروپا را بر عهده دارد، خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا، و خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا شرکت دارند.راه‌های تضمین عدم توقف جریان گاز روسیه به اروپا، در صورت بروز اختلاف این کشور با اوکراین، مهم‌ترین موضوع مورد بحث خواهد بود. اتحادیه‌ی اروپا همچنین مایل است از برنامه‌ی روسیه برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی آگاه شود.

اتحاديه‌ی بين‌المللی کارگران مواد غذايی خواستار آزادی رهبران سنديکای نيشکر هفت‌تپه شد
اتحاديه‌ی بين‌المللی کارگران مواد غذايی (آی‌يو‌اف (IUF) با صدور بيانيه‌ای خواستار آزادی رهبران سنديکای نيشکر هفت‌تپه شد. در اين بيانيه آمده است که رهبران سنديکای مستقل کارگران نيشکر هفت‌تپه اکنون تنها به خاطر فعاليت‌های صنفی خود در زندان شهر دزفول به سر می‌برند.اتحاديه‌ی بين‌المللی کارگران مواد غذايی ضمن تصريح اين نکته که سنديکای هفت تپه عضوی از اين اتحاديه است، از تمام مدافعان حقوق دموکراتيک و اتحاديه‌های کارگری خواسته تا به هر ترتيب ممکن آزادی اين افراد را از مقام‌های ايرانی خواستار شوند.در بيانيه‌ی اين اتحاديه با اشاره به تجربه‌ی فعالينِ صنفیِ معلمان و کارکنان شرکت واحد، از مخاطرات جسمی و روانی که رهبران سنديکای کارگران هفت تپه را تهديد می‌کند، ابراز نگرانی شده است.

آمریکا: ایران برای پاسخ به پیشنهاد هسته‌ای زمان بسیاری کوتاهی دارد
ایان کلی، سخنگوی وزارت خارجه‌ی آمریکا،روز سه‌شنبه، در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت ایران زمان بسیار کوتاهی برای ارائه‌ی پاسخ به پیشنهاد مطرح شده از طرف آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای داردوی در پاسخ به این پرسش که ایالات متحده تا چه هنگام صبر خواهد کرد تا پاسخ ایران به پیشنهاد غنی‌سازی اورانیوم، که مورد حمایت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است، را دریافت کند، گفت: «ما همیشه از اینکه به طور رسمی موعدی را مقرّر کنیم اکراه داشته‌ایم، اما تنها می‌توانم بگویم که این زمان، بسیار کوتاه خواهد بود».به رغم گذشت بیش از یک ماه از ارائه‌ی پیشنهاد محمد البرادعی، مدیرکل آژانس، هنوز مقام‌های ایران پاسخی رسمی به این پیشنهاد ارائه نداده‌اند.بر مبنای این پیشنهاد، اورانیوم کم غنی‌شده ایران به کشورهای روسیه و سپس فرانسه ارسال می‌شود و جمهوری اسلامی در قبال آن میله‌ی سوخت جهت رآکتور تحقیقاتی تهران دریافت می‌کند.

محمد خاتمی: جنبش ایرانی یک حرکت خالق‌الساعه نیست که با ترس از بین برود
محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق ایران روز سه‌شنبه در ملاقات با گروهی از فعالان دانشجویی دانشگاههای تهران،صنعتی شریف،علامه طباطبایی و امیرکبیر گفت: «جنبش ایرانی یک حرکت خلق‌الساعه نیست، یک التهاب عاطفی نیست که با یک انگیزه روانی به وجود بیاید و مثلا با ترس از بین برود، بلکه بسیار عمیق و گسترده‌ است».آقای خاتمی در این ملاقات به حوادث پس از انتخبات ریاست جمهوری خرداد ماه اشاره کرد و گفت : «نتیجه انتخابات مورد سئوال بسیاری از افراد جامعه بود. این سئوال با انکار آن از بین نمی‌رود» وی همچنین اضافه کرد: «امر باطل با فریاد کردن آن درست نمی‌شود، با زدن برچسب خائن، و سرکوب کردن، سئوال در جامعه از بین نمی‌ رود».رئیس بنیاد باران برگزاری انتخابات در ایران را منوط به تغییر وضعیت سیاسی و نحوه برگزاری انتخابات دانست و اضافه کرد که اگر شرایط اطمینان‌بخش نباشدة دیگر حضور ما معنا ندارد.

