Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

مصاحبہ روزنامہ اردو زبان ”دیلی تایمز" با دکتر اللہ نظر بلوچ

اخبار : مصاحبہ روزنامہ اردو زبان ”دیلی تایمز" با دکتر اللہ نظر بلوچ
 
ترجمہ بہ فارسی: ناصر محتشمی

دیلی تایمز: چہ چیزی توجہ جھانیان را بہ ملت بلوچ جلب میکند؟
دکتر اللہ نظر بلوچ: کسانیکہ با تاریخ بلوچ آشنایی دارند و می دانند کہ بلوچستان مانند یک سرزمین اشغال شدہ استفادہ میشود، آنھا از جنبش ملت بلوچ حمایت میکنند ۔ کسانیکہ شعور دارند و حقیقت پسند ھستند و می فھمند کہ بلوچ ھم حق آزادی و زندگی کردن در سرزمین خویش را دارد ۔ بعضی ھا از شجاعت ما متاثر میشوند ۔ بعضی ھا فرھنگ ما را دوست دارند، مانند مھمان نوازی ۔ بعضی ھا را جنایت و نسل کشی ارتش پاکستان متوجہ ما میکند ۔


دیلی تایمز: شما در سال 2002 سازمان دانشجویان بلوچ (بی اس او آزاد) را تشکیل دادید، آن زمان ھدف شما چی بود؟
دکتر اللہ نظر: من در تاریخ ( 2 February 2002) برای دو دلیل این سازمان را تشکیل دادم ۔ اول اینکہ صدای بلوچ را بلند کنم کہ بلوچ استقلال وطن خود را می خواھد و دوما مخالفت سیاست پارلمانی بود کہ این بین ما و آزادی یک مانع بود ۔ زمانیکہ من سازمان دانشجویان بلوچ را تشکیل دادم کسانیکہ بہ اصطلاح خود را ناسیونالیست بلوچ می نامیدند اھداف واضح و مشخصی نداشتند، اکثرا شعار خودمختاری استانی می دادند ۔ برای این ھدف ( خودمختاری استانی) از مردم رای می خواستند ۔ اما در حقیقت آسایش شخصی کہ از طریق پارلمان بہ آنھا می رسید خوشحال بودند و لذت می بردند ۔ باوجود این ھم ھدف آنھا واضح نبود، و ھرگز سیاست خود را مشخص نکردند ۔ این ابھام در بین دانشجویان و مردم حالت اضطرابی بوجود آوردہ بود ۔ من می خواستم بہ مردم یک راہ درست نشان بدھیم و الان احساس میکنم کہ موفق شدہ ام ۔

دیلی تایمز: بعد از تشکیل سازمان سیاسی دانشجویان بلوچ شما را دستگیر کردند اما اعتصاب غذای طرفداران شما باعث آزادی شما شد، آیا چہ کسانی و چرا شمارا دستگیر کردند؟
دکتر اللہ نظر بلوچ : من رھبر بی اس او بودم و پلیس مرا بدلیل اعتراض و دفاع از کارمندان دانشگاہ پزشکی بولان دستگیر کرد ۔

دیلی تایمز : مجددا مارچ 2005 ھمراہ با 6 نفر از دوستانتان دستگیر شدید، آیا چہ کسانی و برای چہ دستگیرتان کردند؟
دکتر اللہ نظر بلوچ: ماموران اطلاعاتی پاکستان از شھر کراچی مرا دستگیر کردند و 4 ماہ غیرقانونی بازداشتم کردند ۔ آنھا فکر می کردند من یکی از مھمترین رھبران نظامی جنبش ھستم و با دستگیری من حرکت ضعیف میشود ۔ آنھا مرا ربودند " از کلمہ ربودن " استفادہ میکنم بہ این دلیل کہ آنھا ھیچ مدرک یا حکم جلبی بہ من نشان ندادند و ھدف آنھا از این کار این بود کہ مرا از بین ببرند و بہ ھمین دلیل ھرگز قبول ھم نکردند کہ در بازداشت آنھا ھستم ۔ و دلیل آزادی من این بود کہ آنھا فکر می کردند اگر ما این را از بین ببریم ناخواستہ توسط خود ما بہ یک قھرمان تبدیل میشود، چون مردم بلوچ بخاطر بازداشت کردن من ھمیشہ تظاھرات می کردند ۔

