Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرهای کوتاه از ایران و جهان - وب‌سایت رادیو فردا

ا استفاده از فناوری سایفون، فیلترشکن شخصی خودتان را داشته باشید. این فناوری به شما اجازه می دهد تا به وب سایت رادیو فردا و دیگر سایت هایی که در ایران فیلتر شده اند دسترسی پیدا کنید. با یک بار ورود به «سایفون» دیگر نیازی به فیلتر شکن ندارید.

برای دسترسی به فیلترشکن سایفون از این آدرس استفاده کنید:
jadidrah.info

تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا:
daresefid.com

سرخط‌ خبرها

در روزهای گذشته سه کشتی ایرانی در سنگاپور توقیف شده اند
به گزارش خبرگزاری های ایران به نقل از مدیر عامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی، ۳ کشتی ایرانی در روزهای گذشته، در سنگاپور توقیف شده اند. بنا بر این گزارش ها کشتی های سهند، سبلان و توچال؛ از چند روز پیش در توقیف هستند و محموله ی آنها نیز خالی شده است. بنا بر اعلام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ادعاها مبنی بر بدهی ایران به بانک فرانسوی ای که این کشتی ها در رهن آن بوده صحیح نیست و دلیل توقیف ، تحریم های بین المللی علیه تهران است. بنا بر اعلام این مقام ایرانی، قرار داد رهن این کشتی ها پیش از اعمال تحریم ها امضا شده بود، اما پس از تحریم ایران، مشکلاتی در این زمینه به وجود آمده که در صدد رفع آنها هستند. وی همچنین افزوده که محموله ی این کشتی كانتينر بوده كه داخل آنها هر چيزی مي‌تواند باشد و بارهاي متفرقه است كه اين بارها خالي شده است.

گروهی از هکرهای حامی ویکی لیکس وبسایت های مستر کارت و بانک سوییس را هک کردند
گروهی از هکرها ، وبسایت کارت های اعتباری "مسترکارت" و بانک سوییس را هک کرده اند. این گروه نسبت به عدم سرویس دهی "مستر کارت" به ویکی لیکس اعتراض دارند. بانک سوییسی نیز در روزهای گذشته و پس از انتشار اسناد محرمانه ی دیپلماتیک توسط این سایت، حساب ویکی لیکس را مسدود کرد. همچنین برخی از گزارش ها حاکی از حمله ی شبانه ی هکرها به وبسایت دفتر دادستانی سوئد بود.

پس از سی سال، آخرین مصاحبه جان لنون، از اعضای گروه بیتلز، منتشر شد
سی سال پس از کشته شدن جان لنون، خواننده ی بریتانیایی ِ گروه بیتلز، آخرین مصاحبه ی او به طور کامل منتشر شد. این مصاحبه با مجله ی رولینگ استون و تنها سه روز پیش از کشته شدن لنون در سال ۱۹۸۰ انجام شده است. وی در این مصاحبه از منتقدانش انتقاد کرده و گفته بود که آنها فقط قهرمانان مرده را می پسندند و وی همچنان زمان زیادی برای دستیابی به همه ی اهداف زندگی اش دارد. جان لنون در ۸ دسامبر ۱۹۸۰ به ضرب گلوله ی یکی از هواداران افراطی اش در نیویورک کشته شد. وی در زمان مرگ ۴۰ سال داشت.

وزیر خارجه استرالیا، آمریکا را مسئول افشای اسناد محرمانه توسط ویکی لیکس دانست
کوین راد وزیر خارجه استرالیا، در واکنش به خبر بازداشت جولیان آسانژ، مدیر وبسایت ویکی لیکس گفت که به نظر وی آمریکا مسئول افشای هزاران سند محرمانه دیپلماتیک است نه مدیر ویکی لیکس. وزیر خارجه استرالیا افزوده است که این کشور خواستار اعلام بیگناهی آسانژ است و از وی همانند هر تبعه ی استرالیا که در خارج از این کشور بازداشت شود، حمایت می کند. جولیان آسانژ روز سه شنبه، با قرار قبلی، خود را به پلیس لندن معرفی کرد و بازداشت شد. بازداشت وی به درخواست مقام‌های قضایی سوئد و به اتهام آزار جنسی صورت گرفته است؛ اما جولین آسانژ این اتهام را رد می‌کند. همچنین آمریکا تحقیقاتی را در زمینه ی افشای اسناد توسط ویکی لیکس آغاز کرده و می گوید که با همه ی کسانی که در این رخداد نقش داشته اند برخورد قضایی خواهد کرد.

