Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرهای کوتاه از ایران و جهان -- رادیو فردا

با استفاده از فناوری سایفون، فیلترشکن شخصی خودتان را داشته باشید. این فناوری به شما اجازه می دهد تا به وب سایت رادیو فردا و دیگر سایت هایی که در ایران فیلتر شده اند دسترسی پیدا کنید. با یک بار ورود به «سایفون» دیگر نیازی به فیلتر شکن ندارید.

برای دسترسی به فیلترشکن سایفون از این آدرس استفاده کنید:
jadidrah.info

تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا:
darezard.com

سرخط‌ خبرها

شماری از شرکت کنندگان در مراسم یادبود ِ یکی از کشته شدگان عاشورای 88 بازداشت شدند
شماری از شرکت کنندگان در مراسم یادبود امیر ارشد تاجمیر، یکی از کشته شدگان عاشورای سال گذشته بازداشت شدند.منابع آگاه به رادیو فردا گفتند، این مراسم روز یکشنبه در بهشت زهرا به مناسبت سالگرد تولد آقای تاجمیر برگزار شده بود.مادر سهراب اعرابی، یکی دیگر از قربانیان اعتراضات انتخاباتی، نیز در بین افراد بازداشت شده بوده ولی پس از چند ساعت دوباره آزاد شده است.در روز عاشورای 88، هزاران نفر از مخالفان دولت در تهران و دیگر شهرهای ایران دست به تظاهرات زدند . این تظاهرات توسط ماموران امنیتی به شدت سرکوب شد.

طبق اسناد ویکی لیکس، ایران هزینه ساخت یک شبکه مخابراتی مخفی را برای حزب الله لبنان پرداخت کرده است
اسناد جدید منتشر شده توسط سایت ویکی لیکس نشان می دهند، ایران هزینه ساخت یک شبکه مخابرات مخفی را برای حزب الله لبنان پرداخت کرده است. طبق این اسناد، شبکه مذکور که مجهز به کابل های نوری است، به هنگام بازسازی جاده ها و پل های تخریب شده در جریان جنگ اخیر حزب الله و اسرائیل، ایجاد شده اند.دولت لبنان پس از آگاهی از این شبکه به متحدانش گفته است، مخابرات ایران در حال قبضه کردن لبنان است.

قرار بازداشت نسرین ستوده، وکیل دادگستری، تمدید شد
قرار بازداشت نسرین ستوده، وکیل دادگستری، تمدید شد.به گزارش سایت مدرسه فمینیستی، رضا خندان، همسر خانم ستوده روز یکشنبه با اعلام این خبر گفته است که نسرین ستوده همچنان در زندان انفرادی نگهداری می شود.خانم ستوده که از جمله به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از روز ۱۳ شهریور بازداشت شده، تا کنون چندین بار در اعتراض به وضعیت رسیدگی به پرونده اش دست به اعتصاب غذا زده است.

در جریان جام باشگاه های فوتبال جهان در ابوظبی، مصرف الکل و بوسیدن در ملا عام ممنوع است
نوشیدن مشروبات الکلی و بوسیدن در ملا عام در جریان جام باشگاه های فوتبال جهان در ابوظبی ممنوع خواهد بود.روزنامه اماراتی "امارات الیوم" نوشت، بروشورهای حاوی هشدار در این زمینه منتشر شده که در بین هوادارانی که به ابوظبی سفر می کنند، توزیع می شود. به گزارش روزنامه مذکور، سخنگوی کمیته برگزار کننده این رقابت ها گفته است، هر کشوری آداب و سنت هایی دارد که باید رعایت شوند و فیفا نیز از چنین اقدامات "پشتیبانی" می کند.

دبیر شورای نگهبان می گوید، رد ولایت فقیه به معنای انکار خداست
آیت الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، می گوید، رد ولایت فقیه به معنای انکار خداست.به گزارش خبرگزاری فارس، آقای جنتی یکشنبه شب در همایشی موسوم به « توسعه و تعمیق بصیرت » در شهر شیراز افزود: "باید ولایت فقیه را بعنوان یکی از احکام خداوندی بر روی زمین دانست."دبیر شورای نگهبان همچنین با ستایش از رهبری آیت الله خامنه ای گفت، با مدیریت وی "بسیاری از بحران های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی" مهار شده است.

شخصی که شاهد زیرگرفتن معترضان انتخاباتی توسط خودروی نیروی انتظامی بود، زندانی شد
لیلا توسلی، شاهد زیر گرفتن معترضان انتخاباتی توسط خودروی نیروی انتظامی، عصر یکشنبه زندانی شد.لیلا توسلی که دختر دکتر محمد توسلی، عضو ارشد نهضت آزادی است، به خاطر بیان مشاهداتش در یک مصاحبه، از سوی دادگاه به 2 سال زندان محکوم و بر همین اساس دیروز به زندان منتقل شد.در جریان اعتراضات گستردۀ سال گذشته به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، یک خودروی نیروی انتظامی شماری از معترضان را در میدان ولی عصر تهران زیر گرفت.