دیلی تایمز : پس چرا شما را شکنجہ کردہ بردند؟ آنھا از شما چہ چیزی می خواستند؟
دکتر اللہ نظر بلوچ : وحشیانہ و غیرانسانی با من رفتار می کردند، شکنجہ روحی و فیزیکی می دادند ۔ فحش و ناسزا بہ من می گفتند و برای چندین شبانہ روز مجبورم میکردند کہ بیدار بمانم ۔ با تیغ بدنم را می بریدند و غیرہ ۔ من ھمہ اینھا را تحمل کردم ۔ چون اینجا فرصت کوتاہ است نمی توانم با تفصیل تمام نوع شکنجہ ھا را بیان کنم ولی این را حتما می گویم کہ سازمانھای اطلاعاتی ارتش پاکستان نہ بنیادی ترین حقوق انسانی را رعایت می کنند و نہ بویی از انسانیت بردہ اند ۔
در ضمن از من می پرسیدند رھبران ارتش آزادیبخش بلوچستان و جبھہ آزادیبخش بلوچستان چہ کسانی ھستند ۔ کمک مالی جنبش مسلحانہ بلوچھا از کجا تامین میشود ۔ شما با دستور چہ کشوری می جنگید ۔ بعد از ھر سئوالی مرا شکنجہ می کردند ۔

دیلی تایمز : چرا شمارا آزاد کردند؟
دکتر اللہ نظر : کسانیکہ مرا آزاد کردند بھتر می توانند بہ این سئوال پاسخ بدھند ، البتہ من از رفتن بہ دادگاہ انکار می کردم، چون بہ سیستم قضایی پاکستان اعتماد ندارم ۔ ھرچند اگر یک بلوچ مقصر نباشد ولی دادگاہ ھای پاکستانی از سازمانھایی اطلاعاتی حمایت میکنند ۔ وضعیت جسمی من مناسب نبود، بہ نظر من آنھا فکر می کردند این در حال مردن است، پس چرا پیش ما بمیرد و چرا ما مقصر باشیم ۔

دیلی تایمز: بعد از آزادی کجا رفتید؟
دکتر اللہ نظر بلوچ: از کویتہ بہ زادگاہ خود "مشکہ" رفتم ۔ 17 روز خانہ بودم و روز ھیجدھم بہ کوہ پیش "سرمچاران بلوچ" رفتم ۔ چون کوہ سنگر و کمین گاہ سرمچاران است ۔

دیلی تایمز: در تصویری کہ در تاریخ 21 اگست 2005 گرفتہ شدہ وضعیت جسمی شما بشدت خراب و بر روی یک برانکارد خوابیدہ شمارا بداخل آمبولانس می برند، در این تصویر حقیقت یک مبارز نمایان است ۔ شما در محاصرہ نیروھای انتظامی ھستید، دستبند بہ دست دارید و شمارا داخل آمبولانس می برند ۔ اینھا چہ کسانی بودند؟

دکتراللہ نظر بلوچ: کارمندان آمبولانس، ماموران اطلاعاتی پاکستانی، پلیس و نیروھای ضد تروریسم بودند ۔

