Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرهای کوتاه از ایران و جهان -- رادیو فردا

با استفاده از فناوری سایفون، فیلترشکن شخصی خودتان را داشته باشید. این فناوری به شما اجازه می دهد تا به وب سایت رادیو فردا و دیگر سایتهایی که در ایران فیلتر شده اند دسترسی پیدا کنید. با یک بار ورود به «سایفون» دیگر نیازی به فیلتر شکن ندارید.
برای دسترسی به فیلترشکن سایفون از این آدرس استفاده کنید:
jadidrah.info
تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا:
daftarezard.com

سرخط‌ خبرها

بازی‌های ليگ برتر در تهران به دليل آلودگی شدید هوا تا اطلاع ثانوی لغو شد
استانداری تهران، بازی های قوتبال لیگ برتر را در تهران به دليل آلودگی شدید هوا تا اطلاع ثانوی لغو کرد.به گزارش خبرگزاری فارس، برگزاری نمايشگاه و سمينار نیز در تهران تا اطلاع ثانويی ممنوع اعلام شده است. مدارس ابتدایی تهران روز شنبه تعطیل بود. درباره احتمال تعطيلی ادارات و مراکز عمومی و دولتی ، استانداری در روزهای آینده با توجه به وضعیت آلودگی هوا تصمیم خواهد گرفت.رئيس سازمان هواشناسی ایران از کاهش میزان آلودگی هوا از روز دوشنبه خبر داده است.

متکی سخنان کلینتون را «گامی به پیش» توصیف کرد
منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز شنبه در نشست امنیتی بحرین سخنان وزیر خارجه آمریکا را درباره حق ایران برای استفاده از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز و ادامه غنی سازی اورانیوم در آینده در صورت جلب اعتماد بین المللی، « گامی به پیش» توصیف کرد. منوچهرمتکی گفت « بیان اینکه جمهوری اسلامی حق برخورداری از فناوری هسته‌ای را دارد از سوی کسانی که می‌گفتند ایران نباید به سوی انرژی هسته‌ای پیش برود، یک گام به پیش است».قطعنامه های شورا ی امنیت سازمان ملل حق ایران را برای استفاده از انرژی هسته ای صلح آمیز برسمیت شناخته، اما از ایران خواسته است تا اعتمادسازی میان طرفین، غنی سازی را به تعلیق در آورد.

فراخوان جمعی از دانشجويان بمناسبت سالگرد درگذشت آيت الله منتظری
جمعی از دانشجويان دانشگاههای ايران در فراخوانی خواستار بزرگداشت آيت الله منتظری در سالگرد در گذشت او شده اند. در اين فراخوان که با مهرهای دوازد ه دانشگاه انتشار يافته، امضاء کنندگان خواستار حضور مردمی بر سرمزار آيت الله منتظری در حرم حضرت معصومه در روز ۱۸ آذر ماه شده اند.دفتر آيت الله منتظری پيش از اين اعلام کرده است که به دليل ادامه فشارهای امنيتی، مراسم سالگرد درگذشت اين مرجع تقليد امسال از سوی اين دفتر برگزار نخواهد شد.

در پی فرود اضطراری یک هواپیما در مسکو ۲ تن کشته و ۴۰ نفر دیگر زخمی شدند
در پی فرود اضطراری یک هواپیما در فرودگاه مسکو دو تن کشته و ۴۰ نفر دیگر زخمی شدند.به گفته مقام های روسی در این سانحه که امروز (شنبه) روی داده، هواپیما به هنگام فرود از باند خارج شده است.هواپیمای سانحه دیده که از نوع توپولوف روسی است به شرکت هواپیمایی داغستان تعلق داشت و حامل ۱۵۵ نفر بود.

به گفته مسئولان اسپانیایی، کارکنان کنترل ترافیک هوایی در حال بازگشت به کارشان هستند
مسئولان اسپانیایی می گویند کارکنان کنترل ترافیک هوایی که دست به اعتصاب زده بودند، در حال بازگشت به کارشان هستند.دولت اسپانیا پیشتر با اعلام وضعیت "هشدار" اعلام کرده بود در صورتی که کارکنان اعتصابی بر سر کار حاضر نشوند، به اتهام قانون شکنی زندانی خواهند شد.کارکنان کنترل ترافیک هوایی در اسپانیا از عصر روز جمعه تا کنون برای دریافت حقوق و مزایای بیشتر از حضور بر سر کار امتناع کرده اند. در پی این اعتصاب، ده ها پرواز لغو شده و هزاران مسافر از سفر باز مانده اند.

