Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

مدیر استانی که آمار رسمی وزارتخانه متبوعش را غیر واقعی می داند!


زاهدان - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در واکنش به اعلام این استان به عنوان فقیرترین استان کشور از نظر آموزشی از سوی دفتر آمار وزارت آموزش و پرورش گفت: این ادعا که سیستان و بلوچستان در بسیاری از زمینه ها رتبه آخر تحصیلی را دارد غیر واقعی است .
به گزارش خبرنگار مهر در زاهدان، در هفته ای که گذشت خبری در رسانه های کشور بر اساس نتایج بررسی های دفتر آمار وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اعلام استان سیستان و بلوچستان به عنوان فقیرترین استان از نظر آموزشی که کمترین میزان قبولی افراد شاغل به تحصیل را به خود اختصاص داده است، منتشر شد که علاوه بر انعکاس در رسانه های داخلی برخی رسانه های خارجی نیز به تحلیل و تفسیر آن پرداختند.

استان سیستان و بلوچستان بعنوان فقیرترین استان از نظر آموزشی، کمترین میزان قبولی افراد شاغل به تحصیل را به خود اختصاص داده است.

اعلام رسمی دفتر آمار وزارت آموزش و پرورش
بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت آموزش و پرورش، در سال تحصیلی 86-87، 77 هزار و 666 دانش آموز سیستانی و بلوچستانی تجدید و مردود شده اند که این بیشترین میزان افت تحصیلی در میان استانهای کشور است.

طبق آمار موجود، 43 هزار و 912 دانش آموز سیستان و بلوچستانی در سال تحصیلی گذشته در امتحانات خردادماه تجدید شده اند که بیش از 30 هزار و 800 مورد برای دوره راهنمایی بوده است.

چندی قبل علی ابراهیمیان معاون آموزشی سازمان نهضت سواد آموزی کشور در گفتگو با مهر، استان سیستان و بلوچستان را بدترین نماد آموزشی در کشور معرفی کرده و گفته بود: طبق سرشماری به عمل آمده 32 درصد جمعیت این استان بی سواد هستند .

استان سیستان و بلوچستان علی رغم خدمات ارزنده نظام مقدس جمهوری اسلامی در بخشهای مختلف و زدودن چهره محرومیت از این استان، در بخش آموزش و پرورش با تلاشهای انجام شده ای هم که پس از انقلاب اسلامی صورت پذیرفته، متأسفانه هنوز هم یکی از مناطق محروم کشور از لحاظ آموزشی است و سیاست درستی نیز برای ریشه کن کردن بی سوادی در این استان از سوی مدیران آموزش و پرورش و دیگر دست اندرکاران اعمال نشده است .

پس از بازتاب گسترده این خبر، رئیس سازمان آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان در واکنش به این آمار و زیر سئوال رفتن عملکرد چهار ساله اش، اقدام به برگزاری نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان در محل خانه معلم زاهدان کرد و با غیر واقعی خواندن آمار رسمی وزارتخانه متبوعش اظهار داشت: این ادعا که سیستان و بلوچستان در بسیاری از زمینه ها رتبه آخر تحصیلی را دارد، غیر واقعی است هر چند که فراز و نشیب هایی وجود دارد.

این ادعا که سیستان و بلوچستان در بسیاری از زمینه ها رتبه آخر تحصیلی را دارد، غیر واقعی است

رئیس آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان
ابراهیم اعتصام افزود: متأسفانه برخی افراد به صورت غیرمنصفانه و بدون نگاه جامع ادعاهایی را مطرح می کنند که این از دایره منطق و نقد واقعی به دور است.

وی با اشاره به اینکه در سال 1357 میزان باسوادی سیستان و بلوچستان 29 درصد بوده و فاصله معناداری با استان ما قبل خود داشته است، گفت: آیا در 30 سال گذشته با هیچگونه رشدی رو به رو نبوده است؟ چگونه می توان استانی مثل سیستان و بلوچستان با آن همه عقب ماندگی تاریخی را با استان های برخوردار مقایسه کرد؟

اعتصام بدون توجه به اینکه آمار از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام شده، منتقدان خود را خطاب قرار داد و افزود: همین افرادی که اکنون از وضعیت آموزشی استان انتقاد می کنند، زمانی مدیر بودند پس چرا خودشان برای این استان خدمتی نکردند؟

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان را باید با شرایط فرهنگی و اقلیمی خاص خودش مقایسه کرد که به چه پیشرفتهایی دست یافته است، چنانچه در سیستان و بلوچستان با این منایع و امکانات کم، تلاشی انجام نمی شد چه طور ممکن بود که نرخ باسوادی از 29 درصد به 73 درصد برسد .

ابراهیم اعتصام در ادامه بدون توضیح در خصوص خدمات چهارساله خود، خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی را در پس از انقلاب اعلام کرد و افزود: این استان در ابتدای پیروزی انقلاب تنها دارای 980 مدرسه بود که به برکت انقلاب اسلامی اکنون به شش هزار و 200 مدرسه رسیده است و از این تعداد، پنج هزار و 858 مدرسه با 23 هزار کلاس درس، دولتی و بقیه غیرانتفاعی و خصوصی است.

