Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرهای کوتاه از ایران و جهان --- رادیو فردا

تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا
darezard.com

سرخط‌ خبرها

وزیران اتحادیه اروپا، برای جلوگیری از ارسال پارازیت توسط ایران، توافق کردند
وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا ، روز دوشنبه، ضمن هشداری دیگر به جمهوری اسلامی در مورد ارسال پارازیت بر روی شبکه‌های ماهواره‌ای، اعلام کردند که برای اقدام در برابر ایران به توافق رسیده‌اند. در بیانیه وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا که روز دوشنبه منتشر شد آمده است: «اتحادیه اروپا نگرانی جدی خود را از اقدامات مقامات ایران برای جلوگیری از دسترسی شهروندان خود به ارتباط آزاد اعلام می‌کند.»این بیانیه همچنین می‌گوید:« اتحادیه اروپا مصمم است که این مسئله را دنبال کرده و برای پایان دادن به این وضعیت غیرقابل قبول دست به عمل بزند.» به گزارش خبرگزاری رویترز، هنوز دقیقاً مشخص نیست که اتحادیه اروپا به چه اقدام عملی در این زمینه دست خواهد زد، اما «دیپلمات‌های غربی» اشاره کرده‌اند که «احتمالاً» از صادرات تجهیزات لازم به ایران برای کنترل ای‌‌میل ها و مکالمات تلفنی افراد ،جلوگیری خواهد شد. روزنامه فیگارو چاپ پاریس هم می گوید، به عنوان یک اقدام عملی دیگر ممکن است «پخش برنامه‌های ماهواره‌ای ایران در اروپا محدود شود.»از زمان آغاز اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران و به دنبال آن سیاست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد در ۱۰ ماه گذشته، دولت جمهوری اسلامی با صرف هزینه‌ای هنگفت به سانسور و کنترل شبکه‌های ماهواره‌ای، سیستم‌های ارسال ای‌میل و همین طور تلفن‌های موبایل دست زده است.

دولت پاکستان خواستارمجوز تحقیق درباره پدر بمب هسته ای این کشور شده است
دولت پاکستان در تلاش است تا مجوز تحقیق از عبدالقدیر خان، پدر بمب هسته ای آن کشور را از دادگاه کسب کند. عبدالقدیر خان، دانشمند هسته ای پاکستانی است که گفته می شود فناوری هسته ای را به عراق و ایران منتقل کرده است.وی به دلیل انتقال فناوری هسته ای به خارج از پاکستان ، تحت بازداش خانگی قرار گرفت، اما در سال ۲۰۰۸ اعترافات خود را درباره ی رابطه با ایران و کره شمالی پس گرفت و گفت پرویز مشرف، از وی برای منافع ملی سوءاستفاده کرده بوده است.دراوایل سال ۲۰۰۹ میلادی، دولت پاکستان عبدالقدیر خان را آزاد کرد. این در حالیست که واشنگتن این دانشمند هسته ای را همچنان «خطری جدی در راه منع گسترش سلاح های هسته ای» می خواند.یکی از وکلای دولت اعلام کرده است که این اقدام دولت تنها چند روز پیش از آغاز مذاکرات راهبردی اسلام آباد و واشنگتن صورت گرفته است. پاکستان می خواهد، درباره ی دریافت فناوری هسته ای صلح آمیز از ایالات متحده، همانند آنچه در اختیار هند قرار گرفته است، با مقام های واشنگتن گفت و گو کند.

حامد کرزی با هیئتی از گروه ستیزه جوی « حزب اسلامی» دیدار کرد
وحید عمر سخنگوی رییس جمهور افغانستان اعلام کرد، حامد کرزی، روز یکشنبه با هیئتی از گروه ستیزه جوی « حزب اسلامی» دیدار کرد. حزب اسلامی یکی از مهمترین گروه های ستیزه جوست که با دولت حامد کرزی مبارزه می کند. رهبر این حزب گلبدین حکمتیار است. در این دیدار،هیئت نمایندگی حزب اسلامی، به ریاست قطب الدین هلال، نخست وزیر سابق، دربارۀ روند صلح با دولت افغانستان گفت و گو کرد.حزب اسلامی، در شرق و برخی نقاط شمال افغانستان، با نیروهای ناتو و دولت افغانستان مبارزه می کند اوایل ماه جاری میلادی، دولت افغانستان اعلام کرد، ستیزه جویان این حزب در شمال افغانستان، موافقت کرده اند تا از نیروهای دولتی در مبارزه با طالبان حمایت کنند.

