Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرهای کوتاه از ایران و جهان -- رادیو فردا

با استفاده از فناوری سایفون، فیلترشکن شخصی خودتان را داشته باشید. این فناوری به شما اجازه می دهد تا به وب سایت رادیو فردا و دیگر سایتهایی که در ایران فیلتر شده اند دسترسی پیدا کنید. با یک بار ورود به «سایفون» دیگر نیازی به فیلتر شکن ندارید.
 
برای دسترسی به فیلترشکن سایفون از این آدرس استفاده کنید:
jadidrah.info

تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا:
sandaliehsefid.com

سرخط‌ خبرها

وزیر دفاع آمریکا می گوید: همسایگان ایران از رویه تهاجمی جمهوری اسلامی سخت نگرانند
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، پس از دیدار از عمان، امارات متحده عربی و افغانستان، روز جمعه گفت: همسایگان ایران از رویه تهاجمی جمهوری اسلامی سخت نگرانند و از تحریم های بین المللی علیه ایران پشتیبانی می کنند.رابرت گیتس افزود: این نگرانی محدود به همسایگان ایران و منطقه نیست و در جاهای دیگر نیز رویۀ تهاجمی کلی ایران و آنچه مربوط به لبنان و حزب الله لبنان می شود موجب نگرانی است.وزیر دفاع آمریکا، که در راه بازگشت به کشورش با خبرنگاران سخن می گفت، افزود: در دیدار با ولیعهد ابوظبی، راجع به همکاری های دوجانبه بخصوص در زمینه نظامی، و همکاری های چند جانبۀ دفاع هوایی و موشکی، و نظارت دریایی در خلیج فارس، گفتگو کرده است.

برای نخست وزیر پیشین کرواسی حکم بازداشت صادر شد
پلیس کرواسی روز جمعه تایید کرد که دادستان کرواسی برای « ایوو سانادِر»نخست وزیر پیشین این کشور، به اتهام فساد مالی، حکم بازداشت صادر کرده است.پارلمان کرواسی دیروز( پنجشنبه ) مصونیت قضائی وی را لغو کرد.« ایوو سانادر » اندکی پیش از لغو مصونیتش از کشور خارج شد.وی متهم است که در دوران شش سالۀ نخست وزیریش از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ دست به سوء استفاده های گسترده مالی زده است. او در سال ۲۰۰۹ بطور غافلگیرانه از سمت نخست وزیری استعفا داد.

پلیس لندن نقایص حفاظتی از پرنس چارلز را بررسی می کند
پس از حمله دانشجویان معترض به خودروی حامل پرنس چارلز، ولیعهد انگلستان، پلیس این کشور اعلام کرد نقایص حفاظت از وی را بررسی می کند.دیشب( پنجشنبه) در جریان تظاهرات دانشجویان در لندن ، تظاهر کنندگان به خودروی پرنس چارلز رنگ پاشیدند و یک شیشه آن را شکستند.پارلمان انگلستان دیروز افزایش سه برابری شهریۀ دانشگاه ها را تصویب کرد.در تظاهرات اعتراضی دانشجویان ، به گفته پلیس، سیزده تظاهر کننده وهشت مامور پلیس زخمی و ۳۴ نفر بازداشت شدند.رهبران دانشجویی برای ادامۀ تظاهرات، فراخوان داده اند.

صدها تظاهرکننده در باکو خواستار آزادی پوشش اسلامی در مدارس شدند
صدها نفر امروز با براه انداختن تظاهراتی در مقابل وزارت آموزش و پرورشِِ جمهوری آذربایجان در باکو خواستار شدند که پوشیدن حجاب اسلامی در مدارس آزاد شود.خبرگزاری ها شمار تظاهرکنندگان را حدود هزار نفر گزارش کرده اند. در آذربایجان قانونی برای ممنوعیت پوشیدن حجاب اسلامی در مدارس وجود ندارد ولی وزارت آموزش این کشور، در سال جاری، پوشیدن اونیفورمی را برای همه مدارس اجباری کرد که فاقد حجاب اسلامی است.در جمهوری آذربایجان همه جوامع مذهبی باید رسما ثبت شوند و دولت تابحال چندین مسجد ثبت نشده را تعطیل یا ویران کرده است.