دیلی تایمز: آنھا شمارا بکجا می بردند؟
دکتر اللہ نظر: آنھا مرا بہ بازداشتگاہ ضد تروریستی " ATF" کویتہ می بردند ۔ بعد از ربودن من توسط سازمانھای اطلاعاتی پاکستان " ISI و M I " چھار ماہ غیرقانونی در بازداشت آنھا بودم ۔ در این دوران اول کراچی سپس در کویتہ بازداشتم کردند ۔
"قلی کیمپ کویتہ" زندان یا بھتر بگویم شکنجہ گاہ سازمانھای اطلاعاتی پاکستان است کہ زندانیان سیاسی بلوچ در آن شکنجہ روحی و جسمی میشوند و من ھم در این زندان شکنجہ ھای غیر انسانی شدم ۔ بعد از آن مرا بہ یک مرکز پلیس منتقل کردند و از آنجا بہ بازداشتگاہ " ATF" بردند ۔ چون وضعیت جسمی من بسیار خراب بود مرا برای معاینہ پیش دکتر بردند، این عکس در آن روز گرفتہ شدہ است ۔

دیلی تایمز : قبلا زندانی کردن سیاسیون بلوچ بہ یک رسم تبدیل شدہ بود، ولی خانوادہ آنھا از وضعیت عزیزان خود در جریان بودند و با آنھا ملاقات می کردند ۔ اما جدیدا فرق کردہ، ربودن و گم کردن شروع شدہ ۔ این روزھا ماموران اطلاعاتی روزانہ دو تا سہ جسد در دشت و بیابانھا رھا میکنند ۔ چطور شد کہ این وضعیت پیش آمد؟
دکتر اللہ نظر بلوچ : تلاش آنھا برای شکستن مبارزین بلوچ در زندانھا بی فایدہ شد، لذا آنھا فکر میکنند با قتل و کشتارھای بیرحمانہ می توانند صدای آزادی خواھی ملت بلوچ را خاموش کنند ۔ الان ارتش در قتل و کشتار اضافہ شدہ ۔ اثر شکنجہ ھا در بدن شھداء جنایات آنھا را ثابت میکند ۔ این نشانہ تروریستی یک دولت است ۔

دیلی تایمز: آیا فکر میکنید سران اطلاعاتی پاکستان دستور ربودن و قتل بلوچھا را صادر میکنند؟
دکتراللہ نظر بلوچ: بلہ ھیچ شکی نیست، مسئولین بالا دستور تروریست دولتی را در بلوچستان صادر میکنند ۔ آقای رحمان ملک وزیر کشور پاکستان ھمین چند روز پیش مامورین اطلاعاتی را با کمک چند مزدور بلوچ بر علیہ جنگ با " سرمچاران بلوچ " ھدایت کرد ۔ گروھی بنام سپاہ شھداء درست کردہ اند ۔ وظیفہ این گروہ این است کہ فعالین سیاسی را ترور کند ۔ دولت بلوچستان " وزیر اعلی و استاندار" ھم از کشتن سرمچاران بلوچ حمایت مکند ۔
دیلی تایمز: بعضی از بلوچھا خواھان ماندن با پاکستان ھستند ولی اکثرا خودمختاری می خواھند، آیا فکر میکنید ھنوز ھم این گزینہ قابل قبول است؟ آیا در بین سرمچاران ھمچنین فکری وجود دارد؟
دکتر اللہ نظر بلوچ : این حربہ قدیمی اشغالگران است، با این برای ناکام کردن انقلاب از بعضی از قدرتھا حمایت می کردند ۔ امروز بلوچ کمتر از استقلال چیز دیگری قبول نمی کند ۔ بعضی از مزدوران پاکستانی از خودمختاری حرف می زند اما ملت بلوچ از آنھا حمایت نمیکند ۔ اینھا گروہ بسیار کوچکی ھستند ۔ امروز بلوچ بدرستی می داند کہ محافظ سرزمین او چہ کسانی ھستند ۔ آنھا از کسانیکہ برای آزادی می جنگند حمایت میکنند ۔