حسن لاهوتی، فرزند فائزه هاشمی بازداشت شد
به گزارش منابع خبری در ایران، حسن لاهوتی، فرزند فائزه هاشمی، صبح روز دوشنبه در فرودگاه امام خمینی بازداشت شد. وبسایت آفتاب در این باره نوشت: نوه آیت الله رفسنجانی، روز دوم فروردین از لندن وارد تهران شد اما پیش از خروج از فرودگاه بازداشت شد.خبرگزاری فارس نیز به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده رفسنجانی گزارش داد که حسن لاهوتی به هنگام بازگشت به كشور، توسط تعدادي از ماموران و با ارائه حكم قضايي بازداشت و روانه زندان شد. در باره اتهام فرزند فائزه رفسنجانی توضیحی داده نشده است.

برغم افزایش تقاضا، واردات نفت چین از ایران کاهش یافت
خبرگزاری رویترز گزارش داد، بر اساس آمار منتشر شده، واردات نفت چین از ایران، نسبت به سال گذشته، در دوماه اول سال ۲۰۱۰ به میزان ۴۰ درصد کاهش یافته است. این کاهش چشمگیر در حالی صورت گرفته است که تقاضا ی چین برای وارادت نفت افزایش یافته است.بنا بر این گزارش، ایران که پیشتر، سومین صادرکننده نفت به چین بود، هم اکنون در مقام چهارم قرار دارد. روسیه در دو ماه اول سال ۲۰۱۰ جایگزین ایران در این فهرست شده است. در همین مدت صادرات نفت چین از آنگولا ۷۱ درصد و از روسیه ۵۰ در صد افزایش یافته استهمچنین عربستان سعودی که اولین صادرکننده ی نفت به چین است، در ماه های ژانویه و فوریه، صادرات خود را بیش از ۵ درصد افزایش داده است.کاهش وارادت نفت از ایران توسط چین در حالی صورت می گیرد که کشورهای غربی در تلاشند تا حمایت پکن را برای دور تازه ای از تحریم ها علیه ایران، جلب کنند.

سرنشینان هواپیمای حادثه دیده در نزدیکی مسکو، زنده ماندند
یک هواپیمای مسافربری کوچک با هشت سرنشین در نزدیکی مسکو پایتخت روسیه، سقوط کرد. گزارش ها حاکی است تمامی سرنشینان این هواپیما زنده مانده اند و فقط دو تن از آنها بستری شده اند. به گزارش خبرگزاری ریا نووستی روسیه، این هواپیما که راهی قاهره در مصر بوده، تلاش کرد فرود اضطراری داشته باشد که دچار حادثه شد.

لايحه اصلاح خدمات بيمه درمانی در مجلس نمايندگان آمريکا تصويب شد
مجلس نمايندگان آمريکا لايحه اصلاح خدمات بيمه درمانی را به رای گذاشت و نمايندگان دموکرات توانستند بيش از ۲۱۶ رايی که نياز داشتند را به دست آورده و اين لايحه را به تصويب برسانند. طرح ياد شده پيشتر يک بار در مجلس نمايندگان به تصويب رسيده بود و مجلس سنای آمريکا هم طرح ديگری را در همين زمينه تصويب کرد که در نهايت اين دو طرح با هم ترکيب شده و در مجلس نمايندگان به رای گذاشته شد. با تصويب اين لايحه و پس از امضای رييس جمهوری آمريکا، اصلاح خدمات بيمه درمانی به قانون تبديل می شود. گزارش ها حاکی است اصلاح خدمات درمانی، ممکن است به يکی از بزرگترين دستاوردهای باراک اوباما رييس جمهوری ايالات متحده تبديل شود.

