Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

تيموش، زينت بخش سفره عشاير ايرانشهري

ايرانشهر - تيموش، قوت لايموت و جز جدايي ناپذير سفره عشايرنشينان و روستاييان جنوب سيستان و بلوچستان بويژه در شهرستان ايرانشهر، ناني است كه در ميان مردم اين خطه طرفداران بيشماري دارد.

به گزارش ايرنا، به گفته مردم شهرستان ايرانشهر، پخت اين نوع نان محلي، از سالها قبل در ميان روستاييان و عشاير اين منطقه مرسوم بوده و بعضا به عنوان يك وعده غذايي كامل به شمار مي رفته است.
يكي از زنان عشاير اين منطقه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا درباره چگونگي پخت اين نوع نان مي گويد: براي پخت اين نان، آب و آرد با كمي نمك را در ظرفي مخلوط و با دست آن را مشت مي كنند تا خمير نرمي درست شود.
'حنا كرد' مي افزايد: تابه مخصوص پخت نان را روي سه پايه اي كه در زير آن مقداري هيزم نخل خرما در حال سوختن است، قرار مي دهند تا تابه داغ شود.
وي ادامه مي دهد: پس از داغ شدن تابه، مقداري از خمير را در آن مي ريزند تا كم كم با حرارت ملايم اجاق و زير و رو كردن آن، به صورت نان گرد و نازكي درآيد.
او مي گويد: نان تيموش همانند پوست پياز نازك است و حاضر كردن خمير و پخت آن تنها 10 دقيقه زمان صرف مي كند و اعضاي خانواده مي توانند بلافاصله پس از پايان پخت، اين نان لذيذ را همراه با صبحانه، نهار يا شام ميل كنند.
در گذشته زنان عشاير و روستاييان منطقه بلوچستان، آرد مورد استفاده براي پخت تيموش را از گندم مرغوب و بوسيله آسياب دستي تهيه مي كردند.
برخي از زنان با اضافه كردن مقداري روغن حيواني به خمير، تيموشي تهيه مي كنند كه لذت خوردن آن تا مدتها در ذائقه انسان به يادگار مي ماند.
تيموش شبيه لواش است اما با اين تفاوت كه قدري نازكتر همچون برگ كاغذ، لذيذ و خوشمزه تر از لواش و بدون هيچ دور ريز و اسرافي است، در واقع تمام قسمت هاي تيموش را مي توان با حرص و ولع نوش جان كرد. ك/4
7315/ 7314 / 653
انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) / کد خبر 30346768

No comments:

Post a Comment