Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

'انفجار انتحاری' در چابهار چندین کشته و زخمی برجای گذاشته است

منابع خبری در ایران از وقوع انفجارهای انتحاری در استان سیستان و بلوچستان و تلفات ناشی از آن خبر داده اند.

روز چهارشنبه، 24 آذر (15 دسامبر)، منابع خبری در ایران به نقل از مقامات محلی استان سیستان و بلوچستان گزارش کردند که وقوع دو انفجار در شهر چابهار، در جنوب شرق این استان، تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشته است.

در گزارش های اولیه، خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - به نقل از استاندار سیستان و بلوچستان وقوع "یک حادثه" در منطقه چابهار را تایید کرد و نوشت که براساس گزارش های رسیده، این انفجار نتیجه یک عملیات تروریستی بوده است.

همین خبرگزاری در گزارش های بعدی محل وقوع انفجار را مسجد امام حسین چابهار گزارش کرد و گفت که در اثر این واقعه، دهها تن از "عزاداران" کشته و زخمی شده اند که قاعدتا اشاره به مراسم عزاداری روز تاسوعاست.

ایرنا در گزارشی که ساعاتی پس از وقوع انفجار مخابره کرد نوشت که علی باطنی، فرماندار چابهار، گفته است که "عامل اصلی اقدام تروریستی" این شهرستان دستگیر شده و افزوده که عملیات بمب گذاری توسط دو نفر انجام شد که یکی از آنان توانست جلیقه انفجاری خود را قبل از رسیدن ماموران منفجر کند اما نفر دیگر دستگیر شد.

وی گفت که آماری از تلفات این حملات در دست نیست.

در همانحال، خبرگزاری فارس به نقل از آقای باطنی، شمار کشته ها و زخمی های انفجارهای روز چهارشنبه را بین بیست و هشت تا پنجاه نفر گزارش کرده و گفته است که عاملان این حملات سه نفر بوده اند که یکی در عملیات انتحاری جان داد، دیگری توسط ماموران امنیتی از پای درآمد و نفر سوم قبل از انجام بمب گذاری، دستگیر شد.

پیشتر، خبرگزاری فارس از قول محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات حمعیت هلال احمر کشور، وقوع دو انفجار در چاربهار را گزارش کرد و نوشت که این انفجارها تلفات انسانی داشته است.

فارس از قول همین مقام هلال احمر نوشته است که از دو یا سه روز گذشته، تهدیداتی در مورد انجام حملات تروریستی صورت گرفته بود و به همین دلیل هم جمعیت هلال احمر در نواحی مختلف استان در حالت آماده باش به سر می برد.

هنوز در مورد مسئول این حملات که در روز تاسوعا، از روزهای مهم عزاداری شیعیان روی داده، گزارشی در دست نیست.

استان سیستان و بلوچستان در سال های اخیر شاهد اقدامات خشونت آمیزی مانند بمب گذاری، حمله به ماموران دولتی، گروگانگیری و در مواردی کشتن گروگان ها بوده که بیشتر این موارد به گروه موسوم به "جندالله" نسبت داده شده است.

جندالله خود را یک سازمان مدافع حقوق سنی های ساکن استان سیستان و بلوچستان معرفی می کند هر چند جمهوری اسلامی و چند کشور دیگر، از جمله ایالات متحده، آن را یک سازمان تروریستی می دانند.

مقامات قضایی و امنیتی استان سیستان و بلوچستان، در موارد متعدد از بازداشت، محاکمه و اعدام اعضا و افراد مرتبط با جندالله خبر داده و گاه کوتاه مدتی پس از وقوع عملیات خشونت آمیز، گزارش هایی از دستگیری و حتی مجازات عاملان آنها منتشر کرده اند.

در ماه فوریه سال گذشته، مقامات امنیتی جمهوری اسلامی از بازداشت عبدالمالک ریگی، رهبر این گروه، خبر دادند و در ماه ژوئن سال جاری نیز خبر اعدام او را منتشر کردند.

در آن زمان، مقامات قضایی و امنیتی استان سیستان و بلوچستان گفتند که این گروه متلاشی و اعضای اصلی آن دستگیر شده و یا خود را تسلیم کرده اند.

در ماه فوریه سال جاری، به نقل از سایت اینترنتی جندالله گزارش شد که این گروه شخصی به نام محمد ظاهر بلوچ را به جانشینی عبدالمالک ریگی انتخاب کرده است.

درپی انتشار خبر اعدام عبدالمالک ریگی، همین سایت اینترنتی با انتشار اطلاعیه ای به نقل از جندالله، تهدید کرد که به عملیات خشونت آمیز علیه جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد.

BBC

No comments:

Post a Comment