دور جدید گفت و گوهای هسته ای میان ایران و گروه ۵+۱ در ژنو آغاز شد
دور جدید گفت و گوهای ایران و کشورهای ۵+۱ پس از حدود یک سال وقفه، امروز (دوشنبه) در شهر ژنو سوئیس آغاز شد.در این دور، سعید جلیلی به نمایندگی از ایران با نمایندگان کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان، آمریکا، روسیه و چین مذاکره می کند.دیپلمات های غربی می گویند نمی توان درباره نتیجه این گفت و گو زیاد امیدوار بود.سعید جلیلی، نماینده ایران در مذاکرات هسته ای، روز یکشنبه در مصاحبه ای اعلام کرد، ایران حاضر به گفت و گو درباره "حقوق هسته ای" اش نیست.

رضا شهابی، فعال کارگر زندانی، دست به اعتصاب غذای خشک زد
گزارش ها از تهران حاکیست که رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، از روز شنبه در زندان اوین دست به اعتصاب غذای خشک زده است.این فعال کارگری در تیر ماه سال جاری توسط ماموران امنیتی بازداشت شد و تاکنون اتهاماتش به طور رسمی اعلام نشده است. در هفته های اخیر شماری از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه به نام های غلامرضا غلام حسینی، مرتضی کُمساری و علی اکبر نظری بازداشت شده اند.

روزنامه ایران به دلیل انتشار اتهاماتی علیه فرزند هاشمی رفسنجانی ناقص توزیع شد
روزنامه ایران به دلیل انتشار اتهامات گسترده ای علیه مهدی هاشمی، فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز دوشنبه به صورت ناقص توزیع شد.این اتهامات در لایحه دفاعیه کاوه اشتهاردی، مدیر مسئول روزنامه ایران، آمده بود که وی آنها را روز یکشنبه در دادگاه مطبوعات قرائت کرده بود. با وجود آنکه آقای اشتهاردی از اتهام افترا و نشر اکاذیب درباره مهدی هاشمی تبرئه شد ولی دادستانی تهران از مطبوعات خواسته بود تا دفاعیات وی را منتشر نکنند. مدیر مسئول روزنامه ایران در دفاعیات خود از جمله مهدی هاشمی و دوستانش را به دریافت 85 میلیون دلار از شرکت نفتی توتال فرانسه برای توسعه میادین نفتی پارس جنوبی متهم کرده بود.

عمادالدین باقی بار دیگر به زندان بازگشت
عمادالدین باقی، روزنامه‌نگار منتقد، روز یکشنبه در آستانه اولین سالگرد درگذشت آیت‌الله منتظری به زندان بازگشت.این فعال حقوق بشر در حال سپری کردن حکم یک سال زندان بخاطر فعالیت‌هایش به عنوان رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان است. به موجب این حکم، او به مدت پنج سال نیز از حقوق اجتماعی‌اش برای فعالیت مدنی، رسانه‌ای و سیاسی محروم شده است.آقای باقی پس از پخش مصاحبه‌اش با آیت‌الله منتظری به مدت شش ماه بازداشت شد. پرونده این مصاحبه در دادگاه بدوی به صدور رای شش سال حبس منتهی شد که هنوز در مرحله تجدید نظر قرار دارد.عمادالدین باقی همچنین موسس و اولین رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان است که به عنوان نهادی مدنی تلاش‌های بسیاری در باره حقوق زندانیان انجام داد. اما پس از حوادث سال ۱۳۸۸ دفتر آن پلمب و از فعالیت‌های آن جلوگیری شد.

عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار، در زندان مورد عمل جراحی قرار گرفت
به نوشته وبسایت‌های خبری اصلاح‌طلب، عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار زندانی، روز شنبه در پی خونریزی داخلی در بهداری زندان رجایی‌شهر تحت عمل جراحی قرار گرفته است.بنابر این گزارش‌ها، پس از آنکه مقام‌های زندان اجازه ندادند این روزنامه‌نگار به بیمارستان منتقل شود، تیم پزشکی او را در بهداری زندان رجایی‌شهر تحت عمل جراحی قرار داد.عیسی سحرخیز، از بنیانگذاران انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ایران، تابستان سال گذشته به دنبال انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری، بازداشت و سپس در دادگاه به ۳ سال حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و مطبوعاتی و یک سال ممنوع الخروجی از کشور محکوم شد.