جایزه صلح نوبل، طی مراسمی، رسما به « لیو ژیا اُبو» آزادیخواه چینی اهدا شد
جایزه صلح نوبل امروز( جمعه ) طی مراسمی در اسلو، پایتخت نروژ، رسما به «لیو ژیا اُبو» آزادیخواه چینی اهدا شد.لیو ژیا ابو هم اکنون در چین زندانی است. وی پس از امضای درخواستنامه ای برای اصلاحات سیاسی و استقرار دموکراسی در چین، با اتهامات امنیتی به یازده سال زندان محکوم شد.مراسم اهدای جایزه صلح نوبل در مقابل عکس بزرگی از او و یک صندلی خالی برگزار شد.دولت چین اهدای این جایزه را « تحریکات غرب » و « مسخره » توصیف کرده و با حصر خانگی همسر « لیو ژیا ابو» به وی اجازه شرکت در مراسم نوبل را نداده است. کمیته نوبل می گوید این جایزه را براساس اصول جهانشمول حقوق بشر به لیو ژیا ابو اهدا کرده است.باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا امروز از چین خواست « ژیا ابو» را هرچه زودتر آزاد کند.۱۸ کشور از جمله ایران، عراق، افغانستان و روسیه در مراسم اهدای این جایزه شرکت نکردند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، از اعمال فشار بر سایت ویکی لیکس ابراز نگرانی کرد
خانم « ناوی پیلای »،کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد،از فشارهایی که بر سایت «ویکی لیکس» اعمال می شود ابراز نگرانی کرد.دو شرکت عظیم کارت های اعتباری: مستر کارت و ویزا پرداخت پول به سایت ویکی لیکس را متوقف کرده اند و بانک پستی سوئیس حسابی را که « جولین آسانژ » بنیانگذار سایت ویکی لیکس، برای دریافت کمک های مالی گشوده بود، بسته است.خانم پیلای گفت : این اقدامات می تواند بعنوان جلوگیری از انتشار اطلاعات تعبیرشود و حق ویکی لیکس را در مورد آزادی بیان خدشه دار می کند.وبسایت ویکی لیکس همچنین پس از بسته شدن ناچار شد در جستجوی سایت های میزبان دیگری برآید.

کمیته حمایت از روزنامه نگاران اعلام کرد: ایران و چین بزرگترین زندان روزنامه نگاران در جهان هستند
یک سازمان جهانی حمایت از روزنامه نگاران، در تازه ترین گزارش خود، اعلام کرد که ۱۴۵ روزنامه نگار در کشورهای جهان زندانی هستند.به گزارش «کمیته حمایت از روزنامه نگاران» ، ایران و چین، هریک با ۳۴ روزنامه نگار زندانی، در راس کشورهای سرکوبگر رسانه ها هستند بطوریکه نزدیک به نیمی از روزنامه نگاران زندانی در جهان، در این دو کشور دربند هستند.از نظر شمار روزنامه نگاران زندانی، پس از ایران و چین، کشورهای اریتره، میانمار و ازبکستان قرار دارند.

آزمایش یک موشک جدید هند با قابلیت حمل کلاهک هسته ای، با شکست روبرو شد
مقامات رسمی هند اعلام کردند که آزمایش نوع جدیدی از موشک های این کشور، که می تواند سلاح هسته ای حمل کند، امرز با شکست روبرو شد و این موشک زمین به زمین، که از سواحل شرقی هند پرتاب شده بود، در خلیج بنگال سقوط کرد.نام این موشک « آگنی ۲- پلاس » Agni-2 plus است و بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلومتر برد دارد. این موشک خلاء موجود بین موشک های « آگنی ۲ »با برد ۲۰۰۰ کیلومتر و« آگنی ۳ »با برد ۳۵۰۰ کیلومتر را پر می کند. موشک « آگنی ۳ »پرقدرت ترین موشک هند است.

