Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

صیغه در قم: اینجا همه چیز زیر چادر است

صیغه در قم: اینجا همه چیز زیر چادر است

گزارشی از گستردگی «ازدواج موقت» در مهمترین شهر مذهبی ایران

خودش را سمیه معرفی می کند. چادرگل دار مشکی‌اش را کیپ گرفته. می‌گوید یک نگاه حلال است و بعد برای چند لحظه چادر را کنار می زند.
زنی است با صورتی گرد، بینی‌ کوچک، چشمانی مشکی، چانه ای که گود افتاده، لب هایی قرمز اما چروک و صورتی پر از چین. می‌گوید: «27 سال دارد.» اما به نظر می‌رسد 35 سالی داشته باشد. او یک زن بیوه است که دوست دارد صیغه شود.

صیغه نوعی ازدواج در جاهلیت بود که اسلام آنرا حرام کرد اما شیعیان هنوز به این عمل جاهلی عمل می کنند در صیغه زن و مرد برای مدت و زمانی خاص و با مهریه مشخص که خود تعیین می‌کنند به عقد هم در می‌آیند یا در اصطلاح بر هم محرم می‌شوند که این عمل را می توان فحشا در لباس دینی نامید.
سمیه با گرفتن پول به عنوان مهریه صیغه مردان می‌شود. «10 هزار تومان برای یک روز، 50 هزار تومان برای یک هفته و یک سکه برای یک ماه»
اینجا قم است و سمیه در زیر یکی از رواق‌های حرم حضرت معصومه نشسته است.
چندی پیش مصطفی پورمحمدی وزیرکشور ایران در همایش حجاب در قم اعلام کرده بود که باید صیغه درکشور با جدیت گسترش یابد. او گفته بود باید فکری به حال شهوت پسران 15ساله کرد و راه حلش این بود که روحانیان و مسئولان حوزه، کاری بکنند.
آدرسی که وزیر کشور برای حل مشکل صیغه می دهد، اشتباه نیست؛ در قم بیشتر افراد، از عکاس های دور حرم گرفته که عکس شما را با گل دسته می گیرند تا مغازه دار و حتی عابران پیاده همگی برای صیغه یک نظر مشترک دارند: «بروید پیش شیخ ها»

شیخ ها همان روحانیان و طلبه هایی هستند که عبا و عمامه می پوشند.

حمید که در نزدیکی حرم و در قلب شهر مغازه دارد می‌گوید: «روزی 20، 30 نفری آدرس صیغه می‌گیرند. از پسرهای جوان 16 ، 17 ساله گرفته تا مردهای 40، 50 ساله»
او می‌گوید: «ما هم آدرس شیخ ها را می‌دهیم. هرچی باشد آن ها در امور شرعی وارد هستند و زن‌هایی را می‌شناسند که دوست دارند صیغه شوند.»
قم به خاطر جای گرفتن حوزه های علمیه و مدرسه های دینی مختلف شیعیان مثل فیضیه و حضور مراجع تقلید، مهم ترین شهر مذهبی ایران است و بیشترین تعداد روحانیون و طلبه ها در آن زندگی می‌کنند. با راه رفتن در خیابان های شهر می توان حضور ملموس آن ها را حس کرد.

