Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

دادستان ويژه روحانيت: ساماندهی حوزه‌های اهل سنت، به معنی دخالت نيست


محمد سليمی، دادستان ويژه روحانيت ایران، می‌گوید: «طرح ساماندهی حوزه‌های علميه اهل سنت» به معنای دخالت در امور اهل سنت نيست بلکه اين اقدامات در چارچوب مقابله با «نفوذ افراد منحرف» صورت می‌گيرد.


آقای سلیمی در ديدار جمعی از علمای اهل سنت زاهدان و نمايندگان اين شهر در مجلس شورای اسلامی، همچنین گفته است که این ساماندهی و نظارت در همه دنیا مرسوم است.

اظهارات دادستان ویژه روحانیت ایران در حالی است که به دنبال اجرای «طرح ساماندهی حوزه های علميه اهل سنت»، به حکم دادگاه ويژه روحانيت مشهد، مولوی عبدالغنی شه‌بخش؛ امام جمعه موقت زاهدان و يکی از استادان حوزه علميه اين شهر، و همچنين مولوی محمد عثمان قلندرزهی؛ امام جمعه اهل سنت و مدير حوزه علميه شهر خاش، چندی پيش بازداشت شده‌اند.

مقامات قضايی می‌گويند اين افراد به ارتباط با اجازه تحصيل به اتباع غير مجاز در مدارس اهل سنت بازداشت شده‌اند.

«نفوذ افراد افراطی»

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، محمد سليمی در این دیدار به دليل آنچه «نفوذ افراد افراطی در بعضی از مدارس اهل سنت و شرکت در اقدامات تروريستی» خوانده، بر ضرورت اعمال نظارت بر اين حوزه‌های علميه تأکيد کرده است.

هر چند آقای سليمی توضيحات بيشتری درباره منظور خود از شرکت اين افراد «اقدامات ترويستی» نداده است، ولی در در اواخر مهرماه در يک عمليات انتحاری در منطقه «پيشين» شهرستان «سرباز» در استان سيستان و بلوچستان بيش از ۴۰ نفر از جمله ۱۵ فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشته شدند که در ميان آنها نام علی شوشتری، جانشين فرمانده نيروی زمينی سپاه، به چشم می‌خورد.

دادستان ویژه روحانیت ایران همچنين گفته است که «برخی مديران مدارس علميه اهل سنت» اقدام به « پذيرش طلاب غيرايرانی فاقد مجوز اقامت» در سيستان و بلوچستان می کنند.

وی اين غير قانونی خواندن اين اقدامات، هشدار داده است که «اگر کسی بدون رعايت مقررات اقامت کند و يا صاحبان کليه اماکن عمومی و خصوصی در اسکان و يا اقامت اين افراد همکاری کند، مجرم شناخته می‌شود».

پیشتر عبدالستار دوشوکی، تحليلگر مسايل استان سيستان و بلوچستان، درباره اهداف «طرح ساماندهی حوزه های علميه اهل سنت» به راديو فردا گفته بود که هدف اين طرح و فشار های اخير، اعمال کنترل و نظارت بر مدارس اهل سنت توسط نمايندگان ولی فقيه يا بخشی از دولت است.

آقای دوشوکی با اشاره به حمله انتحاری اخير در سيستان و بلوچستان و همچنين فضای امنيتی حاکم بر اين استان اضافه کرده که دولت می‌خواهد از فضای به وجود آمده استفاده کرده و فشار بر مدارس اهل سنت را افزايش بدهد. چرا که فکر می‌کنند اين مدارس می‌توانند نقش مهمی در رشد و نمو بنيادگرايی در اين منطقه دارد.

در همين حال گفته می‌شود مولوی عبدالحميد اسماعيل زهی، امام جمعه مسجد مکی زاهدان، به همراه تعدادی از ائمه جماعات اهل سنت، به تهران سفر کرده تا با مقامات عالی رتبه ايران در اين زمينه گفت‌وگو کنند.
Radiofarda

No comments:

Post a Comment