اسرائیل از برزیل به دلیل به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی انتقاد کرد
به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطین از سوی برزیل، واکنش منفی اسرائیل را برانگیخت.لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس جمهوری برزیل، روز جمعه در نامه‌ای خطاب به رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، اعلام کرده بود که برزیل کشور مستقل فلسطينی را در چارچوب مرزهای پيش از جنگ ۱۹۶۷ به رسميت می‌شناسد.اما اسرائیل روز شنبه اعلام کرد که از این تصمیم برزیل سرخورده شده است و آن را مغایر با تلاش‌هایی می‌داند که در راستای صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها در جریان است.

فرمانده ارتش ایران برخی سربازان ارتش را طرفدار سران مخالف دولت نامید
فرمانده ارتش ایران می‌گوید سال گذشته تصویر سران مخالفان دولت در اتاق‌های سربازان نصب بوده است.سرلشکر عطاءالله صالحی، فرمانده‌کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه در اشاره به رویدادهای سال گذشته گفت که در اتاق‌های برخی از سربازان عکس‌هایی از به گفته او «سران فتنه» نصب بوده است.این مقام نظامی همچنین فریادهای الله اکبر بر بالای بام‌ها را در سال گذشته « جنگ نرم دشمن» توصیف کرد

بر پایه اسناد ویکی‌لیکس، یمن به جای آمریکا، ایران را صاحب هواپیمای جاسوسی اعلام کرده بود
برپایه اسناد تازه‌ای که وبسایت ویکی‌لیکس روز یکشنبه منتشر کرد، یمن با وجود اینکه می‌دانسته است هواپیمای جاسوسی سقوط‌کرده آمریکایی بوده، آن را ایرانی معرفی کرده بود.سال ۲۰۰۷ یک فروند هواپیمای جاسوسی در یمن سقوط کرد که در پی آن مقام‌های یمنی آن را متعلق به ایران معرفی کردند و تهران را به جاسوسی در آن کشور متهم ساختند. اما بنابر اسناد تازه منتشرشده ویکی‌لیکس، واشینگتن مقام‌های یمن را در جریان جزئیات سقوط هواپیمای جاسوسی‌اش قرار داده بود.آمریکا هنوز در باره این گزارش واکنشی ابراز نکرده است اما پیش از این، خانم کلینتون افشای گزارش‌های محرمانه دستگاه دیپلماسی آمریکا را محکوم کرده و اقدام ویکی‌لیکس را حمله به منافع ایالات متحده و جامعه جهانی خوانده بود.

هیات ایرانی برای از سر گیری مذاکرات هسته‌ای وارد ژنو شد
شامگاه یکشنبه هیات ایرانی به سرپرستی سعید جلیلی برای گفت‌وگو با نماینده گروه ۵+۱ وارد ژنو در سوئیس شدند.مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب، که بیش از یک سال است متوقف مانده بود، امروز و فردا بین سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده ۵+۱ در این مذاکرات، از سر گرفته می‌شود.برپایه گزارش‌های منتشر شده، علی آهنی، معاون وزارت خارجه، و همچنین ابوالفضل زهره‌وند و علی باقری، دو تن از معاونان شورای عالی امنیت ملی، سعید جلیلی را همراهی می‌کنند.ایران روز یکشنبه، یک روز پیش از آغاز این مذاکرات، از تولید کیک زرد در کشور خبر داده و اعلام کرده بود که توانسته است برای نخستین بار از سنگ معدن اورانیوم، کیک زرد تولید کند.

آلمان می گويد در صورت شفاف بودن به برنامه هسته ای تهران کمک می کند
آلمان روز يکشنبه مذاکرات هسته ای پيش رو ميان ايران و گروه پنج به علاوه يک را «مثبت» توصيف کرد.گيدو وستروله، وزير خارجه آلمان همچنين افزود که اگر تهران، اجازه بازرسی همه جانبه از برنامه هسته ای خود را صادر کند، آلمان حاضر است به برنامه هسته ای ايران کمک کند.به گفته وی مذاکرات پيش رو به ايران فرصت می دهد تا در مساله هسته ای خود، در برابر جامعه جهانی شفافيت کامل نشان دهد.وزير امور خارجه آلمان گفت: «اگر ايران به وظايف بين المللی خود در زمينه شفاف بودن برنامه هسته ای عمل کند، آلمان خواهان همکاری با ايران برای استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای است.»

ترکيه ميگويد در انتظار عذرخواهی رسمی اسرائيل است
نخست وزير ترکيه روز يکشنبه گفت اين کشور کماکان انتظار دارد که اسرائيل به خاطر کشتن ۹ فعال صلح طلب ِ ترک عذرخواهی کند.رجب طيب اردوغان اين سخنان را همزمان با ديدار ديپلماتهای ارشد دو کشور در سوئيس بيان کرد.روز جمعه بنيامين نتانياهو نخست وزير اسراييل در تماسی تلفنی از آقای اردوغان به خاطر فرستادن آتش نشانهای اين کشور تشکر کرد.مکالمه روز جمعه رهبران دو کشور، نخستين مکالمه از زمانی است که شهروندان ترکيه در جريان حمله ارتش اسرائيل به کشتی حامل کمکهای بشردوستانه عازم غزه ، کشته شدند.

