Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

جنبش ملی بلوچستان: پیامدهای وحشتناک سفر احمدینژاد و هیئت دولتش به بلوچستان

احمدی¬نژاد رئیس جمهور رژیم ایران برای بار سوم به بلوچستان سفر کرد و در روز چهارشنبه 24 فروردین در استاديوم 17 شهريوردزآپ(زاهدان) در جمع طرفدارانش اعلام بر اجرای طرحها و مصوبات زیادی در مناطق مختلف بلوچستان کرد. هیات دولت مرکب از 14 وزیر و نیز معاونین ریاست جمهوری وی را در این سفر همراهی میکردند. این سومین بار است که هیات دولت به بلوچستان سفر کرده اند.

در این سفر 220 مصوبه با هزینه هزاران میلیارد ریال بتصویب هیات دولت احمدی نژاد رسید تا در بلوچستان به اجرای درآیند. محمد رضا رحيمی معاون اول احمدی نژاد در پايان جلسه هيات دولت در زاهدان در جمع خبرنگاران گفت که بودجه این مصوبات در حد بسیار بالا و قابل مقایسه با بودجه های قبلی نیست.

رژیم جمهوری اسلامی ایران عزم کرده است تا خواب و خواست دیرینه رضاشاه، بانی ایران را در بلوچستان عملی نماید و بلوچ را اسیمیله کند و در صورت مقاومت آن را از بین ببرد. بلوچستان حتی به اذعان حاکمان اشغالگر سرزمین فرصتها است.
در طی سی و دو سال، رژیم جمهوری اسلامی ایران با تحمیل سیاستهای پلیسی و نیز اجرای سیاستهای اقتصادی نامتناسب و تبعیض آمیز بکلی چهره بلوچستان را دگرگون کرده است.
بطور مثال شهر دزآپ(زاهدان) تا قبل از انقلاب یک شهر بلوچی بود ولی حال بسختی میتوان چنین تصویری را ارایه داد. بافت ترکیب جمعیتی شهر دزآپ امروز بگونه ای سوق داده شده که بلوچ احساس بر اقلیت بودن دارد. شهرهای دیگر بلوچستان نیز با چنین سرنوشت هولناکی دچارند. بافت جمعیتی پهره(ایرانشهر) که دومین شهر بزرگ بلوچستان است از گزند سیاست شوم رژیم جمهوری اسلامی ایران در امان نبوده است. وضعیت چهبار(چابهار) که رجب علي شيخ زاده معاون برنامه ريزی از آن به عنوان كليد طلايي اقتصاد ایران نام میبرد، نمونه بارزی از هجوم رژیم جمهوری اسلامی ایران به بلوچستان است. تا قبل از انقلاب جمعیت غیربلوچ مقیم در چابهار در حد چند خانواده(کمتر از 10) بود، ولی امروز سر به فلک کشیده و به بالای سی هزار نفر رسیده است.

رضا شاه و محمدرضاشاه نتوانستند به سان رژیم جمهوری اسلامی ایران تا بر بلوچستان بتازند و آن را تسخیر نمایند چرا که سرزمینی جدا و دور از تهران بود.
با شکست میردوست محمدخان بارانزهی حاکمیت بر بلوچستان از بلوچ سلب و بدست اشغالگران افتاد. پس از آن دوران این طبیعت سخت بلوچستان بوده تا مانع از تسخیر آسان بلوچستان شده و روحیه مقاومت ملت بلوچ را پابرجا داشته است.
طبیعت سخت شامل هوای گرم، کمبود آب، دشت و بیابانهای خشک و طویل و کوههای ناهموار و صعب العبور.
اگر به نوشته های جغرافیادانان چون مقدسی و جهانگردان چون مارکوپولو رجوع شود در باب بلوچستان(مکوران) از وجود طبیعت سخت ذکر است. حتی نویسندگان ایرانی دوران قبل ازانقلاب چنین شرح حالی از بلوچستان برشته تحریر درآورده اند. رژیم هدفمندانه چندین سال است که هوای بلوچستان را معتدل و خوشگوار میداند.

