Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

درخواست برای رسیدگی به ارتکاب جرایم جنگی در سریلانکا


کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل خواهان تحقیق در مورد احتمال ارتکاب جرایم جنگی در مراحل نهایی بحران سریلانکا شده است.

ناوی پیلی، سخنگوی این دفتر به بی بی سی گفت اتهاماتی که در باره وقوع جرایم جنگی در درگیری میان نیروهای دولتی و شورشیان تامیل مطرح شده، جدی هستند و به همین منظور باید گزارشی مشابه گزارش وقوع جرایم جنگی در غزه برای درگیری های سریلانکا طرح شود.

گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر در باره عملیات نظامی اسرائیل در غزه توسط ریچارد گلداستون، قاضی اهل آفریقای جنوبی تهیه شد و در آن اسرائیل و حماس به ارتکاب جرایم جنگی متهم شدند. این گزارش با واکنش شدید اسرائیل رو به رو شد.

اوائل این هفته، یک گزارش وزارت خارجه آمریکا رویدادهای منتهی به روزهای پایانی درگیری ها در سریلانکا را منتشر کرد. این گزارش خاطرنشان می کرد که این رویدادها می تواند دربرگیرنده اتهام ارتکاب جرایم جنگی باشد.

صدها شهروند غیرنظامی در سریلانکا در درگیری های اخیر کشته شدند و صدها هزار نفر هم بی خانمان و آواره شدند.

سازمان ببرهای آزادیبخش تامیل در سال 1976 تاسیس شد و در سال های بعد، خواستار جدایی مناطق تامیل نشین در شمال و شرق این کشور و ایجاد کشور مستقل در این مناطق شد.

از سال 1983، ببرهای تامیل عملیات خشونت آمیز، از جمله بمب گذاری، آدم ربایی، ترور، عملیات انتحاری و حمله به مراکز دولتی را برای دستیابی به هدف خود در پیش گرفت و چریک های این سازمان بخش هایی از مناطق شمال و شرق سریلانکا را عملا در اختیار خود گرفتند.

از اواخر دهه 1990، نفرات مسلح ببرهای تامیل توانستند موقعیت خود بر مناطقی را که بر آنها مسلط شده بودند تحکیم بخشند و عملا نوعی دولت خودمختار را در شمال سریلانکا ایجاد کنند.

در سال 2006 ارتش سریلانکا به حملات گسترده ای علیه مواضع تامیل ها دست زد و توانست به تدریج بخش عمده ای از مناطق تحت تسلط آنان را در اختیار بگیرد. این درگیری ها، اخیرا با شکست کامل ببرهای تامیل پایان یافت
BBC

No comments:

Post a Comment