Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

«طرح صدام حسین براى حمله به ساختمان رادیو آزادى در پراگ»


بر اساس اعلام سرویس اطلاعاتى جمهورى چک، صدام حسین، رییس جمهور پیشین عراق، به سرویس‌هاى امنیتى خود ماموریت داده بود که ساختمان رادیو اروپاى آزاد/ رادیو آزادی را در پراگ مورد حمله قرار دهند.

به گزارش رادیو اروپاى آزاد، مقام‌هاى اطلاعاتى جمهورى چک مى‌گویند، آنها در سال ۲۰۰۰ طرح حمله به مقر رادیو اروپاى آزاد/ رادیو آزادى را کشف و خنثى کرده‌اند.

یان سوبرت، سخنگوى سرویس اطلاعاتى جمهورى چک، بى‌آى‌اس، روز دوشنبه در این باره گفت: ماموران اطلاعاتى این کشور در پاییز سال ۲۰۰۰ و با کمک منابع خود در درون سفارت عراق به این توطئه پى‌برده بودند.

به گفته سوبرت، صدام حسین با تامین منابع مالى لازم براى این عملیات، به سرویس مخفى خود ماموریت داده بود که بخش عراقى رادیو آزادى را نابود کند.

رادیو اروپاى آزاد که با بودجه کنگره آمریکا اداره مى‌شود از سال ۱۹۹۸ بخش عربى ویژه‌اى به نام «رادیو عراق آزاد» راه اندازی کرد که واکنش تند حکومت پیشین عراق را در پی داشت.

ادعاهاى مطرح شده از سوى سرویس اطلاعاتى جمهورى چک یادآور ادعاهاى مقام‌هاى این کشور در سال ۲۰۰۱ در باره ملاقات مسئولان سفارت عراق در پراگ با «محمد عطاء » از عاملان حملات تروریستى یازدهم سپتامبر است، که البته هیچ‌گاه تایید نشد.

هر چند مقام‌هاى آمریکایى تا کنون در خصوص ادعاهاى تازه سرویس اطلاعاتی جمهوى چک موضع‌گیرى نکرده‌اند، اما طرح چنین ادعایى پرسش‌هایى را به دنبال داشته است.

به عنوان مثال چرا مقام‌هاى جمهورى چک تاکنون از افشاى «برنامه حمله به رادیو اروپاى آزاد» خوددارى کرده بودند و چرا ایالات متحده در میان دلایل حمله خود به عراق در مارس سال ۲۰۰۳ هیچ اشاره‌اى به این مسئله نکرده بود؟

این در حالى است که «ضیا الدباس» سفیر کنونى عراق در پراگ در گفت و گو با رادیو آزادى ضمن تایید تلاش رژیم سابق عراق براى حمله به ساختمان رادیو آزادى گفته است، در آن زمان پراگ یکى از مراکز مهم فعالیت سرویس مخفى عراق در اروپا به شمار مى‌رفت.

به گفته وى، پس از سقوط رژیم صدام حسین چندین قبضه سلاح از جمله یک قبضه موشک‌انداز «آر‌پى‌جى-هفت» در ساختمان سفارت عراق در پراگ کشف شده بود.

به گفته سخنگوى سرویس اطلاعاتى جمهورى چک، ماموران سازمان‌هاى اطلاعاتى عراق قصد داشتند از پنجره خانه‌اى در مجاورت مقر رادیو آزادى که در آن زمان در مرکز شهر پراگ قرار داست، با استفاده از موشک‌اندازهاى «آر‌ پى‌جى- هفت»، ساختمان این رادیو را هدف قرار دهند.

جف گدمین، مدیر رادیو اروپاى آزاد طرح حمله به مقر این رادیو از سوى رژیم پیشین عراق را نشانه «رابطه خصمانه این رژیم خودکامه» با رسانه‌هاى مستقل دانسته است.

مقام‌هاى جمهورى چک مى‌گویند، آنها به دنبال مطلع شدن از «طرح این توطئه» به عراقى‌هاى هشدار داده بودند.

جمهورى چک در سال ۲۰۰۱ یک دیپلمات سفارت عراق را به جرم عکس گرفتن از ساختمان رادیو آزادی از این کشور اخراج کرده بود. همچنین در ماه مارس سال ۲۰۰۳ و در آستانه حمله آمریکا به عراق پنج دیپلمات دیگر عراقى از جمهورى چک اخراج شدند.

به دنبال حملات تروریستی یازدهم سپتامبر، دولت‌های چک و آمریکا تصمیم گرفتند، مقر رادیو اروپای آزاد را از مرکز شهر پراگ به منطقه‌ای امن‌تر در خارج از مرکز شهر منتقل کنند.

ساختمان رادیو اروپای آزاد به عنوان یکی از اهداف احتمالی حملات تروریستی علیه منافع آمریکا در خارج از این کشور به شمار می‌رفت. رادیو آزادی از ماه آوریل سال جاری فعالیت خود را در ساختمان جدیدش آغاز کرده است.

No comments:

Post a Comment