Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

REUTERS شبکه های اجتماعی

17.12.10




عکس از: REUTERS شبکه های اجتماعی


نیویورک تایمز می نویسد در حالی که پرزیدنت اوباما گزارش وضعیت جنگ در افغانستان را منتشر می کند دولت افغانستان ناتوان و فاسد است و ارتش پاکستان هم از برخورد قاطع با شورشیانی که از آن کشور به افغانستان می روند سربازمی زند. نیویورک تایمز تاکید می کند موفقیت اقدامات آمریکا در افغانستان منوط به همکاری های استراتژیک واشنگتن و اسلام آباد است و در این راه پرزیدنت اوباما و مشاورانش باید تلاش زیادی برای تغییر رویکرد پاکستان داشته باشند.

وال استریت جورنال می نویسد به رغم اهمیت نقش پاکستان در وضعیت افغانستان، معلوم نیست که اسلام آباد توان مقابله با شورشیان مرتبط با طالبان را داشته باشد. مت کامینسکی، ستون نویس وال استریت جورنال تاکید می کند به رغم افزایش حضور نیروهای پاکستان در مناطق قبیله ای کشور، اسلام آباد شورشیان طالبان را مهار نکرده است شورشیانی که از رهبرانشان در بلوچستان پاکستان دستور می گیرند و در افغانستان فعالیت می کنند.

دیوید ایگنیشس، ستون نویس واشنگتن پست می نویسد آمریکا و پاکستان اهداف متفاوتی در منطقه دنبال می کنند و این امر همکاری های دو طرف را برای ایجاد امنیت در افغانستان با دشواری روبرو کرده است. واشنگتن خواستار همکاری اسلام آباد برای ایجاد امنیت در افغانستان و جلوگیری از گذر شورشیان از مرزهای پاکستان است. این در حالی است که پاکستان نگران وضعیت شورشیان در داخل کشور است و فشار بر شورشیان در مناطق مرزی پاکستان و افغانستان می تواند به وخیم تر شدن وضعیت در داخل پاکستان بيانجامد.

یادداشت نویسان لوس آنجلس تايمز تایمز معتقدند با قدرت بخشیدن به نیروهای امنیتی افعانستان، امکان کم رنگ کردن اهمیت نفش پاکستان وجود دارد. پیتر منصور، سرهنگ بازنشسته آمریکایی و مکس بوت، محقق شورای روابط خارجی آمریکا، می نویسند برنامه افزایش نیروهای آمریکایی در افغانستان در پائیز گذشته به سرانجام رسید و هنوز زود است که آمریکایی ها شاهد نتایج مثبت این اقدام در افغانستان باشند.

در همين حال اسناد محرمانه منتشر شده توسط ویکی لیکز، همچنان از بحث های داغ در روزنامه های آمریکاست. سرمقاله روزنامه یو اس ای تودی، به انتقاد از سیاست کاخ سفید پرداخته که اسناد منتشر شده را همچنان محرمانه تلقی می کند. کاخ سفید تاکید کرده انتشار غیرقانونی اسناد محرمانه به معنی تغییر وضعیت این اسناد نیست و از این رو ادارات دولتی امکان دسترسی به این اسناد را نباید داشته باشند. یو اس ای تودی تاکید می کند به جای ایجاد ممنوعیت دسترسی به اسنادی که اکنون منتشر شده، تلاش دولت باید بر جلوگیری از به سرقت



No comments:

Post a Comment