Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

عفو بین‌الملل خواستار محاکمه ‌‌بشار اسد شد

سازمان‌های حقوق بشری شمار قربانیان روز جمعه را ۶۲ نفر اعلام کردند. دولت آمریکا سپاه قدس سپاه پاسداران ایران و سه مقام سوری را به دلیل دست داشتن در سرکوب‌ها تحریم کرد. شورای حقوق بشر خواستار تحریم گسترده‌ی سوریه شد.

تظاهرکنندگان دمکراسی‌خواه در سوریه هزینه‌ی شعارهای خود را با جان خود می‌پردازند. در اعتراضات روز جمعه (۲۹ آوریل/۹ اردیبهشت) در شهرهای مختلف سوریه دست‌کم ۶۲ نفر کشته شدند.

نیروهای اپوزیسیون سوریه مردم را فراخوانده بودند روز جمعه پس از نماز جماعت برای آزادی، دمکراسی و اصلاحات سیاسی در کشور و اعتراض به خشونت‌های دولتی به خیابان‌ها بیایند.

به‌رغم هشدار دولت، ده‌ها هزار نفر شهروند سوریه از جمله در دمشق، درعا، حمص، لاذقیه، الرستن، حماه و بانیاس به خیابان‌ها آمدند. در پی آن نیروهای نظامی ‌سوریه به روی مردم آتش گشودند.

به گزارش سازمان "دیده‌بان حقوق بشر سوریه" فقط در شهر الرستن ۱۳ نفر کشته شده‌اند.

یک شاهد عینی از الرستن به خبرگزاری رویترز گفت که پلیس سیاسی، نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و نیروهای لباس شخصی مسلح وفادار به بشار اسد به سوی تظاهرکنندگان شلیک کرده‌اند؛ حدود ۴۵ نفر نیز زخمی شده‌اند

درخواست شورای حقوق بشر سازمان ملل برای تحریم علیه سوریه

در شامگاه جمعه شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار تحقیق در زمینه‌ی نقض شدید حقوق بشر در سوریه شد. این نهاد بین‌المللی مستقر در ژنو طی قطعنامه‌ای خشونت علیه معترضان در سوریه را محکوم کرد و به کمیساریای حقوق بشر مأموریت داد در این زمینه تحقیقات لازم را به عمل آورد.

شورای حقوق بشر در مورد ارتکاب جنایت علیه بشریت به رهبری سوریه هشدار داد. سازمان‌های حقوق بشری شمار قربانیان ناآرامی‌های سوریه را تا پیش از روز جمعه ۵۰۰ نفر اعلام کرده بودند که حدود ۶۰ نفر دیگر را نیز باید بدان افزود.

تحریم سپاه قدس و سه مقام سوری

دولت آمریکا تصمیم خود را مبنی بر تحریم علیه سه مقام سوری و سپاه قدس سپاه پاسداران ایران اعلام کرد. این سه مقام سوری و سپاه قدس متهم هستند در سرکوب مردم معترض در سوریه دست داشته‌اند.

به گفته کاخ سفید، ماهر اسد، برادر بشار اسد، فرماندهی واحدهای سرکوب معترضان در شهر درعا را برعهده داشته است. همچنین علی مملوک، رئیس سازمان امنیت، و عاطف نجیب، پسرعموی بشار اسد از مسئولان ارشد امنیتی شهر درعا هستند.

نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا نیز بر سر تحریم علیه رهبری سوریه به توافق رسیدند. در وهله‌ی نخست‌، تحریم تسلیحاتی سوریه و سپس تحریم‌هایی علیه دولت این کشور مورد نظر است.

گفته می‌شود که حساب دارایی‌های مقام‌های ارشد دولت و ممنوعیت سفر نیز در نظر گرفته شده است.

گیدو وستروله، وزیرامور خارجه آلمان، امروز شنبه گفت: «مهم این است که تحریم‌ها هر چه سریع‌تر عملی شوند.» وی افزود که رایزنی‌ها در سطح اروپا در مورد سوریه «علامت روشنی» در راستای تحریم علیه این کشور است.

عفو بین‌الملل: بشار اسد باید محاکمه شود

از نظر سازمان حقوق بشر عفو بین‌الملل، رئیس‌جمهور سوریه باید به دلیل رفتار خشونت‌بارش علیه مردم معترض در برابر یک دادگاه بین‌المللی قرار گیرد.

سلیل شتی، دبیرکل عفو بین‌الملل، در مصاحبه‌ای با روزنامه‌ی آلمانی "بیلد ام زونتاگ" گفت: «بشار اسد و پیروانش باید بفهمند رفتارشان پیامد خواهد داشت. به دلیل به رگبار بستن مردم کشورشان، جامعه‌ی بین‌الملل یک به یک عاملان را در برابر دادگاه جزایی بین‌المللی قرار خواهد داد.»

دبیرکل عفو بین‌الملل افزود: «من شخصا معتقدم آن زمان دیگر گذشته که افراد می‌توانستند از مجازات جان بدر ببرند. کسی که در نقض شدید حقوق بشر دست داشته باشد، دیگر نمی‌تواند از دست عدالت بگریزد.»

وی افزود، پرسش بر سر مجازات کردن یا نکردن نیست؛ بلکه مسئله این است که آنها دیر یا زود مجازات خواهند شد.

DK/KG

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,15040631,00.html?maca=per-rss-per-all-1491-rdf

No comments:

Post a Comment