Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

اوباما کشتار ارامنه در ترکیه را محکوم کرد

گرامیداشت یاد قربانیان قتل‌عام ارامنه در ایروان، در ارمنستان کنونی

در سالگرد قتل‌عام ارامنه در ترکیه، میان سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷، رئیس جمهور آمریکا این عمل امپراتوری عثمانی را محکوم کرد. دولت کنونی ترکیه نمی‌خواهد این رویداد مهم تاریخی را به‌عنوان "جنایت" و "نسل‌‌کشی" به‌رسمیت بشناسد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، بی‌آنکه کشتار ارامنه در ترکیه را "قتل‌عام قومی" یا "نسل‌‌کشی" بنامد، این جنایت امپراتوری عثمانی را محکوم کرد.

کشتار بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از ارامنه‌ی ساکن ترکیه میان سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ در خاک ترکیه صورت گرفته بود.

رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای رسمی این کشتار را یکی از «بدترین خشونت‌ورزی‌های سده‌ی بیستم» نامید.

اوباما در بیانیه‌ی خود در رابطه با رویکرد دولت ترکیه نسبت به این قتل‌عام آورده است: «به‌رسمیت شناختن کامل، روشن و حقیقی این رویداد تاریخی به نفع همگان است».

عمل نکردن اوباما به وعده‌‌ی انتخاباتی خود
باراک اوباما به هنگام کاندیداتوری‌اش برای ریاست جمهوری بارها وعده داده بود، در صورتی که پیروز شود قتل‌عام قومی ارامنه را به‌رسمیت خواهد شناخت، ولی از زمانی ریاست‌جمهوری‌اش در سال ۲۰۰۹ تاکنون حتا یک بار واژه‌ی "قتل‌عام قومی" یا "نسل‌‌کشی" را در رابطه با رویدادهای سال ۱۹۱۵ به کار نبرده است.

از قرار معلوم علت این امر مقاومت ترکیه به‌عنوان یکی از هم‌پیمانان مهم ناتو بوده است.

بسیاری از تاریخ‌شناسان کشتار ارامنه در خاک امپراتوری عثمانی در دوره‌ی جنگ جهانی اول را نخستین قتل‌عام قومی یا "نسل‌‌کشی" سده‌ی بیستم ارزیابی می‌کنند.

رد انتقاد اوباما از سوی ترکیه
در پی انتشار بیانیه‌ی رئیس‌جمهوری آمریکا، نامیک تان، سفیر ترکیه در واشنگتن، انتقاد اوباما به ترکیه را رد کرد. وی این موضع‌گیری اوباما را «نادقیق، آمیخته با اشتباه و مبتنی بر نگاه تاریخی یکجانبه‌ی سیاسی» خواند.

دولت ترکیه اعتراف می‌کند که چند صد هزار نفر از مردم ارامنه کشته شده‌اند، ولی همواره مقاومت می‌کند که این عمل به عنوان جنایت و "نسل‌‌کشی" نام‌گذاری شود.

آنکارا استدلال می‌کند که ارامنه در آن زمان از روسیه به عنوان دشمن دوره‌ی جنگ حمایت می‌کرده‌اند و آنها نیز ده‌ها هزار ترکیه‌ای را کشته‌اند.

کمیسیون روابط خارجی کنگره آمریکا در مارس ۲۰۱۰ در قطعنامه‌‌ای غیرالتزام‌آور پیگرد ارامنه در امپراتوری عثمانی را "قتل‌عام قومی" ارزیابی کرد. در پی آن، دولت ترکیه در اعتراض به این قطعنامه سفیر "امور مشورتی" خود در واشنگتن را به کشور فراخواند.

در دوره‌ی امپراتوری عثمانی در پایان سده‌ی نوزدهم، حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر شهروند ارمنی زندگی می‌کردند. ارامنه در خاک ترکیه‌ی امروز فقط اقلیتی کوچک را تشکیل می‌دهند.

DK/BB

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,15026803,00.html?maca=per-rss-per-all-1491-rdf

No comments:

Post a Comment