وی با اعلام اینکه تعداد دانش آموزان استان نیز از 110 هزار نفر به حدود 600 هزار دانش آموز رسیده است، درباره علت ترک تحصیل دانش آموزان و بیسوادی در استان گفت: اکنون آموزش و پرورش در برخی مناطق برای جذب دانش آموزان، نمایندگانی به درخانه های مردم می فرستد تا چنانچه فرزند بازمانده از تحصیل دارند اجازه نام نویسی در مدارس را بدهند اما بعضی از والدین در جواب می گویند، درس خواندن به چه درد می خورد بچه ها باید کار کنند و پول در آورند .

رئیس سازمان آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان به خدمات دولت نهم نیز برای تحصیل بازماندگان از تحصیل با ارائه آمار اشاره کرد و افزود: با ایجاد سه هزار و 500 کلاس درس چند پایه و اجرای طرح روستا مرکزی در دولت نهم زمینه تحصیل 10 هزار بازمانده از تحصیل فراهم شد.

در کدام استان چنین تفکری وجود دارد که دانش آموز بعد از دوره دبستان میل و علاقه زیادی برای ورود به بازار کار کاذب و مبادله های غیر قانونی مرزی داشته باشد؟

رئیس آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان
ابراهیم اعتصام علت فقر آموزشی در استان سیستان و بلوچستان را خرده فرهنگ های حاکم بر این استان عنوان کرد و اظهار داشت : متأسفانه یک سری خرده فرهنگ ها در این استان وجود دارد که باید دستگاهها و نهادهای دست اندر کار برای رفع آن اقدام کنند، در کدام استان چنین تفکری وجود دارد که دانش آموز بعد از دوره دبستان میل و علاقه زیادی برای ورود به بازار کار کاذب و مبادله های غیر قانونی مرزی داشته باشد؟

وی افزود: مدرسه شبانه روزی با 15 میلیارد ریال اعتبار و ظرفیت 350 نفر در جنوب استان راه اندازی شده است اما تنها 65 دانش آموز ثبت نام کردند.

اعتصام تصریح کرد: برخی دانش آموزان این استان در برخورد با معلم خود می گویند معادل یکماه حقوق شما را در دو روز با قاچاق سوخت به دست می آوریم!

رئیس سازمان آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با دفاع از عملکرد سازمان متبوعش برای توسعه نظام آموزشی استان افزود: علیرغم وجود مشکلات متعدد و باورهای نامناسب برخی خانواده ها، سازمان آموزش و پرورش نهایت تلاش خود را برای توسعه نظام آموزشی در استان به کار برده است.

ابراهیم اعتصام در ادامه به تشریح دلایل افت تحصیلی دانش آموزان در استان پرداخت و تصریح کرد: مشاغل کاذب زمینه ساز ترک تحصیل دانش آموزان بسیاری از مناطق سیستان و بلوچستان شده است و ماندگار نبودن نیروهای متخصص در مناطق محروم و دور افتاده از دیگر مشکلات آموزشی است بطوری که این مسأله باعث شده در بعضی از رشته ها در این مناطق با مشکل رو به رو شویم .

مشاغل کاذب زمینه ساز ترک تحصیل دانش آموزان بسیاری از مناطق سیستان و بلوچستان شده است

رئیس سازمان آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان
وی افزود: به منظور ارتقای تحصیلی دانش آموزان تعداد حق التدریسان از شش هزار و 151 نفر به چهار هزار و 121 نفر کاهش یافته است و آموزش و پروش در راستای تزریق نیروی متخصص به مجموعه آموزشی استان با گرفتن مجوزهای لازم در دولت نهم اقدام به جذب دانش آموختگان تربیت معلم و دانشگاهی کرده است.

اعتصام عنوان کرد: در ابتدای سال 1384 سهم دانش آموز به معلم 31.4 درصد بود که اکنون به 26.3 درصد رسیده است و در راستای به صفر رساندن سرباز معلم ها، نیز تعداد آنان از یک هزار و 496 نفر در سال 84 به 496 نفر رسیده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش به رشد قبولی دانش آموزان در دانشگاه ها نیز اشاره کرد و افزود: درصد قبولی دانش آموزان در دانشگاههای دولتی 9.5 درصد بوده که این آمار اکنون به 30 درصد رسیده است و امسال نیز 80 درصد دانش آموزان در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی قبول شدند .

با توجه به اظهارات و فرافکنی های این مدیر و انکار واقعیتهای مسلمی که بصورت رسمی از سوی وزارتخانه متبوعش اعلام شده، بهتر است وی بجای انکار آن، تلاش مضاعفی را برای حل فقر آموزشی استان و تحصیل بازماندگان از تحصیل با استفاده از ظرفیتهای مختلف و اقدامات ابتکاری بکار گیرد.

No comments:

Post a Comment