آمريکا گسترش شهرک‌سازی در بيت‌المقدس شرقی را نکوهش کرد
دولت اسرائيل روز سه‌شنبه طرح گسترش شهرک‌سازی و افزودن ۹۰۰ واحد مسکونی به منطقه‌ای در بيت‌المقدس شرقی را تصويب کرد و به دنبال آن با واکنش تند و انتقادآميز ايالات متحده آمريکا مواجه شد.بيانيه‌ای که از سوی رابرت گيبز، سخنگوی کاخ سفيد در اين باره منتشر شده می‌گويد که «اقدام‌های يک‌جانبه از جانب اسرائيل می‌تواند مانع از برگزاری گفتگوهای صلح بشود» و تأکيد کرد که «مسئله‌ی بيت‌المقدس بايد از طريق گفتگوهای دو طرف حل و فصل بشود».مقام‌های فلسطينی بار ديگر بر اين نکته تأکيد کرده‌اند که آغاز گفتگو‌های صلح تنها با توقف کامل شهرک‌سازی از جانب اسرائيل امکان‌پذير است.

۵ تن از متهمان حوادث پس از انتخابات به اعدام محکوم شده‌اند
دادگستری کل استان تهران با صدور اطلاعيه‌ای از صادر شدن حکم اعدام برای ۵ تن ار متهمان حوادث پس از انتخابات خبر داد. در اين اطلاعيه اتهام اين افراد وابستگی و عضويت در گروه‌های ضدانقلاب، تروريستی و معاند قيد شده است.در ادامه‌ی اين اطلاعيه آمده است که برای ۸۱ نفر از متهمان احکام زندان از شش ماه تا ۱۵ سال صادر شده است.اين اطلاعيه در پايان می‌افزايد که احکام صادره، غيرقطعی و قابل تجديد نظر است. گروه‌ها و شخصيت‌های اصلاح‌طلب معترض بارها اعلام کرده‌اند که يکی از راه‌های پايان بخشيدن به بحران کنونی کشور،‌آزادی کلیّه‌ی زندانيان سياسی است.

ايران در بين ۱۸۰ کشور، رتبه‌ی ۱۶۸ را در فساد اداری دارا است
در آخرين گزارش سازمان «شفافيت بين‌المللی»، يک سازمان جهانی در امر مبارزه با فساد، در بين ۱۸۰ کشور جهان که توسط پژوهش‌های مختلف اين مؤسسه مورد آزمون قرار گرفته‌اند، ايران رتبه ۱۶۸‌ام را کسب کرده است.۵ کشور زلاندنو، دانمارک، سنگاپور، سوئد و سوئيس داراری کمترين ميزان فساد دستگاه‌های دولتی هستند و با ميانگين ۲/۹ ، در صدر فهرست سال ۲۰۰۹ قرار می‌گيرند.ايران با کسب ميانگين ۸/۱ در اين فهرست در رده‌ی ۱۶۸‌ام قرار گرفته است و تنها بالاتر از کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، چاد، عراق، سودان، ميانمار، افغانستان و سومالی قرار دارد.سازمان شفافيت بين‌المللی که مقر آن در آلمان است از سال ۱۹۹۳ گزارش سالانه‌ی خود را منتشر می‌کند. ايران در سال ۲۰۰۴ و پيش از آغاز رياست جمهوری محمود احمدی نژاد در بين ۱۴۵ کشور رده‌ی ۸۷‌ام قرار داشت.

