Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

بیانیه کارکنان ایرنا برای 'تجدید میثاق' با رهبر

مدیران و کارکنان خبرگزاری رسمی دولت ایران، با صدور بیانیه‌ای از تردیدهایی که در "ارادت" آنان به رهبر جمهوری اسلامی ایجاد شده ابراز تاسف کردند.

در بیانیه‌ای که امروز ۴ اریبهشت (۲۴ آوریل) در سایت خبرگزاری ایرنا منتشر شده، آمده است: "طی روزهای اخیر مجموعه‌ای از رویداد‌ها به گونه‌ای رقم خورد که چهره خدوم بخشی از خدمتگزاران این مرز و بوم که در سنگر رسانه رسمی نظام به اطلاع رسانی و مقابله با جریان سازی‌های رسانه‌ای مشغولند، متاسفانه مخدوش جلوه داده شد."

اگرچه در بیانیه صادر شده، رویدادهای "مخدوش کننده" چهره دست اندرکاران این خبرگزاری مستقیما ذکر نشده‌اند، اما به نظر می‌رسد که اشاره بیانیه، به انتقاداتی باشد که در روزهای اخیر، به نحوه انعکاس دو خبر مرتبط با آیت الله خامنه‌ای در ایرنا واردشده است.

یکی از این دو خبر، به مخالفت آیت الله خامنه‌ای با استعفای حیدر مصلحی وزیر اطلاعات مربوط می‌شد که ایرنا بیش از ۱۴ ساعت از انتشار آن خودداری کرد و موضوع خبر دیگر، سخنرانی دیروز رهبر جمهوری اسلامی بود که خبرگزاری دولت، پیش از انتشار رسمی آن توسط روابط عمومی دفتر رهبری، راسا به انتشار آن پرداخت.

با این حال در بیانیه امروز، "مدیرعامل، مدیران و کارکنان ولایتمدار خبرگزاری جمهوری اسلامی" ضمن "تجدید میثاق" با رهبر ایران اعلام کرده‌اند که "در مسیر دفاع از ارزشهای نظام و تبعیت از منویات رهبر معظم انقلاب پایدار و ثابت قدم بوده و خواهند ماند".

عذرخواهی دیروز ایرنا

روز گذشته، در پی اقدام ایرنا به انتشار متن اظهارات آیت الله خامنه‌ای در جمع گروهی از مردم شیراز، روابط عمومی دفتر رهبری با صدور اطلاعیه‌ای از اقدام "غیر مسئولانه" خبرگزاری رسمی دولت ایران در چاپ "خبر ناقص" سخنان رهبر جمهوری اسلامی ابراز تاسف کرد.

"طی روزهای اخیر مجموعه‌ای از رویداد‌ها به گونه‌ای رقم خورد که چهره خدوم بخشی از خدمتگزاران این مرز و بوم که در سنگر رسانه رسمی نظام به اطلاع رسانی و مقابله با جریان سازی‌های رسانه‌ای مشغولند، متاسفانه مخدوش جلوه داده شد"

قسمتی از بیانیه مدیران و کارکنان ایرنا

این اطلاعیه با تاکید بر اینکه "تنها مرجع موثق انتشار اخبار رهبر انقلاب اسلامی روابط عمومی دفتر ایشان می‌باشد"، از تمام خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری درخواست کرد که به هیچ عنوان از خبر منتشر شده از سوی ایرنا استفاده نکنند.

بعد از انتشار گزارش اظهارات آیت الله خامنه‌ای از سوی دفتر رهبری، ایرنا به حذف خبر قبلی خود در مورد این اظهارات پرداخت و آن را با خبر منتشر شده از سوی دفتر رهبر جمهوری اسلامی جایگزین کرد.

ساعاتی بعد، خبرگزاری دولت ایران متن کوتاهی را منتشر کرد که توضیح می‌داد انتشار خبر اظهارات آیت الله خامنه‌ای قبل از انتشار رسمی آن توسط سایت رهبر ایران، رویه جدیدی نبوده و خبرگزاری دولت، از ۶ ماه قبل این کار را انجام می‌داده است.

خبرگزاری دولت در ادامه، ضمن عذرخواهی از دفتر رهبر ایران تاکید می کرد که از این پس اخبار مربوط به آیت الله خامنه‌ای را تنها پس از انتشار از سوی دفتر وی منتشر خواهد کرد.

رهبر ایران در سخنرانی دیروز خود، با تاکید بر "مشخص بودن مسئولیت‌ها و وظایف در قانون اساسی" اظهار داشت که "هیچ‌گاه بنای دخالت در تصمیم‌ها و کارهای دولت را ندارد"، مگر در مواردی که "احساس کند مصلحتی مورد غفلت قرار گرفته است".

آیت الله خامنه‌ای در ادامه با اشاره به مخالفت خود با تغییر وزیر اطلاعات گفت: "در قضیه اخیر هم که چندان مهم نیست، احساس شد از مصلحت بزرگی غفلت شده است."