طبق اسناد ویکی لیکس، دولت یمن با حمله هوایی ارتش آمریکا به نیروهای القاعده موافقت کرده است
اسناد منتشر شده توسط وبسایت ویکی لیکس نشان می دهد، دولت یمن یک سال پیش دو بار به ارتش آمریکا اجازه داده بود که به نیروهای القاعده حمله هوایی کند.طبق این اسناد علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن، بعدا ادعا کرده است که حملات توسط ارتش یمن صورت گرفته است.آمریکا همچنین خواستار استفاده از نیروی زمینی در یمن بود که با مخالفت رئیس جمهوری این کشور روبرو شده است.وبسایت ویکی لیکس تا کنون صدها هزار سند محرمانه را در ارتباط با مکاتبات دیپلمات های آمریکایی با دولت این کشور منتشر کرده است.

مهدی کروبی از دانشجویان خواست تا "حضور خود را در صحنه حفظ کنند"
مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت، در بیانیه ای به مناسبت روز دانشجو، از دانشجویان خواست تا به گفته او «حضور خود را در صحنه حفظ کنند.»آقای کروبی در این بیانیه نوشت: «تمامیت خواهان و انحصارطلبان به دنبال ناامید کردن مردم هستند، اما جایی که امیدواری و ایستادگی در مقابل آن ها وجود داشته باشد، مسلما مجبور به عقب نشینی خواهند بود.» دبیرکل حزب اعتماد ملی با ستایش از نقش دانشجویان در اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، از زندانی شدن و اخراج شماری از دانشجویان از دانشگاه ها ابراز تاسف کرد و خواستاز آزادی سریع دانشجویان زندانی شد.

دبیرشورای امنیت ملی ایران می گوید تهران درباره "حقوق" هسته ایش مذاکره نمی کند
سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی ایران و مذاکرکننده ارشد هسته ای، می گوید، جمهوری اسلامی در ژنو درباره "حقوق ملت ایران" به هیچ وجه مذاکره نمی کند.آقای جلیلی روز شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: "همان طور که در گفتگوهای ژنو اجازه ندادیم حقوق ملت ایران موضوع گفت و گو قرار بگیرد، تکرار می کنیم حقوق ملت ایران مفروض گفت و گوهاست و به هیچ وجه نمی تواند موضوع گفت و گو باشد."دور جدید گفت و گوهای هسته ای میان ایران و گروه ۵+۱ پس از حدود یک سال توقف روز دوشنبه در شهر ژنو سوئیس از سر گرفته می شود.

وزیر اطلاعات ایران بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را به جاسوسی متهم کرد
حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را به جاسوسی متهم کرد.آقای مصلحی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: «دستگاه‌های بین‌‌المللی مثل آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی، افرادی را كه به عنوان بازرس می‌فرستند جاسوس سرویس‌های بیگانه هستند و باید در این زمینه پاسخگو باشند.»آقای مصلحی این مطلب را در ارتباط با سوء قصد دونفر از اساتید فیزیک دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد و سازمان ملل را نیز به خاطر انتشار نام دانمشندان ایرانی در قطعنامه های تحریمی خود مسئول دانست.

دست کم هفت زائر ایرانی در عراق کشته شدند
انفجار چند بمب در بغداد باعث کشته شدن دست کم هفت زائر ایرانی شد.مسئولان عراقی می گویند، امروز (شنبه) در نزدیکی یکی از اقامتگاه های زائران ایرانی در محلۀ کاظمیۀ بغداد یک اتومبیل حاوی مواد منفجره و چند بمب دیگر منفجر شده اند که در پی آن ۵ زائر ایرانی کشته و ۱۸ تن دیگر زخمی شده اند.در یک انفجار دیگر در بغداد که هدف آن یک اتوبوس حامل زائران ایرانی بوده، دو ایرانی کشته و ۲۸ تن دیگر زخمی شدنده اند.روز جمعه نیز در پی برخورد دو اتوبوس در جنوب بغداد ۱۴ زائر ایرانی کشته شده بودند.

کلینتون: متکی از سخن گفتن با من سرباز زد
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه‌ی آمریکا، می‌گوید تلاش کرده با منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی سخن بگوید، اما وی از این کار سرباز زده است.خانم کلینتون که روز شنبه به هنگام بازگشت از بحرین، در هواپیما با خبرنگاران سخن می‌گفت، در این مورد توضیح داد: «چند صندلی با هم فاصله داشتیم. ایشان مشغول دست دادن با دیگران بود، من با گفتن «سلام، آقای وزیر» تلاش کردم با وی صحبت کنم. ایشان مرا دید، ایستاد، و روی از من برگرداند».وزیر امور خارجه آمریکا در بخشی از سخنرانی خود در اجلاس امنیتی منامه، مستقیماً هیئت ایرانی به سرپرستی منوچهر متکی را مخاطب قرار داد و گفت: «برای مردم خود، برای منافع کشورتان، و برای امنیت مشترکمان، اعتماد جامعه‌ی جهانی را جلب کرده و به تعهدات بین‌المللی خود عمل کنید».