کردهای عراق، می گویند احتمال دارد انتخابات سراسری را تحریم کنند
رهبران کرد عراق روز سه شنبه تهدید کردند که احتمال تحریم انتخابات سراسری از سوی آنها وجود دارد. آنها میگویند تنها در صورتیکه به مناطق کردنشین کرسی های بیشتری در پارلمان اختصاص داده شود، در انتخابات شرکت خواهند کرد. دربیانیه دفتر مسعود بارزانی رهبر کردهای عراق در همین زمینه، آمده است که نحوه ی تخصیص کرسی های پارلمان به کردها در قانون انتخابات ناعادلانه است. هفته ی گذشته پارلمان عراق بخشی از قانون انتخابات را اصلاح کرد که به نظر می رسید مشکل کردهای عراق را حل خواهد کرد. اما تقاضاهای جدید در این منطقه و همچنین تهدید به استفاده از حق وتو توسط معاون رییس جمهوری، احتمال دارد انتخابات ماه ژانویه را با مشکل تازه ای روبرو کند.

جمهوری آذربایجان، آلمان و نروژ را به دخالت در امور داخلی اش متهم کرد
وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، روز سه شنبه، آلمان و نروژ را به دخالت در امور داخلی اش متهم کرد. آلمان و نروژ، حکم زندان برای دو وبلاگ نویس را محکوم کرده بودند. هفته گذشته دادگاهی در باکو، دو وب نگارِ آذربایجانی را به اتهام اوباش گری به دو و دو سال و نیم حبس محکوم کرد. این دو می گویند، اتهامات آنها مبنای سیاسی دارد و نتیجه ی انتقاد آنها از مقام های آذربایجان است. معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان گفته است که اظهار نظرهایی که از سوی مقام های برلین و اسلو مطزح شده ، «بی اساس و غیرقابل قبول است و در سطح روابط این کشورها با باکو نیست.» احکام صادره برای این دو بلاگر، انتقاد مدافعان حقوق بشر را در پی داشته است. آنها می گویند گروههای مدافع حقوق بشر می گویند دولت الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان آزادی بیان و آزادی رسانه ها را به شدت محدود کرده است.

اسراییل می گوید شهرک سازی در شرق بیت المقدس را توسعه خواهد داد
مقام های اسراییلی روز سه شنبه از طرح ساخت ۹۰۰ واحد دیگر در راستای شهرک سازی در شرق بیت المقدس خبر دادند. منطقه ای که فلسطینیان مدعی اند، متعلق به آنهاست.صائب عریقات از مذاکره کنندگان فلسطینی، در واکنش به این خبر گفت، درحالی که اسراییل به شهرک سازی هایش ادامه می دهد، ادامه ی مذاکرات برقراری صلح، موضوعیت ندارد.همچنین در واشنگتن، ایان کلی سخنگوی وزارت خارجه ی آمریکا گفت، این طرح تازه ی اسراییل تاسف برانگیز است.وزارت کشور اسراییل گفته است این طرح همچنان در دست بررسی است

خبرنگاران اجازه ندارند در مراسم ادای سوگند ریاست جمهوری افغانستان شرکت کنند
روز سه شنبه اعلام شد در مراسم ادای سوگند ریاست جمهوری حامد کرزی در افغانستان، خبرنگاران اجازه حضورندارند . دفتر ریاست جمهوری افغانستان دلیل این تصمیم را مسایل امنیتی ذکر کرده است.بنا بر اعلام دفتررییس جمهوری، خبرنگاران می توانند مراسم آغاز رسمی دور دوم ریاست جمهوری را، از محل تلویزیون دولتی افغانستان پوشش دهند.بنا بر گزارش ها در مراسم روز پنجشنبه ۸۰۰ میهمان از جمله ۳۰۰ دیپلمات و مقام خارجی شرکت خواهند کرد.

No comments:

Post a Comment