Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

کشف گوردسته‌جمعی در کردستان

کشف گوردسته‌جمعی در کردستان

ژوئن 16, 2014

download (4)پس از اینکه در حومه روستای «پیرنسین» واقع در شهرستان «موتکی» استان بدلیس شمال کردستان بر اثر رانش زمین بقایای پیکر یک گریلای نیروی آ.ر.گ.ک کشف شد, در آن منطقه فعالیت‌هایی انجام و مشخص شد که در آن محل یک گور دسته جمعی متعلق به 16 گریلای نیروی آ.ر.گ.ک است که در درگیری‌های سال 1994 علیه ارتش ترکیه, جان باخته‌اند.
دفتر نمایندگی سازمان حقوق بشر در شهر بدلیس شمال کردستان در جریان تحقیقاتی که از سال 2011 الی 2012 به انجام رساند, در شهر بدلیس و شهرستان‌های آن 260 گور دسته جمعی را کشف کردند, اما همه‌ روزه یک گور جمعی دیگر کشف می‌گردد. اکثر این گورها در شهرستان موتکی قرار دارد. پس از اینکه در روستای پیرنسین موتکی براثر رانش جزئی زمین بقایای پیکر یک گریلای آ.ر.گ.ک مشاهده شد, در آن منطقه تحقیقاتی صورت گرفت و یک گور دسته جمعی با بقایای پیکر 16 گریلای آ.ر.گ.ک کشف شد. این گریلاها در سال 1994 در نبرد علیه ارتش ترکیه جان باخته‌اند. در 12 ژوئن در پی رانش جزئی زمین, بقایای یک پیکر یافت شد که شهروندان آن را به «شهیدگاه خرزان» منتقل و به خاک سپردند. آن پیکر متعلق به یک گریلا به نام «آزاد» اهل شهرستان سرت شمال کردستان است.
در شهرستان موتکی در نتیجه تحقیقات انجام شده, 43 گور جمعی کشف شده است.
حسن جیلان, عضو سازمان حقوق بشر در بدلیس بیان کرد که در بدلیس و شهرستان‌های آن 260 گور دسته‌جمعی کشف شده و محل‌های آنها نشانه‌گذاری شده است که باید حفاری شوند. وی افزود که ارتش و پلیس ترکیه محل این گورها را بخوبی می‌دانند و هنوز هم در آن مناطق به جنایت‌ بشری دست می‌زنند.
وی افزود هنوز هم این نظامیان محل بسیاری از گورهای دسته‌جمعی را می‌دانند که کشف نشده‌اند و خواست که این نظامیان به دفتر نمایندگی سازمان حقوق بشر در بدلیس مراجعه کنند.

https://kurdistanazad.wordpress.com 

No comments:

Post a Comment