Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

حكايت بي‌پايان متكديان افغاني در سيستان و بلوچستان


مركز جمع‌آوري متكديان در زاهدان افتتاح مي‌شود
حكايت بي‌پايان متكديان افغاني در سيستان و بلوچستان

خبرگزاري فارس: يكي از معضلات شهرستان زاهدان‌ حضور متكديان به ويژه متكديان خارجي است كه به صورت غيرقانوني وارد

شهر زاهدان شده و در حواشي شهر اسكان مي‌يابند و چهره شهر زاهدان را خدشه‌دار كرده‌ است.

به گزارش خبرگزاري فارس از زاهدان، يكي از معضلات شهرستان زاهدان، حضور متكديان به ويژه متكديان خارجي است كه به صورت غيرقانوني وارد شهر زاهدان شده و در حواشي شهر اسكان مي‌يابند و چهره شهر زاهدان را خدشه‌دار كرده‌ است.
اين متكديان به صورت دسته‌جمعي و خانوادگي وارد شهر زاهدان مي‌شوند و حرفه تكدي‌گري اين افراد به صورت باندي است و هيچ فردي حق ندارد كه خارج از باند و گروه به فعاليت بپردازد، زيرا هر فردي موظف است پول حاصله را به رئيس گروه تحويل دهد و حق‌الزحمه خود را دريافت كند.
متكديان به بهانه تفريح و يا مسافرت‌هاي درماني وارد استان شده و در كنار آن به تكدي‌گري مي‌پردازند.
‌اين امر معضلاتي از جمله تهديد سلامت و بهداشت شهروندان، سد معبر در معابر عمومي، فروش تعرفه‌هاي مساجد براي جمع‌آوري كمك‌هاي مردم، ترويج خرافات در اذهان عمومي، ساخت صحنه‌هاي وحشتناك از وضعيت بيماري و مصدوميت‌هاي بدنشان براي عوام فريبي، زير سئوال بردن هويت شهروندان و سلب آسايش در ساعات استراحت را در پي دارد.
افرادي كه در خيابان‌ها اقدام به گدايي مي‌كنند، علاوه بر آن‌كه باعث زشت شدن سيماي شهرستان زاهدان مي‌شوند، با حضور در معابر عمومي و خيابان‌ها براي مردم ايجاد مزاحمت هم مي‌كنند.
خبرنگار فارس در زاهدان به سراغ مسئولان مربوطه رفته تا آخرين اقدامات در زمينه جمع‌آوري و طرد متكديان از سطح شهر زاهدان را جويا شود.

مركز ويژه جمع‌آوري متكديان شهر زاهدان احداث مي‌شود
مديركل دفتر امور اجتماعي استانداري سيستان و بلوچستان در زمينه آخرين اقدامات انجام شده براي مهار تكديگري و متولي اصلي آن در زاهدان به خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: با همكاري شهرداري و ساير دستگاه‌هاي مربوطه، در آينده‌اي نزديك مركز جمع‌آوري متكديان در زاهدان افتتاح مي‌شود.
محمد تقي اوكاتي افزود: ساماندهي تمامي متكديان توسط سازمان‌هاي متولي در حال انجام است، اما وظيفه اصلي جمع‌آوري آنها بر اساس مصوبات بر عهده شهرداري است.
محمدتقي اوكاتي افزود: شهرداري‌ها با همكاري ناجا مسئول جمع‌آوري متكديان و كودكان كار هستند پس از جمع‌آوري، در مكاني كه ستاد ساماندهي قرار است به رودي راه‌اندازي كند، نمايندگاني از تمامي دستگاه‌هاي مربوطه گرد‌هم آمده و اين افراد را دسته‌بندي و تحويل بهزيستي مي‌دهند.
وي در زمينه چگونگي دسته‌بندي اين متكديان اظهار داشت: از بين اين متكديان، افراد بالاي 60 سال كه توانايي انجام كار ندارند، به كميته امداد امام خميني معرفي مي‌شوند، ‌افرادي هم كه قادر به انجام فعاليت و كار هستند به اداره كار و امور اجتماعي معرفي و اداره كار ‌با توجه به مهارت‌هايشان آنها را به كارفرمايان معرفي مي‌كند.
مدير كل دفتر امور اجتماعي استانداري سيستان و بلوچستان بيان كرد: در صورتي كه اين متكديان مهارتي نداشته باشد آنها را به آموزش فني و حرفه‌اي ارجاع داده و بعد دوبار به اداره كار معرفي مي‌شوند.
وي ادامه داد: نماينده دادگستري هم در جمع نمايندگان ادارات مربوطه حضور دارد و متكديان حرفه‌اي را به دادگاه معرفي مي‌كند.
متكديان شهرستاني هم با حمايت ستاد ساماندهي به شهرهاي خودشان روانه خواهند شد.
وي افزود: وظيفه اصلي ستاد جمع‌آوري كودكان خياباني، برخورد با متكديان و كودكان كار ايراني است.