تا قبل از انقلاب کمتر ایرانی متخصص یا تحصلیکرده ای حاضر به پذیرش دواطلبانه سمت و مقام در بلوچستان از سوی حکومت بود. محمدرضاشاه برای گسترش حاکمیتش تحصیلکرده های دیگر مناطق ایران که دوران خدمت سربازی میگذراندند، را به بلوچستان گسیل میداشت. آنها نیز رغبتی به ماندن در بلوچستان نداشتند، زیرا شرایط برای زیستن و تطبیق دادن خود با جامعه غریبه بلوچستان دشوار بود. محمدرضاشاه به ماموران خود در بلوچستان پول "بدی آب و هوا" میداد تا مشوقی برای اجرای سیاست و کارهای اداری ایران در آنجا باشد.

از بلوچستان در دوران رضا شاه و محمدرضاشاه چهره یک منطقه ناامن ترسیم میشد تا لشکرکشی به بلوچستان توجیه شود. این سیاست در آن ایام بسودشان تمام میشد، اما همزمان عاملی گردید تا ایرانیان را از مهاجرت به بلوچستان بازدارد.
رژیم جمهوری اسلامی ایران نیز به این سیاست روی آورد و از آن برای سرکوب ملت بلوچ استفاده کرد و با گسیل پاسدار وبسیجی و آخوند بلوچستان را کاملاٌ نظامی کرد.
نظامی کردن بلوچستان فاز اولیه برای تسخیر کامل بلوچستان است. از اینرو رژیم جمهوری اسلامی ایران خود را از سالهای پیش آماده باجرای درآوردن فاز بعدی یعنی تغییر بافت ترکیب جمعیتی بلوچستان کرده است. لازمه موفقیت این فاز رژیم بر اجرای پروژهای اقتصادی کلان و طرحهای زیرساختاری است.

برای اجرای پروژهای اقتصادی کلان نیاز است تا در مرحله نخست جایگاه بلوچستان از یک منطقه ناامن به منطقه کاملاٌ امن تغییر پیدا کند.
دیگر اینکه موقعیت استراتژیک بلوچستان، منابع سرشار طبیعی آن، فرصتهای اقتصادی آن، تسهیلات دولتی از قبیل وام آسان و معافیت مالیات پیشاپیش برجسته و تبلیغ شوند.
بدنبال آن طرحهای زیرساختاری از قبیل آب، برق،گاز، راه، اسکله، فرودگاه، مسکن، آموزش و پرورش، بهداشت و خدمات اجتماعی دیگر باجرای در آیند.

تامین آب یکی از اولویتهای رژیم در بلوچستان است چرا که بدون آب نه طرحهای اعلام شده عملی میشوند و نه اینکه پروژه تغییر بافت ترکیب جمعیتی در بلوچستان تحقق پیدا خواهد کرد. رژیم جمهوری اسلامی بخوبی دریافته است که تسخیر بلوچستان بدون حضوربسیار بالایی از مهاجران غیربلوچ ممکن نیست. رژیم برای گسیل مهاجران به بلوچستان دیگر مثل زمان نادرشاه نمیتواند دست به کوچ اجباری مردم بزند. پس باید زمینه و شرایط برای مهاجرت را بوجود آورد تا به اهداف ضدبلوچی خود برسد. در یک پروژه کارشناسانه، موفقیت چنین طرح و سیاستی از سوی رژیم نیاز به مسخ مسئله، همراه کردن بخشی از فرصت طلبان بلوچ که خود را به هر نرخی میفروشند، سرکوب نیروهای ملی بلوچ، ایجاد تفرقه بین آحاد مختلف ملت بلوچ، هجوم فرهنگی و مذهبی، تشویق به داشتن احساس ایرانی در تقابل با احساس بلوچی،پاسیو و بی تفاوت نگهداشتن ملت بلوچ نسبت به هرآنچه را که در دور اطراف وی میگذرد، فراهم کردن تسهیلات بر پایه تبعیض، اطمینان دادن بر تامین امنیت به مهاجران، بوجود آوردن کمونهای غیربلوچی، ترویج فرهنگ فارسی و بدنبال آن تحقیر فرهنگ و آداب بلوچی، ترویج مذهب شیعه و مراسم عزاداری، تغییر نامهای بلوچی افراد و اماکن و نیز نیاز به فراهم کردن امکانات اولیه آب و برق . . . دارد.