در پی مرگ ۴۱ اسرائيلی در آتش سوزی، بنيامين نتانياهو با انتقادهای شديدی رو به رو شد
دولت اسرائيل روز يکشنبه به دليل آنچه سوء مديريت در مهار آتش سوزی در جنگلهای اين کشور خوانده شده، با انتقادهای شديد داخلی رو به رو شد.تا امروز ۴۱ شهروند اسرائيلی جان خود را در اين آتش سوزيها از دست داده اند.روز يکشنبه بسياری از روزنامه های اسرائيلی، مقامهای دولت و بيشتر از هر کسی بنيامين نتانياهو، نخست وزير اين کشور را به سوء مديريت متهم کردند.ابعاد اين آتش سوزی موجب شد تا در جريان عمليات مهار آن ۲۱ آتش نشان فلسطينی نيز در اقدامی بشردوستانه، به آتش نشانهای اسرائيلی کمک کنند.

امارات متحده عربی، سيستم دفاع موشکی خود را تقويت می کند
مقامهای ارشد نظامی امارات متحده عربی روز يکشنبه اعلام کردند که اين کشور به دنبال تقويت سيستم دفاع موشکی خود و تبديل کردن آن به يک سيستم دفاعی منطقه ای است.بر اساس اين گزارش، امارات خواهان يک سيستم دفاع موشکی مشترک با ديگر کشورهای عربی حاشيه خليج فارس است.شش کشور عربی حاشيه خليج فارس تا امروز ميلياردها دلار برای دفاع موشکی خود هزينه کرده اند.اسناد تازه منتشر شده ويکی ليکس نشان می دهد که نگرانی اصلی برخی از رهبران اين کشورها برنامه هسته ای ايران است.

اسناد تازه ویکی لیکس، یمن را به دروغگویی علیه ایران متهم می کند
اسناد تازه ویکی لیکس نشان می دهند که دولت یمن در سال 2007، در حالی که می دانسته هواپیمای جاسوسی ساقط شده در سواحلش متعلق به آمریکا است، رسما ایران را به جاسوسی متهم کرده است.گزارشی از سفارت آمریکا در آوریل سال 2007 حاکی است که یکی از ابزارهای جاسوسی این کشور در نزدیکی ساحل حضرموت در دریای عربی ساقط شده است.سفارت آمریکا بعد از اعتراض رسمی دولت یمن، اعلام کرد که این هواپیما در حال انجام ماموریتهای عادی و خارج از قلمروی دریایی یمن بوده است.دو روز بعد، دولت یمن در بیانیه ای اعلام کرد که ارتش این کشور یک هواپیمای جاسوسی ایرانی را ساقط کرده است.

شاهزاده سعودی خواستار مجازات شديد منابع اطلاعاتی ويکی ليکس شد
يکی از اعضای خانواده سلطنتی سعودی روز يکشنبه خواستار «مجازات شديد» منبع اطلاعاتی ويکی ليکس شد.ويکی ليکس اخيرا با انتشار اسناد محرمانه ی مکالمات ديپلماتهای آمريکايی فاش کرد که پادشاه عربستان از آمريکا خواسته تا به تاسيسات هسته ای ايران حمله کند.شاهزاده ترکی الفيصل، رئيس سابق سازمان اطلاعات عربستان در کنفرانس امنيتی خليج فارس گفت که افشای اين مکالمات، به اعتبار ديپلماتهای آمريکايی ضربه زده است.اين مقام سعودی که خود زمانی سفير عربستان در واشينگتن و لندن بوده گفت، آمريکا بايد مشروعيت مذاکره دوباره با متحدانش را به دست بياورد و تضمين بدهد که ديگر چنين افشاگريهايی رخ ندهد.

کاخ سفيد می گويد، خبر توليد کيک زرد در ايران به نگرانی ها می افزايد
کاخ سفيد روز يکشنبه در واکنش به انتشار خبر توليد کيک زرد در ايران اعلام کرد، اين موضوع به «نگرانی های تازه ای» دامن می زند.جمهوری اسلامی روز يکشنبه اعلام داشت به فناوری توليد کيک زرد که نوعی خاک معدنی اورانيوم است دست يافته است.به گزارش خبرگزاری فرانسه، مايک هامر از مقامهای کاخ سفيد ضمن ابراز نگرانی افزود از آنجا که ايران با تحريم رو به رو است، اين اقدام «دور از انتظار» نبوده است، چرا که ايران نمی تواند فرآورده های مورد نياز خود را خريداری کند.وی افزود: «اين اقدام در زمانی که ايران بايد به نگرانی جامعه جهانی پاسخ دهد، سئوالات تازه ای را درباره انگيزه تهران از پيگيری برنامه هسته ايش ايجاد می کند.»