دیلی تایمز: نظر جوانان بلوچ در رابطہ با سیاستھای خارجی فعلی آمریکا چیست؟

دکتراللہ نظر بلوچ: علاقہ مندی آمریکا از این منطقہ از کسی پنھان نیست ۔ اما بنظر من بجای تحوالات منطقہ این جوانان بلوچ ھستند کہ سیاستھای آمریکا را متاثر کنند ۔ ما برای چیزی کہ می جنگیم یعنی آزادی ملت بلوچ، کاملا حق داریم و ما بجز از آزادی و یک کشور بلوچی بہ ھیچ عنوان کمتر از آن راضی نخواھیم شد ۔ کشورھای غربی این را بدانند کہ ملت بلوچ یک ملت صلح دوست و سکولار است و بلوچستان مستقل بہ نفع تمام کشورھای صلح طلب است ۔ این نہ تنھا بنفع منطقہ بلکہ بہ نفع تمام دنیاست ۔

دیلی تایمز: آیا بنیادگرایی یک خطر است؟ اگر ھست جوانان چگونہ بنیادگرا میشوند؟
دکتر اللہ نظر بلوچ: بنیادگرایی یک خطر شدہ ۔ چون سازمان " ISI و MI " پاکستان سیستماتیک تلاش می کنند کہ جامعہ را بسوی بنیادگرایی سوق بدھند ۔ بہ ھمین دلیل طالبان را در بلوچستان کمک می کنند و بہ آنھا پناہ می دھند ۔
جالب اینجاست کہ سازمانھای جاسوسی پاکستان در مناطق مختلف بلوچستان بہ تانکر و تریلی ھای کہ برای ناتو کار میکنند حملہ می کنند و خیلی ھا را در حضدار و جاھای دیگر بہ آۃش کشیدہ اند و بنام طالبان و سایر گروہ ھای مذھبی تمام کردہ اند یا گروھایی کہ قبلا کسی اسم آنھا را نمی دانستہ، چرا؟ چون با این عمل پست می خواھند بہ دنیا اینگونہ وانمود کنند کہ در بلوچستان بنیادگرایی مذھبی وجود دارد و ملت بلوچ جنگ مذھبی را قبول دارد ۔
بنیادگرایی مذھبی برای مبارزہ ملی ما خطر است ولی ستم مذھبی را ھم قبول نداریم ۔ ما مسلمان ھستیم و بہ مذاھب دیگر ھم احترام قایل ھستیم، بہ اندازہ ای مذھب خود ۔

دیلی تایمز: آقای "سلیگ ھیریسن" در یکم فروری مقالہ ای تحت عنوان "بلوچستان آزاد" نوشتند ۔ بحث آزادی بلوچستان در میان تحصیل کردگان و روشنفکران آمریکایی واقعا یک تحول باور نکردنی است، آیا دلیل منطقی برای آزادی بلوچستان چیست؟
دکتر اللہ نظر بلوچ؟ بلوچستان آزاد یک دولت مسئول و مستحکم میشود، و با کشورھای ھمسایہ ای کہ بہ قوانین بین المللی احترام می گذارند رابطہ دوستانہ برقرار می کند ۔ من قبلا عرض کردم کہ بلوچھا صلح دوست و سکولار ھستند ۔ ما بہ اندازہ کافی امکانات داریم ، ھرگز سربار جامعہ جھانی نخواھیم شد ۔ صاحب یک ساحل طویل ھستیم، بجز کشاورزی یا معادن ما صاحب یک تاریخ جداگانہ ھستیم، زبان، فرھنگ و سنتھای خود را داریم ۔ ما دارای جغرافیا و مرزھای خود ھستیم، این حق مسلم ماست کہ در سرزمین آباء و اجدادی خود بعنوان یک ملت آزاد و مستقل زندگی بکنیم ۔ جھانیان باید حق آزادی ما را برسمیت بشناسد ۔