ملت بلوچ این را نیز بخوبی میداند که بقول ضرب المثل مشهور« حتی گربه برای رضای خدا موش نمیگیرد».

پروسه بلوچ زدایی در بلوچستان بسرعت در حال شکل گرفتن است. محمدقيوم دهقانی نماینده پهره چند روز بعد از سفر احمدی نژاد به بلوچستان گفت که " مصوبات سفر سوم رييس جمهور سيستان و بلوچستان را متحول می كند". این یک حقیقت تلخ است که بلوچستان در حال متحول شدن وحشتناک است. رژیم جمهوری اسلامی ایران برای متحول ساختن بلوچستان کارهای زیرساختی را از سالها پیش آغاز کرده است. رژیم تا کنون سدهای بزرگ و کوچک زیادی را در بلوچستان ساخته و چندین سد دیگر را در دست مطالعه و ساختن دارد. در زمینه برق و گازرسانی اقدامات زیادی انجام شده است. تا قبل از انقلاب سیستم برق رسانی در بلوچستان بشکل منطقه ای و بسیار ناموثر بود ولی چندین سال است که به شبکه سراسری برق متصل است. درچابهار نيروگاه 300 مگاواتي برق احداث شد. وزیر نیرو نیز در طی سفر اخیر هیات دولت با راه اندازی خط انتقال برق400 مگاواتی فشار قوی (400 کیلو ولتی) به ظرفیت برق رسانی بلوچستان افزود. پروژه گازرسانی به سرعت توسعه پیدا کرده و شهرهای پهره و دزآپ را تحت پوشش قرار داده است.
در زمینه راه سازی هزاران کیلومتر راه اصلی آسفالته و راه فرعی خاکی ساخته شده است. چند وقت پیش هم خط راه آهن زاهدان- بم شروع بکار کرد.در طی سی سال اخیردانشگاه بلوچستان بشدت توسعه یافته است. بنابر گفته معاون وزير علوم تا قبل از انقلاب دانشگاه بلوچستان دارای چند رشته با ظرفیت 300 دانشجو بود، ولی هم اکنون دانشکده های متعددی در سراسر بلوچستان دارد که در 200 رشته با ظرفیت 83000 دانشجو فعال است.
بعد از انقلاب بندر و منطقه آزاد چابهار با ساختن اسکله ایجاد شد. وزیر صنایع و معدن احمدی نژاد در همین سفر سوم هیات دولت معدن مس چهل کوره نصرت آباد را افتتاح کرد. دو سال پیش کارخانه سیمان در سیستان راه اندازی شد.در طی سالهای اخیر هزاران خانه و مسکن در بلوچستان ساخته شده است.

بنابر مصوبات اخیر هیات دولت رژیم پروژه های ذیل باجرای در خواهند آمد: احداث پالایشگاه نفت با ظرفيت پالايش 40 هزار بشكه نفت در روز و کارخانه پتروشیمی در چابهار، احداث يك واحد توليد فولاد خام به ظرفيت 800 هزار تا يك ميليون و 600هزار تن در چابهار، احداث 40 كارخانه بزرگ، گازرسانی به چابهار و دیگر شهرهای بلوچستان، راه‌آهن چابهار به مشهد، تسریع عمليات انسداد مرزهای بلوچستان، پرداخت 30 هزار ميليارد ريال وام مسكن، اختصاص 445 ميليارد ريال براي ساخت 1200 واحد مسكوني شهری، اختصاص 155ميليارد ريال براي تكميل و اجراي پروژه هاي دانشگاههاي استان، 800 ميليارد ريال تسهيلات براي بهبود ناوگان حمل و نقل و اجراي طرح توسعه فرودگاه بين المللي زاهدان، توسعه راهها، و نیز ايجاد هزاران شغل.

