Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

امروز جنوب سودان، فردا بلوچستان -عبدالله بلوچ

امروز جنوب سودان، فردا بلوچستان -عبدالله بلوچ

با فرا رسیدن سال نو میلادی روزهای بس تاریخی برای مردم جنوب سودان در پیش است. روز 9 ژانویه 2011 مردم جنوب سودان برای شرکت در رفراندمی که توسط سازمان ملل انجام میشود، به پای صنوق های رای خواهند رفت تا برای استقلال جنوب سودان از کشور سودان آزادانه تصمیم بگیرند.


این رفراندم در نتیجه سالها مبارزه برای دستیابی به استقلال توسط ارتش رهائیبخش جنوب سودان و جنبش رهائیبخش جنوب سودان ممکن شده است. جنبش رهائیبخش جنوب سودان اذعان میدارد که در این نبرد صدهها هزار نفر قربانی سرکوب خارطوم شده اند. میلیونها انسان بیدفاع با فقر و گرسنگی و هزاران مصائب ناشی از جنگ تحمیلی روبرو شده اند. خارطوم بعد از اینکه خود را ناتوان در شکست ارتش رهائیبخش جنوب سودان دید بدسیسه توسل جست و در سال 1991 وعده برگزاری رفراندم را بمیان گذاشت تا در صفوف آنها شکاف بوجود آید.

در سال 1991 بخشی از ارتش رهائیبخش جنوب سودان برهبری Dr Riek Machar به خارطوم پیوست تا به یک راه حل سیاسی درچارچوب سودان برسند. آنها سرنوشت خود را در سودان گره خورده میپنداشتند. خارطوم برای شکست دادن ارتش رهائیبخش جنوب سودان امکانات زیادی در اختیار گروه انشعابی گذاشت تا نظر مردم جنوب سودان را از مسئله استقلال برگرداند. مناطقی که تحت کنترل ارتش رهائیبخش جنوب سودان بود با دشواریهایی که خارطوم پیش روی مردم آنجا میگذاشت، بشدت روبرو بود. مسئله استقلال جنوب سودان در تحلیل نهایی و استرتژی گروه انشعابی یک روند نادرست و برخلاف سیاست حاکم جهانی و یک سری حرکتهای ماجراجویانه و غیرمنطقی که از سوی ارتش رهائیبخش جنوب سودان دنبال میشد، ارزیابی و در سطح وسیعی تبلیغ شد.

در آنزمان و حتی تا قبل از سال 2005 که توافقنامه بین نیروهای رهائیبخش جنوب با خارطوم امضاء شد، ارتش رهائیبخش جنوب سودان بعنوان یک نیروی تروریستی در لیست سیاه قرار داشت. ارتش رهائیبخش جنوب سودان در حالیکه در لیست سیاه قرار داشت از کمکهای غیرمستقیم امریکا برخوردار بود. کشورهای عرب منطقه از خارطوم سخت حمایت و خواهان فاصله گیری امریکا از ارتش رهائیبخش جنوب سودان بوده¬اند. فاکتور مذهب مسیحی در جنوب سودان را نمیتوان در پیروزی ارتش رهائیبخش جنوب سودان نادیده گرفت، اما این استقامت و پایداری مبارزان جنوب سودان بود که توانست شرایط را در جهت استقلال تغییر دهد. گروه Dr Riek Machar یکسال بعد به خطای سیاسی خود پی برد و مجدداً به یاران خود برای دستیابی به استقلال سرزمین شان پیوست.

عمر بشیر رئیس جمهور سودان که از بمباران هوایی و کشتن انسانهای بیگناه در جنوب سودان برای حفظ تمامیت ارضی سودان ابایی نداشت، سرانجام پذیرفت تا به نتایج رفراندم 9 ژانویه در جنوب سودان احترام بگذارد حتی اگر نتایج رفراندوم به استقلال جنوب سودان بیانجامد.