دیلی تایمز: آیا گروہ ھای سیاسی بلوچ ھرگز تلاش کردہ اند کہ با غیر بلوچھای ساکن بلوچستان رابطہ برقرار بکنند؟
دکتر اللہ نظر بلوچ : بلہ! از طریق پخش اعلامیہ بہ آنھا گفتہ ایم کہ اگر امروز در این مبارزہ با ما شریک باشید فردای آزادی بلوچستان از حقوق برابر شھروندی برخوردار خواھید شد، ولی من خیلی متاسفم کہ این را می گویم، جواب آنھا در رابطہ با مبارزہ ما منفی بودہ است ۔ اکثر آنھا عملا در قتل دانشجویان و فعالان سیاسی بلوچ با سازمان جاسوسی پاکستان ھمکاری می کنند ۔

دیلی تایمز: آیا سازمانھای مسلح بلوچ بہ ھمدیگر کمک می کنند؟
دکتر اللہ نظر بلوچ: جان بلہ، ھمکاری داریم، بہ ھمدیگر اسلحہ می دھیم، پناگاہ و کمک ھای مختلفی برای ھمدیگر فراھم میکنیم ۔

دیلی تایمز: چہ نوع سیستم حکومتی برای یک بلوچستان آزاد و موفق می خواھید؟
دکتر اللہ نظر بلوچ : بلوچستان آزاد یک کشور غیر اتمی، سکولار و جمھوری می شود ۔ حقوق برابر شھروندی برای ھمہ ۔ ھمہ از حق آزادی بیان، حق اعتراض و آزادی مذھبی برخوردار خواھند شد ۔ تبعیض نژادی و جنیست نباید باشد ۔ منابع بلوچستان ملی خواھند شد ۔ امکانات آموزشی و بھداشتی برای ھمہ فراھم می گردد ۔ فرھنگ و ھنر بلوچ رشد دادہ میشود ۔ دولت موظف است ھر کاری کہ لازم باشد انجام بدھد ۔

دیلی تایمز : قوانین حقوق شھروندی در بلوچستان چگونہ میشود؟
دکتر اللہ نظر بلوچ: مطابق با منشور سازمان ملل ۔ آزادی بیان، حق اعترا‍ض، تشکیل انجمن و اتحادیہ، تشکیل احزاب سیاسی برای ھمہ آزاد می باشد ۔ آموزش و بھداشت برای ھمہ بدون تبعیض ۔ سنتھای ملت بلوچ بخشی از اساسنامہ میشوند ۔ آزادی برای تمام گروھای نژادی و مذاھب ۔

دیلی تایمز : منابع وسیع بلوچستان چگونہ استفادہ میشوند، آیا آنھا تقسیم میشوند؟
دکتر اللہ نظر بلوچ: دولت منابع را بہ نفع ملت استفادہ میکند ۔ از کشورھای پیشرفتہ افراد متخصص دعوت می کنیم و برای چگونگی استفادہ منابع از آنھا کمک می گیریم ۔ ھمزمان جوانان بلوچ را در کارھای فنی تربیت می کنیم تا برای چگونگی استفادہ از منابع بہ دولت کمک کنند ۔

دیلی تایمز : آیا اختیار منابع در دست قبایل یا مردم آن منطقہ میشود ؟
دکتر اللہ نظر بلوچ : داستان قبیلہ گرایی کھنہ شدہ است ۔ الان مردم عادی در جنگ ھستند، در حقیقت اینھا مالک اصلی منابع دولتی خواھند شد ۔ کسانیکہ امروز برای یک مقصد مشخص خون می دھند و جنبش ملی را رھبری می کنند، اینھا قدرت را بدست می گیرند ۔ البتہ یک نظام برقرار میشود، ایجاد ارگانھا و نھادھای دولتی و نیز دستگاہ قضایی آزاد تا ھیچ گروہ و سازمان مشخصی نتواند منابع ملی را بنفع خود استفادہ کند ۔