*كنسولگري‌ها نبايد به افراد كم بضاعت ويزا بدهند
اوكاتي گفت: متكديان خارجي هيچ جايگاهي در ايران به ويژه سيستان و بلوچستان ندارند و كنسولگري‌ها نبايد به افراد كم بضاعتي كه با هدف متكدي‌گري وارد ايران يا اين منطقه مي‌شوند ويزا بدهند.
وي افزود: حضور اتباع خارجي به ويژه متكديان در منطقه غير قانوني است و تنها نيروي انتظامي متولي دستگير آنها است و بعد از دستگيري بايد با حكم دادگاه نسبت به طرد آنها اقدام كند.

*250ميليون ريال كمبود اعتبار براي تجهيز مركز جمع‌آوري متكديان زاهدان
‌معاون خدمات شهر‌ي شهرداري زاهدان گفت: ساختمان جمع‌آوري متكديان در زاهدان با زيربناي 700 متر در دو طبقه احداث و تاكنون 300 ميليون تومان هزينه در بر داشته است.
محمد خاشي بيان كرد: هم‌اكنون اين ساختمان به خاطر عدم تجهيزات داخلي از جمله سيستم سرمايشي و گرمايشي و ... حدود 250 ميليون ريال ديگر اعتبار نياز دارد كه هنوز تامين نشده و به محض تامين اين رقم، مركز جمع‌آوري متكديان افتتاح و به بهره‌برداري مي‌رسد.

*طرد حدود 3 هزار متكدي از سطح سيستان و بلوچستان
محمد عرب، معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي سيستان و بلوچستان نيز در زمينه متكديان ترد شده خارجي از اين استان اظهار داشت: به منظور پاك‌سازي معابر عمومي در سطح شهر زاهدان، پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي و ناامني‌ها و ناهنجاري‌ها در منطقه، از ابتداي سال ‌جاري تاكنون حدود 3 هزار نفر از متكديان از سطح استان سيستان و بلوچستان دستگير و براي طرد به مراجع قانوني تحويل داده شده‌اند.
فرماندار زاهدان درخصوص چگونگي ظهور متكديان در سطح شهر مي‌گويد: متكديان شامل چندين دسته هستند، عده‌اي كه تكدي‌گري را به عنوان حرفه‌اي سودآور مي‌بينند و درآمد مشخصي را براي خود تعريف كرده‌اند و دسته ديگر افراد درمانده را شامل مي‌شوند كه در اين ميان اولويت با كودكان خياباني است.
حسنعلي نوري افزود: دسته ديگر افراد معلول را شامل مي‌شود كه با استفاده از معلوليت‌هاي جسمي خود احساسات مردم را برمي‌انگيزند و اقدام به گدايي مي‌كنند.
وي ادامه داد: تكدي‌گران پاكستاني و بنگلادشي نيز دسته ديگري از متكديان در شهر زاهدان را تشكيل مي‌دهند كه معمولا در فصل تابستان به سراغ مردم مي‌آيند.
فرماندار زاهدان در خصوص اقدامات انجام شده، براي مهار پديده تكدي‌گري در شهر زاهدان گفت: قرار است با همكاري ادارات مربوطه و شهرداري مركز جمع‌آوري متكديان به زودي در زاهدان راه‌اندازي شود.
وي در خصوص حضور متكديان پاكستاني در سطح شهر زاهدان و راهكار‌هاي مبارزه با اين معضل گفت: گدايان پاكستاني به صورت فصلي وارد شهر زاهدان مي‌شوند، چون مردم شهر از اجاره مسكن به آنها امتناع كرده و آنها مجبورند در حاشيه شهر كه داراي كمترين امكانات است، ساكن شوند.
مهم‌ترين دليل حضور متكديان خارجي در اين منطقه، فقر شديد در كشور‌هاي همسايه مانند افغانستان، بنگلادش، پاكستان و هند است كه به علت دسترسي راحت، به سيستان وبلوچستان هجوم آورده‌اند.
در شهرستان نيكشهر هم متكديان هندي زيادي وجود دارد كه در اوايل تابستان كه در كشور خودشان هوا بسيار گرم است به مدت ۳ ماه به كشور ما هجوم مي‌آورند.
بدون شك يكي از دلايلي كه باعث ازدياد متكديان بيگانه در سطح سيستان و بلوچستان شده، عدم تكميل انسداد مرز است كه زمينه بسياري از معضلات اجتماعي از جمله حضور گدايان خارجي را در اين منطقه به وجود آورده كه پيامد‌هاي منفي آن نيز دامنگير مردم استان سيستان و بلوچستان شده است.
اميدواريم با انسداد مرز و كنترل مبادي ورودي و خروجي استان سيستان و بلوچستان، راه‌اندازي مركز جمع‌آوري متكديان و تحقق ساير اقدامات در دست اجراي مسئولان مربوطه درآينده‌اي نزديك، كوچه و خيابان‌هاي زاهدان از وجود اين افراد پاك شود.
_______________________________
گزارش: شيوا و مريم سرگزي
خبرنگاران فارس در سيستان و بلوچستان
_______________________________
انتهاي پيام/‌ش10

No comments:

Post a Comment