Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

جوانان مراکش خواست‌های خود را به پادشاه تحمیل کردند

محمد ششم در کنار پسرش حسن (چپ) و برادرش رشید

محمد ششم، پادشاه مراکش اعلام اصلاحات سیاسی کرد، ازجمله تدوین قانون اساسی جدیدی که آزادی‌های سیاسی و فردی در آن تضمین شده‌اند. وی گفت، در آینده نه پادشاه بلکه این احزاب سیاسی هستند که سرنوشت سیاسی مراکش را رقم خواهند زد.

شامگاه چهارشنبه، ۹ مارس (۱۸ اسفند) محمد ششم، پادشاه مراکش بر صفحه‌ی تلویزیون ظاهر شد و وعده داد، اصلاحاتی که در آینده‌ی نزدیک در قانون اساسی بوجود خواهد آمد، زمینه‌ی ایجاد دموکراسی در کشور را فراهم خواهند آورد. او گفت: «ما در این راه دست به اصلاحات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خواهیم زد و بیش از هرچیز به ارگان‌های اجتماعی و دولت قانون‌مدار توجه نشان خواهیم داد».
 
پادشاه مراکش تصمیم گرفته است که کشور خود را به سوی دموکراسی سوق دهد. قرار است یک هيئت کارشناسی، قانون اساسی جدیدی تدوین کند و به رای مردم بگذارد. در قانون اساسی جدید، بخشی از امتیازات سیاسی پادشاه به احزاب منتقل خواهد شد؛ از جمله اینکه آنها حق تعیین نخست‌وزیر را خواهند داشت و از این طریق سرنوشت سیاسی کشور را رقم خواهند زد.
 
باورکردنی نیست
 
تظاهرکنندگان مراکشی در ۲۰ فوریه

  الرازویی، یکی از منتقدان جوان نظام سلطنتی، آنچه را که در تلویزیون دیده باور نمی‌کند. اینکه پادشاه بدون اطلاع قبلی و بدون خونریزی خواهان ایجاد دموکراسی در مراکش شود، اینکه نظام قضایی کشور در آینده‌ی نزدیک مستقل عمل کند و اینکه آزادی فردی و اجتماعی حق بنیادین شهروندان شود، برای منتقد جوان مراکشی بیشتر به یک رویا می‌ماند تا واقعیت.

زینب الرازویی به وبسایت شبکه‌ی یک رادیو تلویزیون آلمان، "تاگس شاو" می‌گوید: «این نخستین سخنرانی واقعی پادشاه به عنوان یک سیاستمدار بود، سیاستمداری که خواهان اصلاحات است.»

الرازویی سخنرانی تلویزیونی محمد ششم را «یک صاعقه‌ی سیاسی» می‌داند، صاعقه‌ای که حاوی آروزهای جوانان مراکش است، «جوانانی که خواست‌های خود را به پادشاه تحمیل کرده‌اند.»


نتیجه‌ی حرکت‌های اعتراضی خیابانی

بسیاری از ناظران سیاسی مانند زینب الرازویی معتقدند که تمایل پادشاه به ایچاد اصلاحات بنیادین در کشورش حاصل اعتراضاتی است که پس از ناآرامی‌ها در تونس و مصر شکل گرفتند. نخستین حرکت اعتراضی در روز ۲۰ فوریه (اول اسفند) رخ داد. در این روز هزاران تن از شهروندان رباط، پایتخت مراکش، کازابلانکا و چند شهر دیگر برای ایجاد اصلاحات سیاسی به خیابان‌ها رفتند. تظاهرکنندگان با سردادن شعار "آزادی، عزت، عدالت" خواستار بازنگری در قانون اساسی شدند. این حرکت‌های اعتراضی را کاربران اینترنت از طریق فیس بوک برنامه‌ریزی کرده بودند.
 
شماری از منتقدان حکومت ضمن ابراز خرسندی از تمایل پادشاه به ایجاد اصلاحات سیاسی، اعلام کردند که همچنان برای ابراز خواست‌های خود به خیابان‌ها خواهند رفت. آنها گفته‌اند، تا زمانی که وعده‌های پادشاه به مرحله‌ی عمل نرسیده‌اند، باید هشیار بود و بر خواست‌های دموکراتیک خود پافشاری کرد.


FP/AJ



http://www.dw-world.de/dw/article/0,,6465981,00.html

No comments:

Post a Comment