Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

بلوچ ها هرگز به جمهوری اسلامی رأی ندادند

«31 سال، 31 پرسش» مجموعه گفتگوهای محمد محمدی است درباره انقلاب اسلامی در ایران که با هدف انتشار در یک کتاب گردآوری شد. این گفتگوها نخست برای انتشار در اختیار کیهان لندن قرار گرفت.

عبدالستار دوشوکی در گفتگو با محمد محمدی (کیهان آنلاین)
 
بلوچ ها هرگز به جمهوری اسلامی رأی ندادند

س 1: زمینه‌های تاریخی انقلاب 57 چه‌ بود؟

ج: ظلم و استبداد و تک صدایی رژیم حاکم.

س 2: قشرهای مختلفی که‌ در انقلاب شرکت کردند و نقش اساسی داشتند کدام بودند؟

ج: عمدتا طبقه متوسط ( خرده بورژوا) و طبقه مذهبی شهری
 
س 3: نقش مردم بلوچ در انقلاب مردمی سال 57 چه‌ بود؟

ج: از آنجایی که رهبری انقلاب به دست رهبران مذهبی شیعه بود، مردم عامی و سنی بلوچ نمی توانستند تحت رهبری شیعه قیام کنند. در نتیجه سهم مردم نسبت به جاهای دیگر کمتر بود. اما قشر روشنفکر بلوچ همانند دیگر هموطنان سهم بسزایی داشتند.

س 4: جنبش آزادی خواهی مردم بلوچستان در زمان‌ انقلاب چگونه‌ بود؟

ج: جنبش آزادی خواهی مردم بلوچستان عمدتا بعد از 22 بهمن بعنوان جنبش حق طلبی شروع شد که در دو مسیر موازی اما مجزا حرکت می کرد. مسیر مذهبی و خواسته های ملی مذهبی و مسیر روشنفکری چپ و سوسیالیستی.
 
س 5: مهمترین تشکلات سیاسی در بلوچستان در زمان انقلاب کدام ها بودند؟ آیا جنبشی به صورت سازمان یافته‌ و متشکل وجود داشت؟

ج: سازمان دموکراتیک مردم بلوچستان ( نیروهای روشنفکر و چپ بلوچ)

حزب اتحادالمسلمین ( رهبران سنی مذهب بلوچ و سران عشایر و قبایل بلوچ)
 
س 6: خواسته‌های اصلی مردم بلوچستان از انقلاب چه بود؟

ج: رفع تبعیض ملی و مذهبی. رفع عقب ماندگی اقتصادی
 
س 7: دیدگاه‌ حکومت پهلوی نسبت به‌ بلوچستان در آن سالها چگونه‌ بود؟

ج: از دیدگاه ملی و یا حقوق فرهنگی ـ قومی مردم بلوچ مورد ظلم و ستم قرار داشتند. تبعیضات ملی فراوان بود. ستم و اجحاف نیز وجود داشت. اما در زمان جمهوری اسلامی وضع صد برابر بدتر شده است.

س 8: استاندارد زندگی مردم در بلوچستان نسبت به‌ مناطق دیگر در زمان انقلاب چگونه‌ بود؟

ج: بلوچستان عمدا محروم و عقب نگه داشته شده بود.

س 9: آیا در زمان انقلاب مردم بلوچستان از‌ رشد سیاسی با توجه‌ به‌ فقیر بودن منطقه‌ و دیدگاه‌ امنیتی حاکم برخوردار بودند؟

ج: به صورت محدود - بله

س 10: نابرابری اقتصادی و اجتماعی در زمان حکومت پهلوی در منطقه‌ بلوچستان چگونه‌ بود؟ لطفا مقایسه‌ای با امروز داشته‌ باشید.

ج: محرومیت اقتصادی و تبعیض وجود داشت و اکنون نیز وجود دارد. اگرچه امروزه بدتر شده است.

س 11: چرا منطقه‌ بلوچستان در زمان حکومت پهلوی جزو مناطق فقیر و کم درآمد، و از لحاظ بهداشتی و پیشرفت های رفاهی جز مناطق بحرانی کشور بود؟

ج: به دلیل سیاست ضد بلوچ رژیم. و سیاست عامدانه عقب نگه داشتن بلوچ و بلوچستان.

س 12: کمبود منابع ثروت در نابرابری اقتصادی منطقه‌ به‌ چه‌ صورت است؟ استدلالی که‌ بیشتر کارشناسان چه‌ در زمان حکومت پهلوی و چه‌ امروز از آن به عنوان علت عقب ماندگی اقتصادی منطقه‌ نام می برند.

ج: بلوچستان سرشار از منابع طبیعی فراوان از جمله معادن مس، طلا و حتی نفت می باشد. اما به دلایل سیاسی استخراج نمی شوند.