دادگاه ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت آزادی برگزار نشد
به گزارش وبسایت های نزدیک به اصلاح طلبان، دادگاه رسیدگی به اتهامات ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت آزادی، که قرار بود روز ۱۶ آذر برگزار شود، انجام نشده است. این گزارش ها حاکی از آنست که این دادگاه به دلیل عدم انتقال این فعال سیاسی از زندان به دادگاه ، برگزار نشده و مقام های قضایی نیز هنوز در اینباره توضیحی نداده اند. ابراهیم یزدی، که نزدیک به ۸۰ سال دارد، در تاریخ ۹ مهرماه، زمانی که برای شرکت در مراسم ختم فرزند یکی از اعضای نهضت آزادی به همراه برخی از همفکرانش به اصفهان رفته بود، برای سومین بار پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

آتش سوزی در یک زندان در شیلی به کشته شدن دستکم ۸۱ نفر انجامید
به گزارش خبرگزاری رویترز، آتش سوزی در زندانی در پایتخت شیلی به کشته شدن ِ ۸۱ نفر انجامیده است. این گزارش ها می افزاید که ۱۹ نفر نیز در این حادثه مجروح شده اند. گزارش های تلویزیون دولتی شیلی تصاویری از این آتش سوزی در سانتیاگو را نشان داده اما هنوز دلیل وقوع آن اعلام نشده است. همچنین هنوز مشخص نیست که آیا همه ی کشته شدگان از میان زندانیان بوده اند یا خیر.

تشکیلات خودگردان فلسطینی از شکست آمریکا در توقف شهرک سازی های اسراییل، ناراضی است
مقام های تشکیلات خودگردان فلسطینی می گویند از اعلام شکست آمریکا در توقف شهرک سازی های اسراییل در شرق بیت المقدس، ناراضی هستند. آمریکا امروز سه شنبه اعلام کرد که فشارهایش بر اسراییل، برای متوقف کردن شهرک سازی در شرق بیت المقدس به جایی نرسیده و در نتیجه به تلاش های خود در این زمینه فعلا پایان می دهد. با تلاش آمریکا، مذاکرات مستقیم بین مقام های اسراییلی و فلسطینی در ماه سپتامبر گذشته بار دیگر آغاز شد اما به دلیل اصرار اسراییل بر ادامه شهرک سازی ها، متوقف شد. فیلیپ کراولی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: مقامات فلسطینی و اسراییلی،هفته آینده در واشنگتن، بطور جداگانه با مقامات آمریکایی ملاقات خواهند کرد تا مذاکرات صلح بکلی متوقف نشود.

روسیه رای شورای امنیت سازمان ملل را دربارۀ انتخابات ساحل عاج وتو کرد
روسیه رای شورای امنیت سازمان ملل متحد را درباره انتخابات ریاست جمهوری ساحل عاج، وتو کرد. بر مبنای قطعنامه ای که شورای امنیت در صدد تصویب آن بود، آلاسان اوآتارا، به عنوان برندۀ انتخابات ساحل عاج به رسمیت شناخته می شد. بسیاری از کشورها و همچنین دبیرکل سازمان ملل، اوآتارا را به عنوان رییس جمهور ساحل عاج به رسمیت شناخته اند. دیپلمات های روسی در سازمان ملل دربارۀ دلیل مخالفت خود با این قطعنامه اعلام کردند که باید با مقام های روسی در مسکو مشورت کنند. ساحل عاج، با سوگند یاد کردن دو نامزد ریاست جمهوری در یک زمان، با بحران سیاسی روبرو شده است.

