Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

قرقیزستان: خبر بازداشت مسافران خارجی هواپیمای قرقیز حقیقت ندارد


در پی بازداشت عبدالمالک ریگی،رهبر گروه جندالله، مقامات قرقیزستان ضمن اعتراض به فرود اجباری هواپپمای این کشور در ایران، خبر بازداشت مسافران این هواپیما را تکذیب کرده اند.

روز دوشنبه، 10 اسفند (1 مارس)، وزارت امور خارجه جمهوری قرقیزستان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که مدد خان شیریم قولوف، سفیر این کشور در تهران، نسبت به اقدام جمهوری اسلامی ایران در وادار کردن یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی قرقیر به فرود اجباری در خاک ایران رسما اعتراض کرده است.

در این بیانیه آمده است که اعتراض رسمی دولت قرقیزستان در ملاقات آقای شیریم قولوف با محمد رضا رئوف شیبانی، معاون خاورمیانه و مشترک المنافع وزارت امور خارجه ایران، تسلیم طرف ایرانی شد و آقای رئوف شیبانی رسما از دولت قرقیزستان به خاطر اقدام علیه هواپیمای غیرنظامی آن کشور در خاک ا یران عذرخواهی کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه قرقیزستان همچنین گزارش های رسانه ای در مورد بازداشت مسافران هواپیمای مسافربری این کشور در ایران تکذیب شده است.

وزارت امور خارجه قرقیزستان با اشاره به فرود اجباری هواپیمای شرکت هواپیمایی قرقیز در خاک ایران در روز 23 فوریه گفته است "براساس اطلاعاتی که در اختیار وزارت امور خارجه جمهوری قرقیز قرار گرفته است، گزارش های رسانه ای حاکی از اینکه شهروندان خارجی در هواپیمای متعلق به شرکت هوایی قرقیز بازداشت شد ه اند عاری از حقیقت است."

پیشتر برخی خبرگزاری ها به نقل از مقامات قرقیزستان گزارش کرده بودند که پس از فرود اجباری هواپیمای قرقیر در خاک ایران، دو تن از مسافران این هواپیما که شهروندان قرقیزستان نبودند توسط ماموران ایرانی بازداشت شدند.

روز 23 فوریه، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی اعلام کرد که عبدالمالک ریگی، رهبر جنبش مقاومت مردمی ایران - جندالله - بازداشت شده است و در ساعات اولیه پس از بازداشت او، گزارش های ضد و نقیضی از سوی منابع رسمی ایران انتشار یافت.

در حالیکه پس از انتشار این خبر، وزیر کشور ایران اعلام کرد که آقای ریگی در خارج از خاک ایران بازداشت شده است، وزارت اطلاعات در گزارش های بعدی اظهار داشت که رهبر جندالله که از دوبی عازم قرقیزستان بود هنگام عبور از حریم هوایی ایران توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.

منابع دولتی ایران در خبرهای تکمیلی بعدی افزودند که بازداشت عبدالمالک ریگی، همراه با یکی دیگر از اعضای ارشد جندالله، پس از آن صورت گرفت که دو فروند جت نیروی هوایی جمهوری اسلامی هواپیمای مسافربری حامل او را مجبور به فرود در خاک ایران کردند.

'اعترافات' ریگی

این منابع تاکید داشته اند که بازداشت رهبر جندالله منحصرا به ابتکار و توسط ماموران ایرانی انجام گرفته و هیچ کشور دیگری در این زمینه همکاری نکرده است اما پس از سفیر پاکستان در تهران از همکاری موثر کشور خود در بازداشت آقای ریگی سخن گفت.

دو روز پس از بازداشت عبدالمالک ریگی، شبکه خبری انگلیسی زبان پرس تی وی - متعلق به جمهوری اسلامی - برنامه ای حاوی اعترافات وی پخش کرد که در آن رهبر جندالله از حمایت همه جانبه دولت آمریکا از این گروه سخن می گفت.

طی روزهای اخیر، مقامات امنیتی جمهوری اسلامی در مورد نحوه این حمایت و ارتباط جندالله با مقامات آمریکایی مطالب دیگری را هم مطرح کرده اند و از جمله گفته اند که آقای ریگی یک روز پیش از دستگیری، در یک پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان حضور داشت.

در عین حال، منابع جمهوری اسلامی گفته اند که آقای ریگی هنگامی دستگیر شد که به منظور ملاقات با مقامات آمریکایی به دوبی سفر کرده و از آنجا با یک هواپیمای شرکت هواپیمایی قرقیزستان از طریق خاک ایران عازم پایگاه هوایی مناس در قرقیزستان بود.

براساس این گزارش ها، قرار بود عبدالمالک ریگی در این پایگاه با نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان و پاکستان دیدار و نحوه کمک رسانی آمریکا به گروه جندالله را بررسی کند.

مقامات آمریکایی ارتباط نهادهای دولتی این کشور با جندالله را مردود دانسته و سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اتهام جمهوری اسلامی در مورد حمایت ایالات متحده از این گروه را "یک ادعای نادرست دیگر در میان فهرست بلندی از ادعاهای ساختگی و مضحک ایران" توصیف کرده است.

ایالات متحده بخشی از فروگاه مناس در نزدیکی بیشکک، پایتخت قرقیزستان را اجاره کرده و از آن به عنوان پایگاهی برای ارسال اقلام غیرنظامی تدارکاتی برای نیروهای ناتو در افغانستان استفاده می کند.

با وجود پخش اعترافات عبدالمالک ریگی، تایید اظهارات وی امکانپذیر نبوده است.

در جمهوری اسلامی، پخش تلویزیونی اعترافات بازداشت شدگان از جمله مخالفان سیاسی حکومت رواج داشته است اما در مورد نحوه اخذ چنین اعترافاتی و در نتیجه، میزان قابل اعتماد بودن آنها اطلاعاتی در دست نیست.

در حالیکه از پیرامون نحوه بازداشت عبدالمالک ریگی و عوامل این بازداشت سئوالاتی مطرح بوده، بیانیه وزارت امور خارجه قرقیزستان تنها باعث بروز ابهامات بیشتری در این زمینه شده است.

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2010/03/100301_l03_rigi_kyrgyzstan_deny.shtml

No comments:

Post a Comment