اوج گیری تنش میان ایرنا و منتقدان آن

تنش‌های اخیر بر سر عملکرد خبرگزاری ایرنا زمانی آغاز شد که هفته پیش، در پی انتشار خبر استعفای حیدر مصلحی وزیر اطلاعات و پذیرش این استعفا توسط محمود احمدی‌نژاد، چند خبرگزاری ایران از مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با این استعفا و ابقای وزیر خبر دادند.

این در حالی است که خبرگزاری رسمی دولت، ایرنا، تا ظهر روز بعد به وقت تهران از تایید خبر مخالفت آیت الله خامنه‌ای با استعفای آقای مصلحی خودداری کرد.

"در پی اقدام دیروز ایرنا به انتشار متن اظهارات دیروز آیت الله خامنه‌ای در جمع گروهی از مردم شیراز، روابط عمومی دفتر آیت الله خامنه‌ای با صدور اطلاعیه‌ای از اقدام 'غیر مسئولانه' خبرگزاری رسمی دولت ایران در چاپ 'خبر ناقص' سخنان رهبر جمهوری اسلامی ابراز تاسف کرد"

ایرنا پیش از آن، ضمن تاکید بر لزوم دریافت نظر رهبر جمهوری اسلامی از "مجاری رسمی" نوشته بود که بر خلاف آنچه در مورد نظر آیت الله خامنه‌ای "شایع" شده، "تا ساعات پایانی یکشنبه شب، رئیس جمهوری هیچ پیامی که منعکس کننده نظر مقام معظم رهبری در این خصوص باشد، دریافت نکرده است".

از سوی دیگر، علی اکبر جوانفکر مدیر عامل خبرگزاری ایرنا و مشاور مطبوعاتی رئیس جمهوری، با چاپ نوشته‌ای شدیداللحن در سایت شخصی خود، "رسانه‌های دروغ‌پرداز و اقتدارگرا" را متهم به "جعل" خبر مخالفت آیت الله خامنه‌ای با تغییر وزیر اطلاعات کرده بود.

در واکنشی متقابل به ادعای خبرگزاری دولتی ایرنا مبنی بر عدم ابلاغ رسمی دستور آیت الله خامنه‌ای، روزنامه کیهان در سرمقاله دوشنبه پیش خود نوشت که دستور کتبی رهبر جمهوری اسلامی در این مورد، به شخص رئیس جمهوری اعلام شده است.

حسین شریعتمداری مدیر مسئول کیهان،اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد را متهم کرد که بعد از اطلاع از مخالفت رهبر ایران با عزل آقای مصلحی، حاضر نشده این خبر در "خبرگزاری ایرنا که مدتی است مانند برخی دیگر از مراکز و نهاد‌ها به طور کامل در اختیار عوامل سرسپرده او قرار گرفته است" درج شود.

آقای شریعتمداری افزود: "در حالی که یادداشت کتبی رهبر معظم انقلاب حاوی دستور ایشان مبنی بر لغو عزل آقای مصلحی، به دست رئیس جمهوری محترم رسیده بود و ایشان دستور را ابلاغ کرده بود، رئیس باند بهانه می‌آورد که باید این دستورالعمل از طریق منابع رسمی بیت معظم له اعلام شود!"

"در واکنش به ادعای خبرگزاری دولتی ایرنا مبنی بر عدم ابلاغ رسمی دستور آیت الله خامنه‌ای مبنی بر ابقای وزیر اطلاعات، روزنامه کیهان در سرمقاله دوشنبه پیش خود نوشت که دستور کتبی رهبر جمهوری اسلامی در این مورد، به شخص رئیس جمهوری اعلام شده است"

سرمقاله کیهان ادعا کرد که بعد از صدور دستور آیت الله خامنه‌ای مبنی بر بازگشت حیدر مصلحی به وزارت اطلاعات، روزنامه ایران خبر قبلی خود در مورد استعفای آقای مصلحی را حذف و خبر دستور رهبر را تیتر کرده است؛ اما آقای مشایی ضمن تماس با این روزنامه دستور داده که‌‌‌ همان خبر استعفا چاپ شود و روزنامه دولت، در حالی که چند هزار نسخه از آن چاپ شده بوده، چرخه چاپ را متوقف کرده تا این دستور را اجرا کند.

این روزنامه همچنین مدعی شد که خبرگزاری ایرنا بعد از آنکه سرانجام خبر مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با عزل حیدر مصلحی را روی خروجی خود گذاشته، بعد از چند ساعت مجدداً این خبر را "با اشاره" رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد و "به دستور" مدیرعامل ایرنا حذف کرده؛ موضوعی که کیهان ابراز امیدواری کرده که آقای احمدی‌نژاد از آن بی‌خبر بوده باشد.

هفته پیش و در پی انتشار خبر کناره گیری و سپس ابقای حیدر مصلحی، رسانه‌های ایران دلیل کناره گیری آقای مصلحی را اختلاف میان او رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد اسفندیار رحیم مشایی دانستند.

به دنبال این استعفا، عده‌ای از محافظه کاران از آقای احمدی‌نژاد به خاطر هماهنگ نکردن تصمیم خود در تعویض وزیر اطلاعات با آیت الله خامنه‌ای انتقاد کردند.

BBC

No comments:

Post a Comment