يک مقام ايرانی می گويد افشا گری ويکی ليکس برای بهبود چهره آمريکا است
محمد جواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق بشر می گويد انتشار اسناد محرمانه وزارت خارجه آمريکا توسط ويکی ليکس، اقدامی برای بهبود چهره واشينگتن در عرصه جهانی بوده است.اين در حالی است که دولت آمريکا انتشار اين اسناد را شديدا محکوم کرده است.اما آقای لاريجانی به تلويزيون دولتی پرس تی وی، گفت انتشار اين اسناد «مهندسی افکار عمومی» بوده است.اين اسناد تقريبا يک چهارم مکالمات ديپلماتهای آمريکايی با متحدانش است. در بخشی از اين اسناد آمده که متحدان عربی آمريکا در منطقه خواستار حمله آمريکا به ايران بودند.

وزیر دفاع آمریکا درباره ایران با مقامهای عمانی مذاکره کرد
رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا در سفر روز یکشنبه خود به عمان درباره تنش میان ایران و کشورهای منطقه با مقامهای عمانی از جمله سلطان قابوس، پادشاه این کشور گفت و گو کرد.به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، افزایش تهدیدهای تروریستی در یمن نیز یکی دیگر از موضوعات اصلی مذاکرات آقای گیتس بوده است.عمان با هر دو کشور ایران و آمریکا رابطه دوستانه ای دارد و در جریان آزاد شدن یکی از سه آمریکایی بازداشتی در ایران نیز نقش میانجی را ایفا کرد.یکی از مقامهای ارشد آمریکایی که همراه با آقای گیتس به عمان سفر کرده تاکید کرد، توانایی سلطان قباس در ارتباط با تهران برای آمریکا بسیار مهم است.

رئيس جمهوری منتخب برزيل می گويد در برابر تقض حقوق بشر در ايران ساکت نمی نشيند
رئيس جمهوری منتخب برزيل در مصاحبه ای که روز يکشنبه منتشر شد گفت که در برابر نقض حقوق بشر در ايران، موضع سخت تری اتخاذ خواهد کرد.ديلما روسف که از روز اول ژانويه – يازدهم دی ماه – کار خود را به عنوان نخستين رئيس جمهوری زن برزيل آغاز می کند، در مصاحبه ای به روزنامه آمريکايی واشنگتن پست گفت که وی همزمان به دنبال روابط نزديکتر با آمريکا است.برزيل تاکنون به رهبری لولا داسيلوا روابط نزديکی با ايران داشته و ماه گذشته، از بيانيه مجمع عمومی سازمان ملل عليه نقض حقوق بشر در ايران حمايت نکرد.خانم روسف گفت، با اين برخورد برزيل موافق نيست و از روزی که سوگند رياست جمهوری ياد کند، در برابر نقض حقوق بشر در ايران ساکت نخواهد نشست.

رهبران کشورهای عربی حاشيه خليج فارس گرد هم می آيند
رهبران شش کشور عربی متحد آمريکا در جنوب خليج فارس، روز دوشنبه در ابوظبی گرد هم می آيند تا درباره مسائلی چون برنامه هسته ای ايران گفت و گو کنند.به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس پيش بينی می شود که انتخاب قطر به عنوان ميزبان جام جهانی سال ۲۰۲۲ نيز يکی ديگر از محورهای اصلی مذاکرات اين نشست باشد.اين نخستين نشست رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس از زمان افشای اسناد ويکی ليکس است. در اين اسناد آمده است که برخی از رهبران اين کشورها خواهان حمله آمريکا به ايران بوده اند.رهبران بحرين، قطر، کويت، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عمان در اين نشست دو روزه حضور خواهند داشت.

رئیس دفتر احمدی نژاد: دو روزنامه نگار آلمانی ِ بازداشتی، جاسوس نیستند
اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی نژاد می گوید، دو روزنامه نگار آلمانی بازداشتی در ایران، جاسوس نیستند.آقای مشایی در گفت و گو با یک نشریه آلمانی گفت: "ما هیچ نشانی دال بر اینکه این افراد به عنوان جاسوس فعالیت داشته اند، پیدا نکرده ایم."رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران درعین حال آنها را به قانون شکنی متهم کرد و گفت با توجه به "روابط دوستانه" میان ایران و آلمان، دولت جمهوری اسلامی با نظر مساعد با آنها برخورد می کند. این در حالی است که رئیس دادگستری استان آذربایجان شرقی پیشتر گفته بود: "جرم جاسوسی دو تبعه آلمانی محرز و ثابت شده است."این دو روزنامه نگار حدود دو ماه پیش به هنگام مصاحبه با فرزند و وکیل سکینه محمدی آشتیانی، زن محکوم به سنگسار، در شهر تبریز بازداشت شدند.

