Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

تلاش برای تعامل مستقیم با ایران - کشورهای عرب نگران جنگ دیگری در خاورمیانه هستند

دبی - العربیه

منابع دیپلماتیك روز سه شنبه 23-3-2010 در قاهره اظهار داشتند، عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب خواستار آن است تا این اتحادیه در واکنش به نگرانی ها درمورد نفوذ فزاینده ایران در منطقه و فعالیت های اتمی این کشور مستقیما تعامل با تهران را آغاز کند.
مقامات بلند پایه امریکا ازجمله رابرت گیتس وزیر دفاع این کشور ماه گذشته در سفر خود به منطقه خاورمیانه از کشورهای عربی مورد بازدید خود خواست از تلاش های غرب برای اعمال تحریم های بیشتر بر ضد ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور پشتیبانی کنند.

صلاح نصراوی گزارشگر آسوشیتدپرس از قاهره می گوید دیپلمات های عرب گفتند، عمرو موسی پیشنهاد خود را در این رابطه طی سندی سیاسی در کنفرانس دو روزه سران اتحادیه عرب که روز شنبه آینده در لیبی برگزار خواهد شد ارائه خواهد کرد.

پیش بینی می شود رهبران عرب در این کنفرانس به مسائل مختلف ازجمله تلاش های صلح خاورمیانه که در حال حاضر به بن بست رسیده و پرونده هسته ای ایران بپردازند.

بر اساس این گزارش دو دیپلمات عضو اتحادیه عرب گفتند چنین تعاملی شامل تشکیل مجمعی برای همکاری منطقه ای و کمک به حل مناقشات مربوط به کشورهای غیر عرب منطقه مانند ایران و ترکیه است. یکی از این دو دیپلمات که نخواستند نامشان فاش شود اعلام داشت که سند عمرو موسی را نیز مشاهده کرده است وی افزود دبیر کل اتحادیه عرب امیدوار است این پیشنهاد بتواند به حل مساله هسته ای ایران کمک کند.

عمرو موسی همچنین خواستار آن است تا سران عرب به وی ماموریت دهند باب گفتگوهای مستقیم با تهران را درباره نگرانی های کشورهای عرب نسبت به مداخله ایران در امور منطقه ای آغاز کند.

شایان ذکر است که سران کشورهای عضو اتحادیه عرب نسبت به نفوذ فزاینده ایران در منطقه خاورمیانه به شدت نگران هستند. آنها با پشتیبانی ایران از برخی گروها در عراق و نیز حمایت این کشور از جنبش حماس و حزب الله لبنان مخالفند.

از سوی دیگر به بن بست رسیدن استراتژی غرب در تعامل با پرونده هسته ای ایران نیز باعث بروز نگرانی هایی برای رهبران عرب شده است زیرا آنها از این که شکست غرب در این زمینه به رویارویی نظامی و غرق شدن منطقه منجر شود بیم دارند...

گفتنی است امریکا و همپیمانان غربی اش تلاش دارند چهارمین مرحله تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد بر ضد ایران را اعمال کنند .

در همین حال کوتاه آمدن واشنگتن در متوقف کردن فعالیت های شهرک سازی اسرائیل یکی دیگر از عوامل موثر در تلاش اتحادیه عرب برای تعامل با ایران به شمار می رود.

No comments:

Post a Comment