Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

مذاکراه یا تسلیم -- بررسی پیشنهاد مذاکره دولت پاکستان به مبارزان بلوچ

دولت پاکستان سالهاست که درگیر مبارزات مردم بلوچ برای رسیدن به آزادی است و همیشه عنوان نموده است که برای دادن حقوق مردم بلوچ حاضر به مذاکره و مصالحه است .

از سویی دیگر همه آگاهان به امور بلوچستان اطلاع دارند که پاکستان هیچگاه به قراردادهای خود با مردم بلوچ و حکومت بلوچستان پایبند نبوده و همیشه وسایل و نیروی کشتار جمعی خویش را در بلوچستان برای در هم شکستن مبارزات این ملت گسیل داشته است .

هم اکنون حکومت پاکستان در همه سطوح از آمادگی برای مذاکره با شورشیان و آزادیخواهان بلوچ دم میزند . سالها پیش نیز از آمادگی مذاکره با نواب نوروزخان زرک زئی داد سخن دادند و حتی بر سر نسخه ای از قرآن به قبول خواسته های بلوچها تن دادند ، اما به محض عودت پیشمرگان و سرمچاران بلوچ از کوهها ، با دستگیری وسیع و سپس اعدام آنها و حبس های طویل المدت پاسخ گرفتند .

اینبار جنبش ملی بلوچستان در پاکستان بسیار عمیقتر از سابق است و گمان میرود که اینبار فریب سخنان فریبنده حاکمیت پاکستان را نخواهند خورد . امروزه به برکت تبلیغات بسیار وسیع روشنفکران و خبرنگاران بلوچ و مترقی پاکستان ، از یکسو و از سوی دیگر به برکت مبارزات مسلحانه کنونی مردم بلوچ و مقاومتهای دلیرانه تحسین شدنی آنها جنبش ملی مردم بلوچ نه فقط در پاکستان بلکه در سراسر منطقه و حتی در سطح بین المللی از انعکاس خوبی برخوردار است.از اینرو در پاکستانی که همه سران حکومتی و کارمندان ارشد نظامی آن جز مهره های بی ارزش دولت آمریکا و انگلیس نیستند ، هیچ مذاکره ای کار ساز نیست مگر آنکه زمینه مذاکرات آماده شود و این زمینه همانا عمل نمودن به پیش شرطهای مبارزان بلوچ است . این پیش شرطها همانا 1- تخلیه نیروهای نظامی و انتظامی اعزامی از بلوچستان . 2- ازادی بی قید و شرط همه اسرا و زندانیان سیاسی بلوچ . 3- سپردن همه منابع بلوچستان به حکومت بلوچستان . 4- سپردن امور سیاسی بلوچستان به پارلمان بلوچستان . 5-سپردن امور ملی پاکستان به پارلمان واحدی که در آن همه حکومتهای ایالتی از رای برابر برخودار باشند و انحلال همیشگی مجلس شورای ملی کنونی پاکستان .

مبارزان بلوچ بخوبی آگاه هستند که قبل از اینکه پیش شرطهای مذاکره آماده شوند ، نشستن در پای مذاکره یعنی رفتن با پای خویش به پای چوبه دار و یا دام ترور است . از اینرو مذاکره با شرایط کنونی هیچ نتیجه ای برای مردم بلوچ نداشته ، بلکه برعکس ضربات جبران ناپذیری بر آن وارد مینماید .

بلوچستان به تنهایی بیش از پنجاه درصد خاک پاکستان را احتوا مینماید و غنی ترین منابع معدنی و حیاتی پاکستان نیز از بلوچستان استخراج میشود ، گاز ، ذغال سنگ ، اورانیوم ، سنگ مرمر و ... همه از بلوچستان استخراج شده و ماهی دریای بلوچستان و ... درآمدهای سرشار حاکمیت پاکستان از بلوچستان هستند . منطقه ای که خود در فقر مطلق میسوزد . گزاف نیست اگر گفته شود شاهرگ حیاتی پاکستان همانا بلوچستان است .

آزات بلوچ

http://www.pahra.blogsky.com/1389/09/19/post-21260/

No comments:

Post a Comment