در اینکه رژیم جمهوری اسلامی ایران اقدام عملی در اجرای پروژه های کلان در بلوچستان کرده است، نباید جای تردید داشت. دقت کافی بر بیانات مسئولان رژیم گویای چنین سیاستی است.
عباسعلي نورا نماینده و عضو كميسيون برنامه، بودجه و تلفيق مجلس رژیم اذعان داشت که دولت احمدی نژاد به شاخص هاي كلان اقتصادي سيستان و بلوچستان توجه دارد. وی نیز گفت: رويكرد دولت در جريان اين سفر صرفا فرهنگي نيست، بلكه فرهنگ را در ساير شاخص هاي كلان اقتصادي لحاظ كرده است.
رجبعلی شيخ زاده معاون برنامه ريزي استاندار در بلوچستان گفت: مثلا دولت با نگاه ويژه و در افق آينده، شهرستان چابهار را به عنوان كليد طلايي اقتصاد كشور در نظر گرفته است و اين بندر دروازه ورودي جديد ايران خواهد بود.

محمد رضا رحيمی معاون اول رييس جمهوري گفت: اعتبار تخصيصي سفر نخست 120هزار ميليارد ريال است كه در بين استانهاي كشور بي نظير و يا كم نظير است. وی سپس در ادامه گفت: 220 مصوبه با بودجه بسيار بالا كه قابل مقايسه با سفرهاي قبلي نيست به تصويب رسيد، گرچه در دو سفر قبلي نيز اعتبارات زيادي به اين استان تخصيص يافته بود. علي محمد آزاد استاندار رژیم در بلوچستان گفت: ارمغان سفر سوم رييس جمهوري به اين منطقه رونق اقتصادي، گسترش فضاهاي فرهنگي و ايجاد اشتغال براي مردم استان است.
فرماندار چابهار گفت: چابهار قطب سوم پتروشيمي كشور نامگذاری شد.

دولت با نگاه ويژه و در افق آينده ، شاخص هاي كلان اقتصادي، چابهار به عنوان كليد طلايي اقتصاد كشور، چابهار قطب سوم پتروشيمي كشور، دروازه ورودي جديد ايران، رونق اقتصادي، گسترش فضاهاي فرهنگي و ايجاد اشتغال، بودجه بسيار بالا كه قابل مقايسه با سفرهاي قبلي نيست مواردی هستند که عمق تحول وحشتناک را در بلوچستان آشکار میکنند. تا به امروز متاسفانه کسانی در بین ما بلوچها هستند که تحول در بلوچستان را کتمان میکنند و رژیم را از نگاهی سطحی مورد مذمت قرار میدهند که در بلوچستان هیچ کار زیرساختی انجام نداده است. رژیم نیز از این نوع نگاه به مسایل از سوی بلوچها آگاه است و هرآنچه را که خود براحتی نمیتواند در بلوچستان عملی کند، بنام بلوچ تمام میکند و با یک ادعای ساده میگوید این تحولات در برابر خواست و برای شما بلوچها بوده است.