برزيل، کشور مستقل فلسطينی را به رسميت می‌شناسد
لُولا داسيلوا، رئيس جمهوری برزيل، در نامه‌ای به محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی، اعلام کرد: کشورش، کشور مستقل فلسطينی، در مرزهای پيش از جنگ ۱۹۶۷، را به رسميت می‌شناسد. در نامه‌ی آقای داسيلوا تأکيد شده است: برزيل از آرزوی مردم فلسطين برای برخورداری از يک کشور مستقل و دموکراتيک که بتواند به طور مسالمت آميز در کنار اسرائيل به حيات خود ادامه دهد، حمايت می کند.در اين نامه که وزارت امور خارجه برزيل روز جمعه در پايگاه اينترنتی خود منتشر کرد، آمده است: اين تصميم در پی درخواست محمود عباس برای به رسميت شناخته شدن کشور مستقل فلسطينی، اتخاذ شده است.

کلینتون: ایران می‌تواند در آینده به غنی‌سازی اورانیوم بپردازد
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه‌ی آمریکا، می‌گوید: ایران در آینده خواهد توانست، پس از آنکه نشان داد می‌تواند به شکلی مسئولانه و مطابق تعهدات بین‌المللی‌اش عمل کند، برای مقاصد غیرنظامی به غنی‌سازی اورانیوم بپردازد.خانم کلینتون که با شبکه‌ی خبری بی‌بی‌سی مصاحبه می‌کرد، افزود: ایران باید ابتدا اعتماد جامعه‌ی جهانی را جلب کند، تا جایی که جهان از بابت غنی‌سازی ایران احساس عدم آسودگی به خود راه ندهد.مقام‌های ایرانی پیوسته ابراز عقیده کرده‌اند که به عنوان عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای حق غنی‌سازی اورانیوم را دارند، اما شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه‌های خود از تهران خواسته است فعالیتهای حساس هسته ای خود از جمله غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق در آورد.

مدودیف:دستگاه دیپلماسی آمریکا دچار بدبینی است
دیمیتری مدودیف، رئیس جمهوری روسیه، می‌گوید مکاتبات منتشر شده توسط پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس حاکی از وجود بدبینی در دستگاه دیپلماسی آمریکا است. رئیس جمهوری روسیه با ابراز این نظر که دیپلماسی، حرفه‌ای است که بدون جنجال پیش می رود، گفت: علنی شدن قضاوت‌ها و ارزیابی‌ها می‌تواند به روابط خارجی آسیب وارد کند.آقای مدودیف با اشاره به افشاگری‌های اخیر توسط پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس اظهار داشت: روسیه دچار توهم نیست و روابط خود با ایالات متحده را به این گونه افشاگری‌ها پیوند نخواهد زد.

ارتش اسپانيا کنترل فرودگاه‌های آن کشور را دست گرفت
اعتصاب خدمه کنترل ترافيک در فرودگاه‌های اسپانيا باعث تعطيلی اکثر فرودگاه‌های آن کشور شد. در پی اين اقدام ارتش فضای هوايی اسپانيا را به روی پروازهای داخلی و خارجی آن کشور بست.آلفردو پرز، وزير کشور اسپانيا با اعلام اين خبر، گفت: به دستور نخست‌وزير، خوزه لوئيس رودريگرز زاپاترو، وزارت دفاع کنترل ترافيک هوايی در سرتاسر فضای سرزمينی اسپانيا را برعهده گرفته است.خدمه‌ی کنترل پرواز در پی تصويبِ وضعيت و ساعت‌های جديد کاری، و در اعتراض به تصميم دولت از حضور در محل کار خود خودداری کردند. در پی اين اقدام تمام فرودگاه‌های اسپانيا بغير از منطقه‌ی آندولس در جنوب آن کشور از ساعت ۵ بعدازظهر جمعه به وقت محلی بسته شد.

گزارشگران بدون مرز: حقوق بشر در ايران را فراموش نکنید
سازمان گزارشگران بدون مرز در آستانه‌ی مذاکرات گروه پنج بعلاوه‌ يک و ايران خواستار رسيدگی به وضعيت نگران‌کننده‌ی حقوق بشر در ايران شد.اين سازمان در بيانيه‌ی مطبوعاتی که روز جمعه منتشر کرد، ضمن ابراز نگرانی عميق از وضعيت حقوق بشر و آزادی بيان از نمايندگان جامعه‌ی جهانی خواست: در مذاکرات هسته‌ای با ايران مسئله‌ی حقوق بشر را به فراموشی نسپارند.در اين بيانيه با يادآوری وضعيت آزادی بيان و مطبوعات در ايران، از نمايندگان جامعه‌ی جهانی خواسته شده که در مذاکرات خود با مقام‌های جمهوری اسلامی خواستار آزادی روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نويسان و همه‌ی زندانيان عقيدتی در ايران شوند.

No comments:

Post a Comment