جولیان آسانژ در مقاله ای از فعالیت های وبسایت ویکی لیکس دفاع کرد
 جولیان آسانژ بنیانگذار و مدیر وبسایت ویکی لیکس، که روز سه شنبه در بریتانیا بازداشت شد، در سرمقاله ای که امروز در یک روزنامه ی استرالیایی چاپ شده، از فعالیت های ویکی لیکس دفاع کرد. وی در این سرمقاله نوشت:دمکراسی ها با داشتن رسانه های قوی می توانند دولت های درستکار و صادق داشته باشند و ویکی لیکس در این زمینه نقش داشته است. وی همچنین اتهام در خطر قرار دادن جان مردم را به دلیل افشای اسناد محرمانه رد کرد. پیشتر یک قاضی بریتانیایی با آزادی موقت آسانژ به قید وثیقه مخالفت کرد. جولیان آسانژ،بامداد سه شنبه، با قرار قبلی، خود را به پلیس لندن معرفی کرد و بازداشت شد. بازداشت آقای آسانژ به درخواست مقام‌های قضایی سوئد و به اتهام آزار جنسی صورت گرفته است؛ اما جولین آسانژ این اتهام را رد می‌کند.

چین مراسم اهدای جایزه صلح کنفوسیوس را پیش از مراسم اهدای نوبل صلح، برگزار می کند
چین اعلام کرد که قرار است روز پنجشنبه، یک روز پیش از اهدای جایزه نوبل صلح، مراسم اهدای جایزه ی صلحی را در خود آن کشور برگزار کند. این جایزه، جایزۀ صلح کنفوسیوس نام دارد و چین در نظر دارد که روز پنجشنبه آنرا به لیِِن چان چند معاون سابق رییس جمهور تایوان اهدا کند. دلیل اهدای این جایزۀ ۱۵ هزار دلاری ، تلاش وی برای بهبود روابط چین و تایوان عنوان شده است. این مراسم در حالی برگزار خواهد شد که لیو جیابائو، منتقد حکومت چین و برندۀ امسال جایزۀ صلح نوبل، در زندان به سر می برد.همسر وی نیز در حصر خانگی است. چین، که از اهدای جایزه صلح نوبل به لیا جیابائو خشمگین شده است، کشورهای جهان را زیر فشار گذاشته تا در مراسم اهدای جایزه صلح نوبل شرکت نکنند. کمیته صلح نوبل اعلام کرده است که ۱۹ کشور دعوت برای شرکت در مراسم جایزه صلح نوبل را رد کرده اند.

انفجار بمب در شمالغرب پاکستان دستکم ۱۵ کشته بر جای گذاشت
انفجار بمب در بازاری در شمالغرب پاکستان دستکم ۱۵ کشته بر جای گذاشت. در این انفجار نزدیک به ۲۵ نفر نیز مجروح شده اند. این انفجار در منطقه ی کوهات در ۷۰ کیلومتری پیشاور رخ داد.

آمریکا : فشارها بر اسراییل برای متوقف کردن شهرک سازی ها بی نتیجه مانده است
آمریکا اعلام کرد که فشارهایش بر اسراییل، برای متوقف کردن شهرک سازی در شرق بیت المقدس به جایی نرسیده و در نتیجه به تلاش های خود در این زمینه فعلا پایان می دهد. با تلاش آمریکا، مذاکرات مستقیم بین مقام های اسراییلی و فلسطینی در ماه سپتامبر گذشته بار دیگر آغاز شد اما به دلیل اصرار اسراییل بر ادامه شهرک سازی ها، متوقف شد. فیلیپ کراولی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: مقامات فلسطینی و اسراییلی،هفته آینده در واشنگتن، بطور جداگانه با مقامات آمریکایی ملاقات خواهند کرد تا مذاکرات صلح بکلی متوقف نشود.

قاضی بریتانیایی با آزادی مدیر ویکی‌لیکس به قید وثیقه مخالفت کرد
یک قاضی بریتانیایی با آزادی موقت مدیر وبسایت ویکی‌لیکس به قید وثیقه مخالفت کرد.جولیان آسانژ، بنیانگذار و مدیر ویکی‌لیکس دیروز صبح، با قرار قبلی، خود را به پلیس لندن معرفی کرد و بازداشت شد.بازداشت آقای آسانژ به درخواست مقام‌های قضایی سوئد و به اتهام آزار جنسی صورت گرفته است؛ اما جولین آسانژ این اتهام را رد می‌کند.سایت ویکی‌لیکس در روزهای اخیر هزاران سند محرمانه وزارت خارجه آمریکا را منتشر کرد.