دیلی تایمز : دانشمندی بنام "جان کول" می گوید آمریکا حکم فرمایان را کمک می کند چون بر باور آنھا منافع در ھمین است ۔ نظر شما در مورد این منطق چیست؟
دکتر اللہ نظر بلوچ : آمران ھمیشہ نگھبان منافع قدرمندان بودہ اند ۔ امروز در دنیای مدرن ھیچ حکمرانی نمی تواند صرفا بخاطر اینکہ یک کشور قدرتمندی از او حمایت میکند حکومتی بکند ۔ امروز در ھر کشوری یک آدم معمولی سرنوشت ھر حکمران را تعقییر می دھد ۔ شما دیدید در مصر با حسنی مبارک چکار کردند؟

دیلی تایمز: آمریکا می گوید طالبان از افغانستان بہ بلوچستان آمدہ و مجددا منظم شدہ اند و رھبری آنھا در کویتہ پنھان شدہ؟
دکتر اللہ نظر بلوچ : بلہ درست است، ولی در منطقہ بلوچھا نیستند، آنھا را در مناطق پشتون ھا پناہ دادہ اند و با سرپرستی سازمانھای اطلاعاتی پاکستان ۔ اجازہ بدھید این را اضافہ کنم اگر ملتھای صلح طلب بہ مبارزہ ملت بلوچ کمک نکنند طالبان و تروریستھا بر منطقہ غلبہ میکنند ۔

دیلی تایمز: از چہ زمانی وارد سیاست شدہ اید؟
دکتر اللہ نظر بلوچ : از سال 1988 زمانیکہ در دانشگاہ تربت دانشجو بودم بہ سازمان دانشجویان بلوچ پیوستم، آن زمان جھان بہ دو قطب تقسیم بود، سرمایہ داری و کمونیستی ۔ این منطقہ تحت تاثیر سیستم کمونیستی بود ۔ در آن زمان جوانان سیاسی بلوچ بیشترطرفدار بلوک کمونیستی بودند چون آنھا از حقوق ملتھا حمایت می کردند و حق تعیین سرنوشت را قبول داشتند ۔ اما منظور اصلا این نیست کہ بلوچھا کمونیست بودند ۔ ما از روز اول ناسیونالیست بودیم ۔ ھدف اصلی و بنیادی ما آزادی است ۔

دیلی تایمز : آیا از شخص خاصی متاثر شدہ وارد سیاست شدید؟
دکتر اللہ نظر بلوچ : بردگی، فقر و درماندگی ملت بلوچ مرا بہ سیاست کشاند ۔ و ھمچنین در دوران نوجوانی داستان عملیات نظامی در بلوچستان، ظلم و ستم جنرال ایواب خان را از بزرگان خود می شنیدم ۔ مردم ما حافظہ خوبی دارند ۔ بدی یا خوبی را ھرگز از یاد نمی برند ۔

دیلی تایمز: لطفا یک کمی در بارہ خانوادہ خودتان بگوید، آیا اگر از آنھا متاثر شدہ اید، چی بودہ؟
دکتر اللہ نظر بلوچ : خانوادہ من ھمیشہ بہ من نصیحت می کردند و می گفتند بلوچ باش ۔ منظور از بلوچ بودن این است کہ ھرگز در مقابل ظلم سرت را پایین نگیر ۔ آنھا بہ من یاد دادند کہ اگر صاحب سرزمین، عزت و متانت باشی ھرگز غربت نمی بینی ۔

دیلی تایمز: آخرین سئوال، شما در یک مصاحبہ گفتہ بودید کہ برای رسیدن بہ اھداف خود بجای دست گرفتن تفنگ کتاب را ترجیح می دھید، آیا مایل ھستید چند تا کتاب برای ما نام ببرید؟

دکتر اللہ نظر بلوچ : جواھر لال نھرو " نگاھی بہ تاریخ جھان و آخوندزادہ صالح محمد ۔


http://www.balochetawaar.com/modules/farsi/article.php?storyid=210

No comments:

Post a Comment