Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

ايران: "همكارى خود را با آژانس كاهش مى دهيم" --- البرادعى: پيشنهاد ايران براى مبادله همزمان قابل قبول نيست


وين، دبى -رسانه ها، (العربيه.نت)

محمد البرادعی رئيس آژانس بين المللی انرژی اتمی، پيشنهاد ايران برای مبادله همزمان اورانيوم غنى شده در داخل خاک ايران را غير قابل قبول دانست.

البرادعى كه هميشه كوشيده است ايران و منطقه را از خطر تنش هاى حاد دور سازد، امروز پنج شنبه 26-11-2009 در وين گفت: "ارسال اورانيوم به خارج از ايران عامل اصلى رفع نگرانی های بين المللی نسبت به احتمال توليد تسليحات اتمی توسط ايران است"

رئيس آژانس اتمی تقاضای ايران در مورد تغيير توافق قبلى آژانس را رد كرد. طبق اين توافق قرار بود ايران اورانيوم خود را برای غنی سازی به خارج ارسال كند.

گوئيدو وسترله وزير امور خارجه آلمان نيز در يك کنفرانس مطبوعاتی مشترک با
البرادعی در وين گفت: "شکيبايی غرب در مورد ايران محدود است و اقدامات ايران ممکن است به وضع تحريم های تازه عليه ايران منجر شود"

وزير خارجه آلمان همچنين عنوان كرد که پيش نويس جديد قطعنامه آژانس بين المللی انرژی هسته ای در مورد وادار كردن ايران به ارائه اطلاعات بيشتر در مورد سايتِ مخفى غنی سازى اورانيومِ در نزديکی قم توسط كشورهاى آلمان، فرانسه، روسيه، چين، بريتانيا و امريكا آماده شده است.

همچنين علی اکبر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه 26-11-2009 در گفت و گو با روزنامه آلمانی زوددویچه تسایتونگ گفت: "اگر شورای حکام پیش نویس تهیه شده توسط نمایندگان گروه ۱+۵ را تصویب کند، ایران سطح همکاری خود را به حداقلی که قانونا به آن متعهد است کاهش می دهد.
"
نشست شورای حکام متشكل از آلمان، فرانسه، روسيه، چين، بريتانيا و امريكا در روزهای پنجشنبه و جمعه، ۲۶ و ۲۷ نوامبر در مورد پيش نويس جديد آژانس بین المللی انرژی اتمی تصميم گيرى خواهد كرد. در صورت تصویب پیش نویس مذکور، اين شورا از ایران خواهد خواست که مرکز جدید غنی سازی اورانیوم خود را که در نزدیکی قم است، تعطليل كند.

گفتنى است كه البرادعی در ماه اکتبر به ايران پیشنهاد کرد که اورانیوم 5/3 درصد غنی شده ى خود را به خارج بفرستد تا نگرانی کشورهای غربی از موضوع انرژى اتمى ايران رفع شود. اما ایران این پیشنهاد را قبول نكرد و اعلام كرد که فقط حاضر به مبادله سوخت در داخل خاک خود است.

No comments:

Post a Comment