گفت‌وگوهای مستقیم میان مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی با شکست مواجه شد
آمریکا به تلاش‌هایش برای قانع کردن اسرائیل به توقف شهرک‌سازی در کرانه باختری پایان می‌دهد و گفت‌وگوهای مستقیم میان مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی، بدون نتیجه، پایان می‌یابد.مقام‌های فلسطینی پیش از این هشدار داده بودند که در صورتی که اسرائیل ساخت و ساز شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری را متوقف نکند، از مذاکرات مستقیم کنار خواهند رفت.آخرین دور مذاکرات مستقیم، که به ابتکار باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، صورت می‌گرفت، حدود دو ماه پیش برگزار شد.با این حال فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته است که ایالات متحده برگزاری گفت‌وگوهای غیرمستقیم مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی را در دست بررسی دارد.

دادگاه لاهه به "جنایات جنگی کره شمالی" رسیدگی می‌کند
در پی شکایت شماری از شهروندان کره جنوبی علیه حملات اخیر کشور همسایه، دادگاه لاهه اعلام کرد تحقیقاتی را در باره ارتکاب جنایات جنگی توسط کره شمالی صورت می‌دهد.دادستان دادگاه بین‌المللی کیفری روز سه‌شنبه ضمن اعلام این خبر، تصمیم‌گیری در این باره و همچنین در مورد غرق شدن ناو جنگی کره جنوبی را به آینده موکول کرد.کره شمالی روز ۲۳ نوامبر (حدود دو هفته قبل) جزیره یونگ پیونگ متعلق به کره جنوبی را گلوله باران کرد.

آمریکا: بخش عمده مذاکرات ژنو درباره برنامه هسته ای ایران بود
فیلیب کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید حدود 75 درصد مذاکرات دو روزه در ژنو با ایران، درباره برنامه هسته ای ایران و مبادله سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران بود. آقای کرولی همچنین با ابراز خشنودی از توافق برای دور دوم مذاکرات افزود که یکی – دوبار نیز فرصتی برای ردو بدل نظرات میان نمایندگان دو طرف بطور غیر رسمی پیش آمد.

جلیلی درخواست نماینده آمریکا را برای گفتگوی دو جانبه رد کرد
خبرگزاری فرانسه به نقل از يك منبع دیپلماتیک در ژنو می گوید سعید جلیلی،درخواست ویلیام برنز، نماینده آمریکا در مذاکرات هسته ای را برای گفتگوی دو جانبه در حاشيه نشست روز سه شنبه نپذیرفت.بر اساس گزارش ها، سعید جلیلی دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی ، با نمایند گان دیگر کشورها، از جمله روسیه، چین و بریتانیا دیدارهای دو جانبه ای داشت و با آنها به گفت وگو نشست.

چهار تن از کارکنان روزنامه شرق بازداشت شدند
گزارش ها حاکی است که ماموران امنيتی روز سه شنبه به دفتر روزنامه شرق رفته و چهارتن از اعضای اين نشريه را بازداشت کردند. به گزارش سايت های نزديک به اصلاح طلبان، افراد بازداشت شده، کيوان مهرگان، فرزانه روستايی و احمد غلامی ، سه تن از اعضای هيات تحريريه و علی خدابخش، سرمايه گذار اين روزنامه هستند. روزنامه شرق روز سه شنبه با عنوان اصلی «جنبش دانشجويی ايران زنده است»، منتشر شده بود.

19 کشور از شرکت در مراسم اهداء جایزه صلح نوبل خودداری می کنند
کمیته نروژی اعطای جایزه صلح نوبل می گوید علاوه بر چین، 18 کشور از پذیرفتن دعوت این کمیته برای حضور در مراسم اهدای جایزه صلح نوبل به لیو شیائوبائو، ناراضی زندانی چینی خودداری کرده اند. افغانستان، ایر ان، عراق، قزاقستان، پاکستان، روسیه، صربستان و اوکراین از جمله این کشورها هستند.کمیته نروژی صلح می گوید که دولت چین با براه انداختن کمپین و تهدید به تلافی، می کوشد مانع از شرکت بسیاری ازکشورها در مراسم روز جمعه این هفته، دهم دسامبر، شود.ناوی پیلای، کمیسیر حقوق بشر سازمان ملل هم گفته است که به دلیل برعهده داشتن ریاست نشستی درباره حقوق بشر در ژنو، نمی تواند در آن مراسم شرکت کند.