وزیرخارجه عراق خواستار احترام به حکم صادر شده برای معاون صدام حسین شد
هوشیار زیباری، وزیرخارجه عراق، خواستار احترام کشورهای جهان به حکم اعدام صادر شده برای طارق عزیز، معاون صدام حسین، رئیس جمهوری سابق عراق شد.طارق عزیز که یک مسیحی است، چندی پیش به جرم شرکت در سرکوب شیعیان عراق در دوران صدام حسین، توسط دادگاهی به اعدام محکوم شد.فرانکو فراتینی، وزیرخارجه ایتالیا، در دیدار با آقای زیباری، خواستار بخشش طارق عزیز شده بود.جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق، نیز با مخالفت با مجازات اعدام گفته بود، حکم اعدام معاون صدام را امضا نخواهد کرد.

انفجار در نزدیکی یک پایگاه نظامی ناتو در افغانستان 4 کشته بر جای گذاشت
انفجار در نزدیکی یک پایگاه نظامی ناتو در شرق افغانستان باعث کشته شدن دست کم دو سرباز ناتو و دو غیرنظامی شد.به گفته مقام های افغان، این انفجار روز یکشنبه در محلی که فروشندگان محلی به سربازان ناتو و افغان کالا می فروشند، روی داد.گروه طالبان مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

در آستانه روز دانشجو، دو فعال دانشجویی در ایران بازداشت شدند
در آستانه روز دانشجو، دو فعال دانشجویی دیگر در ایران بازداشت شدند.به گزارش سایت دانشجو نیوز، اسماعیل سلمان پور، دانشجوی دانشگاه امیرکبیر و فرزاد اسلامی، دانشجوی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، در روزهای گذشته بازداشت شده اند.هم اکنون ده ها دانشجو به دلیل فعالیت های سیاسی در ایران در زندان به سر می برند.



رئيس جمهوری منتخب برزيل می گويد در برابر تقض حقوق بشر در ايران ساکت نمی نشيند
رئيس جمهوری منتخب برزيل در مصاحبه ای که روز يکشنبه منتشر شد گفت که در برابر نقض حقوق بشر در ايران، موضع سخت تری اتخاذ خواهد کرد.ديلما روسف که از روز اول ژانويه – يازدهم دی ماه – کار خود را به عنوان نخستين رئيس جمهوری زن برزيل آغاز می کند، در مصاحبه ای به روزنامه آمريکايی واشنگتن پست گفت که وی همزمان به دنبال روابط نزديکتر با آمريکا است.برزيل تاکنون به رهبری لولا داسيلوا روابط نزديکی با ايران داشته و ماه گذشته، از بيانيه مجمع عمومی سازمان ملل عليه نقض حقوق بشر در ايران حمايت نکرد.خانم روسف گفت، با اين برخورد برزيل موافق نيست و از روزی که سوگند رياست جمهوری ياد کند، در برابر نقض حقوق بشر در ايران ساکت نخواهد نشست.

رهبران کشورهای عربی حاشيه خليج فارس گرد هم می آيند
رهبران شش کشور عربی متحد آمريکا در جنوب خليج فارس، روز دوشنبه در ابوظبی گرد هم می آيند تا درباره مسائلی چون برنامه هسته ای ايران گفت و گو کنند.به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس پيش بينی می شود که انتخاب قطر به عنوان ميزبان جام جهانی سال ۲۰۲۲ نيز يکی ديگر از محورهای اصلی مذاکرات اين نشست باشد.اين نخستين نشست رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس از زمان افشای اسناد ويکی ليکس است. در اين اسناد آمده است که برخی از رهبران اين کشورها خواهان حمله آمريکا به ايران بوده اند.رهبران بحرين، قطر، کويت، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عمان در اين نشست دو روزه حضور خواهند داشت.

رئیس دفتر احمدی نژاد: دو روزنامه نگار آلمانی ِ بازداشتی، جاسوس نیستند
اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی نژاد می گوید، دو روزنامه نگار آلمانی بازداشتی در ایران، جاسوس نیستند.آقای مشایی در گفت و گو با یک نشریه آلمانی گفت: "ما هیچ نشانی دال بر اینکه این افراد به عنوان جاسوس فعالیت داشته اند، پیدا نکرده ایم."رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران درعین حال آنها را به قانون شکنی متهم کرد و گفت با توجه به "روابط دوستانه" میان ایران و آلمان، دولت جمهوری اسلامی با نظر مساعد با آنها برخورد می کند. این در حالی است که رئیس دادگستری استان آذربایجان شرقی پیشتر گفته بود: "جرم جاسوسی دو تبعه آلمانی محرز و ثابت شده است."این دو روزنامه نگار حدود دو ماه پیش به هنگام مصاحبه با فرزند و وکیل سکینه محمدی آشتیانی، زن محکوم به سنگسار، در شهر تبریز بازداشت شدند.