جنبش رهائیبخش جنوب سودان دارای تجربیات زیادی است که نیروهای مبارز بلوچ میتوانند برای پیشبرد مبارزات ملی در بلوچستان آنها را مورد مطالعه قرار دهند. یکی از درسهای آموزنده، خودباوری و استقامت برای رسیدن به هدف است. تشابهات متعددی بین جنبش رهائیبخش جنوب سودان و جنبش ملی بلوچستان برای رسیدن به استقلال وجود دارد. نخست اینکه خارطوم همانند تهران و اسلام آباد بسیار زیرکانه تلاش بر از بین بردن خودباوری داشت و مسئله حفظ تمامیت ارضی کشور را یک امر خدشه ناپذیر در اذهان مردم ترسیم میکرد. طرح مسئله استقلال را از سوی هر گروه یک حرکت ماجراجویانه و در بهترین شکل آنرا یک خواست احساساتی تبلیغ و ترویج مینمود. خارطوم بمنظور پراکندگی و ایجاد اختلاف بین مبارزان جنوب سودان طرح گروههای سیاسی "واقع بین" و گروههای "آرمانگرای" را بشدت دنبال کرد و توانست ضربات سنگینی را بر جنبش رهائیبخش سودان وارد کند. خارطوم برای مدت زیادی توانست تفکر حساب شده مبنی بر اینکه شرایط جهانی آماده تجزیه سودان نیست را در صف مبارزان جنوب سودان رواج دهد. تهران و اسلام آباد همانند خارطوم از چنین روشی در حال استفاده کردن هستند و متاسفانه در بین بلوچهای مخالف رژیم از آن استدلال و نتیجه گیری و اتخاذ سیاست میشود. سودان متحدان بسیار قوی مانند مصر و سعودی دارد که آنها رابطه بسیار تنگاتگ دوستانه با امریکا دارند. موقعیت و رابطه پاکستان با امریکا و جهان غرب در حد بسیار بسیار پایین تر از سعودی و مصر است. رژیم ایران بخاطر سیاست ماجراجویانه اتمی اش که صلح منطقه را بخطر میاندازد، جایگاهی در جهان غرب و کشورهای قدرتمند و تاثیرگذار ندارد.

تاریخ مبارزاتی بلوچستان بمراتب دارای پیشینه دراز و طولانی تری از مبارزات جنوب سودان است. جنوب سودان از نظر اقتصادی وابسته به ذخایر نفتی است در حالیکه بلوچستان دارای منابع وسیع نفت، طلا ومس، گاز و معادن دیگر است و به جهان با داشتن دریا در ارتباط مستقیم است. جنوب سودان به دریا راه ندارد از اینرو عمر بشیر و کشورهای منطقه میتوانند سبب مشکلات شوند. موقعیت جغرافیایی جنوب سودان یکی از عوامل کند کننده پروسه رسیدن به استقلال بوده است. موقعیت جغرافیایی بلوچستان خوشبختانه بگونه ای است که هیچکدام از کشورهای مجاور امکان بلوکه کردن را ندارند. از نظر بافت اجتماعی جنوب سودان همانند بلوچستان دارای بافتی سنتی و قبیله ای است. میزان باسوادی هم در سطح پایین است.

مبارزان جنوب سودان با وجود داشتن مشکلات زیاد در پیشبرد مبارزه برای استقلال رمز پیروزی را در خودباوری و داشتن اعتماد بنفس در راه استقلال تشخیص دادند و برای آن جانفشانی کردند. آنها با استقامت خود توانستند مردم را بسیج و بهمراه خود بحرکت درآورند.
شواهد براین است که در روز یکشنبه 9 ژانویه مردم جنوب سودان به استقلال رای خواهند داد و جای خود را بعنوان یک ملت آزاد و مستقل در سازمان ملل بعنوان 193 مین کشور عضو باز خواهند کرد.

خودباوری به آزاد بودن و آزاد زیستن در بین مبارزان ملت بلوچ از اساسی ترین پیش شرط برای نجات از اشغالگران است. مبارزان بلوچ باید بر خود آیند و از طرح خواست خود برای استقلال بلوچستان مصصم و کوشا باشند. مبارزه برای استقلال و بطور کلی بر علیه سرکوبگران هرگز بدون هزینه نبوده است. مبارزان جنوب سودان با خودباوری شان شجاعانه ایستادگی کردند و پیروزی را از آن خود کردند. بدون شک مبارزان بلوچ نیز با استقامت خود در راه استقلال بلوچستان، پیروزی را بارمغان خواهند آورد، و فردا نوبت استقلال بلوچستان فرا خواهد رسید.

عبدالله بلوچ
5 ژانویه 2011

بسیاری از مطالب برای آگاھی رساندن بینندگان در این سایت پخش می گردند، ھدف از پخش چنین مطالب موافقت با آنھا نیست۔

http://www.zrombesh.org/Farsi/abdollah2011jan07.htm

No comments:

Post a Comment