وزیر دفاع آمریکا وارد کابل شد
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا برای گفت و گو با حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان و فرمانده هان ناتو، روز سه شنبه وارد کابل شد. سفر آقای گیتس یک هفته پیش از تکمیل بازنگری سیاست نظامی این کشور در افغانستان انجام می شود. در این بازنگری، سیاست اعزام 30 هزار سرباز دیگر به افغانستان بدستور باراک اوباما بررسی می شود. این نیروها سال گذشته با هدف کمک به سرکوبی شورشیان و آموزش ارتش افغانستان به این کشور اعزام شدند.

دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 در استانبول انجام می شود
با پایان دور جدید گفت و گوهای هسته ای میان ایران و گروه پنج بعلاویک، دو طرف برسر ادامه مذاکرات در استانبول در اواخر ماه ژانویه، کمتر از دوماه دیگر، به توافق رسیدند.کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مذاکرات دو روزه در ژنو را "پرمحتوا و مفصل" توصیف کرد و گفت که در استانبول بدنبال یافتن "ایده های عملی و راههای همکاری برای برطرف کردن نگرانی ها از برنامه هسته ای ایران هستند.»از سوی دیگرسعید جلیلی، مذاکره کننده هسته ای ایران پس از پایان مذاکرات اعلام کرد گفت وگوهای بعدی درباره «همکاری برسر نقاط مشترک» خواهد بود. او افزود که غرب باید چرخه تولید سوخت هسته ای در ایران را به رسمیت بشناسد.

اتحاديه اروپا از عضويت روسيه در سازمان تجارت جهانی حمايت کرد
اتحاديه اروپا اعلام کرده است که اين اتحاديه از عضويت روسيه در سازمان جهانی تجارت پشتيبانی می کند. وزير توسعه اقتصادی روسيه و کميسر بازرگانی اتحاديه اروپا صبح سه شنبه ساعاتی پيش از جلسه دو طرف در بروکسل، يادداشت تفاهمی در اين باره امضاء کردند. روسيه هفده سال است که برای ورود به سازمان جهانی تجارت در حال مذاکره بود. اتحاديه اروپا بزرگترين شريک تجاری روسيه است.

دادگاهی در لندن قرار بازداشت موقت مدیر سایت ویکی لیکس را صادر کرد
دادگاهی در لندن قرار بازداشت موقت جولین آسانژ، مدیر سایت ویکی لیکس را صادر کرد. جولین آسانژ صبح سه شنبه پس از دریافت احضاریه، همراه وکلایش خود را به یک کلانتری در لندن معرفی کرد ه و سپس در دادگاه حاضر شده بود. سایت ویکی لیکس در روزهای اخیر صدها سند طبقه بندی شده و محرمانۀ وزارت خارجه آمریکا را منتشر کرده است. بازداشت مدیر ویکی لیکس به درخواست مقام های سوئدی و صدور اخطار قرمز اینترپول یا پلیس بین المللی انجام گرفت. دادستانی سوئد او را به تجاوز جنسی متهم کرده است.

ایران: در مذاکرات آینده با ۵+۱، درباره توقف غنی سازی مذاکره نمی کند
ایران می گوید در مذاکرات آینده هسته ای با نمایندگان شش قدرت جهانی درباره توقف غنی سازی اورانیوم گفت و گو نمی کند.سعید جلیلی، نماینده ایران در مذاکرات هسته ای و دبیر شورای امنیت ملی امروز (سه شنبه) در شهر ژنو سوییس در یک کنفرانس خبری گفت: ما تنها "برای همکاری حول نقاط مشترک" به گروه پنج بعلاوه یک گفت و گو می کنیم.نمایندگان ایران، بریتانیا، فرانسه، آلمان، آمریکا، روسیه و چین امروز پس از دو روز گفت و گو درباره برنامه هسته ای ایران توافق کردند که مذاکرات خود را در ژانویه آینده (کمتر از دو ماه دیگر) در شهر استانبول ترکیه ادامه دهند.

No comments:

Post a Comment