هيلاری کلينتون در کنفرانس لابی حامی اسراييل در واشينگتن، سخنرانی می کند
وزير خارجه آمريکا هيلاری کلينتون قرار است امروز (دوشنبه) در کميته روابط عمومی آمريکا – اسراييل، موسوم به آيپک (AIPAC) که يک گروه لابی حامی اسراييلی است، سخنرانی کند. پس از اعلام خبر ساخت و ساز ۱۶۰۰ واحد مسکونی جديد در بيت المقدس يا اورشليم شرقی در جريان سفر معاون رييس جمهوری آمريکا جو بايدن به اسراييل، روابط آمريکا و اسراييل به سردی گراييده است. نخست وزير اسراييل بنامين نتانياهو يکشنبه (ديروز) درخواست آمريکا برای توقف ساخت و ساز را رد کرد. آقای نتانياهو هم قرار است در اين کنفرانس سخنرانی کرده و همچنين با نماينده گروه چهارگانه صلح خاورميانه و نخست وزير سابق بريتانيا تونی بلر، ديدار کند.

یک هواپیمای مسافربری با هشت سرنشین در نزدیکی مسکو سقوط کرد
یک هواپیمای مسافربری کوچک با هشت سرنشین در نزدیکی مسکو پایتخت روسیه، سقوط کرد. از سرنوشت سرنشینان این هواپیما و یا دلیل سقوط آن، هنوز گزارشی منتشر نشده است. به گزارش خبرگزاری ریا نووستی روسیه، این هواپیما که راهی قاهره در مصر بوده، تلاش داشته فرود اضطراری داشته باشد که دچار حادثه شده است.

مهدی کروبی می گوید نگران سرنوشت بازداشت شدگان گمنام است
مهدى کروبى، یکی از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات در ایران با ابراز نگرانى نسبت به سرنوشت افراد عادى که در جریان راهپیمایى‌هاى اعتراض‌آمیز بازداشت شده‌اند، از هواداران جنبش سبز خواسته در روزهاى عید به دیدار خانواده‌هاى جانباختگان رویدادهاى پس از انتخابات بروند. به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانى حزب اعتماد ملى، سحام نیوز، مهدى کروبى با اشاره به بازداشت گسترده معترضان و فعالان سیاسى و رسانه‌اى گفته است: «در طول این مدت پیرامون زندانیان مشهور دستگیر شده پس از انتخابات و وضعیت آنان اطلاع رسانى صورت مى‌گرفته، اما نباید فراموش کنیم بسیارى از زندانیان هستند که در جریان راهپیمایى‌هاى پس از انتخابات در خیابان‌ها دستگیر شدند و کسى آنان را نمى‌شناسد و ماه‌هاست در زندانند و هیچکس از حال آنان باخبر نیست.»رئیس پیشین مجلس شوراى اسلامى در عین حال قول داده است، تمام تلاش خود را براى آزادى این دسته از زندانیان و بازداشت‌شدگان رویدادهاى پس از انتخابات در ایران به کار گیرد.وى با یاد کردن از برخى فعالان سیاسى و رسانه‌اى مانند احمد زیدآبادى، مسعود باستانى، محمد داورى، هنگامه شهیدى، عمادالدین باقى و عیسى سحرخیز که همچنان در زندان به سر مى‌برند و نیز با «گرامیداشت یاد جانباختگانِ بیگناه» رویدادهاى پس از انتخابات اظهار داشت: «در ایام عید نوروز به دیدن این خانواده‌هاى داغ دیده بشتابیم.»

بيل کلينتون و جورج بوش، رييس جمهوری های سابق آمريکا از هاييتی ديدار می کنند
بيل کلينتون و جورج بوش، رييس جمهوری های سابق آمريکا برای بازديد از مناطق زلزله زده و بررسی کمک هايی که لازم است انجام شود، قرار است امروز (دوشنبه) راهی هاييتی شوند. اين دو سياستمدار آمريکايی از سوی باراک اوباما رييس جمهوری ايالات متحده انتخاب شدند تا اقدامات کمک رسانی برای زلزله زدگان هاييتی را هدايت کنند. زلزله دوازدهم ژانويه، حدود دو ماه پيش در هاييتی، باعث مرگ حدود ۲۳۰ هزار تن شد و صدها هزار تن را بی خانمان کرد. با نزديک شدن فصل ريزش باران در هاييتی، نگرانی ها از بروز سيل در اين کشور هم افزايش يافته است.

