Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

کمیته نوبل: شیائوبو باید آزاد شود

گردانندگان مراسم امروز در غیاب برنده جایزه صلح، یک صندلی خالی را به طور نمادین به نمایش گذاشته بودند

مراسم اعطای جایزه صلح نوبل امروز جمعه (10 دسامبر) در اسلو، پایتخت نروژ، در حالی برگزار شد که لیو شیائوبو، ناراضی چینی که برنده امسال این جایزه است، در آن حضور نداشت.

او در حال حاضر دوران حبس یازده ساله خود را در زندانی در چین سپری می کند.

رئیس کمیته نوبل در این مراسم امروز گفت که تحمیل مجازات شدید زندان باعث شده است که آقای لیو، به نماد مبارزه برای حقوق بشر در داخل چین و در سطح بین المللی تبدیل شود.

او گفت ارتباط میان صلح و حقوق بشر غیرقابل کتمان است.

رئیس کمیته نوبل، خطاب به جمعیت حاضر در این مراسم که به افتخار برنده امسال جایزه صلح از جا برخاسته بودند و کف می زدند، گفت که خواسته آقای لیو برای اجرای دموکراسی در چین، صرفا استفاده از حقوق مدنی اش بوده است و او باید آزاد شود


گردانندگان مراسم امروز در غیاب برنده جایزه صلح، یک صندلی خالی را به طور نمادین به نمایش گذاشته بودند.

همسر و دیگر اقوام آقای لیو نیز اجازه نیافتند برای دریافت جایزه او از چین خارج شوند.

در همین حال، چین شبکه های تلویزیونی بین المللی، از جمله سرویس جهانی بی بی سی را که مراسم نوبل را پخش کرده اند، مسدود کرده است.

بسیاری از سایت های خبری نیز در این کشور مسدود شده است.

در شبکه اجتماعی "رنرن"، شبکه اجتماعی چینی، کلمات "صندلی خالی" و "اسلو" سانسور می شود.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که سال گذشته جایزه صلح نوبل را دریافت کرد نیز خواستار آزادی لیو شیابائو شده است.

دولت چین فشار بر منتقدان حکومت و طرفداران برنده چینی جایزه صلح نوبل را شدت بخشیده است.

واکنش چین

روز جمعه، 19 آذر (10 دسامبر)، گزارش شد که دولت چین سایر فعالان سیاسی منتقد دولت را تحت فشار بیشتری قرار داده و به ارعاب آنان دست زده است.

خبرنگار بی بی سی به نقل از شاهدان عینی از حضور گسترده ماموران امنیتی اطراف مجتمع محل سکونت آقای لیو در پکن، پایتخت چین، خبر داده و گفته است که همسر این فعال سیاسی همچنان در بازداشت خانگی به سر می برد و امکان رفت و آمد آزادانه و تماس با سایرین را ندارد.

در حالیکه تعدادی خبرنگار به امید دریافت خبری از خانم لیو در نزدیکی این خانه مستقر شده اند، ماموران امنیتی مانع از نزدیک شدن آنان به این محل می شوند و از مراجعان مدارک شناسایی مطالبه می کنند.

همزمان، دهها تن از خویشاوندان، همکاران و همفکران لیو شیائوبو و سایر فعالان سیاسی بازداشت شده اند و مقامات دولتی به قطع ارتباط تلفنی و اینترنتی آنان مبادرت کرده اند.

از تشدید اقدامات امنیتی و حضور ماموران پلیس در اطراف دانشگاه پکن نیز گزارش هایی ارسال شده که ظاهرا حاکی از نگرانی حکومت از واکنش دانشجویان در حمایت از این فعال سیاسی است.

با اینهمه، مراسم اعطای غیابی جایزه صلح نوبل به این فعال سیاسی چینی مطابق برنامه از پیش اعلام شده در روز جمعه در اسلو، پایتخت نروژ، برگزار شد.

در این مراسم، که شماری از شخصیت های فرهنگی، سیاسی و نمایندگان هیات های دیپلماتیک مقیم اسلو در آن حضور داشتند، یک صندلی خالی به نشانه غیبت اجباری لیو شائوبو در نظر گرفته شده بود.

مراسم اعطای جایزه صلح نوبل به طور سنتی با حضور پادشاه نروژ برگزار می شود و شامل اجرای برنامه های متنوعی در بزرگداشت برنده جایزه است.

تصمیم کمیته صلح نوبل به اعطای جایزه سال جاری به آقای لیو با واکنش خصمانه دولت چین نسبت به نروژ مواجه شده که مذاکرات تجاری خود با دولت این کشور را به نشانه اعتراض به حالت تعلیق درآورده است.

تعدادی از کشورهای طرفدار چین، که برخی از آنان هم با انتقاداتی در زمینه مسایل مربوط به حقوق بشر و شرایط سیاسی داخلی مواجه هستند، همراه با دولت چین از اعزام نمایندگان دیپلماتیک خود برای شرکت در مراسم اعطای جایزه صلح نوبل به لیو شیائوبو خودداری کردند.

BBC

No comments:

Post a Comment