۱۹۳ کشور در آستانه‌ی توافق در گردهمايی تغييرات آب و هوايی سازمان ملل
پاتريشيا اسپينوزا، وزير خارجه مکزيک و رئيس اجلاس بين‌المللی سازمان ملل برای تغييرات آب و هوايی اعلام کرد: کشورهای شرکت‌کننده در آستانه‌ی رسيدن به توافقی جامع و متوازن هستند.به گفته‌ی منابع نزديک به اين گردهمايی از جمله تصميمات مورد توافق که جزئيات آن امروز (جمعه) منتشر خواهد شد، تأسيس يک «صندوق سبز» برای جمع‌آوری کمک و بودجه‌ی لازم برای کشورهای در حال توسعه است، تا مشارکت آنان در برنامه‌ های زيست محيطی تسهيل شود.نزديک به ۱۵ هزار هيئت دولتی، سازمان‌های طرفدار محيط زيست، صاحبان مشاغل و روزنامه‌نگاران در گردهمايی سازمان ملل برای بررسی تغييرات آب و هوايی در کانکون مکزيک حضور دارند.

تلویزیون دولتی ایران تصاویر جدیدی از سکینه آشتیانی پخش کرد
تلویزیون دولتی انگلیسی زبان پرس تی ‌وی روز پنجشنبه تصاویر جدیدی از سکینه محمدی آشتیانی پخش کرد، که پیشتر به سنگسار محکوم شده بود،.این شبکه‌ی خبری مدعی شد: این عکس‌ها پنج روز پیش از این به تاریخ 14 آذر ماه گرفته شده و خانم آشتیانی را به همراه پسرش در منزل مسکونی شان در شهر اسکو، در استان آذربایجان شرقی نشان می‌دهد.مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی، هیچ بیانیه‌ی رسمی در مورد وضعیت خانم آشتیانی منتشر نکرده‌اند، اما پرس‌تی وی بر روی سایت خود اعلام کرده است: با مجوز مقام‌های قضایی خانم محمدی برای شرح چگونگی قتل همسرش و ضبط تلویزیونی اظهاراتش، از زندان آزاد شده است.

به‌رغم مخالفت پکن، امروز جايزه‌ی صلح نوبل به يک ناراضی چینی اهداء می‌شود
چين در خواست‌ها برای آزادی ليو ژيااُبُو، ناراضی زندانی آن کشور و فعال حقوق بشر، برای شرکت در مراسم دريافت جايزه‌ی صلح نوبل را رد کرد.کميته صلح نوبل، جايزه سال ۲۰۱۰ خود را به ليو ژيااُبُو به عنوان نماد برجسته‌ی مبارزه برای حقوق بشر در چين اهداء کرده که با واکنش تند پکن مواجه شده است.فيليپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا روز پنجشنبه در اين باره گفت: «ما ازچين می‌خواهيم که به تعهدات بين‌المللی خود در ارتباط با حفظ حقوق بشر پايبند باشد و آزادی‌های اساسی و حقوق بشر تمام شهروندان چين را محترم بشمارد. ما همچنان خواهان آزادی فوری آقای ليو ژيااُبُو هستيم ».در پی درخواست چين ۱۷ کشور از جمله ايران، روسيه، قرقيزستان، پاکستان و عربستان سعودی، سفرای خود را به مراسم اهداء جايزه صلح اعزام نمی‌کنند. ۴۶ کشور اما اعلام کرده‌اند نمايندگان سياسی خود را در اين مراسم شرکت خواهند داد.

دفاع کميته‌ی صلح نوبل از اهداء جايزه سال ۲۰۱۰ به يک ناراضی چينی
کميته‌ی صلح نوبل پيش از مراسم اهداء جايزه سال ۲۰۱۰ ، بار ديگر از تصميم خود در برگزيدن ليو ژيااُبُو، ناراضی سياسی چينی دفاع کرد و وی را شايسته‌ی دريافت اين جايزه شناخت.تورن‌بيورن ياگ‌لند، رئيس کميته‌ی جايزه صلح نوبل در يک نشست خبری، در دفاع از تصميم اين کميته گفت: «حقوق جهانشمولی که در اعلاميه‌ی جهانی حقوق بشر شرح داده شده، ارزش‌های غربی، بر اساس ملاک‌های غربی نيست. اين حقوق بر اساس معيارهای جهانی است که در مورد همه کشورهای عضو سازمان ملل صادق است. بنا بر اين ما مدافعارزش‌های خاص غربی نيستيم».آقای ياگ‌لند، با اشاره به رشد و توسعه‌ی اقتصادی چين گفت که رشد اقتصادی، اصلاحات متوازن سياسی را از اهميت بيشتری برخوردار ساخته است.