رهبر جمهوری اسلامی حوادث پس از انتخابات را به «بیگانگان» نسبت داد
رهبر جمهورى اسلامى علی خامنه ای، در نخستين روز سال جديد بار ديگر حوادث پس از انتخابات را به «بيگانگان» نسبت داد و گفت: مخالفان مى‌خواستند كه «با ايجاد اغتشاش، جنگ داخلى راه بياندازند.»آقای خامنه ای كه بنا به سنت هر سال خود نوروز را به مشهد سفر مى‌كند، در جمع هواداران خود افزود: قصد «دشمنان» اين است كه «با فشار در صحنه خيابان‌ها، آن چيزى را كه با قانون به دست آمده است با خشونت دگرگون كنند. اين يک نقشه شناخته شده است.»علی خامنه ای با اشاره به دولت اوباما افزود: « دولت هايى كه با حالت استكبارى بخواهند با ملت ايران و مسئولين جمهورى اسلامى مواجه شوند از سوى ملت ايران و مسئولين جمهورى اسلامى محكوم و مردود هستند.»آقاى اوباما در پيام نوروزى سال ۸۹ خود بار ديگر مردم و مسئولان جمهورى اسلامى را خطاب قرار داد و گفت: «رهبران ايران، از راه خصومت با آمريكا سعى در ايجاد مشروعيت براى خود دارند.»

نتیجه نهایی انتخابات پارلمانی عراق، روز جمعه اعلام خواهد شد
کمیسیون انتخابات عراق اعلام داشت که نتیجه نهایی انتخابات پارلمانی عراق، روز جمعه ششم فروردین اعلام خواهد شد. نتایجی که امروز منتشر شد حاکی از پیشی گرفتن مختصر ائتلاف "العراقیه" به رهبری ایاد علاوی نخست وزیر پیشین عراق از ائتلاف "دولت قانون" به رهبری نوری المالکی است.جلال طالبانی رییس جمهوری عراق و نوری المالکی نخست وزیر این کشور، هر دو خواستار بازشماری آراء شده بودند. پیشتر اما کمیسیون مستقل انتخابات عراق با اعلام رسیدگی به موارد جزیی تخلفات، نتیجه انتخابات را صحیح دانسته بود.

در حمله هوایی پاکستان به مواضع طالبان، دست کم 15 تن کشته شدند
مقامهای ارتش پاکستان میگویند، روز یکشنبه در حمله هوایی جنگنده های این کشور به مواضع طالبان، دست کم 15 تن کشته شدند.خبرگزاری فرانسه گزارش میدهد که پنج نفر از ستیزه جویان طالبان در وزیرستان جنوبی کشته شدند و در جریان حمله هوایی دیگری در بخش "کریم" در همین منطقه، 10 ستیزه جو از پای درآمدند. وزیرستان جنوبی در مرز مشترک پاکستان و افغانستان، که منطقه تحت نفوذ طالبان است، اخیرا هدف عملیات مشترک نیروهای ناتو و ارتش پاکستان قرار گرفته تا ستیزه جویان را از میان بردارد.

نخست وزیر اسراییل با رییس جمهوری آمریکا دیدار و گفت و گو می کند
روز یکشنبه سخنگوی نخست وزیر اسراییل اعلام داشت "بنیامین نتانیاهو" با رییس جمهوری آمریکا به گفت و گو می نشیند. آقای نتانیاهو که این هفته در سفری غیر رسمی درآمریکا بسر می برد، روز سه شنبه در کاخ سفید به دیدار باراک اوباما خواهد رفت. اخیرا در جریان سفر جو بایدن معاون رییس جمهوری آمریکا به اسراییل، دولت تل آویو اعلام کرد که شهرک سازی در شرق بیت المقدس ادامه خواهد یافت.اعلام این موضوع همزمان با سفر آقای بایدن موجب ناراحتی مقامهای آمریکایی شد و روابط واشینگتن و تل آویو رو به سردی گذاشت. دولت آمریکا برای حل مساله صلح خاورمیانه و تشکیل کشور مستقل فلسطینی در تلاش است، تا هر دو طرف را بر سر میز مذاکره بنشاند.