وزیرخارجه عراق خواستار احترام به حکم صادر شده برای معاون صدام حسین شد
هوشیار زیباری، وزیرخارجه عراق، خواستار احترام کشورهای جهان به حکم اعدام صادر شده برای طارق عزیز، معاون صدام حسین، رئیس جمهوری سابق عراق شد.طارق عزیز که یک مسیحی است، چندی پیش به جرم شرکت در سرکوب شیعیان عراق در دوران صدام حسین، توسط دادگاهی به اعدام محکوم شد.فرانکو فراتینی، وزیرخارجه ایتالیا، در دیدار با آقای زیباری، خواستار بخشش طارق عزیز شده بود.جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق، نیز با مخالفت با مجازات اعدام گفته بود، حکم اعدام معاون صدام را امضا نخواهد کرد.

انفجار در نزدیکی یک پایگاه نظامی ناتو در افغانستان 4 کشته بر جای گذاشت
انفجار در نزدیکی یک پایگاه نظامی ناتو در شرق افغانستان باعث کشته شدن دست کم دو سرباز ناتو و دو غیرنظامی شد.به گفته مقام های افغان، این انفجار روز یکشنبه در محلی که فروشندگان محلی به سربازان ناتو و افغان کالا می فروشند، روی داد.گروه طالبان مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

در آستانه روز دانشجو، دو فعال دانشجویی در ایران بازداشت شدند
در آستانه روز دانشجو، دو فعال دانشجویی دیگر در ایران بازداشت شدند.به گزارش سایت دانشجو نیوز، اسماعیل سلمان پور، دانشجوی دانشگاه امیرکبیر و فرزاد اسلامی، دانشجوی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، در روزهای گذشته بازداشت شده اند.هم اکنون ده ها دانشجو به دلیل فعالیت های سیاسی در ایران در زندان به سر می برند.

چهار رئیس جمهوری سابق آلمان خواستار آزادی دو روزنامه نگار آلمانی بازداشتی در ایران شدند
چهار رئیس جمهوری سابق آلمان خواستار آزادی دو روزنامه نگار آلمانی بازداشتی در ایران شدند.به گزارش هفته نامه آلمانی "بیلد آم زونتاگ"، هورست کوهلر یکی از این چهار رئیس جمهوری، از دولت جمهوری اسلامی خواسته است تا در اقدامی انسان دوستانه تا پیش از کریسمس، دو روزنامه نگار بازداشتی را آزاد کند.این دو روزنامه نگار حدود دو ماه پیش به هنگام مصاحبه با فرزند و وکیل سکینه محمدی آشتیانی، زن محکوم به سنگسار، در شهر تبریز بازداشت شدند.

وزیردفاع آمریکا برای گفت و گو با پادشاه عمان وارد این کشور شد
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، روز یکشنبه برای گفت و گو با سلطان قابوس بن سعید، پادشاه عمان، وارد این کشور شد.یک مقام وزارت دفاع آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت، آقای گیتس در این سفر درباره ایران، عراق، یمن و افغانستان با سلطان قابوس گفت و گو خواهد کرد.عمان با دولت جمهوری اسلامی روابط خوبی دارد و نقش موثری را در آزادی یکی از سه آمریکایی زندانی در ایران ایفا کرده است.

ایران می گوید برای نخستین بار توانسته در داخل کشور کیک زرد تولید کند
ایران می گوید برای نخستین بار توانسته است در داخل کشور کیک زرد تولید کند.علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری با اعلام این خبر گفت، این محموله از معدن اورانیوم گچین در بندرعباس تولید و به مجتمع هسته ای اصفهان منتقل شده است.ایران تا کنون در فعالیت های هسته ای خود از کیک زردی که پیش از انقلاب از خارج وارد شده بود، استفاده می کرد.رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین گفت، مجتمع هسته ای اصفهان برای "بهینه سازی" مدتی تعطیل بوده و ابراز امیدواری کرد که با آمدن محموله جدید "در آینده نه چندان دور" کار خود را از سر بگیرد.

چند فوتبالیست معروف در ایران به دلیل شرکت در یک پارتی مختلط بازداشت شدند
چند فوتبالیست معروف در ایران به دلیل شرکت در یک پارتی مختلط بازداشت شدند.منابع خبری در ایران گزارش دادند، پلیس تهران بزرگ در روزهای گذشته به چند پارتی در شمال تهران هجوم برده و حدود ۵۰ نفر را بازداشت کرده است.طبق این گزارش ماموران در پارتی ها از جمله مقداری مشروبات الکلی کشف و ضبط کرده اند.نام فوتبالیست های بازداشت شده اعلام نشده است.

