Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

بازپرسی از عبدالقدیرخان به اتهام همکاری هسته ای با ایران وعراق

دولت برای تحقیق با عبدالقدیر خان به مجوز دستگاه قضایی احتیاج دارد

دبی – العربیه نت

یکی از وکلای دولت پاکستان امروز دوشنبه 22 – 3 – 2010 اعلام کرد اسلام آباد درنظر دارد عبدالقدیرخان را به اتهام فروش تکنولوژی اتمی به ایران وعراق بازپرسی کند.

نوید عنایت مالک در گفتگو با رویترز گفته است " پیش از آغاز مذاکرات هسته ای مهم اسلام آباد و واشنگتن ، پاکستان در نظر دارد درباره اتهامات دانشمند هسته ای به دلیل انتقال اسرار هسته ای به عراق و ایران تحقیق کند."

دادخواست دولت پاکستان برای دریافت مجوز از دادگاه به منظور تحقیق در خصوص اتهامات عبدالقدیر خان چند روز پیش از آغاز مذاکرات راهبردی میان امریکا و پاکستان مطرح شد.

منابع خبری می گویند اسلام آباد در مذاکرات اتمی با آمریکا ممکن است خواستار امضای توافقنامه هسته ای غیرنظامی مشابه توافقنامه میان هند و واشنگتن شود.

وکیل دولت پاکستان افزود :" ما به دنبال مجوز برای ملاقات با عبدالقدیرخان وتحقیق درباره این موضوع هستیم و می خواهیم او را محدود کنیم تا بیانیه ای در مورد مذاکرات ما صادرنکند و با کسی در این زمینه تعامل نداشته باشد.

پیشتر واشنگتن پست در گزارشی نوشته بود دانشمند هسته ای پاکستان سعی کرده بود به ایران و عراق برای تولید تسلیحات هسته ای کمک کند.

بر اساس این گزارش عبدالقادیر خان با موافقت دولت پاکستان به ایران وعراق همکاری اتمی برقرارکرده است اما عبدالقدیرخان و دولت این اتهام ها را رد کرده اند.

خان که به پدربرنامه هسته ای پاکستان ملقب است در سال 2004 اعتراف کرده بود به ایران ، کره شمالی ولیبی اطلاعات هسته ای داده است.

http://www.alarabiya.net/articles/2010/03/22/103761.html

***********************

درخواست برای تحقیق درباره 'پدر بمب اتمی پاکستان


مقام های پاکستان به دنبال کسب اجازه از دادگاه عالی لاهور برای تحقیق در باره عبدالقدیر خان، دانشمند هسته ای این کشور هستند. اتهاماتی که علیه این دانشمند مطرح شده فروش دانش هسته ای برای ساختن تسلیحات به ایران و عراق است.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست اخیرا گزارش داده که عبدالقدیر خان تلاش کرده بود به ایران و عراق کمک کند سلاح هسته ای بسازند و دولت پاکستان هم از این موضوع آگاه بوده است.

یکی از وکلای دولت پاکستان روز دوشنبه (22 مارس)، گفت مقام های این کشور می خواهند در باره این گزارش تحقیق کنند و همچنین از گفتگوی آقای خان با مطبوعات جلوگیری کنند.

دولت پاکستان و همچنین آقای خان گزارش اخیر واشنگتن پست را رد کرده اند.
 
تازه ترین تحول در باره سابقه ارتباط هسته ای پاکستان با ایران در حالی رخ داده که قرار است چند روز دیگر بین ایالات متحده و پاکستان گفتگویی استراتژیک برگزار شود.

گفته می شود پاکستان احتمالا در جریان این گفتگوها خواستار قرارداد هسته ای غیرنظامی مشابه آنچه هند با آمریکا منعقد کرده است، خواهد شد.

سال گذشته دادگاه عالی لاهور محدودیت های باقیمانده در مورد عبدالقدیر خان را لغو کرد و آزادی کامل آمد و شد را به او داد.

آقای خان، به علت فروش دانش هسته ای برای ساختن تسلیحات به ایران، لیبی و کره شمالی مقصر شناخته شده بود.

او که در سال 2004 به جرم خود اعتراف کرد، مورد عفو پرویز مشرف، رئیس جمهوری سابق پاکستان قرار گرفت و فقط مشمول حصر خانگی شد.

چندی بعد او مدعی شد که ناچار به اعترافاتی شده بود که واقعیت نداشته است.

آمریکا چندین بار گفته است خواستار تحقیق در باره ابعاد فروش دانش هسته ای توسط آقای خان است ولی پاکستان همواره با این درخواست مخالفت کرده بود.

حدود یک هفته پیش روزنامه واشنگتن پست گزارش داد ایران در اواخر دهه 1980 تلاش کرده بود از پاکستان بمب هسته ای بخرد.

واشنگتن پست این اتهام را بر اساس اظهارات "کتبی" عبدالقدیر خان، دانشمند هسته ای پاکستان منتشر کرده است.

دادگاه عالی لاهور، بالاترین نهاد قضایی در ایالت پنجاب محسوب می شود.

شعیب حسن، خبرنگار بی بی سی در اسلام آباد می گوید با وجود اعتراف عبدالقدیر خان به فروش دانش هسته ای او برای بسیاری از پاکستانی ها شخصیت محبوب و یک قهرمان ملی محسوب می شود.

BBC

No comments:

Post a Comment