Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

ويديوى شلاق خورى يک زن سودانى توسط پليس اين کشور جنجال آفريد

خرطوم – فرانس پرس، (العربيه. نت)
در حالى که داغترين بحث محافل سياسى سودان و پيگيران امور اين کشور در منطقه و جهان، اين روزها موضوع نظرخواهى قريب الوقوع جنوبى هاى اين کشور در باره ادامه پيوستگى با شمال اين کشور يا گزينش راه استقلال و جدايى است، امروز سه شنبه 14- 12-2010، مقامات قضايى خرطوم پرونده قضايى متفاوتى را باز کردند.

موضوع اين پرونده قضايى تحقيق در مورد واقعياتى است که در يک نوار ويديويى منعکس شده، افکار بسيارى از پيگيران امور اجتماعى سودان را به خود مشغول کرده و عملکرد پليس سودان را به زير سؤال برده است.

اين ويديو که در بعضى از وبگاهها منتشر شده، دختر يا زن جوانى را نشان مى دهد که ظاهراً سودانى است و در فضاى باز مثل يک خيابان، در حالى که گريه و زارى مى کند و ترحم و کمک مى طلبد، از سوى دو مرد با يونيفورم پليس سودان به رنگ آبى، زير ضربات شلاق قرار مى گيرد.

در اين نوار که يوتيوب نيز آن را طى چند روز گذشته پخش کرده است، اين زن جيغ مى کشد و از درد به خود مى پيچد، ليکن دو مرد يونيفورم پوش با شلاق بر سر و روى او و ساير اجزاى بدنش مى کوبند.

مقامات فضايى سودان طبق گزارش مطبوعات اين کشور روز دوشنبه 13-12-2010 گفته اند تحقيقات ويژه اى را براى رسيدگى به کنه ماجرا آغاز خواهندکرد و سپس با توجه به نتايج تحقيقات تصميم خواهند گرفت. آنها مى گويند آن گونه که ويديو نشان مى دهد اجراى حکم طبق اصول قضايى صورت نگرفته است.

از سوى ديگر عبدالرحمن الخضر، فرماندار خرطوم پايتخت سودان و يکى از چهره هاى سرشناس حزب حاکم (کنگره ملى) در اين مورد اظهارداشت: اين زن بر مبناى احکام شرعى مجازات شده است، ولى در نحوه اجراى حکم ظاهراً اشتباهى پيش آمده است.

اين مقام حزبى و حکومتى افزود: ما به هيچ کس اجازه نمى دهيم از اين موضوع بهره بردارى سياسى کند.
يادآورى مى شود طبق قانون جزائى مصوب 1991 سودان که دو سال پس از کودتاى عمر البشير رئيس جمهورى کنونى سودان به تصويب رسيده است، در موارد خلاف عفت مانند زنا و فاحشگى، مرتکب جرم شلاق مى خورد.

با اين حال هنوز هيچ کس در مورد جرم اين دختر يا زن جوان سودانى توضيحى نداده است.
کانون زنان سودان که يک تشکل مخالف دولت سودان است، خواهان بررسى جدى اين ماجرا شده و اين حادثه را "لکه ننگى بر پيشانى قوه قضائيه و قانون سودان" دانسته است. اين کانون همچنين اين رويداد را موجب "تحقير زنان سودان واهانت به همه مردم اين کشور" تلقى کرده است.

يادآور مى شود چندى پيش يک بانوى روزنامه نگار سودانى به دليل پوشيدن شلوار جين نزديک بود زير ضربات شلاق قرارگيرد. خانم لبنا حسين که خود را آماده شلاق کرده بود و بابت لباسش از پيشگاه قضاى سودان پوزش نطلبيد، در نهايت با فشار افکار عمومى داخلى و خارجى، تنها با پرداخت 200 ليره سودانى (معادل 66 دلار) مجازات پس داد.


No comments:

Post a Comment