جايزه بهترين فيلم اروپايی به رومن پولانسکی رسيد
رومن پولانسکی به خاطر کارگردانیِ فيلم «نويسنده‌ی پشت پرده»، برنده‌ی بهترين فيلم در جشنواره‌ی بهترين فيلم اروپايی شد.علاوه بر جايزه‌ی بهترين کارگردانی که نصيب رومن پولانسکی ۷۷ ساله شد، فيلمِ «نويسنده‌ی نپشت پرده»، جايزه‌ی بهترين هنرپيشه را نصيب اِوان مک‌گرگور و جايزه بهترين فيلم‌نامه را از آن پولانسکی و رابرت هريس کرد.جايزه‌ی بهترين فيلم اروپا که آن را معادل اروپايی جايزه‌ی اسکار برشمرده‌اند از سال ۱۹۸۸ توسط آکادمی اروپا پايه‌گذاری شده است. مراسم اعطای جوايز اين جشنواره، شنبه شب در تالين، پايتخت اِستونی برگزار شد.

قدردانی اسرائیل از حضور آتش‌نشان‌های فلسطینی
نخست وزیر اسرائیل از حضور آتش‌نشان‌های فلسطینی در کنار دیگر نیروهای امداد بین‌المللی برای مهار آتش در جنگل‌های شمال آن کشور قدردانی کرد.بنیامین نتانیاهو در تماس تلفنی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، از اقدام‌های وی برای اعزام نیروهای امداد و آتش‌نشان تشکر کرد. احمد ابوربیع یک مقام ارشد امنیتی فلسطینی، آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال اسرائیل را فاجعه‌ای انسانی خواند و گفت: تمام کمک‌های ما از طریق کانال‌های رسمی به اسرائیل ارسال می‌شود. علاوه بر تشکیلات خود گردان فلسطینی، نیروهایی نیز از ترکیه، اردن و مصر نیز در بین نیروهای بین‌المللی برای اطفاء آتش در منطقه‌ حضور دارند.

حیدر مصلحی: آژانس، جاسوس به ایران می‌فرستد
حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وابسته به سازمان ملل را به جاسوسی متهم کرد و ترور اخیر دو استاد فیزیک دانشگاه را نتیجه تحریم‌های سازمان ملل دانست.به باور وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در میان بازرسانی که آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی تاسیسات هسته ای به ایران می فرستد جاسوسان سرویس های بیگانه حضور دارند و آژانس باید پاسخگوی این اقدام خود باشد.حیدر مصلحی همچنین شورای امنیت سازمان ملل را بخاطر وضع تحریم‌هایی علیه ایران، در ترور اخیر دو فیزیکدان ایرانی مقصر و نتیجه تحریم‌ها را افشای نام دانشمندان ایرانی دانسته است که بگفته وی آمریکا و انگلیس به دنبال آنها هستند.

سرویس پی پال ارائه خدمات به ویکی لیکس را قطع کرد
سرویس خدمات پی پال PayPal، یکی از بزرگترین سرویس های خدمات مالی، ارائه خدمات به سایت ویکی لیکس ر ا قطع کرد. با این اقدام، ویکی لیکس قادر به جمع آوری بخش عمده ای از کمک های مالی حامیانش از طریق اینترنت نخواهد بود. سرویس خدمات پی پال، علت تصمیم خود را اقدامات غیرقانونی سایت ویکی لیکس اعلام کرده است. در پی انتشارغیر قانونی اسناد وزارت خارجه آمریکا از سوی این سایت، شماری از دولت ها دست به اقدامات قانونی علیه آن زده و شرکت های تامین خدمات نیز قرار دادهای خود را با آن لغو کرده اند.

ارسال کمک بین المللی برای مهار آتش سوزی در اسرائیل ادامه دارد
آتش در جنگل های حومه حیفا در شمال اسرائیل همچنان زبانه می کشد و در سومین روز آتش سوزی، هلی کوپترها و هواپیماهای اعزامی از کشورهای دیگر تلاش کردند با پاشیدن مواد شیمایی آتش سوزی را مهار کنند. آمریکا، روسیه، ترکیه، یونان، بلغارستان، مصر، اسپانیا، رومانی و جمهوری آذربایجان ماشین آلات و ابزار دیگری را برای مبارزه با آتش فرستاده اند. مقام های اسرائیل در ساعات پایانی شب، محتاطانه درباره مهار آتش ابراز خوش بینی کردند. روز جمعه بیش از چهل نفر، اغلب از کارکنان سازمان زندان های این کشور در آتش سوختند. دو نفر به ظن افروختن عمدی آتش بازداشت شده اند.

No comments:

Post a Comment