باراک به دنبال فرمول جديدی برای ادامه‌ی گفتگوهای صلح
ايهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، ابراز اميدواری کرد: اسرائيل و فلسطينی‌ها بتوانند در ورای مناقشه بر سر شهرک‌سازی در اراضی اشغالی فرمولی جديد برای ادامه‌ی گفتگوهای صلح پيدا کنند.آقای باراک که عصر پنجشنبه پس از ملاقات و گفتگو با بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل، در نيويورک سخن می‌گفت، افزود: بايد راهی را يافت که هم عنصر فوريت در آن پررنگ باشد و هم عنصر اراده و عزم طرفين.وزير دفاع اسرائيل قرار است امروز (جمعه) با هيلاری کلينتون، وزير خارجه‌ی آمريکا، ديدار کند. خانم کلينتون علاوه براين، با صائب عريقات، مذاکره‌کننده‌ی ارشد فلسطينی، نيز ديدار و گفتگو خواهد کرد.

وزیرخارجه آمریکا روز جمعه درباره آخرین تحولات صلح خاورمیانه سخنرانی می کند
هیلاری کلینتون، وزیرخارجه آمریکا روز جمعه درباره آخرین تحو لات در ارتباط با مذاکرات مستقیم فلسطنی ها و اسرائیل سخنرانی خواهد کرد. خانم کلینتون روز پنج شنبه با مذاکره کنندگان اسرائیلی و فلسطینی بطور چداگانه در واشنگتن گفتگو می کند.به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، هدف از این دیدارها ترغیب دو طرف برای بازگشت به مذاکرات مستقیم با تمرکز بر روی نکات مورد اختلافی است که مانع از پیشرفت می شود.

مراسم سالگرد درگذشت آیت الله منتظری در نجف آباد برگزار شد
به گزارش سایت های اصلاح طلبان، مراسم سالگرد درگذشت آیت الله منتظری روز پنج شنبه در نجف آباد برگزار شد. احمد منتظری، فرزند آیت الله منتظری از سخنرانان این مراسم بود. خانواده آیت الله منتظری اعلام کرده بودند که به دلیل فشارهای امنیتی مراسمی در قم برگزار نخواهد شد.

جایزه سال گزارشگران بدون مرز به عبدالرضا تاجیک تعلق گرفت
گزارشگران بدون مرز، جایزه روزنامه نگار سال خود را به عبدالرضا تاجیک اهداء کرد. عبدالرضا تاجیک از ۲۲ خردادماه در بازداشت بسر می برد. او دومین روزنامه نگار ایرانی است که این جایزه به او تعلق گرفته است. این جایزه پیش از این، به رضا علیجانی ، یکی دیگر از روزنامه نگاران ایرانی اهداء شده بود.

اتحادیه آفریقا عضویت ساحل عاج را به تعلیق در آورد
در پی خودداری لورن بگبو، Laurent Gbagbo رئیس جمهوری ساحل عاج از کناره گیری پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، اتحادیه آفریقا، عضویت ساحل عاج را به تعلیق درآورد.کمیسر صلح و امنیت اتحادیه آفریقا با اعلام این خبر، گفت: این تعلیق تا هنگام بر روی کار آمدن الاسانه کوآتارا، رئیس جمهوری منتخب ادامه خواهد داشت. اعضای اتحادیه آفریقا برای بررسی اوضاع ساحل عاج و گینه، در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی تشکیل جلسه داده بودند. سازمان ملل نیز حمایت خود را از «کوآتارا» اعلام کرده است و کنیا و آفریقای جنوبی نیز از «بگبو» خواسته اند استعفاء دهد.

No comments:

Post a Comment