برای رژیم عقلانی نیست تا با صراحت بگوید که بلوچ صاحب بلوچستان نیست. زیرا تصاحب کردن یک سرزمین در قرن بیست و یکم با دوران استعماری در عمل متفاوت است. بهترین راه رژیم توسل جستن به پدیده فقرزدایی است. برای فقرزدایی، رژیم مسئله عمران و آبادانی را بمیان میکشد، چرا که بظاهر جذاب و بس فریبنده است. در ضمن مخالفت یا مقاومت با آن کار آسانی نیست. برای آبادانی بلوچستان امنیت لازم است که درهر چند کیلومتری بلوچستان برای دفع و شکست دادن مقاومتها پایگاههای سپاه پاسداران مستقر میشوند. رژیم برای جابجایی و انتقال سریع نیروی سرکوبش نیاز به احداث راههای اصلی و فرعی دارد. ایوب کرد مدیر کل راه و ترابری گفت که يك‌هزار و 274 كيلومتر راه اصلي در جنوب سيستان و بلوچستان در حال احداث است. وی طول راههای روستایی ساخته شده و نیز در حال ساختن در بلوچستان را چند هزار کیلومتر اعلام داشت. پس با ساختن این راهها که بنام رفاه بلوچ ساخته شده اند، سپاه و بسیج سرکوبگر رژیم در اسرع وقت توان جابجایی خواهند داشت. رژیم میداند که با مخالفت و مقاومت بلوچها روبروست و بلوچ برای مرزهای مصنوعی اعتباری قایل نیست، از اینرو اقدام به دیوار کشی بین سه بخش از بلوچستان میکند. در طی همین سفر احمدی نژاد، وزير دفاع اعلام كرد که عمليات انسداد مرزهاي جنوب شرقي با سرعت در حال انجام است.
رژیم برای مسخ سیاست شوم خود که تسخیر کامل بلوچستان با توسل به تغییر بافت ترکیبی جمعیت از طریق گسیل مهاجران میباشد، اجرای پروژهای عمرانی در بلوچستان را در جهت رفع عقب افتادگی منطقه اعلام میدارد. برای خیل مهاجران به بلوچستان رژیم باید در کنار تامین امنیت و کار برایشان ابتدا خدمات اولیه زندگی از قبیل آب، برق، مسکن، بهداشت، آموزش و پرورش، امکانات تفریحی، راه و جاده، فرودگاه و . . . فراهم نماید.

هزینه های هنگفت میلیاردی که رژیم در بلوچستان صرف کرده است سبب شده است تا چهره شهرهای بلوچستان متحول شود. مطالعه عکسهای شهرهای بلوچستان که قبل از انقلاب گرفته شده اند گویای این واقعیت است. از آنجا که از چهبار بعنوان دروازه طلایی یاد میشود به بررسی این تحولات آنجا میپردازیم. تا سی سال پیش در چهبار فقط چند خیابان آسفالته با کیفیت بسیار پایین داشت. از هتل خبری نبود و چند مهمانسرای جزیی داشت. پرواز هوایی نداشت. از اسکله و بندر آزاد و پارک اثری نبود. برق در ایام تابستان مرتب قطع میشد. با این حال بمحض ورود به چهبار سیمای فرهنگ بلوچ با مردمانی تیره پوست نظر را بخود جلب میکرد. اما امروز چهبار دارای بندر و منطقه آزاد است، هتل های 4ستاره دارد، رستوران و پارک دارد، دانشگاه و دانشجو دارد، آب و برق دارد، فروشگاههای مدرن دارد، بزرگراه و فلکه دارد، تاکسی شهری دارد، فرودگاه و پرواز هوایی روزانه به تهران دارد، میزبان بیش از چهرصد هزار مسافر نوروزی است و بقولی هرآنچه در یک شهر پیشرفته یافت میشود چهبار دارد بجز از آن سیمای کهن بلوچی. تا اینکه وارد شهر بشوی با قیافه مردان و زنانی از دیار غیر با کت و شلوار و مانتو روبرو خواهید شد. تو گویی به اصفهان و یزد و تهران سفر کرده اید. اگر با بلوچ هم به گپ زدن بپردازی، بلوچ تلاش میکند تا کلامش آمیخته به فارسی باشد چراکه هجوم فرهنگی به حد فاجعه آمیزی رسیده است. اینهمه تنها به برکت منطقه آزاد. حال که هیات دولت در دور سومش چندین برابر هزینه های دور اول و دوم برای ایجاد تحول در بلوچستان در نظر گرفته است و در چابهار پالایشگاه و پتروشیمی و فولاد سازی و راه آهن و فرودگاه مجهز ساخته میشوند، سرعت تحولات در بلوچستان چنان بسرعت پیش خواهد رفت که شهرهای بلوچستان گلستان میشوند و مهاجران برای چیدن گلهای شکفته زیبای آن سرازیر میشوند و بلوچ را جز بوی خوش آن گلستان دگر هیچ عاید نشود. اینست پیامدهای وحشتناک سفر احمدی¬نژاد و هیئت دولتش به بلوچستان.

