Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

عضو هيات علمي دانشگاه سیستان و بلوچستان: زبان بلوچی در میان لهجه‌های مختلف پارسی، قدیمی‌ترین شکل و ترکیب را دارا می‌باشد

عضو هيات علمي دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: زبان بلوچی در میان لهجه‌های مختلف پارسی، قدیمی‌ترین شکل و ترکیب را دارا می باشد.

دکتر ابراهیم زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، افزود: زبان بلوچی به تحقیق از جمله گویش‌های مهم ایران است و از این جهت كه بر اثر دشواری رفت و آمد در تمام قرن‌های گذشته نا آمیختگی با دیگر لهجه‌ها صورت اصلی کلمات و لغات اصیل را نگه داشته است.

عضو هيات علمي دانشگاه سیستان و بلوچستان در ادامه اظهار کرد: شگفت نیست که بسیاری از کلمات در لهجه اصیل بلوچی هماهنگونه که ساکنان کناره جنوبی کویر مرکزی در لهجه گویش نا آمیخته خود بکار می‌بردند تلفظ می شود.

به گفته وی نکته دیگر آنکه، بلوچ ها در زمان قدیم از شمال به جنوب در آمده اند و در سرزمینی که اکنون به نام آنها در پاره ای از سرزمین ترکمنستان که قسمتی از جایگاه دیرین آنان است نشانه‌هایی برجاست.

ابراهیم زاد بیان کرد: لهجه‌های مردم بلوچستان چندان هم از همدیگر دور نیست که مردمان ساکن گوشه ای از منطقه زبان هم نژاد خود را که دور از هم زندگی می کنند درنیابند.

وی بيان کرد: زبان‌های ایرانی شعبه ای از زبان هند و ایران، و آن شاخه‌ای از هند و اروپایی است که زبان‌های آریایی رایج در ایران و قسمت مهم زبانهای آریایی افغانستان و آسیا و کردی را در بر می گیرد.

عضو هيات علمي دانشگاه سيستان وبلوچستان افزود: از سوی دیگر زبانهای ایرانی از نظر تحولات و دگرگونی‌هایی که در آن روی داده به سه گروه زبان ایرانی کهن، زبانهای ایرانی میانه، و زبانهای ایرانی کنونی تقسیم شده است که دانشمندان زبان شناسی، این زبانها را بر حسب چگونگی آوا و نکات و دقایق دستوری یا صوتی به دو گروه شرقی و غربی تقسیم کرده اند.

انتهاي پیام

http://sb.isna.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=23928

No comments:

Post a Comment