خدمه پرواز بریتیش ایرویز برای دومین روز اعتصاب کردند
خدمه پرواز بریتیش ایرویز، شرکت هواپیمایی بریتانیا برای دومین روز متوالی به اعتصاب خود ادامه دادند. کارکنان این شرکت بزرگ در پی اختلاف بر سر حقوق و شرایط جدید کاری، دست از کار کشیدند که باعث لغو صدها پرواز شد.خدمه پرواز بریتیش ایرویز بدنبال شکست مذاکرات با کارفرمایان خود، اعلام کرده اند که مدت سه روز اعتصاب می کنند. با این وجود شرکت بریتیش ایرویز اعلام کرده به علت حضور بسیاری از کارکنان بر سر کار، تنها چند پرواز لغو شده و سایر پروازها بدون تاخیر انجام گرفته است.

صدراعظم آلمان میگوید، دولت یونان به کمک مالی نیاز ندارد
انگلا مرکل صدراعظم آلمان روز یکشنبه گفت، دولت یونان به کمک مالی نیاز ندارد و رهبران کشورهای اروپایی نباید در نشست خود به این موضوع بپردازند. قرار است در هفته جاری سران اتحادیه اروپا در بروکسل با یکدیگر به مذاکره بنیشینند و در باره مسایل اروپایی به رایزنی بپردازند.اخیرا در پی بحرانی شدن وضعیت اقتصادی یونان، کمیسیون اروپایی از رهبران کشورهای عضو خواست کمک های خود را به صورت مستقل از دولت به دولت انجام دهند.سخنگوی دولت آلمان روز یکشنبه اعلام کرد در جریان گفت و گوی تلفنی بین انگلا مرکل و "جورج پاپاندرو" نخست وزیر یونان گفته است که دولتش در حال حاضر نیازی به کمک مالی ندارد.

نمایندگان حامی دولت برای هدفمند کردن یارانه ها، طرح دو فوریتی ارایه کردند
ارسلان فتحى‌پور،‌ رئیس کمیسیون اقتصادى مجلس از قصد نمایندگان حامى دولت براى ارایه طرح دو فوریتى خبر داد تا درآمد دولت در هدفمند کردن یارانه‌ها به ۳۸ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.این نماینده اصولگراى مجلس با اشاره به رایزنى‌هاى خود با «برخى از نمایندگان مجلس» افزود که با ۲۰ هزار میلیارد تومان نمى‌توان طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرا کرد. این در حالیست که محمود احمدى‌نژاد روز جمعه در یک نطق تلویزیونى با انتقاد شدید از نمایندگان مجلس، خواستار برگزارى همه‌پرسى درباره اجراى این قانون شده و گفته بود، دولت وی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را به دلیل تغییرات صورت گرفته در آن اجرا نخواهد کرد.

دولت چین در باره «جنگ تجاری» به آمریکا هشدار داد
دولت چین روز یکشنبه به آمریکا هشدار داد اگر واشینگتن به خاطر سیاست ارزی پکن، علیه این کشور «جنگ تجاری» راه بیندازد، ایالات متحده آسیب بیشتری می‌بیند.روزنامه خلق حزب چین به نقل از "چن دمینگ" وزیر بازرگانی این کشور نوشت اگر آمریکا اقدامات تنبیهی و تحریمی علیه چین اتخاذ کند، دولت چین واکنش نشان خواهد داد. چین از سال ۲۰۰۸، ارزش "یوآن" دربرابر دلار آمریکا را ثابت نگه داشته است؛ منتقدان می‌گویند چین در این مدت ارزش یوآن را به طور مصنوعی در برابر دلار پایین آورده که باعث شده صادرات از این کشور ارزان‌تر تمام شود و در نتیجه بازار رقابت در دیگر نقاط جهان اسیب ببیند.چین با این حال از سیاست ارزی خود بارها دفاع کرده و این اقدام را برای بقای کارخانه‌ها و ایجاد اشتغال ضروری دانسته است.

No comments:

Post a Comment