همانگونه که رژیم با یک برنامه درازمدت عزم بر تسخیر کامل بلوچستان کرده است، وظیفه خطیراحزاب بلوچی، مبارزان و روشنفکران بلوچ و نیز تمامی آحاد بلوچ است تا مخالفت و مقاومت خود را به سیاست بلوچ زدایی رژیم تحت پوشش فقرزدایی، عمران و آبادانی نشان دهند. این مخالفت و مقاومت میتواند بشکل مدنی یا عملی، هر کدام که بیشتر کارساز باشد دنبال شود. مولوی عبدالحمید خطاب به رژیم گفت که رفع تبعیض برای مردم بلوچ در اولویت است که یک درک درست از اوضاع موجود در بلوچستان است. وی در سالهای اخیر هشدار داده بود که تعرض به مذهب و غیرت خط قرمز ما بلوچهاست.
پس ما باید به فرهنگ بلوچی، آداب و رسوم بلوچی، به مذهب و سرزمین تاریخی مان افتخار بکنیم و آن را پاس بداریم. امروز اگر ما با طرح و پروژه های کلان اقتصادی رژیم که بظاهر بنام بلوچ است در بلوچستان به مقاومت نپردازیم آنگاه راه را برای تغییر بافت ترکیبی جمعیت در بلوچستان هموار کرده ایم. امروز که بلوچ در سرزمینش در اکثریت است میتواند با اندک مقاومت مدنی و جمعی با مقاومت عملی حامل پیام مشروع خود که بلوچستان سرزمین بلوچ است باشیم. در برهه فعلی با وجود صدها هزار پاسدار و بسیجی و شرایط نظامی موجود در بلوچستان امروز جمعیت غیربلوچ در بلوچستان بار به پشت دارد و با اندک حرکت و مقاومت عمومی بلوچستان را ترک خواهد کرد. دیگر اینکه امروز بلوچ با مقاومتش در برابر مهاجرتهای برنامه ریزی شده هدفمند رژیم به بلوچستان متهم به پاک سازی قومی که جنایت علیه بشریت است، نمیشود چرا که در اکثریت است و خواستش مطابق موازین و حقوق انسانی. اما هرآنگاه ترکیب جمعیت در بلوچستان متحول و از آن غیربلوچ شود، مبارزه بلوچ برای حاکمیتش از مشروعیت برخوردار نخواهد بود و بلوچ برای بقایش باید متوسل به روشهای غیرمتعارف شود و بهای بسیار سنگینی بپردازد.

پس هشیار باشیم و مجذوب سفره شام غریبان رژیم نشویم و مطالبات ملت بلوچ را حول حاکمیت و استقلال بلوچستان ارزیابی و طرح بنماییم، چرا که در چارچوب ایران مسئله مهاجرت نامتناسب امری گریز ناپذیر بوده و تغییربافت ترکیبی جمعیت بلوچستان را برعلیه ملت بلوچ بهمراه خواهد داشت.

بلوچستانءِ راجی زرمبش (جنبش ملی بلوچستان)
23 آوریل 2011

www.zrombesh.org

No comments:

Post a Comment