س 13: تا چند مذهب در عقب ماندگی اقتصادی و اجتماعی مردم بلوچستان در زمان پهلوی نقش داشت؟ این نیز علتی است که‌ در جمهوری اسلامی از دیدگاه‌ خیلی از کارشناسان سیاسی نقش اساسی در ساختار موجود دارد.

ج: مذهب مردم بلوچ سنی و حنفی مذهب می باشد. مردم بلوچ از دیدگاه مذهبی بسیار آزاده تر و پیشرفته تر از مثلا امارات و یا عمان بودند. در نتیجه، مذهب نقش بسیار ناچیزی در عقب ماننگی بلوچستان دارد. علت اصلی عقب ماندگی سیاست های تبعیض امیز و ضد بلوچ حکومت ها بوده و هست.

س 14: وضعیت حقوق بشر در زمان حکومت پهلوی در منطقه‌ بلوچستان با توجه‌ به‌ اعدام هایی که‌ می شد چگونه‌ بود؟

ج: مثل بقیه نقاط ایران، مردم بلوچ نیز از آزادی برخوردار نبودند.

س 15: عمده ترین تمایل شخصیت های سیاسی بلوجستان در زمان انقلاب چه‌ نگرش و چه‌ مکتب سیاسی بود؟

ج: رهبران مذهبی تمایلات و گرایش های مذهبی سنی در مقابل حاکمیت شیعه داشتند. اما روشنفکران تمایلات چپ داشتند.

س 17: تصور بلوچستان از فردای انقلاب و ساختار سیاسی تازه‌ چگونه‌ بود؟

ج: امیدواری همراه با دلهره که در عرض کمتر از یک سال به یأس تبدیل شد.

س 18: آیا مطالبات مردم بلوچستان در فردای انقلاب تحقق یافت؟

ج: هــــــرگــــز

س 19: آیا بلوچ ها در فردای انقلاب از تشکلی واحد برای پیگیری خواسته‌های خود از انقلاب برخوردار بودند؟ مهمترین فعالیت آنها در این زمینه‌ کدام ها بودند؟

ج: فعالیت های سیاسی در دو تشکل عمده زیر دنبال می شد:

سازمان دموکراتیک مردم بلوچستان ( نیروهای روشنفکر و چپ بلوچ)

حزب اتحادالمسلمین ( رهبران سنی مذهب بلوچ و سران عاشیر و قبایل بلوچ)

س 20: آيا رژيم پهلوى «آلترناتيو» ديگرى بجز انقلاب باقى گذاشته بود؟ چرا انقلاب؟

ج: حزب رستاخیر هیچ آلترناتیو و امکان دیگری را برای راه سوم باقی نگذاشته بود.
 
س 21: اکثریت کسانی که‌ در تظاهرات روزهای انقلاب شرکت داشتند تصور روشنی از فردای انقلاب را نداشتند، چرا؟

ج: جو خفقانی ایران. کمبود تجربه. فقدان آگاهی سیاسی و فریب بزرگ خمینی

س 22: سهم بلوچستان از تصفیه‌های سیاسی در چند ماهه‌ اول انقلاب به‌ چه‌ صورت بود؟

ج: در اویل انقلاب حکومت در بلوچستان قدرتی نداشت در نتیجه تصفیه های زیادی انجام نشد. وانگهی مقامات دولتی حکومت شاه غیر بومی بودند که بعد از انقلاب بلافاصله فرار کردند. در نتیجه کسی نبود که تصفیه شود. مردم بلوچ خود مورد ظلم و ستم قرار داشتند.

س 23: در رفراندوم فروردین 1358 ، صدها هزار ایرانی تحصیل کرده دانشگاهی ،رهبران سیاسی ، حتی احزاب چپ مارکسیستی ، و حزب توده ایران ، با آن سابقه طولانی مبارزاتی خود و بلوچ ها در صف اول رای دهندگان ، به «جمهوری اسلامی» آقای خمینی رای دادند،چرا؟

ج: نـــــــــــــه! بلوچها هرگز به جمهوری اسلامی رای ندادند. مثلا در شهر چاه بهار تنها صندوق رأی به آتش کشیده شد. مردم نگران از عملکرد سران رژیم بودند و از دیدگاه بسیاری جمهوری اسلامی یعنی جمهوری شیعه و در نتیجه رأی ندادند. یعنی رفراندوم را بایکوت کردند.
 
س 24: آیا «قانون اساسی جمهوری اسلامی » رسمأ و عملأ به مفهوم فلسفه سیاسی امروزه ، ملتی را بنام «ملت ایران » با حقوق و مسئولیت شهروندی اش به رسمیت می شناسد؟

ج: نه ! در قانون اساسی ایران مردم "امت" هستند و تکلیف دارند. در نتیجه ملت نیستند که حق و حقوقی داشته باشند.