روحانیانی با آلبوم عکس زنان

محمود یک طلبه جوان است که 8 سالی است در حوزه علمیه درس می خواند و درحجره زندگی می کند. او می گوید: «بعضی ازشب ها هست که بچه ها در مورد صیغه با هم حرف می‌زنند و شوخی می‌کنند.»
او می‌گوید: «طلبه ها شماره تلفن روحانیانی را دارند که زن های صیغه‌ای را می‌شناسند و آلبوم‌هایی را دارند که عکس این زن ها در آن‌هاست. این روحانیان با گرفتن روزی 10، 15 هزار تومان افراد را صیغه می‌کنند و صیغه نامه می‌دهند.»
محمود ادامه می‌دهد: «تا حالا کسی را صیغه نکرده ام اما دوستی دارم که سالی دو، سه نفر را صیغه می‌‌کند تا هم نیاز جنسیش برطرف شود، هم ثوابی برده باشد و هم کمک خرجی به یک زن بی‌پناه کرده باشد.»
البته روحانیان و طلبه هایی هم هستند که وقتی به آن ها برای صیغه مراجعه می‌کنید اظهار بی اطلاعی می‌کنند. بعضی از آن ها هم می‌گویند: «این ها واقعیت ندارد. اگر دیدید به ما هم آدرس بدهید.»
به جز روحانیان، راه های دیگری هم در قم وجود دارد تا بتوان به زن هایی‌که دوست دارند با گرفتن پول زن موقت افراد بشوند رسید.
حرم و اطراف آن یکی از مهمترین مکان ها برای یافتن این زنهاست. البته به قول یکی از نگهبانان حرم باید «این کاره باشی» تا آن ها را در بین زائران تشخیص دهی.
این نگهبان می‌گوید: «معمولا ساعت های پنج تا هفت بعدازظهر می‌آیند و زیر رواق ها و گوشه حیاط می‌نشینند. شب های پنجشنبه هم تعداد آن ها زیاد می‌شود.»
در نزدیکی ورودی21 حرم، زنی روی زمین نشسته و مردی دو زانو رو به روی اوست. زن تسبیح می‌اندازد و با مرد صحبت می‌کند. مرد از بین دفتر کوچکی که در دست دارد عکس سه در چهار و رنگی پسری را به او نشان می‌دهد.
چند لحظه بعد مرد پشت عکس شماره ای می‌نویسد و آن را هم به زن می دهد و از کنار او بلند می‌شود. دانه های تسبیح همچنان در دست زن پایین و بالا می‌شوند.
اکبر مردی که درکنار زن نشسته بود، می‌گوید: «به دنبال زنی برای صیغه می‌گردم. یک سالی است که زنم را طلاق داده ام. پسر 12 ساله دارم و امکان ازدواج هم ندارم.»
او می‌گوید: «خانم گفت خودش مریض است و نمی تواند کاری برای من بکند اما زن هایی را می‌شناسد که دوست داند صیغه بشوند. عکس و شماره من را گرفت تا به آن‌ها بدهد.»
خانمی که اکبر با او حرف زد به نظرمی‌رسد حدود 50 سال داشته باشد. رنگ صورتش زرد است و چشم‌هایی خمار دارد و بخش از دندان هایش ریخته است.
به جز حرم یکی دیگر از محل های تجمع زنانی که دوست داند صیغه شوند، قبرستان شیخان است. قبرستانی که در بین قمی ها به صیغه مشهور است.

شیخان، قبرستانی مشهور برای صیغه

شیخان قبرستانی کوچک شاید به اندازه یک زمین بسکتبال است که دور تا دور آن عکس شهدا جای گرفته و در وسط آن بسیاری از روحانیان سرشناس دفن شده اند.
در این قبرستان سه آرامگاه هم وجود دارد که یکی از آن ها متعلق به میرزاده قمی از روحانیون مشهور است.
«دور آرامگاه میرزاده قمی جمع می‌شوند. اگر روزهای وسط هفته یا پنجشنبه ها بروید حضور آن ها را خوب حس می‌کنید؛ زن های چهل، پنجاه ساله به بالایی که دوست دارند صیغه بشوند.» این ها را علی می‌گوید که عبای قهوه ای و عمامه ای سفید به سردارد.
او می‌گوید: «این زن ها را بیشتر مردها و روحانیانی که سن و سالی از آن ها گذشته است و یا همسرانشان به سفر رفته اند صیغه می‌کنند.»
اما به جز حرم و شیخان برای پیدا کردن زن صیغه ای در قم راه دیگری هم وجود دارد. در شهر موسسه هایی هستند که می‌توانند به شما برای ازدواج موقت و دائم کمک کنند.
موسسه هایی مثل بنیاد ازدواج فاطمه زهرا در چهار راه سجادیه. روی ورودی این موسسه نوشته شده: «بنیاد ازدواج و خدمات فرهنگی فاطمه زهرا. ارائه مشاوره خانواده وازدواج. انجام تحقیقات علمی و تبلیغاتی. همسریابی. ازدواج افراد مجرد. آموزش و کتابخانه .

مراجعه برای عموم برادران و خواهران.»

در قم جز این موسسه ها که می‌توانند مراجعان را برای پیدا کردن همسری موقت کمک کنند، موسسه ها و دفترهایی هم هستند که می‌توانند به سوالات شرعی در زمینه های مختلف از جمله صیغه هم پاسخ دهند.
چند تا از این دفترها درحرم حضرت معصومه جای گرفته است؛ از جمله دفتری که در زیر یکی از رواق ها است و در ورودی آن نوشته شده دفترپاسخ به سوالات شرعی.
روحانی ای که در یکی از این دفترها نشسته و با تلفن برای مردم استخاره می گیرد، می گوید: «صیغه، جوان ها را از گناه دورمی کند و ثواب دارد. جوان ها باید به جای اینکه دوست دختر که حرام است پیدا کنند صیغه کنند تا به گناه ...

http://www.sunni-news.net/fa/articles.aspx?selected_article_no=1751


No comments:

Post a Comment