س 25: دین سالاری تا زمانی که‌ قانون اساسی به‌ تصویب رسید هیچگاه‌ از زبان رهبران دینی بیان نشد،اما بعدها با تصفیه‌ نیروهای روشنفکر جامعه‌ آن را به طور قانونی تحمیل کردند. نقش مذهب و روحانیون در پیروزی انقلاب با توجه‌ به‌ اینکه‌ در زمان انقلاب مساجد مراکز اصلی سازماندهی اعتراضات بود، چگونه‌ بود؟

ج: به هر حال مذهب نقش سازمانده و اساسی را داشت. زیرا در زمان شاه مسجد اجازه رشد و فعالیت داشت اما هیچ نیرو و یا جریان مدنی سیاسی و یا اجتماعی و فرهنگی در جامعه اجازه رشد و فعالیت نداشت. تنها پلاتفرم موجود مسجد بود.
 
س 26: دیدگاه‌ حاکم جمهوری اسلامی بر منطقه‌ بلوچستان در طول ای 31 سال چگونه‌ بوده‌ است؟

ج: دیدگاه حــــــاکـــــم و مــحــکــوم توام با تعصب، تحقیر و خشونت.

س 27: استاندارد زندگی مردم بلوچستان با مناطق دیگر در ساختار جمهوری اسلامی به‌ چه‌ صورت است؟

ج: استاندارد زندگی مردم در بلوچستان به خاطر فقر و تبعیض اقتصادی بسیار پایین است . در کــُل نسبت به بقیه مناطق ایران پایین تر می باشد.

س 28: ثمره‌ انقلاب برای مردم بلوچستان بعد از گذشت 31 سال چگونه‌ بوده‌ است؟ لطفا نقاط مثبت و منفی آن را بیان کنید؟

ج: هیچ نکته مثبتی نداشته. بلکه اکثرا نکات منفی بوده.

س 29: آیا انقلاب بعد از 31 سال دارای کارنامه‌ قابل قبولی هست؟ آیا انقلاب گران امروز بعد از 31 سال به‌ حداقل خواسته‌های خود رسیده‌اند؟

ج: نه. کارنامه سی ساله جمهوری اسلامی بسیار سیاه است. جمهوری اسلامی مردود شده است.
 
س 30: باتوجه‌ به فرازو نشیب های طولانی 31 سال گذشته‌، چرایی طولانی بودن عمر رژیم ملایان را در چه‌ مسائل و دلایلی می بینید؟

ج: مخلوطی از فاکتورهای متعدد از جمله: توهم قشرهای مذهبی و عقب مانده جامعه، سرکوب عریان، اختناق، بحران سازی، عوامفریبی، کشتار و زندان و شکنجه و اعدام.

س 31: و سوال آخر اینکه تفاوت و تشابه جامعه‌ ایرانی از لحاظ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حقوق بشر در روزهای انقلاب با امروز چگونه‌ است؟

ج: از منظر سیاسی مردم بسیار آگاه تر شده‌اند. جامعه ایرانی (بخصوص نسل جوان) یک جامعه مدنی است که جمهوری اسلامی را سد پیشرفت و ترقی خود می داند. خوشبختانه مردم به مذهب و نقش دغلکارانه و عوامفریبانه رهبران مذهبی آگاه شده اند.

----------------------------------------------------------

درباره عبدالستار دوشوکی:

عبدالستار دوشوکی متولد چاه بهار است. وی پس از انقلاب و در زمان انقلاب فرهنگی دانشجوی سال دوم رشته پزشکی در تهران بود؛ اما به دلیل فعالیت های سیاسی از دانشگاه پاکسازی شد. او در اوایل سال 1360 از ایران فرار کرد و سپس برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت. وی دارای دکترای پزشکی از دانشگاه لیدز بریتانیا و فوق لیسانی مدیریت از دانشگاه شهر لندن می باشد. دکتر دوشوکی یکی از بنیانگذاران انجمن بلوچهای مقیم مرکز در دوران قبل از انقلاب، و جبهه متحد بلوچستان بعد از انقلاب می باشد. وی درحرفه مدیریت شرکت های پزشکی به کار مشغول است. عبدالستار دوشوکی به عنوان مفسر و تحلیلگر مسائل سیاسی ایران و بخصوص بلوچستان فعالیت دارد و در حال حاضر مدیر اجرایی مرکز مطالعات بلوچستان در لندن است.

http://www.kayhanpublishing.uk.com/Pages/archive/khandaniha/interview/Doshukii_March10.htm

No comments:

Post a Comment